| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Prawo > Konsument i umowy > Umowy > Usługi > Jakie są podstawy do reklamacji w umowie o dzieło?

Jakie są podstawy do reklamacji w umowie o dzieło?

Umowa o dzieło jest umową rezultatu, w której wykonawca zobowiązuje się, że dany rezultat nastąpi. W sytuacji nieprawidłowego wykonania umowy zamawiający może skorzystać z określonych uprawnień.

POBIERZ WZÓR: Umowa o dzieło

Umowa o dzieło

Jedną z podstawowych umów, która jest wykorzystywana przy usługach jest umowa o dzieło. Zgodnie z art. 627 Kodeksu cywilnego przez umowę o dzieło przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia.

Sama umowa jest tzw. umową rezultatu, co oznacza, że w zamian za wynagrodzenie wykonawca zobowiązuje się, iż dany rezultat nastąpi.

Umowa o dzieło będzie wykorzystywana przy takich usługach, jak montaż drzwi, malowanie ścian, uszycie garnituru, naprawa obuwia.

Zobacz serwis: Umowy dotyczące pracy i usług

Reklamacja z umowy o dzieło?

Podstawową kwestią, która może przy tym interesować zamawiających, jest odpowiedź na pytanie jakie uprawnienia będą oni posiadali w sytuacji, gdy dane dzieło zostanie źle wykonane?

Odpowiedź na takie pytanie będzie zależeć z jakiego rodzaju dziełem mamy do czynienia, a także kim jest zamawiający. W zależności od tego uprawnienia zamawiającego będą wypływać z Kodeksu cywilnego lub też z ustawy o sprzedaży konsumenckiej.

Zgodnie z art. 627(1) Kodeksu cywilnego przepisy o sprzedaży konsumenckiej stosuje się do umów, które zostały zawarte w zakresie prowadzonego przedsiębiorstwa, w sytuacji gdy zamawiający jest konsumentem, a zamówione dzieło jest rzeczą ruchomą.

Przepisy dotyczące sprzedaży konsumenckiej znajdą zastosowanie w odniesieniu do zamówienia w zakładzie szewskim garnituru, który ma być uszyty na miarę.

W takiej sytuacji, po spełnieniu powyższych przesłanek, zamawiający będzie mógł skorzystać z takich uprawnień, jakie konsumentowi daje m.in. ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej.

Zobacz więcej: Reklamacje

Reklamacja kodeksowa

W pozostałych przypadkach, kiedy to przepisy konsumenckie nie będą miały zastosowania, zamawiający będzie mógł użyć przepisów Kodeksu cywilnego, a konkretnie m.in. z art. 636 i 637 KC. Zgodnie z tym pierwszym zamawiający ma możliwość kontrolowania wykonywania dzieła przez wykonawcę. Może on również wezwać go do zmiany sposobu wykonania. Po upływie terminu wyznaczonego na zmianę zamawiający będzie mógł od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonywanie dzieła innej osobie. Kosztami będzie obciążony wykonawca.

Z kolei przepis art. 637 Kodeksu cywilnego reguluje sytuacje, kiedy to wady dzieła ujawni się już po jego odbiorze. W takiej sytuacji zamawiający może zażądać usunięcia wad, wyznaczając w tym celu odpowiedni termin z zagrożeniem, że po jego bezskutecznym upływie, naprawa nie zostanie przyjęta.

Zobacz: Czy warto zawierać pisemną umowę z mechanikiem?

Oprócz tego zamawiający może od umowy odstąpić gdy wady usunąć się nie dadzą albo gdy z okoliczności wynika, że przyjmujący zamówienie nie zdoła ich usunąć w czasie odpowiednim. Taka możliwość dotyczy jedynie wad istotnych.

W przypadku wad nieistotnych możliwe jest żądanie obniżenia ceny.

Istotność wad określa się w odniesieniu do kwestii użytku rzeczy. Wady są istotne wtedy, gdy powodują, iż rzecz jest niezdatna do umówionego użytku, tak w sytuacji niesprawności (źle uszyty garnitur) lub też jej wyglądu zewnętrznego.

reklama

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawa Sportowego i Gospodarczego „Dauerman”

Kancelaria specjalizuje się w prawie sportowym i gospodarczym.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »