| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Usługi komunalne > Energetyka: klauzule niedozwolone w umowach z konsumentami

Energetyka: klauzule niedozwolone w umowach z konsumentami

Wyłączanie odpowiedzialności względem odbiorców, czy wprowadzanie w błąd – to początek listy zarzutów, jakie względem przedsiębiorców energetycznych sformułował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Raport UOKiK

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował swoje dotychczasowe działania kontrole w sektorze dostaw energii. Kontrola umów zawieranych z konsumentami zaowocowała wydaniem trzynastu decyzji dotyczących naruszenia zbiorowych interesów konsumentów w ciągu dwóch miesięcy.

Wyłączenie odpowiedzialności

Zastrzeżenia urzędników wzbudziły przede wszystkim te klauzule prowadzące do wyraźnego ograniczenia odpowiedzialności dostawców energii.  We wzorach umów, stosowanych przez wiele podmiotów (m.in. przez spółki zależne Energii, PGE i Taurona),  znajdowały się zapisy, które wyłączały odpowiedzialność dostawców za brak prądu spowodowany siłą wyższą, m.in. przez opady śniegu, szadź, ulewne deszcze, czy strajki.\

Zobacz: Kto odpowiada za zniszczony licznik?

Takie zapisy powodowały, że odbiorca-konsument nie mógł starać się o odszkodowanie z przerwę w dostawie prądu, jeżeli była ona spowodowana np. strajkiem pracowników energetyki. Zdaniem Prezes UOKiK nie zawsze jednak takie sytuacje wyjątkowe będą miały postać siły wyższej, jako zdarzenia nagłego, którego nie można przewidzieć.  Za takie nie sposób uznać jednak cyklicznych zdarzeń pogodowych, charakterystycznych dla naszego regionu w czasie zimy. Tym samym zdaniem Urzędu, stosowanie powyższych klauzul mogłoby powodować, że przedsiębiorca mógłby zwolnić się z obowiązku odszkodowawczego nawet wtedy, gdy przerwa w dostawie nie była spowodowana siłą wyższą.

Gdyby powodem awarii było zdarzenie, któremu można było zapobiec np. poprzez staranne przygotowanie lub konserwację.

Tym samym, stosowanie takiej klauzuli powodowało rozszerzenie przypadków wyłączenia odpowiedzialność ponad prawnie dopuszczalne ramy.

Zabezpieczanie umowy

Wątpliwości Urzędu wzbudził też wymóg zabezpieczenia umów o dostawy prądu przez odbiorców, których stan majątkowy sprawia, że zapłata rachunku za prąd jest uznana przez przedsiębiorcę za wątpliwą. Zdaniem Urzędu, nie istnieją ani podstawy prawne uzasadniające żądanie zabezpieczenia umowy, ani przepisy zezwalające na natychmiastowe rozwiązanie jej w przypadku braku wymaganych gwarancji. Przytoczony fragment umowy wprowadzał konsumentów w błąd co do metod, którymi może posłużyć się dostawca prądu w relacjach z odbiorcami mającymi trudną sytuację materialną.

Zobacz: Odszkodowanie za brak prądu spowodowany wichurą

Na podstawie: uokik.gov.pl

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Controlling i Zarządzanie

Controlling i Zarządzanie to fachowy magazyn kierowany do profesjonalistów rachunkowości zarządczej, controllingu, analizy finansowej i sprawozdawczości zewnętrznej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »