| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Pułapki w umowach > Sankcje za brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną

Sankcje za brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną

Brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną stanowi praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Jakie sankcje za brak posiadania takiego regulaminu może na przedsiębiorcę nałożyć Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów?

Zgodnie z treścią ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (dalej u.ś.u.d.e.) każdy przedsiębiorca świadczący usługi elektroniczne ma obowiązek stworzenia i udostępniania konsumentom regulaminu świadczenia takich usług. Regulamin powinien zostać udostępniony na stronie przedsiębiorcy jeszcze przed zawarciem umowy o świadczenie takich usług, a także powinien być dostępny na każde żądanie usługobiorcy w taki sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się usługobiorca (art.8. ust. 1 pkt. 2 u.ś.u.d.e.). Powyższy obowiązek ma umożliwić konsumentom zapoznanie się za zasadami, na których usługi są świadczone, w tym np. trybem postępowania reklamacyjnego. Jest to zatem dokument zawierający postanowienia istotne z punktu widzenia konsumenta. W związku z taką treścią przepisów należy postawić pytanie: jakie są konsekwencje zaniechania wykonania przez przedsiębiorcę  tego ustawowego obowiązku i świadczenia usług drogą elektroniczną bez stworzenia regulaminu?

Co zrobić, gdy przedsiębiorca stosuje niedozwolone klauzule umowne?

Brak regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną

Na pierwszy rzut oka wydaje się, że ustawodawca nie wprowadził żadnych prawnych konsekwencji za nieutworzenie regulaminu. Jednakże dotyczy to tylko przepisów u.ś.u.d.e., nie zaś wszystkich ustaw. Często przedsiębiorcy nie zdają sobie sprawy, iż za brak regulaminu grozi również sankcja przewidziana w przepisach ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej: u.o.k.k.).

Otóż, brak posiadania wymaganego przez przepisy u.ś.u.d.e. regulaminu jest niezgodny z art. 24. ust. 2 pkt. 2 u.o.k.k. i stanowi naruszenie zbiorowych interesów konsumenta.

Sankcje za brak regulaminu

Dyspozycja art. 24 ust. 2 pkt 2 u.o.k.k. stanowi, że: „przez praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się godzące w nie bezprawne działanie przedsiębiorcy, w szczególności naruszanie obowiązku udzielania konsumentom rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji”. Tym samym Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów- na podstawie art. 106 u.o.k.k.- może nałożyć na przedsiębiorcę w drodze decyzji: „karę pieniężną w wysokości nie większej niż 10 % przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary, jeżeli przedsiębiorca ten, choćby nieumyślnie (…) dopuścił się praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów w rozumieniu art. 24 u.o.k.k.” (tj. nie podsiadał regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną).

Nowa ustawa o prawach konsumenta okiem konsumenta

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Jurczyk

Pasjonat motoryzacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »