REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mimo Euro 2012 reklama w Polsce ma się gorzej

Subskrybuj nas na Youtube
fot. fotolia
fot. fotolia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Branża reklamowa liczyła na euro-żniwa, tymczasem najnowsza analiza jest twarda: klienci wydadzą mniej niż rok temu, mimo Euro 2012. Analitycy firmy ZenithOptimedia oszacowali, że wydatki na reklamę w Polsce w tym roku sięgną 7,09 mld zł netto.

Międzynarodowa firma ZenithOptimedia udostępnia analizy dotyczące działań branży na świecie, a także ważniejszych rynków lokalnych. Jej eksperci w swej najnowszej publikacji przewidują, że w tym roku łączne wydatki na reklamę w Polsce okażą się o 0,7 proc. niższe niż w roku 2011. Ich poprzednie szacunki mówiły o wzroście na poziomie 1,9 proc.

REKLAMA

W opinii analityków ZenithOptimedia obniżenie wydatków reklamowych wiąże się z ogólną sytuacją makroekonomiczną, która wpływa na ograniczenia budżetów poszczególnych firm.

"Zredukowaliśmy wcześniejsze estymacje z uwagi na mało optymistyczne informacje płynące z rynku, dotyczące wartości wydatków reklamowych w I kwartale, oraz prognozy gospodarcze mówiące o spowolnieniu wzrostu PKB, spadku eksportu, inwestycji i konsumpcji" - wskazała dyrektor działu rozwoju badań w ZenithOptimedia Group Anna Marszalik-Kraszewska.

Jak dodała, ostrożniejsze obecnie prognozy wynikają także z weryfikacji oczekiwań związanych z piłkarskimi mistrzostwami Euro 2012. "Pierwotnie spodziewano się zwiększonej aktywności reklamodawców. Ci jednak obcięli swoje inwestycje w obawie przed zbyt dużym nasyceniem reklamowym" - tłumaczyła.

REKLAMA

Wcześniej analitycy ZenithOptimedia oczekiwali, że właśnie Euro 2012 przyczyni się do zwiększenia wydatków, zwłaszcza na reklamę zewnętrzną. Okazało się jednak, że mistrzostwa jedynie zmniejszyły cięcia budżetów w tej branży. Firma szacuje, że w tym roku wydatki okażą się o 2,6 proc. niższe niż przed rokiem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedynymi działami, w których - zdaniem analityków ZenithOptimedia - polskie wydatki reklamowe w tym roku wzrosną, są radio, kino i internet - odpowiednio o 2,5 proc., 3,7 proc. oraz 11,5 proc. Tak duży wzrost wydatków na reklamę w internecie ma być odzwierciedleniem światowego trendu, a Euro 2012 nie ma tu większego znaczenia.

Nieznaczny spadek - w opinii ekspertów - odnotuje telewizja, od lat pochłaniająca największą część wydatków reklamowych. Według ich szacunków w tym roku reklamodawcy wydadzą jednak na reklamę telewizyjną o 0,4 proc. mniej niż w roku 2011. Analitycy ZenithOptimedia wskazują, że już od kwietnia obserwują zmniejszony popyt na czas antenowy i tłumaczą to obawami reklamodawców o zbyt duże nasycenie reklamowe w czasie piłkarskich mistrzostw.

Opinie o spadku popytu na reklamy telewizyjne częściowo potwierdzają dane Kantar Media, firmy szczegółowo analizującej wydatki reklamowe. Po podsumowaniu wszystkich emisji reklam w polskich kanałach telewizyjnych wyliczyła ona, że w I kwartale br. wydatki reklamodawców wyniosły 3,2 mld zł (licząc według stawek cennikowych poszczególnych stacji, bez uwzględnienia rabatów), czyli o 2 proc. więcej niż w I kwartale 2011 r. Dane dla kwietnia pokazały jednak spadek o 4,7 proc. (do 1,4 mld zł).

Z przekazanych PAP przez firmę danych wynika, że wydatki na reklamę w telewizji w maju wyniosły 1,55 mld zł - o 2,2 proc. więcej niż w maju 2011 r.

Komentując te dane dyrektor mediów domu mediowego Starlink Maciej Ziomek zwrócił uwagę na wpływ świąt wielkanocnych: przed rokiem były one pod koniec kwietnia i to w tym miesiącu została wtedy zaliczona znaczna część "wielkanocnych" wydatków reklamowych.

Jego zdaniem jednak Euro 2012 rzeczywiście zniechęca część reklamodawców przed prowadzeniem kampanii. "Jest taki trend, część reklamodawców omija ten okres" - powiedział PAP Ziomek. Podkreślił jednak, że widać też grupę reklamodawców, którzy nasili swoje działania: oprócz sponsorów tej imprezy są też tacy, którzy próbują połączyć swoje kampanie z powszechnym zainteresowaniem Euro 2012.

Ziomek zwrócił też uwagę, że już raport analityków Starlinka po I kwartale br. mówił o spadku wydatków reklamowych w Polsce o 2,4 proc. wobec tego samego kwartału 2011 r. Jego zdaniem Euro 2012 nie będzie mieć większego znaczenia dla dynamiki reklamy, a spadek w największym stopniu jest spowodowany ograniczeniami wydatków przez branżę FMCG, czyli tzw. produktów szybkozbywalnych - np. spożywczych czy środków czystości.

Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu > www.zmianyprawa.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA