REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy Rejestr Zadłużonych jeszcze w 2020 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mateusz Latosiński
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Krajowy Rejestr Zadłużonych - od kiedy? fot.Shutterstock
Krajowy Rejestr Zadłużonych - od kiedy? fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stosownie do treści przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych, rejestr powinien rozpocząć funkcjonowanie z dniem 1 grudnia 2020 r. Jakie informacje będą zamieszczane w rejestrze?

Krajowy Rejestr Zadłużonych. Kiedy?

Polski ustawodawca w końcu postanowił uchwalić regulację powołująca do życia Krajowy Rejestr Zadłużonych, który będzie pełnił rolę cyfrowego publikatora wszelkich istotnych informacji oraz orzeczeń związanych z biegiem postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych, a także dotyczących dłużników niewypłacalnych. Tym samym zmarginalizowaniu w tym zakresie ulegnie rola MSiG, a ponadto faktycznie zlikwidowany zostanie rejestr dłużników niewypłacalnych KRS. Przy czym warto nadmienić, iż już na dzień dzisiejszy, wskutek zmian dokonanych przez prawodawcę, rejestr dłużników niewypłacalnych KRS praktycznie całkowicie stracił na znaczeniu.

REKLAMA

Jakie istotne zmiany nas zatem czekają?

Już z dniem wejścia w życie w dniu 1 stycznia 2016 r. prawa restrukturyzacyjnego, będącego obok prawa upadłościowego, ustawą o fundamentalnym znaczeniu dla polskich postępowań dotyczących dłużników niewypłacalnych lub zagrożonych niewypłacalnością, zapowiedziano utworzenie rejestru informatycznego, w którym zamieszczane byłyby obwieszczenia jak i orzeczenia wydawane w toku tychże postępowań - tj. Centralnego Rejestru Upadłości i Restrukturyzacji. Co ciekawe, rejestr ten miał rozpocząć funkcjonowanie w dniu 26 czerwca 2018 r. Czy tak się stało? Pomimo tego, iż Polska została zobligowana do utworzenia rzeczonego rejestru na mocy aktów prawa wspólnotowego - niestety nie. Data wyznaczona przez krajowego ustawodawcę okazała się być nazbyt optymistyczna, gdyż do dnia dzisiejszego Krajowy Rejestr Sądowy czy też Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej nie doczekali się ,,rodzeństwa’’. I nie trzeba chyba dodawać, że wobec niepowstania w zapowiedzianym terminie narzędzia, które uprościłoby oraz przyspieszyło funkcjonowanie wszystkich uczestników postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych, to tym bardziej wszyscy zainteresowani spoglądają w kierunku ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych z niemalże utęsknieniem oraz precyzyjnie określonymi oczekiwaniami.

Warto zatem poświęcić kilka słów rzeczonemu zagadnieniu.

Stosownie do treści przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych, rejestr powinien rozpocząć funkcjonowanie z dniem 1 grudnia 2020 r. (miejmy nadzieję, iż i w tym przypadku nie okaże się to być założenie przesadnie optymistyczne.). Warto także zwrócić uwagę, iż do postępowań wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy, które to wejście w życie (z pewnymi wyjątkami) pokrywa się z dniem rozpoczęcia funkcjonowania rejestru, stosować się będzie przepisy dotychczasowe, co oznacza, iż w odniesieniu do tych postępowań zachowany zostanie chociażby obowiązek dokonywania obwieszczeń w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. W pozostałym zakresie bowiem obwieszczenia dokonywane w rejestrze powinny zastąpić obwieszczenia dotychczas dokonywane w MSiG.

 W rejestrze będą zamieszczane poniżej opisane kategorie informacji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. informacje o osobach fizycznych, prawnym, jednostkach organizacyjnych posiadających zdolność prawną, wobec których są lub były prowadzone postępowania: upadłościowe; restrukturyzacyjne; zakończone prawomocnym orzeczeniem zakazu prowadzenia działalności gospodarczej; w przedmiocie uznania orzeczenia o wszczęciu zagranicznego postępowania upadłościowego;
  2. informacje o wspólnikach osobowych spółek handlowych, ponoszących odpowiedzialność za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem, w przypadku ogłoszenia upadłości spółki, wszczęcia wtórnego postępowania upadłościowego lub oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości z powodu, iż majątek spółki nie wystarcza nawet na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego;
  3. informacje o osobach fizycznych, osobach prawnych oraz jednostkach organizacyjnych posiadających zdolność prawną w przypadku umorzenia wobec nich postępowania egzekucyjnego ze względu na fakt, iż majątek tychże podmiotów nie jest wystarczający nawet na pokrycie kosztów egzekucyjnych;
  4. informacje o osobach fizycznych, wobec których toczy się egzekucja świadczeń alimentacyjnych (lub należności budżetowych wypłacanych na rzecz uprawnionych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, wobec zobowiązanych), jeżeli zalegają oni ze spełnieniem tychże świadczeń za okres dłuższy niż 3 miesiące.

Istotnym jest, iż w rejestrze będą umieszczane przede wszystkim informacje oraz obwieszczenia o:

  1. złożeniu przez dłużnika wniosku restrukturyzacyjnego, wniosku o ogłoszenie upadłości oraz o prawomocnym zwrocie, oddaleniu lub odrzuceniu wniosku, czy też umorzeniu postępowania w przedmiocie rozpoznaniu wniosku;
  2. terminie i sposobie zaskarżenia postanowienia o ogłoszeniu upadłości lub o otwarciu postępowaniu restrukturyzacyjnego;
  3. terminie i sposobie zgłaszania wierzytelności;
  4. stanie i składzie masy upadłości;
  5. listach i spisach wierzytelności,
  6. zakończeniu, umorzeniu lub uchyleniu postępowania upadłościowego oraz o zakończeniu i umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego;
  7. przyjęciu układu oraz o jego treści jak i o zatwierdzeniu układu lub odmowie jego zatwierdzenia, a także o jego uchyleniu lub wygaśnięciu;
  8. planie spłaty wierzycieli lub umorzeniu zobowiązań upadłego bez ustalania planu spłaty wierzycieli;
  9. dacie, przedmiocie i miejscu obraz zgromadzenia wierzycieli oraz o sposobie głosowania na zgromadzeniu;
  10. prawomocnym orzeczeniu zakazu prowadzenia działalności gospodarczej;
  11. danych identyfikujących wspólników osobowej spółki handlowej oraz o prawomocnym oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości osobowej spółki handlowej z powodu iż majątek spółki nie wystarcza nawet na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego;
  12. danych identyfikujących dłużników w przypadku umorzenia wobec nich postępowania egzekucyjnego ze względu na fakt, iż majątek tychże podmiotów nie jest wystarczający nawet na pokrycie kosztów egzekucyjnych, w tym dane o dacie umorzenia postępowania egzekucyjnego, o kwocie lub sumie wierzytelności niewyegzekwowanych w toku postępowania, jak i dane wskazujące na tytuł wykonawczy oraz organ prowadzący postępowanie egzekucyjnego;
  13. danych identyfikujących dłużników wobec których toczy się egzekucja świadczeń alimentacyjnych (lub należności budżetowych wypłacanych na rzecz uprawnionych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, wobec zobowiązanych), jeżeli zalegają oni ze spełnieniem tychże świadczeń za okres dłuższy niż 3 miesiące, ze wskazaniem rodzaju wierzytelności, daty ukończenia postępowania egzekucyjnego.

Dane polegające zamieszczeniu w rejestrze w odniesieniu do postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych, co do zasady, w większości przypadków będą w nim widnieć przez 10 lat, przy czym istnieją od tej reguły wyjątki. I tak też m.in. w przypadku uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu wykonania układu dane dotyczące postępowania widnieć będą w rejestrze przez okres 3 lat. Informacje dotyczące osób, wobec których prawomocnie orzeczono zakaz prowadzenia działalności gospodarczej będą usuwane z rejestru po upływie 3 lat od zakończenia okresu na który orzeczono zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Z kolei w odniesieniu do danych dotyczących dłużników, wobec których umorzono postępowanie egzekucyjne z powodu jego bezskuteczności jak i do danych dotyczących dłużników alimentacyjnych, dane będą widniały w rejestrze przez 7 lat.

Naturalnie rejestr będzie miał charakter jawny, a każdemu przysługiwać będzie prawo do zapoznania się z danymi w nim ujawnionymi - za pośrednictwem Internetu.

Powstanie rejestru stanowi naturalną konsekwencję informatyzacji postępowań sądowych oraz stanowi kolejny etap w historii rozwoju polskich rejestrów prawnych dostępnych za pośrednictwem Internetu. Wobec faktu istotnych opóźnień w jego utworzeniu jak i istniejącej od lat potrzeby jego funkcjonowania, oczekiwania wobec niego są znaczne. Rozstrzygająca jak zwykle będzie praktyka. Pozostaje mieć nadzieję, iż spotka się ona z oczekiwaniami uczestników obrotu prawnego. Chociaż, jak wskazuje doświadczenie życiowe, różnie z tym dotychczas bywało.

Polecamy serwis: Egzekucja alimentów

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Osoba niepełnosprawna w stopniu lekkim a potem umiarkowanym: Muszę stawać na wielu komisjach

Emeryt mundurowy poskarżył się rządowi, że musi – pomimo posiadania potwierdzenia ze strony instytucji mundurowych – dowodzić niepełnosprawności także przed komisjami cywilnymi dla osób niepełnosprawnych. I pyta „Gdzie sens i gdzie logika, aby dwa razy wykonywać te czynności marnując mój czas oraz zasoby państwowe (przecież praca komisji kosztuje państwo, a zaoszczędzone pieniądze można byłoby przeznaczyć na pomoc osobom niepełnosprawnym).

Surowsze kary za atak na policjanta, lekarza, ratownika. Do do 5 lat więzienia za naruszenie nietykalności. Minimum 1000 zł grzywny za zakłócenie spokoju lub porządku publicznego

W dniu 19 sierpnia 2025 r. Rada Ministrów przyjęła i skierowała do Sejmu projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny, ustawy - Kodeks wykroczeń oraz ustawy - Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia przygotowany w Ministerstwie Sprawiedliwości. Celem tej nowelizacji wzmocnienie ochrony prawnej funkcjonariuszy publicznych – np. policjantów, strażaków czy ratowników medycznych – a także osób, które narażają swoje życie i zdrowie, pomagając innym: lekarze, pielęgniarki, ratownicy górscy i wodni oraz zwykli obywatele, którzy reagują na przemoc lub ratują ofiary wypadków. Kary za naruszenie nietykalności tych osób wzrosną z 3 do 5 lat.

Umiarkowany stopień niepełnosprawności. 4043 zł dofinansowania z PFRON do wózka inwalidzkiego (elektrycznego) lub skutera - zmiany od sierpnia 2025 r.

Zarząd Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) zmienił niedawno Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny samorząd” w 2025 roku. Od 5 sierpnia 2025 roku wniosek o dofinansowanie w ramach Obszaru C Zadanie 2 programu mogą złożyć także osoby z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, które użytkują skuter lub wózek inwalidzki o napędzie elektrycznym. Taka możliwość nastąpiła po decyzji Rady Nadzorczej PFRON o zmianie programu (uchwała nr 5/2025 Rady Nadzorczej PFRON z dnia 26 czerwca 2025 r.). Dofinansowanie dotyczy kosztów utrzymania sprawności technicznej skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym.

W jaki sposób wyegzekwować od sprawcy świadczenia przyznane pokrzywdzonemu?

Mimo że sąd może orzec obowiązek naprawienia szkody lub zadośćuczynienia na rzecz pokrzywdzonego – a nawet zastąpić go nawiązką do 200 tys. zł – w praktyce często zdarza się, że sprawcy ignorują te obowiązki. Pokrzywdzeni nie są jednak bezradni – mogą skorzystać z egzekucji komorniczej, a w skrajnych przypadkach nawet doprowadzić do ponownego postępowania karnego wobec osoby uchylającej się od wykonania wyroku.

REKLAMA

7-godzinny dzień pracy dla rodziców dzieci do 13 roku życia i dodatkowe 3 dni urlopu na każde dziecko na koszt FUS (a nie pracodawcy). To tylko niektóre z nowych przywilejów, które mają podnieść „najniższy w historii poziom dzietności w Polsce”

W dniu 23 lipca br. do Sejmu została złożona petycja obywatelska w sprawie zwiększenia przewidzianych w kodeksie pracy praw pracowniczych kobiet w ciąży i rodziców dzieci do 13 roku życia. 7-godzinny dzień pracy i dodatkowe 3 dni urlopu na każde dziecko na koszt FUS (a nie pracodawcy), to tylko niektóre z nowych przywilejów, które miałyby podnieść – aktualnie najniższy w historii – poziom dzietności w Polsce.

Bon ciepłowniczy już od 2025 roku! Rząd szykuje wsparcie dla najuboższych – kto dostanie dopłatę?

Rząd szykuje nowe wsparcie dla Polaków – od drugiej połowy 2025 roku ma zacząć obowiązywać bon ciepłowniczy, czyli dopłata do rachunków za ogrzewanie dla najuboższych gospodarstw domowych. Projekt ustawy w tej sprawie zakłada, że pomoc obejmie osoby o niskich dochodach, korzystające z ciepła systemowego i dotknięte rosnącymi kosztami ogrzewania.nową

Kodeks pracy: Odsetki od nadgodzin, premii i pensji. Za choćby jeden dzień opóźnienia [Nowelizacja na 2026 r.]

Rząd mówi STOP kantom na terminach wypłaty pensji, a zwłaszcza nadgodzin. Kanty polegają na tym, że pracodawca owszem wypłaca pieniądze za nadgodziny, ale z miesięcznym opóźnieniem (czasami większym np. rozlicza nadgodziny kwartalnie). Mówi pracownikom – „potrzebuję czasu, aby wszystko zliczyć, przeliczyć, obliczyć”. I nadgodziny za styczeń wypłaca w lutym. Pensja za styczeń „leci” na konto kodeksowo, a pracownik jest pokrzywdzony opóźnieniem wypłaty nadgodzin. W obecnym stanie prawnym po odsetki musi się upomnieć (wniosek, pozew, sąd). W 2026 r. odsetki będą przysługiwały mu automatycznie z mocy prawa. 

Rząd dopłaci do ogrzewania w 2025 i 2026 r. Komu, ile? Ministerstwo Energii szykuje ustawę o bonie ciepłowniczym

Wprowadzenie bonu ciepłowniczego, wypłacanego gospodarstwom domowym o niższych dochodach na pokrycie kosztów wysokich cen ciepła systemowego, przewidują opublikowane 19 sierpnia 2025 r. przez Ministerstwo Energii założenia projektu ustawy.

REKLAMA

Kiedy najkorzystniej przejść na emeryturę albo świadczenie kompensacyjne? [wyjaśnienia ZUS] Na czym polega rekompensata emerytalna dla nauczyciela?

Dzięki uprzejmości Krystyny Michałek, regionalnej rzeczniczki prasowej ZUS w województwie kujawsko-pomorskim, publikujemy poniżej wyjaśnienia (odpowiedzi na pytania) eksperta ZUS udzielone w czerwcu 2025 r. podczas dyżuru telefonicznego dotyczące świadczeń emerytalnych dla nauczycieli.

Doradcy Prezydenta Nawrockiego [Lista]

Znamy już 21 doradców Prezydenta Karola Nawrockiego. Zostało powołanych 13 doradców etatowych i 8 doradców społecznych. Prezydent zapowiedział, że liczba doradców z pewnością urośnie. Oto lista poszczególnych ekspertów.

REKLAMA