REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy Rejestr Zadłużonych jeszcze w 2020 r.?

Mateusz Latosiński
Ślązak, Zapiór i Partnerzy – Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych sp. p.
Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej
Krajowy Rejestr Zadłużonych - od kiedy? fot.Shutterstock
Krajowy Rejestr Zadłużonych - od kiedy? fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Stosownie do treści przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych, rejestr powinien rozpocząć funkcjonowanie z dniem 1 grudnia 2020 r. Jakie informacje będą zamieszczane w rejestrze?

Krajowy Rejestr Zadłużonych. Kiedy?

Polski ustawodawca w końcu postanowił uchwalić regulację powołująca do życia Krajowy Rejestr Zadłużonych, który będzie pełnił rolę cyfrowego publikatora wszelkich istotnych informacji oraz orzeczeń związanych z biegiem postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych, a także dotyczących dłużników niewypłacalnych. Tym samym zmarginalizowaniu w tym zakresie ulegnie rola MSiG, a ponadto faktycznie zlikwidowany zostanie rejestr dłużników niewypłacalnych KRS. Przy czym warto nadmienić, iż już na dzień dzisiejszy, wskutek zmian dokonanych przez prawodawcę, rejestr dłużników niewypłacalnych KRS praktycznie całkowicie stracił na znaczeniu.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie istotne zmiany nas zatem czekają?

Już z dniem wejścia w życie w dniu 1 stycznia 2016 r. prawa restrukturyzacyjnego, będącego obok prawa upadłościowego, ustawą o fundamentalnym znaczeniu dla polskich postępowań dotyczących dłużników niewypłacalnych lub zagrożonych niewypłacalnością, zapowiedziano utworzenie rejestru informatycznego, w którym zamieszczane byłyby obwieszczenia jak i orzeczenia wydawane w toku tychże postępowań - tj. Centralnego Rejestru Upadłości i Restrukturyzacji. Co ciekawe, rejestr ten miał rozpocząć funkcjonowanie w dniu 26 czerwca 2018 r. Czy tak się stało? Pomimo tego, iż Polska została zobligowana do utworzenia rzeczonego rejestru na mocy aktów prawa wspólnotowego - niestety nie. Data wyznaczona przez krajowego ustawodawcę okazała się być nazbyt optymistyczna, gdyż do dnia dzisiejszego Krajowy Rejestr Sądowy czy też Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej nie doczekali się ,,rodzeństwa’’. I nie trzeba chyba dodawać, że wobec niepowstania w zapowiedzianym terminie narzędzia, które uprościłoby oraz przyspieszyło funkcjonowanie wszystkich uczestników postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych, to tym bardziej wszyscy zainteresowani spoglądają w kierunku ustawy o Krajowym Rejestrze Zadłużonych z niemalże utęsknieniem oraz precyzyjnie określonymi oczekiwaniami.

Warto zatem poświęcić kilka słów rzeczonemu zagadnieniu.

Stosownie do treści przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2018 r. o Krajowym Rejestrze Zadłużonych, rejestr powinien rozpocząć funkcjonowanie z dniem 1 grudnia 2020 r. (miejmy nadzieję, iż i w tym przypadku nie okaże się to być założenie przesadnie optymistyczne.). Warto także zwrócić uwagę, iż do postępowań wszczętych przed dniem wejścia w życie ustawy, które to wejście w życie (z pewnymi wyjątkami) pokrywa się z dniem rozpoczęcia funkcjonowania rejestru, stosować się będzie przepisy dotychczasowe, co oznacza, iż w odniesieniu do tych postępowań zachowany zostanie chociażby obowiązek dokonywania obwieszczeń w Monitorze Sądowym i Gospodarczym. W pozostałym zakresie bowiem obwieszczenia dokonywane w rejestrze powinny zastąpić obwieszczenia dotychczas dokonywane w MSiG.

REKLAMA

 W rejestrze będą zamieszczane poniżej opisane kategorie informacji:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. informacje o osobach fizycznych, prawnym, jednostkach organizacyjnych posiadających zdolność prawną, wobec których są lub były prowadzone postępowania: upadłościowe; restrukturyzacyjne; zakończone prawomocnym orzeczeniem zakazu prowadzenia działalności gospodarczej; w przedmiocie uznania orzeczenia o wszczęciu zagranicznego postępowania upadłościowego;
  2. informacje o wspólnikach osobowych spółek handlowych, ponoszących odpowiedzialność za zobowiązania spółki całym swoim majątkiem, w przypadku ogłoszenia upadłości spółki, wszczęcia wtórnego postępowania upadłościowego lub oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości z powodu, iż majątek spółki nie wystarcza nawet na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego;
  3. informacje o osobach fizycznych, osobach prawnych oraz jednostkach organizacyjnych posiadających zdolność prawną w przypadku umorzenia wobec nich postępowania egzekucyjnego ze względu na fakt, iż majątek tychże podmiotów nie jest wystarczający nawet na pokrycie kosztów egzekucyjnych;
  4. informacje o osobach fizycznych, wobec których toczy się egzekucja świadczeń alimentacyjnych (lub należności budżetowych wypłacanych na rzecz uprawnionych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, wobec zobowiązanych), jeżeli zalegają oni ze spełnieniem tychże świadczeń za okres dłuższy niż 3 miesiące.

Istotnym jest, iż w rejestrze będą umieszczane przede wszystkim informacje oraz obwieszczenia o:

  1. złożeniu przez dłużnika wniosku restrukturyzacyjnego, wniosku o ogłoszenie upadłości oraz o prawomocnym zwrocie, oddaleniu lub odrzuceniu wniosku, czy też umorzeniu postępowania w przedmiocie rozpoznaniu wniosku;
  2. terminie i sposobie zaskarżenia postanowienia o ogłoszeniu upadłości lub o otwarciu postępowaniu restrukturyzacyjnego;
  3. terminie i sposobie zgłaszania wierzytelności;
  4. stanie i składzie masy upadłości;
  5. listach i spisach wierzytelności,
  6. zakończeniu, umorzeniu lub uchyleniu postępowania upadłościowego oraz o zakończeniu i umorzeniu postępowania restrukturyzacyjnego;
  7. przyjęciu układu oraz o jego treści jak i o zatwierdzeniu układu lub odmowie jego zatwierdzenia, a także o jego uchyleniu lub wygaśnięciu;
  8. planie spłaty wierzycieli lub umorzeniu zobowiązań upadłego bez ustalania planu spłaty wierzycieli;
  9. dacie, przedmiocie i miejscu obraz zgromadzenia wierzycieli oraz o sposobie głosowania na zgromadzeniu;
  10. prawomocnym orzeczeniu zakazu prowadzenia działalności gospodarczej;
  11. danych identyfikujących wspólników osobowej spółki handlowej oraz o prawomocnym oddaleniu wniosku o ogłoszenie upadłości osobowej spółki handlowej z powodu iż majątek spółki nie wystarcza nawet na pokrycie kosztów postępowania upadłościowego;
  12. danych identyfikujących dłużników w przypadku umorzenia wobec nich postępowania egzekucyjnego ze względu na fakt, iż majątek tychże podmiotów nie jest wystarczający nawet na pokrycie kosztów egzekucyjnych, w tym dane o dacie umorzenia postępowania egzekucyjnego, o kwocie lub sumie wierzytelności niewyegzekwowanych w toku postępowania, jak i dane wskazujące na tytuł wykonawczy oraz organ prowadzący postępowanie egzekucyjnego;
  13. danych identyfikujących dłużników wobec których toczy się egzekucja świadczeń alimentacyjnych (lub należności budżetowych wypłacanych na rzecz uprawnionych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów, wobec zobowiązanych), jeżeli zalegają oni ze spełnieniem tychże świadczeń za okres dłuższy niż 3 miesiące, ze wskazaniem rodzaju wierzytelności, daty ukończenia postępowania egzekucyjnego.

Dane polegające zamieszczeniu w rejestrze w odniesieniu do postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych, co do zasady, w większości przypadków będą w nim widnieć przez 10 lat, przy czym istnieją od tej reguły wyjątki. I tak też m.in. w przypadku uprawomocnienia się postanowienia o stwierdzeniu wykonania układu dane dotyczące postępowania widnieć będą w rejestrze przez okres 3 lat. Informacje dotyczące osób, wobec których prawomocnie orzeczono zakaz prowadzenia działalności gospodarczej będą usuwane z rejestru po upływie 3 lat od zakończenia okresu na który orzeczono zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Z kolei w odniesieniu do danych dotyczących dłużników, wobec których umorzono postępowanie egzekucyjne z powodu jego bezskuteczności jak i do danych dotyczących dłużników alimentacyjnych, dane będą widniały w rejestrze przez 7 lat.

Naturalnie rejestr będzie miał charakter jawny, a każdemu przysługiwać będzie prawo do zapoznania się z danymi w nim ujawnionymi - za pośrednictwem Internetu.

Powstanie rejestru stanowi naturalną konsekwencję informatyzacji postępowań sądowych oraz stanowi kolejny etap w historii rozwoju polskich rejestrów prawnych dostępnych za pośrednictwem Internetu. Wobec faktu istotnych opóźnień w jego utworzeniu jak i istniejącej od lat potrzeby jego funkcjonowania, oczekiwania wobec niego są znaczne. Rozstrzygająca jak zwykle będzie praktyka. Pozostaje mieć nadzieję, iż spotka się ona z oczekiwaniami uczestników obrotu prawnego. Chociaż, jak wskazuje doświadczenie życiowe, różnie z tym dotychczas bywało.

Polecamy serwis: Egzekucja alimentów

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Skarga do WSA przez e-Doręczenia jest skuteczna – przełomowe orzeczenie NSA

Naczelny Sąd Administracyjny rozwiał wątpliwości dotyczące wnoszenia skarg do wojewódzkich sądów administracyjnych za pośrednictwem systemu e-Doręczeń. W serii postanowień z października i listopada 2025 r. NSA potwierdził, że taka forma jest w pełni skuteczna, mimo że przepisy p.p.s.a. nie wskazują wprost tego kanału komunikacji.

Niespodzianka dla kierowców przed świętami – obligatoryjna konfiskata pojazdu, która ma poprawić bezpieczeństwo na drogach. Prezydent podpisał ustawę

W dniu 22 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki złożył swój podpis pod ustawą, która ma poprawić bezpieczeństwo na polskich drogach. Ustawa wprowadza m.in. nowe rozwiązania w zakresie przepadku pojazdów mechanicznych, w tym reguluje zupełnie nowe okoliczności, w których policja dokona konfiskaty samochodu (a w dalszej kolejności – sąd będzie mógł, a w określonych przypadkach – musiał orzec przepadek pojazdu).

Niedobrze u niepełnosprawnych. Źle z Wytycznymi, świadczeniem wspierającym, kwotami świadczeń [List]

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od osób niepełnosprawnych rozczarowanych praktyką przyznawania świadczeń dla nich w ostatnich latach. Główny zarzut dotyczy wysłania w grudniu 2024 r. przez przedstawicieli rządu Wytycznych do WZON, które zmodyfikowały (kwotowo w dół) zasady przyznawania świadczenia wspierającego. W opinii osób niepełnosprawnych ci z nich, którzy są w wieku 75+, niewidomi, niesłyszące oraz poruszający się na aktywnych wózkach mają limity punktów poziomu potrzeby wsparcia, co zmniejsza wartość świadczenia wspierającego (albo pozbawia go). Hipotezę tą potwierdza wprost dokument Wytycznych ujawniony przez Infor.pl w odniesieniu do osób niepełnosprawnych w wieku 75+. Obecnie czekamy na wynik interwencji RPO w odniesieniu do pozostałych grup wskazywanych jako pokrzywdzone Wytycznymi. W artykule kolejny list osoby niepełnosprawnej w tej sprawie.

Te sklepy będą otwarte w Wigilię w 2025 roku. W jakich zawodach poza handlem praca jest dozwolona w Wigilię i inne święta? Jakie kary grożą pracodawcom?

W 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie dniem wolnym od pracy. Kodeks pracy przewiduje jednak sytuacje, w których praca w niedziele i święta, w tym w Wigilię, jest dozwolona. Które sklepy będą otwarte w Wigilię?

REKLAMA

Koniec taniego wykupu mieszkań komunalnych? W Sejmie praca wre nad nowymi przepisami, wejdą w 2027 r.

Miliony Polaków przez lata wykupywały mieszkania komunalne za ułamek ich wartości. Teraz to się skończy. Sejm pracuje nad ustawą, która zakaże gminom udzielania wysokich zniżek przy sprzedaży lokali. Zmiany mają wejść w życie latem 2027 roku. Sprawdź, co to oznacza dla najemców, seniorów i samorządów – oraz dlaczego politycy chcą zatrzymać wyprzedaż publicznego zasobu mieszkaniowego.

Wyjaśniamy dlaczego PZON i WZON usuwają punkt 7 wskazań w orzeczeniu o niepełnosprawności. To przez przepisy

Przepisy nakazują sprawdzić lekarzowi, czy osoba niepełnosprawna umie się ubrać, umyć oraz czy może wyjść na zewnątrz mieszkania. Jeżeli tak, to lekarz musi ją uznać za samodzielną i niepotrzebującą stałej opieki. Wyklucza to możliwość przyznania pkt 7 we wskazaniach do orzeczenia o niepełnosprawności (stopień znaczny). Sprawdzenie dotyczy zdolności faktycznej, a nie stanu zdrowia. Ta procedura wynika z rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z 15 lipca 2003 r. w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności. Do redakcji Infor.pl docierają informacje z całej Polski o nagminnym odbieraniu przez WZON i PZON pkt 7. Nie wynika to w naszej ocenie ze zmian w prawie w ostatnich kilkunastu miesiącach. To prawdopodobnie efekt przyjęcia przez PZON-y restrykcyjnej wykładni i skrajnie niekorzystnej dla osób niepełnosprawnych przepisów obowiązujących od dekad. Odebranie pkt 7 oznacza, że osoba niepełnosprawna nie wymaga ciągłej opieki, a jej opiekun nie otrzyma świadczenia pielęgnacyjnego (w 2026 r. 3386 zł miesięcznie - podwyżka o 99 zł do 2025 roku (3287 zł). Problem dotyczy przede wszystkim dzieci autystycznych, które w wieku 4-6 lat otrzymywały czasowo pkt 7, a przy ponownym stanięciu na komisji PZON w wieku np. 8 lat są pozbawiane pkt 7 - rodzice nie rozumieją jak to możliwe przy niezmienionym stanie zdrowia ich dziecka. Odpowiedź jest bardzo prosta - Wasze dzieci umieją się w wieku 8 lat samodzielnie ubrać i wykąpać, a kiedy miały 4 lata orzecznicy przyjmowali, że wymagają Waszej pomocy.

Aplikacja "Schrony" pokazuje gdzie się ukryć. Czy będzie rozbudowana?

Aplikacja "Schrony" uruchomiona w poprzednim roku pokazuje gdzie się ukryć. Można w niej sprawdzić rozmieszenie miejsc schronienia dla ludności. Najwięcej schronów i ukryć znajduje się na Śląsku i Mazowszu. Czy aplikacja będzie rozbudowana?

Wigilia wolna od pracy w praktyce nie dla wszystkich pracowników. Oto dlaczego szef-pracoholik jest groźny dla całej firmy

Zgodnie z przepisami od 2025 roku 24 grudnia jest w Polsce dniem ustawowo wolnym od pracy. Wolna Wigilia przez wielu jest oceniana jako gest troski o pracowników, ukłon w stronę work-life balance i odpowiedź na realne potrzeby ludzi. W publicznej debacie jednak rzadko mówi się to tym, jak ta decyzja wpływa na liderów. Bo choć zespoły szybciej myślą o barszczu i choince, dla kadry zarządzającej święta to często jeden z najbardziej intensywnych i obciążających momentów w roku. To właśnie liderzy wykonują w tym czasie ogromną, niewidzialną pracę.

REKLAMA

Jawność płac - początek zmian 24 grudnia 2025 r. Co naprawdę się zmienia teraz, co za pół roku a co jeszcze później?

W Wigilię 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie pierwsze zmiany kodeksu pracy dotyczące przejrzystości wynagrodzeń w procesie rekrutacyjnym. Pracodawcy będą musieli przekazywać kandydatom informację o proponowanym wynagrodzeniu (kwocie lub przedziale) oraz stosować neutralny język w ofertach pracy. Kolejne rozwiązania wynikające z unijnej dyrektywy o równości wynagrodzeń mają zostać wdrożone w prawie krajowym do 7 czerwca 2026 r., przy czym część obowiązków (np. raportowanie) będzie uruchamiana etapami w kolejnych latach.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA