REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wybrać instytucję zarządzającą PPK

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Decydując o wyborze instytucji, która będzie zarządzać pieniędzmi gromadzonymi przez pracowników, należy kierować się starannością i zadbać o interes pracowników. Trzeba wziąć pod uwagę jej solidność, stabilność, doświadczenie, niskie koszty i efektywność w inwestowaniu.

Takie kryteria wyznacza ustawa o PPK. W praktyce ważne jest także wsparcie organizacyjne i techniczne, jakie zaproponuje potencjalny zarządzający oraz jego potencjał, np. liczbę doradców i placówek.

REKLAMA

Sprawdź wiarygodność i doświadczenie

W myśl ustawy zarządzający PPK musi dysponować kapitałem własnym w wysokości co najmniej 25 mln zł (w tym 10 mln zł w środkach płynnych) i udokumentować co najmniej trzyletnie doświadczenie w zarządzaniu aktywami długoterminowymi.

Każda z instytucji prowadzących PPK musi oferować osiem funduszy zdefiniowanej daty. Opierają się na zasadzie, że im starszy pracownik, tym pewniejsze inwestycje. Pieniądze odkładane przez młodego pracownika są inwestowane bardziej agresywnie, przede wszystkim w akcje, a wraz z jego wiekiem sposób inwestowania zmienia się na korzyć bezpieczniejszych instrumentów finansowych, jak bony skarbowe czy obligacje.

Ważna jest wiarygodność zarządzającego. Jej wyznacznikiem może być rating, a więc ocena przyznawana przez niezależną wyspecjalizowaną instytucję. Wśród polskich spółek najwyższą ocenę ratingową, przyznaną przez międzynarodową agencję S&P Global Ratings, ma PZU.

REKLAMA

Porównaj wyniki

Liczby nie kłamią. Dlatego decydując o wyborze instytucji mającej prowadzić PPK, warto sprawdzić, jaką pozycję zajmuje w prestiżowych rankingach i jakie zyski przynoszą zarządzane przez nią fundusze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Porównaniu wyników poszczególnych funduszy mogą służyć profesjonalne serwisy internetowe, np. Analizy Online. Z danych tego serwisu wynika, że funkcjonujące od października 2018 r. niskokosztowe fundusze pasywne inPZU osiągnęły rekordowe wyniki już po pierwszym półroczu działania. Zyskowność inPZU Obligacje Polskie prawie pięciokrotnie przewyższyła w tym okresie średnią dla porównawczej grupy ponad 20 takich produktów.

Zapytaj o wsparcie

Warto zwrócić uwagę na udogodnienia oferowane przez zarządzającego PPK. W przypadku pracodawców to ekspercka pomoc przy wprowadzaniu PPK, a także możliwość wygodnej obsługi planów na co dzień, np. poprzez serwis internetowy. W przypadku pracowników - możliwość kontrolowania online swoich rachunków w PPK i składania w ten sposób dyspozycji.

W przypadku jednych i drugich ważny jest też potencjał, jakim dysponuje instytucja zarządzająca PPK: liczba oddziałów i doradców, którzy mogą służyć bieżącą radą i pomocą. Bezpośredni kontakt z doradcą bywa w wielu sytuacjach nieodzowny.

Sprawdź opłaty

Istotne znaczenie przy wyborze instytucji prowadzącej PPK ma też wysokość opłat za zarządzanie. Ustawa o PPK określa ich górny limit na 0,5 proc. wartości aktywów netto funduszu w skali roku, dopuszcza także premię za dobre wyniki w wysokości 0,1 proc.

Ważny w tym kontekście jest udział instytucji zarządzającej w całym rynku PPK. Ustawa ogranicza zyski zarządzających.

Jeśli instytucją zarządzająca planami przekroczy 15-proc. udział w aktywach wszystkich funduszy PPK, nie może pobierać dalszych opłat za zarządzanie. Może je rozłożyć między wszystkich klientów, co w praktyce oznacza, że im większy rynkowy udział zarządzającego, tym mniejsze opłaty za zarządzanie.

Grupa PZU, która jest jednym z liderów rynku PPK, w pierwszym roku funkcjonowania planów w ogóle zrezygnowała z pobierania opłat za zarządzanie i zapowiada, że w kolejnych latach zaoferuje stawki nawet o połowę niższe od ustawowego maksimum.

…i wybieraj

Obowiązek terminowego zawarcia umów o zarządzanie i prowadzenie PPK ciąży na przedsiębiorstwie albo osobie upoważnionej do działania w jego imieniu. Najogólniej chodzi o zarząd albo wspólników spółki, którzy mogą upoważnić do podpisania umowy także inne osoby.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA