| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Umowa kupno-sprzedaż > Czy prywatny sprzedawca odpowiada za sprzedaną rzecz?

Czy prywatny sprzedawca odpowiada za sprzedaną rzecz?

Sprzedawca ma obowiązek prawidłowego wykonania umowy sprzedaży, co oznacza, że w przypadku wystąpienia wad sprzedanej rzeczy, może zostać on pociągnięty przez kupującego do odpowiedzialności. Dotyczy to zarówno sprzedawców – przedsiębiorców jak i osób prywatnych.

WZORY: Wzory umów sprzedaży

Nieraz zdarzają się przypadki, że umowa sprzedaży jest traktowana przez nieuczciwych sprzedawców jako sposób na pozbycie się problemu, przy okazji na ekstra zarobek. Częściej dotyczy to osób prywatnych, niż przedsiębiorców którzy z racji prowadzonej działalności gospodarczej lepiej orientują się w zakresie swoich obowiązków i praw względem kupujących.

Życie pełne jest przykładów takiego postępowania. „Kupiłem niedawno na giełdzie samochodowej pojazd od pewnego człowieka. Jak się okazało po szczegółowym przeglądzie samochód był w dużo gorszym stanie, niż to wynika z naszej umowy. Gdy skontaktowałem się ze sprzedawcą, ten stwierdził że to już nie jego problem, a poza tym sam widziałem co kupuję” – pisze jeden z internautów.

Czy zatem w momencie sprzedaży towaru rzecz staje się już tylko i wyłącznie „problemem” kupującego?

Zobacz serwis: Umowy

Nie. Niezależnie od tego, czy sprzedawcą jest przedsiębiorca, czy osoba prywatna, co do zasady ponosi on odpowiedzialność za sprzedaną rzecz także po zawarciu umowy i wydaniu rzeczy. Dokładnie chodzi tutaj o odpowiedzialność za nieprawidłowe wykonanie umowy.

Wystąpienie wad rzecz sprzedanej należy uznać na nieprawidłowe wykonanie umowy, co uzasadnia odpowiedzialność sprzedawcy.

W przypadku konsumentów sytuacja jest w miarę jasna. W takiej sytuacji konsument wnosi reklamację do sprzedawcy. O tyle jednak czasami problemy mogą pojawić się ze sprzedawcami prywatnymi, którzy nie poczuwają się do odpowiedzialności, działając wedle zasady „to już twoja rzecz, więc także twój problem”.

Zobacz: Co można zawrzeć w umowie sprzedaży?

Tymczasem zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, w przypadku zawierania umowy sprzedaży sprzedawca ponosi odpowiedzialność względem kupującego jeżeli sprzedana rzecz ma wady. Wynika to z art. 556 Kodeksu cywilnego. Co istotne odpowiedzialność ta, zwana rękojmią za wady, nie musi zostać określona w samej treści umowy.

Strony mogą jednak ograniczyć, a nawet wyłączyć odpowiedzialność za wady, jednakże muszą to uczynić w treści umowy.

Innymi słowy zawierając umowę sprzedaży ze sprzedawcą, mamy prawo oczekiwać, że zakupiona przez nas rzecz będzie w pełni sprawna, a na pewno zgodna z zawartą między stronami umową lub też zgodna z celem takiej umowy.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Łukasz Żur

Menedżer produktu w nazwa.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »