REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak chronić mieszkanie przed kradzieżą

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski

REKLAMA

REKLAMA

Przy ubezpieczeniu mieszkania na wypadek włamania istotnym punktem jest jego zabezpieczenie. Za kolejne elementy zmniejszające prawdopodobieństwo kradzieży można dostać nawet 40-60 proc. zniżki.
 

Towarzystwa określają też minimalny poziom zabezpieczeń, bez którego umowa nie może być zawarta. I tu uwaga! Deklarując posiadanie każdego z tych typów zabezpieczeń, trzeba dokładnie zweryfikować ich jakość - szczególnie ważność potwierdzających ją certyfikatów. Trzeba też być pewnym, że w kluczowym momencie nie zawiodą na skutek złego montażu czy braku konserwacji. To istotne dlatego, że pomyłka, kłamstwo lub po prostu niewiedza w tym zakresie może skutkować przynajmniej obniżeniem odszkodowania (jeśli chodziło o zabezpieczenia dodatkowe dające zniżki, to proporcjonalnie do ich wysokości) lub nawet odmową jego wypłaty (w przypadku zabezpieczeń minimalnych). A to o tyle istotne, że warunki ubezpieczeń są w tych punktach napisane bardzo trudnym, technicznym językiem.

REKLAMA

Jaki zamek

Trzeba np. odróżnić zamek wielozastawkowy od wielopunktowego. Ich definicje można zwykle znaleźć na samym początku warunków ubezpieczeń. Dopiero tam (np. w warunkach PZU) dowiemy się, że ten pierwszy to: zamek posiadający przynajmniej dwie ruchome zastawki służące do blokowania zasuwki zamka. Jak poznać ile ich jest? Ilość zastawek w zamku można ustalić na podstawie nacięć profilowanych w kluczu - wyjaśniają warunki PZU.

Ciekawe ilu czytelników, którzy wyciągnęli właśnie swoje klucze, potrafiło ustalić liczbę zastawek? Nieco lepiej jest z ustaleniem, co to jest zamek wielopunktowy. To taki, który blokuje drzwi w kilku odległych od siebie miejscach.

REKLAMA

Ważny atest

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czasem towarzystwa wymagają, żeby zamki, drzwi czy inne zabezpieczenia były atestowane. Jeśli mamy nowe mieszkanie, to nie problem - bo zwykle, kupując drzwi, dostajemy dokumenty potwierdzające ważność atestów. Gorzej, gdy nieruchomość jest używana i ma już kilka lat. W przypadku drzwi i okien informację o ateście można znaleźć odpowiednio na ościeżnicach i listwie między szybami. W przypadku zamków dużo trudniej to ustalić. Dodatkowo trzeba pamiętać, że atesty są przyznawane na kilka lat i potem trzeba je odnawiać. Większość producentów robi to tylko dla nowych generacji produktów. Efekt jest taki, że jeśli mamy już kilkuletnie mieszkanie, prawdopodobnie żadne zabezpieczenia nie mają już ważnych atestów. Można to sprawdzić w instytucji, która wydała certyfikat. Ze sporym prawdopodobieństwem będzie można znaleźć informacje o ważności atestu na stronie internetowej Instytutu Mechaniki Precyzyjnej, który wydaje ich najwięcej. Może to być też Polskie Centrum Badań i Certyfikacji. Stwierdzenie ważności atestów będzie szczególnie istotne w przypadku, gdy ich posiadanie warunkuje zawarcie umowy (np. mamy jeden zamek, ale taki, który ma lub powinien mieć atest), bo w przypadku ich braku możemy spotkać się nawet z odmową wypłaty odszkodowania.

Brak atestu

może skutkować odmową wypłaty odszkodowania

Jakie mocowanie

Warto też zwrócić uwagę na zapisy warunków ubezpieczeń, które przewidują że drzwi lub okna muszą być prawidłowo osadzone (to standardowy wymóg na rynku). Problem w tym, że kupując mieszkanie, nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy drzwi są rzeczywiście zamocowane na kilka kotew wpuszczonych w mur, czy po prostu trzymają się na piankę montażową. Choć można zakładać, że w takim wypadku sąd wziąłby stronę klienta, to jednak uzyskanie w takiej sytuacji odszkodowania na pewno nie byłoby proste.

Podobnie rzecz się ma z zainstalowanymi przez poprzedniego właściciela instalacjami alarmowymi. Żeby uniknąć ewentualnych problemów, trzeba przynajmniej przetestować ich działanie i wykonać przegląd w firmie, która jest producentem lub ma autoryzację do montowania i serwisowania takich instalacji. Dopiero wtedy będziemy mieli pewność, że system rzeczywiście zadziała i nie spotka nas odmowa czy ograniczenie wypłaty odszkodowania. Oczywiście standardem powinno też być wymienienie zamków w drzwiach. Trzeba to zrobić nawet, gdy dostajemy komplet kluczy, bo nie wiadomo, czy wszystkie są oryginalne lub czy sprzedający nie zostawił sobie ich kopii. Możemy mieć problemy z uzyskaniem odszkodowania, jeśli drzwi zostaną otwarte bez śladów włamania. Towarzystwo może uznać wtedy, że sami daliśmy klucze złodziejowi czy po prostu nie zamknęliśmy drzwi. Lepiej jest więc mieć pewność, że wszystkie klucze i ich kopie są w naszym wyłącznym posiadaniu.

WYMAGANE ZABEZPIECZENIA

Wymogi dotyczące zabezpieczeń rosną wraz z sumą ubezpieczenia:

Allianz - suma ubezpieczenia powyżej 40 tys. zł, drzwi muszą mieć przynajmniej dwa zamki wielozastawkowe lub jeden atestowany, ale wtedy całe drzwi muszą mieć atest np. Instytutu Mechaniki Precyzyjnej albo Polskiego Centrum Badań i Certyfikacji (przy niższych wartościach wystarczy sam zamek atestowany).

Compensa - suma ubezpieczenia powyżej 80 tys. zł - niezbędne posiadanie co najmniej jednego dodatkowego zabezpieczenia przeciwkradzieżowego (np. alarmu, rolet antywłamaniowych, monitoringu, stałego dozoru pełnionego przez firmę ochroniarską, drzwi antywłamaniowych - wtedy za te zabezpieczenia nie przysługuje zniżka). Powyżej 100 tys. zł - środki bezpieczeństwa są ustalane indywidualnie.

Generali - obostrzenia dotyczą tylko lokali na parterze lub domów - jeśli suma ubezpieczenia przekracza 50 tys. zł, to drzwi muszą być zamykane na dwa zamki wielozastawkowe, w tym jeden z atestem. W oknach powinny być zainstalowane kraty, atestowane żaluzje antywłamaniowe lub szyby antywłamaniowe klasy P3. Alternatywą jest wyposażenie lokalu w alarm z monitoringiem z dojazdem załogi interwencyjnej w ciągu dziesięciu minut. Jeśli suma ubezpieczenia przekracza 100 tys. zł, konieczne są obie grupy zabezpieczeń (czyli zamki i zabezpieczenia okien plus alarm z grupą interwencyjną).

Warta - rodzaj zabezpieczeń nie zależy od sumy ubezpieczenia, ale jeśli ubezpieczane są ruchomości domowe specjalne (dzieła sztuki, kolekcje), niezbędne jest zainstalowanie systemu alarmowego z monitoringiem i włączeniem do akcji załogi interwencyjnej lub stałego dozoru.

W Ergo Hestia, Uniqa czy PZU nie rosną wymogi dotyczące zabezpieczeń wraz ze wzrostem wartości ubezpieczanego mienia.

STANDARDOWE WYMOGI ZABEZPIECZEŃ

• Drzwi wejściowe muszą być zamknięte na dwa zamki wielozastawkowe lub jeden zamek atestowany, wielopunktowego ryglowania czy elektroniczny.

• Takie same wymogi muszą spełniać pozostałe drzwi zewnętrzne prowadzące do pomieszczeń gospodarczych.

• Drzwi balkonowe, okna muszą być tak umocowane, osadzone i zamknięte, żeby ich wyłamanie lub wyważenie nie było możliwe bez pozostawienia śladów (np. nie można zostawiać ich w pozycji rozszczelnione).

• Jeśli drzwi wejściowe mają szyby, trzeba je zabezpieczyć np. szkłem antywłamaniowym o odporności P3. Jeśli nie mają takiego zabezpieczenia, zamki muszą być tak skonstruowane, żeby złodziej nie mógł ich otworzyć, wybijając szybkę i wkładając rękę do środka (z tego powodu przeszklone zwykłym szkłem otwory nie powinny znajdować się obok drzwi.

• Samodzielne pomieszczenia gospodarcze muszą być zamknięte przynajmniej na jeden zamek wielozastawkowy lub kłódkę wielozastawkową.

• Wszelkie otwory, przez które można dostać się do domu i wynieść rzeczy, muszą być zabezpieczone.

* opracowano na podstawie wymogów różnych towarzystw, wymogi poszczególnych towarzystw mogą się różnić. Ostrzejsze wymogi np. dotyczące zabezpieczeń okien będą dotyczyły mieszkań położonych na parterze lub domów.

Zniżki za zabezpieczenia (w proc.)

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

MARCIN JAWORSKI

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA