REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezrobocie w lutym 2009 roku

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W lutym 2009 r. w porównaniu do stycznia 2009 r. odnotowano wzrost liczby bezrobotnych oraz stopy bezrobocia.

W skali roku nastąpił spadek liczby bezrobotnych i stopy bezrobocia. Wzrost bezrobocia w lutym był wynikiem między innymi niższego niż w styczniu odpływu
z bezrobocia z powodu podjęcia pracy. Mniejsza niż przed miesiącem była liczba bezrobotnych nowo zarejestrowanych, natomiast wzrosła liczba bezrobotnych wyrejestrowanych z ewidencji.

REKLAMA

REKLAMA

W końcu lutego urzędy pracy dysponowały większą liczbą ofert pracy niż w styczniu, ale mniejszą niż przed rokiem.

Liczba bezrobotnych zarejestrowanych w urzędach pracy w lutym wyniosła 1718,8 tys. osób (w tym 909,9 tys. kobiet) i była wyższa niż przed miesiącem o 84,4 tys. osób (tj. o 4,9%). W ujęciu rocznym obniżyła się ona o 59,8 tys. (w analogicznym okresie 2008 roku zanotowano jej spadek o 552,6 tys.). Z ogólnej liczby bezrobotnych 44,9% mieszkało na wsi.

W stosunku do stycznia 2009 r. odnotowano wzrost liczby bezrobotnych we wszystkich województwach, najbardziej znaczący w: wielkopolskim (o 7,7%), pomorskim (o 7,5%), śląskim (o 7,1%) oraz dolnośląskim (o 6,8%). Natomiast w porównaniu do analogicznego okresu 2008 roku bezrobocie zmniejszyło się w 10 województwach, najbardziej znaczący spadek odnotowano w województwach: śląskim (o 10,4%), mazowieckim (o 9,2%), zachodniopomorskim (o 8,8%) oraz łódzkim (o 8,2%).

REKLAMA

Bezrobotni zarejestrowani w urzędach pracy w końcu lutego 2009 r. stanowili 10,9%1 cywilnej ludności aktywnej zawodowo (w styczniu 2009 r. – 10,5%; w lutym 2008 r. – 11,3%).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najwyższa stopa bezrobocia utrzymywała się nadal w województwach: warmińsko-mazurskim (18,9%), zachodniopomorskim (15,3%), świętokrzyskim (15,1%), kujawsko-pomorskim (15,0%) oraz lubuskim (14,7%). Najniższą stopą bezrobocia charakteryzowały się województwa: wielkopolskie (7,7%), mazowieckie i śląskie (po 8,2%) oraz małopolskie (8,8%).

Najwyższą stopę napływu bezrobotnych do urzędów pracy w lutym 2009 r. zanotowano w województwach: lubuskim i warmińsko-mazurskim (po 2,4%), zachodnio-pomorskim (2,2%) oraz dolnośląskim, kujawsko-pomorskim i świętokrzyskim (po 1,9%), zaś najniższą – w mazowieckim (1,0%), małopolskim (1,2%) i wielkopolskim (1,3%).

Do urzędów pracy w ciągu miesiąca zgłosiło się 237,9 tys. osób poszukujących zatrudnienia (o 69,7 tys. mniej niż w styczniu 2009 r. i o 57,7 tys. więcej niż przed rokiem). Wśród bezrobotnych nowo zarejestrowanych 188,5 tys. osób, tj. 79,3% stanowiły osoby rejestrujące się po raz kolejny (przed miesiącem – 81,3%, przed rokiem – 80,7%). Spośród osób nowo zarejestrowanych 22,1% stanowiły osoby dotychczas niepracujące (przed miesiącem - 21,0% i 26,6% przed rokiem). Osoby do 24 roku życia stanowiły 32,3% ogólnej liczby nowo zarejestrowanych (przed miesiącem – 30,4%, przed rokiem – 35,5%). Odsetek nowo zarejestrowanych osób w okresie do 12 miesięcy od dnia ukończenia nauki wyniósł 10,0% (przed miesiącem – 9,8%, przed rokiem – 11,2%); w tej grupie 32,4% stanowiły osoby, które ukończyły szkołę wyższą do 27-go roku życia (w styczniu 2009 r. – 32,3%, w lutym 2008 r. – 33,1%). Udział osób zwolnionych z przyczyn dotyczących zakładu pracy w ogólnej liczbie nowych rejestracji wyniósł 2,6% (2,3% w styczniu 2009 r. i 1,5% w lutym 2008 r.). Spośród osób nowo zarejestrowanych 38,6% mieszkało na wsi (przed miesiącem 40,8%, przed rokiem 38,2%). W lutym 2009 r. stosunkowo wysoką stopę odpływu3 bezrobotnych z urzędów pracy odnotowano w województwie śląskim (12,6%), lubuskim (12,4%), opolskim (11,3%,) i zachodniopomorskim (11,0%) zaś najniższą - w woj. podkarpackim (7,0%), lubelskim (7,3%) oraz małopolskim (8,3%).

Ogółem wyłączono z ewidencji 153,5 tys. osób, tj. 9,4% ogółu bezrobotnych z końca ubiegłego miesiąca (w styczniu 2009 r. – 146,9 tys., tj. 10,0%, w lutym 2008 r. – 214,9 tys. osób, tj. 11,9%). Z ogólnej liczby wyrejestrowanych 57,3 tys. (37,3%) bezrobotnych podjęło pracę oferowaną przez urzędy pracy (w poprzednim miesiącu 57,4 tys. osób, tj. 39,1%, przed rokiem 87,2 tys. osób, tj. 40,6%), z tego 6,1 tys. osób podjęło prace subsydiowane, m.in. interwencyjne, roboty publiczne (w styczniu 2009 r. – 5,4 tys., w lutym 2008 r. – 9,0 tys.), a 51,2 tys. - niesubsydiowane, w tym sezonowe (w styczniu 2009 r. – 52,0 tys., w lutym 2008 r. – 78,2 tys.).

W związku z rozpoczęciem szkolenia i stażu wyłączono z rejestru bezrobotnych 19,2 tys. osób (w styczniu 2009 r. – 13,6 tys., w lutym 2008 r. – 22,8 tys.). Z pozostałych osób wykreślonych z ewidencji 51,7 tys. utraciło status bezrobotnego w wyniku niepotwierdzenia gotowości do pracy (w styczniu 2009 r. – 46,7 tys., w lutym 2008 r. – 67,2 tys.), zaś 8,5 tys. osób dobrowolnie z niego zrezygnowało. Ponadto 1,1 tys. osób nabyło prawa emerytalne lub rentowe.

W omawianym miesiącu w wyniku pomocy urzędów pracy – 2,2 tys. osób podjęło prace interwencyjne (przed rokiem 4,2 tys.), przy robotach publicznych zatrudniono 1,8 tys. osób (przed rokiem 1,6 tys.).

Większość bezrobotnych pozostających w ewidencji urzędów pracy to osoby, które wcześniej pracowały zawodowo. W końcu lutego 2009 r. zbiorowość ta liczyła 1357,1 tys. (tj. 79,0% ogółu zarejestrowanych), wobec 1283,2 tys. (78,5%) w styczniu 2009 r. i 1377,0 tys. (77,4%) w lutym 2008 r. W tej grupie 48,1 tys. osób, tj. 3,5% utraciło pracę z przyczyn dotyczących zakładu pracy (w styczniu 2009 r.- 45,0 tys., tj. 3,5%, w lutym 2008 roku – 52,5 tys., tj. 3,8%).

Bez prawa do zasiłku pozostawało 1369,6 tys. osób (tj. 79,7% ogółu zarejestrowanych bezrobotnych), wobec 1312,3 tys. osób (80,3%) w styczniu 2009 r. i 1514,0 tys. (85,1%) w lutym 2008 roku. W tej grupie bezrobotnych 44,8% to mieszkańcy wsi.

W lutym 2009 r. pracodawcy zgłosili do urzędów pracy 64,9 tys. ofert pracy (przed miesiącem 67,6 tys., przed rokiem 102,1 tys.). W końcu omawianego miesiąca urzędy pracy dysponowały ofertami pracy dla 35,3 tys. osób (w tym 7,7 tys. to oferty niewykorzystane dłużej niż 1 miesiąc); osobom niepełnosprawnym urzędy oferowały 1,2 tys. wolnych miejsc pracy.

Z danych na koniec lutego 2009 r. wynika, że 249 zakładów pracy zadeklarowało zwolnienie w najbliższym czasie 19,1 tys. pracowników, w tym z sektora publicznego 1,8 tys. osób (przed rokiem odpowiednio 52 zakłady, 6,6 tys. pracowników, w tym z sektora publicznego 106 osób).

Źródło: www.stat.gov.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Ci, którzy robią pranie w ten sposób, będą za to słono płacić. Nie ma litości, są kary. To nawet 5 tysięcy złotych!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA