REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezrobocie w lutym 2009 roku

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W lutym 2009 r. w porównaniu do stycznia 2009 r. odnotowano wzrost liczby bezrobotnych oraz stopy bezrobocia.

W skali roku nastąpił spadek liczby bezrobotnych i stopy bezrobocia. Wzrost bezrobocia w lutym był wynikiem między innymi niższego niż w styczniu odpływu
z bezrobocia z powodu podjęcia pracy. Mniejsza niż przed miesiącem była liczba bezrobotnych nowo zarejestrowanych, natomiast wzrosła liczba bezrobotnych wyrejestrowanych z ewidencji.

REKLAMA

REKLAMA

W końcu lutego urzędy pracy dysponowały większą liczbą ofert pracy niż w styczniu, ale mniejszą niż przed rokiem.

Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy w lutym wyniosła 1718,8 tys. osób (w tym 909,9 tys. kobiet) i była wyższa niż przed miesiącem o 84,4 tys. osób (tj. o 4,9%). W ujęciu rocznym obniżyła się ona o 59,8 tys. (w analogicznym okresie 2008 roku zanotowano jej spadek o 552,6 tys.). Z ogólnej liczby bezrobotnych 44,9% mieszkało na wsi.

W stosunku do stycznia 2009 r. odnotowano wzrost liczby bezrobotnych we wszystkich województwach, najbardziej znaczący w: wielkopolskim (o 7,7%), pomorskim (o 7,5%), śląskim (o 7,1%) oraz dolnośląskim (o 6,8%). Natomiast w porównaniu do analogicznego okresu 2008 roku bezrobocie zmniejszyło się w 10 województwach, najbardziej znaczący spadek odnotowano w województwach: śląskim (o 10,4%), mazowieckim (o 9,2%), zachodniopomorskim (o 8,8%) oraz łódzkim (o 8,2%).

REKLAMA

Bezrobotni zarejestrowani w urzędach pracy w końcu lutego 2009 r. stanowili 10,9%1 cywilnej ludności aktywnej zawodowo (w styczniu 2009 r. – 10,5%; w lutym 2008 r. – 11,3%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwyższa stopa bezrobocia utrzymywała się nadal w województwach: warmińsko-mazurskim (18,9%), zachodniopomorskim (15,3%), świętokrzyskim (15,1%), kujawsko-pomorskim (15,0%) oraz lubuskim (14,7%). Najniższą stopą bezrobocia charakteryzowały się województwa: wielkopolskie (7,7%), mazowieckie i śląskie (po 8,2%) oraz małopolskie (8,8%).

Najwyższą stopę napływu bezrobotnych do urzędów pracy w lutym 2009 r. zanotowano w województwach: lubuskim i warmińsko-mazurskim (po 2,4%), zachodnio-pomorskim (2,2%) oraz dolnośląskim, kujawsko-pomorskim i świętokrzyskim (po 1,9%), zaś najniższą – w mazowieckim (1,0%), małopolskim (1,2%) i wielkopolskim (1,3%).

Do urzędów pracy w ciągu miesiąca zgłosiło się 237,9 tys. osób poszukujących zatrudnienia (o 69,7 tys. mniej niż w styczniu 2009 r. i o 57,7 tys. więcej niż przed rokiem). Wśród bezrobotnych nowo zarejestrowanych 188,5 tys. osób, tj. 79,3% stanowiły osoby rejestrujące się po raz kolejny (przed miesiącem – 81,3%, przed rokiem – 80,7%). Spośród osób nowo zarejestrowanych 22,1% stanowiły osoby dotychczas niepracujące (przed miesiącem - 21,0% i 26,6% przed rokiem). Osoby do 24 roku życia stanowiły 32,3% ogólnej liczby nowo zarejestrowanych (przed miesiącem – 30,4%, przed rokiem – 35,5%). Odsetek nowo zarejestrowanych osób w okresie do 12 miesięcy od dnia ukończenia nauki wyniósł 10,0% (przed miesiącem – 9,8%, przed rokiem – 11,2%); w tej grupie 32,4% stanowiły osoby, które ukończyły szkołę wyższą do 27-go roku życia (w styczniu 2009 r. – 32,3%, w lutym 2008 r. – 33,1%). Udział osób zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy w ogólnej liczbie nowych rejestracji wyniósł 2,6% (2,3% w styczniu 2009 r. i 1,5% w lutym 2008 r.). Spośród osób nowo zarejestrowanych 38,6% mieszkało na wsi (przed miesiącem 40,8%, przed rokiem 38,2%). W lutym 2009 r. stosunkowo wysoką stopę odpływu3 bezrobotnych z urzędów pracy odnotowano w województwie śląskim (12,6%), lubuskim (12,4%), opolskim (11,3%,) i zachodniopomorskim (11,0%) zaś najniższą - w woj. podkarpackim (7,0%), lubelskim (7,3%) oraz małopolskim (8,3%).

Ogółem wyłączono z ewidencji 153,5 tys. osób, tj. 9,4% ogółu bezrobotnych z końca ubiegłego miesiąca (w styczniu 2009 r. – 146,9 tys., tj. 10,0%, w lutym 2008 r. – 214,9 tys. osób, tj. 11,9%). Z ogólnej liczby wyrejestrowanych 57,3 tys. (37,3%) bezrobotnych podjęło pracę oferowaną przez urzędy pracy (w poprzednim miesiącu 57,4 tys. osób, tj. 39,1%, przed rokiem 87,2 tys. osób, tj. 40,6%), z tego 6,1 tys. osób podjęło prace subsydiowane, m.in. interwencyjne, roboty publiczne (w styczniu 2009 r. – 5,4 tys., w lutym 2008 r. – 9,0 tys.), a 51,2 tys. - niesubsydiowane, w tym sezonowe (w styczniu 2009 r. – 52,0 tys., w lutym 2008 r. – 78,2 tys.).

W związku z rozpoczęciem szkolenia i stażu wyłączono z rejestru bezrobotnych 19,2 tys. osób (w styczniu 2009 r. – 13,6 tys., w lutym 2008 r. – 22,8 tys.). Z pozostałych osób wykreślonych z ewidencji 51,7 tys. utraciło status bezrobotnego w wyniku niepotwierdzenia gotowości do pracy (w styczniu 2009 r. – 46,7 tys., w lutym 2008 r. – 67,2 tys.), zaś 8,5 tys. osób dobrowolnie z niego zrezygnowało. Ponadto 1,1 tys. osób nabyło prawa emerytalne lub rentowe.

W omawianym miesiącu w wyniku pomocy urzędów pracy – 2,2 tys. osób podjęło prace interwencyjne (przed rokiem 4,2 tys.), przy robotach publicznych zatrudniono 1,8 tys. osób (przed rokiem 1,6 tys.).

Większość bezrobotnych pozostających w ewidencji urzędów pracy to osoby, które wcześniej pracowały zawodowo. W końcu lutego 2009 r. zbiorowość ta liczyła 1357,1 tys. (tj. 79,0% ogółu zarejestrowanych), wobec 1283,2 tys. (78,5%) w styczniu 2009 r. i 1377,0 tys. (77,4%) w lutym 2008 r. W tej grupie 48,1 tys. osób, tj. 3,5% utraciło pracę z przyczyn dotyczących zakładu pracy (w styczniu 2009 r.- 45,0 tys., tj. 3,5%, w lutym 2008 roku – 52,5 tys., tj. 3,8%).

Bez prawa do zasiłku pozostawało 1369,6 tys. osób (tj. 79,7% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych), wobec 1312,3 tys. osób (80,3%) w styczniu 2009 r. i 1514,0 tys. (85,1%) w lutym 2008 roku. W tej grupie bezrobotnych 44,8% to mieszkańcy wsi.

W lutym 2009 r. pracodawcy zgłosili do urzędów pracy 64,9 tys. ofert pracy (przed miesiącem 67,6 tys., przed rokiem 102,1 tys.). W końcu omawianego miesiąca urzędy pracy dysponowały ofertami pracy dla 35,3 tys. osób (w tym 7,7 tys. to oferty niewykorzystane dłużej niż 1 miesiąc); osobom niepełnosprawnym urzędy oferowały 1,2 tys. wolnych miejsc pracy.

Z danych na koniec lutego 2009 r. wynika, że 249 zakładów pracy zadeklarowało zwolnienie w najbliższym czasie 19,1 tys. pracowników, w tym z sektora publicznego 1,8 tys. osób (przed rokiem odpowiednio 52 zakłady, 6,6 tys. pracowników, w tym z sektora publicznego 106 osób).

Źródło: www.stat.gov.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Na firmę i jej pracowników można nałożyć obowiązkowe świadczenia po wybuchu wojny. Pracownika powołanego do wojska firma nie może zwolnić [Prawo]

Przepisy przewidują możliwość nałożenia na firmę świadczeń rzeczowych na rzecz wojska po wybuchu wojny. Pracodawcy muszą uwzględnić ryzyko prowadzenia działalności w sytuacji rekrutacji części pracowników do służby wojskowej. Pracownicy w czasie zatrudnienia mogą wykonywać świadczenia osobiste na rzecz wojska przerywając na ten okres (jednorazowo do 7 dni) świadczenie pracy dla pracodawcy.

Odpowiedź na pozew o zachowek. Jak napisać po zmianach?

Czym jest odpowiedź na pozew o zachowek i jakie ma znaczenie procesowe? Co powinno zawierać takie pismo? Prezentujemy najważniejsze informacje i aktualne przepisy.

Jawność wynagrodzeń w Polsce – co zmieni się od Wigilii 2025 roku? Jak się przygotować (checklista)? Co powinni wiedzieć pracownicy i pracodawcy?

Transparentność wynagrodzeń to temat, który od lat budzi emocje zarówno wśród pracowników, jak i pracodawców. Z jednej strony – jawne płace to większa równość i eliminacja dyskryminacji płacowej. Z drugiej – to rewolucja w podejściu do rekrutacji, polityki kadrowej i zarządzania firmą. W dniu 24 grudnia 2025 roku wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy - Ustawa z 4 czerwca 2025 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy, która nałoży na pracodawców szereg nowych obowiązków związanych z jawnością wynagrodzeń. Jest to efekt wdrażania unijnej Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z 10 maja 2023 r., której celem jest wzmocnienie stosowania zasady równego wynagrodzenia kobiet i mężczyzn za taką samą pracę lub pracę o tej samej wartości.

Składki emerytalne, rentowe i zdrowotne za opiekuna osoby ze świadczeniem wspierającym zapłaci budżet państwa. Jakie warunki trzeba spełnić? Konieczny wniosek do ZUS

Od 1 stycznia 2024 r. opiekunowie osób pobierających świadczenie wspierające mogą zostać objęci ubezpieczeniem emerytalnym, rentowym i zdrowotnym. Składki w całości finansuje budżet państwa. Wystarczy złożyć elektroniczny wniosek do ZUS. Opiekun zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego z tytułu sprawowania opieki nad osobą pobierającą świadczenie wspierające może zgłosić do tego ubezpieczenia także członków swojej rodziny.

REKLAMA

Opinia Rzecznika Generalnego TSUE ws. WIBOR – kto faktycznie wygrał? Banki, czy kredytobiorcy - "wiborowicze"?

W dniu 11 września 2025 r. została wydana z dawana wyczekiwana opinia Rzecznika Generalnego (właściwie Rzecznik Generalnej) TSUE dotycząca WIBOR, w sprawie C-471/24, gdzie pozwanym jest PKO BP. Pytania prejudycjalne w tej sprawie zadał Sąd Okręgowy w Częstochowie.Wielu uznawało, że odpowiedzi będą absolutnie kluczowe dla spraw z powództwa „wiborowiczów” przeciwko bankom. Nic dziwnego, że po ogłoszeniu opinii każda ze stron – zarówno banki, jak i konsumenci – prześcigają się w ogłaszaniu swojej wygranej w mediach.

Sejm: Od 900 zł do 1800 zł dla mundurowych - bo na około 160 000 funkcjonariuszy przypada zasób mieszkaniowy niespełna 9000 lokali

Projekt ustawy obejmuje Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną i Służbę Ochrony Państwa. Dotyczy także funkcjonariuszy Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego i Służby Kontrwywiadu Wojskowego. I pracuje nad nim odpowiednia komisja sejmowa. Sama ustawa - tak ważna dla funkcjonariuszy i żołnierzy - już niebawem będzie uchwalona.

Osoba niepełnosprawna, PFRON i UP: Wyciągano bzdurne i bezzasadne zarzuty żeby tylko dotacji nie przyznać. Np. bo 17 lat temu dostałem dotację z UP jako osoba młoda i sprawna, że lata wcześniej kierowano mnie na kursy

Redakcja Infor.pl otrzymuje sygnały od czytelników, że nie jest łatwo osobom niepełnosprawnym otrzymać dotację z PFRON na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Publikujemy list od czytelnika, który takiej dotacji nie otrzymał.

Wyrok TSUE: ochrona przed dyskryminacją w miejscu pracy obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami

W dniu 11 września 2025 r. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok, w którym uznał, że ochrona praw osób niepełnosprawnych przed dyskryminacją pośrednią obejmuje również rodziców dzieci z niepełnosprawnościami. Zdaniem TSUE pracodawca powinien dostosować warunki zatrudnienia i pracy rodziców takich dzieci w taki sposób, żeby mogli oni sprawować opiekę nad swoimi dziećmi bez obawy, że będą przez to narażeni na dyskryminację pośrednią.

REKLAMA

Przechodzisz na emeryturę? ZUS: Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą wpłynąć na jej wysokość

Kiedy najlepiej przejść na emeryturę? Dzień i miesiąc złożenia wniosku mogą przesądzić o tym, ile pieniędzy co miesiąc trafi na konto seniora - informuje Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim. Dlatego przyszli emeryci powinni z rozwagą zaplanować moment zakończenia aktywności zawodowej.

Czy w 2026 roku wzrośnie zasiłek stały z MOPS?

Ile maksymalnie wyniesie zasiłek stały w 2026 roku? Od czego zależy kwota świadczenia? Kto może otrzymać takie wsparcie z MOPS? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.

REKLAMA