REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać instytucję zarządzającą PPK

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Decydując o wyborze instytucji, która będzie zarządzać pieniędzmi gromadzonymi przez pracowników, należy kierować się starannością i zadbać o interes pracowników. Trzeba wziąć pod uwagę jej solidność, stabilność, doświadczenie, niskie koszty i efektywność w inwestowaniu.

Takie kryteria wyznacza ustawa o PPK. W praktyce ważne jest także wsparcie organizacyjne i techniczne, jakie zaproponuje potencjalny zarządzający oraz jego potencjał, np. liczbę doradców i placówek.

Sprawdź wiarygodność i doświadczenie

W myśl ustawy zarządzający PPK musi dysponować kapitałem własnym w wysokości co najmniej 25 mln zł (w tym 10 mln zł w środkach płynnych) i udokumentować co najmniej trzyletnie doświadczenie w zarządzaniu aktywami długoterminowymi.

REKLAMA

Każda z instytucji prowadzących PPK musi oferować osiem funduszy zdefiniowanej daty. Opierają się na zasadzie, że im starszy pracownik, tym pewniejsze inwestycje. Pieniądze odkładane przez młodego pracownika są inwestowane bardziej agresywnie, przede wszystkim w akcje, a wraz z jego wiekiem sposób inwestowania zmienia się na korzyć bezpieczniejszych instrumentów finansowych, jak bony skarbowe czy obligacje.

Ważna jest wiarygodność zarządzającego. Jej wyznacznikiem może być rating, a więc ocena przyznawana przez niezależną wyspecjalizowaną instytucję. Wśród polskich spółek najwyższą ocenę ratingową, przyznaną przez międzynarodową agencję S&P Global Ratings, ma PZU.

Porównaj wyniki

Liczby nie kłamią. Dlatego decydując o wyborze instytucji mającej prowadzić PPK, warto sprawdzić, jaką pozycję zajmuje w prestiżowych rankingach i jakie zyski przynoszą zarządzane przez nią fundusze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaniu wyników poszczególnych funduszy mogą służyć profesjonalne serwisy internetowe, np. Analizy Online. Z danych tego serwisu wynika, że funkcjonujące od października 2018 r. niskokosztowe fundusze pasywne inPZU osiągnęły rekordowe wyniki już po pierwszym półroczu działania. Zyskowność inPZU Obligacje Polskie prawie pięciokrotnie przewyższyła w tym okresie średnią dla porównawczej grupy ponad 20 takich produktów.

Zapytaj o wsparcie

REKLAMA

Warto zwrócić uwagę na udogodnienia oferowane przez zarządzającego PPK. W przypadku pracodawców to ekspercka pomoc przy wprowadzaniu PPK, a także możliwość wygodnej obsługi planów na co dzień, np. poprzez serwis internetowy. W przypadku pracowników - możliwość kontrolowania online swoich rachunków w PPK i składania w ten sposób dyspozycji.

W przypadku jednych i drugich ważny jest też potencjał, jakim dysponuje instytucja zarządzająca PPK: liczba oddziałów i doradców, którzy mogą służyć bieżącą radą i pomocą. Bezpośredni kontakt z doradcą bywa w wielu sytuacjach nieodzowny.

Sprawdź opłaty

Istotne znaczenie przy wyborze instytucji prowadzącej PPK ma też wysokość opłat za zarządzanie. Ustawa o PPK określa ich górny limit na 0,5 proc. wartości aktywów netto funduszu w skali roku, dopuszcza także premię za dobre wyniki w wysokości 0,1 proc.

Ważny w tym kontekście jest udział instytucji zarządzającej w całym rynku PPK. Ustawa ogranicza zyski zarządzających.

Jeśli instytucją zarządzająca planami przekroczy 15-proc. udział w aktywach wszystkich funduszy PPK, nie może pobierać dalszych opłat za zarządzanie. Może je rozłożyć między wszystkich klientów, co w praktyce oznacza, że im większy rynkowy udział zarządzającego, tym mniejsze opłaty za zarządzanie.

Grupa PZU, która jest jednym z liderów rynku PPK, w pierwszym roku funkcjonowania planów w ogóle zrezygnowała z pobierania opłat za zarządzanie i zapowiada, że w kolejnych latach zaoferuje stawki nawet o połowę niższe od ustawowego maksimum.

…i wybieraj

Obowiązek terminowego zawarcia umów o zarządzanie i prowadzenie PPK ciąży na przedsiębiorstwie albo osobie upoważnionej do działania w jego imieniu. Najogólniej chodzi o zarząd albo wspólników spółki, którzy mogą upoważnić do podpisania umowy także inne osoby.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA