| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Umowy > Kredyt konsumencki – co powinno znaleźć się w umowie

Kredyt konsumencki – co powinno znaleźć się w umowie

Przedsiębiorca udzielający w zakresie swojej działalności kredytu konsumenckiego obowiązany jest do wskazania konsumentowi niezbędnych informacji. Muszą one znaleźć się zawsze w treści umowy.

Przez kredyt konsumencki rozumie się umowę, na mocy której przedsiębiorca w zakresie swojej działalności udziela lub daje przyrzeczenie udzielenia konsumentowi kredytu w jakiejkolwiek postaci. Oznacza to, że kredytem konsumenckim będzie każda umowa, na mocy której świadczenie pieniężne konsumenta ma zostać spełnione później, niż świadczenie kredytodawcy – przedsiębiorcy. Zatem zgodnie z powyższym umową kredytu konsumenckiego będzie np. sprzedaż ratalna.

Dodatkowo niezbędnym elementem, który pozwoli zakwalifikować daną umowę, jako kredyt konsumencki jest wynikające z jej zapisów zobowiązanie konsumenta do zapłaty oprocentowania lub innych kosztów związanych z udzieleniem lub spłatą kredytu. Ogranicza się to do zawarcia w treści umowy klauzul dotyczących oprocentowania, opłat i prowizji oraz wyliczenia całkowitych kosztów kredytu.

Oprocentowanie wynosi 7 proc. w skali roku. Opłaty i prowizje związane z udzieleniem kredytu, których uiszczenie jest obowiązkiem Kupującego wynoszą 300 zł.

Zobacz też: Umowa sprzedaży

Co musi znaleźć się w treści umowy

W umowie, której przedmiotem jest kredyt konsumencki, przedsiębiorca jest zobowiązany do podania określonych informacji. Według art. 4 ust. 2 ustawy o kredycie konsumenckim, konieczne jest umieszczenie w jej treści postanowień określających m.in.:

  1. wysokość kredytu,
  2. zasady i terminy spłaty kredytu,
  3. roczną stopę oprocentowania oraz warunki jej zmiany,
  4. informację o całkowitym koszcie kredytu i rzeczywistej rocznej stopie oprocentowania,
  5. informację o łącznej kwocie wszystkich kosztów, opłat i prowizji,
  6. informację o skutkach niewykonania umowy przez konsumenta,

Określone informacje muszą być zawarte w treści umowy. Zawarcie ich w regulaminie lub w ogólnych warunkach przedstawionych przez kredytodawcę oznacza, że przedsiębiorca nie spełnił ciążącego na nim obowiązku. W takiej sytuacji będzie ponosił określoną odpowiedzialność swoich zaniechań.

Konsekwencje braku informacji w treści umowy

Sankcją za niedopełnienie obowiązków zawarcia w treści umowy istotnych informacji będzie powstanie sytuacji, w której kredyt będzie darmowy. Zgodnie bowiem z art. 15 w przypadku naruszenia obowiązków informacyjnych przez kredytodawcę, treść zawartej umowy ulega zmianie. Konsument będzie wtedy zobowiązany do zwrotu jedynie tej kwoty, na którą otrzymał kredyt. Nie będzie musiał za to spłacać oprocentowania oraz ponosić kosztów kredytu należnych udzielającemu kredytu.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 20 lipca 2001 r. o kredycie konsumenckim (Dz. U. 2001, nr 100, poz. 1081 z późn. zm).

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Radcy Prawnego Ryszard Stolarz

Ekspert w dziedzinie prawa handlowego i spółdzielczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »