REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prywatne adresy władz fundacji nie będą ujawniane

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Resort sprawiedliwości zmienił rozporządzenie, które nakazywało fundacjom ujawnianie prywatnych adresów członków ich zarządów w publicznie dostępnych sprawozdaniach. Zmiany domagał się GIODO, który uważał, że dotychczasowe przepisy zbyt ingerowały w prywatność.

Obowiązujące od 2001 r. rozporządzenie ministra sprawiedliwości nakazywało ujawnianie w sprawozdaniach z działalności fundacji m.in. danych członków ich zarządów - imienia, nazwiska oraz adresu zamieszkania. Po zmianach są to już tylko imię, nazwisko oraz funkcja pełniona w zarządzie fundacji. Nowelizację rozporządzenia minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski podpisał pod koniec września. Weszła ona w życia w pod koniec października.

REKLAMA

Zmiany przepisów w tym zakresie chciał Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych. Zdaniem pełniącego tę funkcję dr. Wojciecha Wiewiórowskiego dotychczasowe zapisy były niezgodne z ustawą o ochronie danych osobowych. W kwietniu GIODO wystąpił do resortu sprawiedliwości o ich zmianę. "Nie ma powodu, żeby przekształcać sprawozdanie z działalności fundacji w listę adresową" - mówił wówczas Wiewiórowski.

"Nie kwestionując faktu, że fundacje powinny działać transparentnie, a zbierane przez nie fundusze powinny podlegać jakiejś kontroli, to jednak nie widzimy powodu, dla którego ta identyfikacja osoby miałaby posuwać się tak daleko, że w przestrzeni publicznej pojawi się również adres osoby, która należy do władz fundacji" - wyjaśniał GIODO. Podkreślił też, że należy odróżniać transparentność organizacji od prywatności poszczególnych osób.

Z postulatami GIODO zgodził się resort sprawiedliwości. Jak ocenił wiceminister Zbigniew Wrona, rozporządzenie rzeczywiście "budziło zastrzeżenia co do zgodności z przepisami regulującymi ochronę danych osobowych".

Rozporządzenie po nowelizacji zamiast prywatnych adresów członków zarządów fundacji wymaga od fundacji podawania adresu do korespondencji oraz adresu poczty elektronicznej, o ile fundacja taki posiada.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Pismo do ministra sprawiedliwości było pierwszym, w którym GIODO skorzystał z nowych uprawnień, które ma od marca 2011 r. Zgodnie z tymi przepisami GIODO ma prawo kierować do różnych podmiotów wystąpienia zmierzające do zapewnienia skutecznej ochrony danych osobowych lub zawierające wnioski o uchwalenie bądź zmianę prawa. Adresaci muszą udzielić GIODO pisemnej odpowiedzi w ciągu miesiąca.

GIODO już wcześniej - w maju 2009 r. - występował do MS o zmianę rozporządzenia dotyczącego sprawozdań fundacji. W odpowiedzi resort poinformował, że zamierza podjąć odpowiednie prace legislacyjne, ale - jak podkreślał GIODO - do czasu ponownego wystąpienia w tej sprawie do Generalnego Inspektora nie dotarły informacje, czy rzeczywiście cokolwiek w tym kierunku zrobiono.

Według danych z internetowej wersji Krajowego Rejestru Sądowego w Polsce działa ok. 9,5 tys. fundacji.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Specustawa niekorzystna dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą tylko osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA