REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wkrótce rusza notarialny rejestr testamentów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Uruchomienie od 5 października notarialnego rejestru testamentów, prowadzonego w formie elektronicznej, zapowiedziała w czwartek Krajowa Rada Notarialna. Notariusze podkreślili, że każda osoba sporządzająca testament będzie go mogła bezpłatnie zarejestrować.

"Obywatele od dawna oczekiwali większego bezpieczeństwa związanego z realizacją ich woli odnośnie przekazywania majątków; ilość spraw w sądach dotyczących wątpliwości w tej kwestii pokazuje, jaki to jest problem" - powiedział minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski podczas konferencji prasowej prezentującej stworzony przez notariat rejestr.

REKLAMA

Głównymi zasadami rejestru - jak wyjaśniał prezes Krajowej Rady Notarialnej Lech Borzemski - będzie jego dobrowolność, niejawność i nieodpłatność dla testatora. "Dopóki żyje osoba sporządzająca testament, nikt nie dowie się o jego istnieniu, sam rejestr nie będzie zawierał treści testamentu, tylko informację, gdzie testament można odnaleźć" - mówił.

Dostęp do systemu będą mieli wyłącznie notariusze - tylko oni będą mogli rejestrować testamenty i jedynie za ich pośrednictwem będzie można uzyskać, po przedstawieniu dowodu śmierci testatora, informację o istnieniu testamentu albo stwierdzenie, że żaden testament danej osoby nie został zarejestrowany. "Informację tę będzie można uzyskać w każdej kancelarii notarialnej, notariusz sporządzi dla pytającego protokół, którym będzie można później legitymować się przed sądem i urzędami" - powiedział Borzemski. Dodał, że koszt uzyskania takiej informacji u notariusza wyniesie około 100-150 zł.

"W tej chwili każdy obywatel może oczywiście sporządzić testament w przewidzianej prawem formie, ale wielu sporządzających testamenty dręczy niepokój, czy po ich śmierci informacja o ich woli dotrze do spadkobierców" - zaznaczył Borzemski.

REKLAMA

Dodał, że zgodnie z ogólnie przyjmowaną zasadą testament nieodnaleziony jest testamentem nieistniejącym. "Choć wszystkie testamenty notarialne są w kancelariach rejentów, to nie da się przeszukać dwóch tysięcy kancelarii w Polsce" - wskazał. Dlatego podstawowym celem rejestru ma być zmniejszenie ryzyka, że spadkobierca w ogóle nie dowie się o sporządzeniu testamentu lub że testament zostanie ujawniony z opóźnieniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rejestrze będzie można odnotowywać sporządzone w kancelariach testamenty notarialne, ale także te sporządzone przez testatora własnoręcznie. W tym ostatnim przypadku oryginał testamentu trzeba będzie pozostawić w notarialnym depozycie. Elektroniczny rejestr do końca pierwszego kwartału 2012 r. ma zostać połączony z innymi tego typu rejestrami w krajach europejskich, zrzeszonymi w Europejskim Stowarzyszeniu Rejestrów Testamentów (ARERT).

"Unifikacja ogólnoeuropejskiego systemu z punktu widzenia spadkobiercy radykalnie przyśpieszy możliwość objęcia spadku" - ocenił min. Kwiatkowski. Minister dodał także, że nie wyklucza zainicjowania zmian legislacyjnych, które wprowadziłyby obowiązek rejestracji testamentu. Notariusze wskazują, że w znacznej większości krajów europejskich taka rejestracja jest obowiązkowa.

Notariusze prognozują też, że ilość sporządzanych w kancelariach testamentów wzrośnie po wejściu w życie od października nowelizacji Kodeksu cywilnego wprowadzającego tzw. zapis windykacyjny. Dzięki zmianie pojawi się możliwość swobodniejszego niż obecnie dysponowania majątkiem spadkowym przez testatora i zapisania konkretnych składników majątku konkretnym spadkobiercom. Dzisiejsze przepisy pozwalają natomiast zapisać majątek spadkobiercom w całości lub części na zasadzie procentowej. Później jednak obdarowani spadkiem muszą wnieść do sądu sprawę o nabycie spadku i samodzielnie dogadywać się, co kto odziedziczy.

Aby ograniczyć przypadki, w których wystąpią wątpliwości dotyczące takiego wskazania i jego wykładni, nowelizacja dopuściła posłużenie się zapisem windykacyjnym jedynie w testamentach sporządzanych w formie aktu notarialnego.

Przygotowania do utworzenia przez notariat rejestru testamentów trwały blisko dwa lata. Od 2009 r. funkcjonuje już natomiast internetowy rejestr aktów poświadczenia dziedziczenia. Jak poinformowano, odnotowano w nim w ciągu dwóch lat blisko 120 tys. aktów poświadczenia dziedziczenia. Rozważanie jest też uruchomienie kolejnych rejestrów - pełnomocnictw notarialnych i małżeńskich umów majątkowych.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skarbówka prześwietla absolutnie wszystkich. Ruszyły gigantyczne kontrole i kary. Nikt się od tego nie wywinie! Nikt się przed fiskusem nie ukryje

Blady strach padł na handlujących w sieci? Skarbówka bierze pod lupę tych wszystkich, którzy regularnie sprzedają w internecie, ale zyskami z fiskusem się nie dzielą. Na baczność muszą się mieć także streamerzy. Skończyło się dla nich eldorado z darowiznami. I jedni i drudzy, jeśli nie rozliczają się z dochodów z internetu, mogą zostać wezwani do zapłaty podatku.

Pytania online na aplikację komorniczą. Przygotuj się do egzaminu wstępnego 2025 r. [pytania z 2024 r.] cz. II
Oto kolejnych 25 pytań testowych na egzamin wstępny dla kandydatów na aplikantów komorniczych. W następnych częściach będziemy przedstawiać pozostałe pytania.
Czy uczeń ma prawo do odwołania od wyniku matury? Procedura krok po kroku

Wyniki matury 2025 są już znane. Jeśli maturzysta spodziewał się wyższego wyniku niż uzyskał, może złożyć odwołanie od wyniku matury. Jak to zrobić? Oto procedura krok po kroku.

Jak zdobyć orzeczenie o niepełnosprawności w 2025 roku? Poznaj 6 ważnych kroków

Jak uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności w 2025 roku? Kto może się ubiegać, jakie dokumenty trzeba przygotować i co możesz dzięki temu zyskać? W naszym poradniku znajdziesz wszystko: 6 kroków, terminy, nowe przepisy i pełną listę ulg i świadczeń.

REKLAMA

Czy rynek nowych mieszkań zwalnia?

Liczba wydawanych pozwoleń na budowę oraz rozpoczętych inwestycji mieszkaniowych maleje. Czy deweloperzy modyfikują swoje strategie i przesuwają terminy realizacji nowych projektów? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Praktyczne aspekty korzystania z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Dodatek do emerytury po 65. i 70. roku życia. Jakie nowe dodatki do emerytury z ZUS dla seniorów w 2025 roku?

W 2025 roku seniorzy mogą liczyć na wyższe dodatki do emerytur – choć nie pojawiły się nowe świadczenia, to obowiązujące zostały zwaloryzowane. Sprawdź, ile dokładnie wynoszą nowe dodatki i w jakim wieku przysługują – po 65., 70. roku życia i później. Czy trzeba składać wniosek, żeby dostać dodatek do emerytury?

O co pyta lekarz orzecznik i jak wygląda komisja wydająca orzeczenie o niepełnosprawności w 2025 roku

Jak wygląda komisja orzekająca o niepełnosprawności? O co pyta lekarz orzecznik i jak się przygotować do badania? W tych kwestiach obowiązują konkretne procedury, których znajomość może pomóc w uzyskaniu orzeczenia. Zobacz krok po kroku, jak przebiega komisja, jakie pytania padają podczas rozmowy i co ma wpływ na końcową decyzję o przyznaniu stopnia niepełnosprawności.

REKLAMA

Wzrost pensji nie wystarcza – 44% Polaków już szuka nowej pracy

Mimo dynamicznego wzrostu wynagrodzeń i rekordowo niskiego bezrobocia, polscy pracownicy nie czują się doceniani finansowo. Aż 44,2% z nich aktywnie szuka nowego miejsca zatrudnienia, wskazując na zbyt niskie wynagrodzenie, brak przejrzystości i poczucie niesprawiedliwości płacowej. Najnowsze badanie SD Worx pokazuje, że pieniądze to wciąż palący problem na rynku pracy – nawet jeśli słupki wynagrodzeń idą w górę.

PIP: 350 tysięcy bezpłatnych porad rocznie dla pracodawców. Inspekcja pracy nie tylko kontroluje, ale i pomaga

Działalność PIP to nie tylko kontrole, ale i bezpłatne porady prawne dla pracodawców. Inspekcja pracy wydaje 350 tysięcy porad rocznie, które skierowane są wprost do osób zatrudniających pracowników. Warto korzystać z pomocy PIP.

REKLAMA