| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Prawa konsumenta > Zwrot i wymiana > Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?

Czy sprzedawca może odmówić zwrotu towaru?

Często kupione przez nas rzeczy po przywiezieniu do domu okazują się za małe, za duże lub kupione na prezent nie trafiają w gust obdarowanego. Czy w takiej sytuacji można zwrócić towar i czy sprzedawca może nie przyjąć od nas zakupionego towaru?

Zwrot i reklamacja

Na początku trzeba rozgraniczyć zwrot towaru od jego reklamacji. Reklamacja może mieć miejsce, gdy zakupiony towar jest niezgodny z umową, a niezgodność ta musi istnieć już w chwili wydania towaru. Wada produktu może być również w postaci ukrytej i ujawnić się po jakimś czasie.

Zobacz: Czy sprzedawca może zatrzymać reklamowany towar?

59.00 złPrzewodnik po zmianach przepisów 2013/2014

Do wad towaru zaliczamy jego uszkodzenia, niezgodność z podaną specyfikacją. Do reklamacji jesteśmy uprawnieni również wtedy, gdy sprzedawca zapewniał nas o braku wady, o której istnieniu wiedział.

Zwrot towaru polega na oddaniu zakupionego produktu z przyczyn subiektywnych, takich jak zły rozmiar lub kolor. Rzecz jest zwracana z innych powodów niż tkwiące w nim wady.

Zobacz: Odszkodowanie za zmarnowany urlop. Jak je uzyskać?

Reklamacja jest uprawnieniem przysługującym każdemu konsumentowi. Nie jest tak ze zwrotem towaru, który nie jest powszechnym uprawnieniem.

Dobra wola sprzedawcy

Zwrot towaru jest możliwy tylko wtedy, gdy sklep daje nam taką możliwość. Należy jednak pamiętać, że umożliwienie zwrotu towarów nie jest obowiązkiem prawnym sklepu i uzależnione jest to wyłącznie od dobrej woli sprzedającego. Często sklepy zastrzegają sobie, że można dokonać zwrotu towaru wyłącznie w nienaruszonym stanie. Zasady zwracania zakupionych towarów powinny znajdować się w regulaminie sklepu.

Możliwość zwrotu nieużywanego towaru tworzy nieformalne prawo do namysłu. Kupiony produkt jest już w naszym domu, możemy go dokładnie obejrzeć, skonsultować się z bliskimi oraz zadecydować czy ma on pozostać, czy należy go zwrócić.

Jeżeli sklep umożliwia zwrot towaru pod pewnymi warunkami, to nie będzie mógł odmówić zwrotu zakupionego produktu na takich zasadach, jakie zostały określone w regulaminie.

Podsumowując, sprzedawca może odmówić zwrotu towaru, o ile nie wchodzi w grę regulacja dotycząca reklamacji za wady rzeczy.

Zobacz: Czy reklamacja przecenionego towaru jest możliwa?

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ24
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia

Eksperci infor.pl

Marta Jeleń

Radca prawny LL.M.

Zostań ekspertem Infor.pl »