REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Teczki osobowe dla niektórych rodziców w szkole podstawowej i średniej. Rodzic w szkole według nowych przepisów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
Teczki osobowe dla niektórych rodziców w szkole podstawowej i średniej. Rodzic w szkole według nowych przepisów
Teczki osobowe dla niektórych rodziców w szkole podstawowej i średniej. Rodzic w szkole według nowych przepisów
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dokumenty dotyczą rodziców angażujących się w opiekę nad dziećmi taką jak: 1) wyjazd z uczniami na wycieczkę szkolną, 2) wyjście uczniów ze szkoły do teatru, do kina, na basen. Przepisy nakazują dyrektorom szkół i przedszkoli prowadzenie - tu cytat z przepisów - "dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności jak np. opieka nad dziećmi." W praktyce oznacza to konieczność prowadzenia akt dla rodziców, którzy np. jadą na wycieczkę z uczniami jako ich opiekunowie.

Są dwa rodzaje dokumentów potwierdzających etyczność rodziców w zakresie przestępstw seksualnych (i innych opiekunów uczniów spoza szkoły): 

REKLAMA

1) sprawdzenie przez dyrekcję szkoły w odpowiednich rejestrach karnych każdej osoby sprawującej opiekę nad dzieckiem i 

2) przedstawienie przez rodzica odpowiedniego zaświadczenia o niekaralności (zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego).

Więcej o problemie ww. czynności w artykule: https://www.infor.pl/prawo/dziecko-i-prawo/edukacja/6704569,rzad-w-szkolach-zaswiadczenia-o-niekaralnosci-na-odbior-dziecka-na-wycieczke-na-basen-na-teatr-dyrektorka-przedszkola-o-nowych-klopotach.html

Przestępstwa seksualne i KRK a dokumentacja dotycząca osoby dopuszczonej do opieki nad dziećmi

Na końcu artykułu przepis ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, który nakazuje dyrektorem placówek oświatowych sprawdzić absolutnie każdego (z istotnymi wyjątkami dla więzi rodzinnych), kto pracuje z dziećmi pod kątem bycia albo nie przestępcą seksualnym. A następnie dokumenty z tego sprawdzenia muszą zostać poddane archiwizacji i trafić do:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) akt osobowych pracownika np. szkoły (np. nauczyciel),

REKLAMA

2) dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do opieki nad dziećmi - w praktyce jest to odrębna teczka osobowa każdego rodzica, który pojechał z dziećmi na wycieczkę jako opiekun albo wykonywał takie zadania opiekuna w czasie wyjścia uczniów na basen, do teatru, do kina. Ta konieczność stworzenia przez dyrektora szkoły osobnej teczki "dla rodzica" wynika ze zwrotu "dokumentacja dotycząca osoby opiekującej się uczniami". Gdyby w przepisie była użyta liczba mnoga (dokumentacja dotycząca osób), to możliwa byłaby interpretacja przepisu, że dyrektor szkoły ma jedną teczkę (te dokumenty muszą mieć postać papierową) dla wszystkich osób sprawdzonych przed dopuszczeniem do pracy z dziećmi.

Zwrot „gromadzić dokumentację dla osoby” oznacza w praktyce prowadzenie odrębnej kartoteki dla rodziców dowodzącej, że nie są przestępcami seksualnymi tak jak są prowadzone w tym zakresie akta osobowe np. dla nauczycieli. 

Kurator sprawdza przestrzeganie przepisów chroniących dzieci przed przestępcami seksualnymi

Wyobraźmy sobie jak może wyglądać kontrola przez kuratorów wdrożenia tych przepisów. Kurator wchodzi do sekretariatu dyrektorki szkoły, jest zaproszony do jej gabinetu. Kurator jest zainteresowany opieką rodziców nad uczniami w czasie wycieczek szkolnych za ostatni kwartał. Pani dyrektor prosi panią sekretarkę o przyniesienie 3 teczek dla np. (nazwiska fikcyjne):

  1. Anny Kawęckiej
  2. Piotra Barańczyka
  3. Grzegorza Pawlika.

I kurator je przegląda. Jakie są zasady tego przeglądania? Czy kurator może poprosić o ksero trzymanej w ręku dokumentacji? Czy w ogóle powinien mieć do niej dostęp? 

W tej hipotetycznej sytuacji pomijam problem, czy kurator może przeglądać takie teczki. Te przepisy obowiązują od miesiąca. Nie mamy pewności jak je stosować. I może się okazać za kilka dni, że kurator nie ma prawnego dostępu do tych dokumentów. Równie dobrze może się okazać, że zwycięży interpretacja, że ma pełny dostęp. Wszystko to zostanie zapewne doprecyzowane przy okazji nieuchronnie zbliżającej się nowelizacji niedoskonałych przepisów.

Dokumenty jako teczki osobowe dla rodziców czy dla poszczególnych imprez?

Kolejne pytanie dotyczy tego, czy te dokumenty powinny być także dołączane do dokumentacji dla danej imprezy. 

Przykład
Przykład

Szkoła organizuje wycieczkę szkolną do Niemiec (7 dni) Jako opiekunowie pojedzie na nią troje rodziców. Przynoszą wymagane przez prawo zaświadczenia o niekaralności. Są sprawdzeni przez dyrektora szkoły w odpowiednich rejestrach karnych. 

Wariant 1

Dokumentacja potwierdzająca etyczność rodziców i ich kwalifikacje do opieki nad uczniami trafia do indywidualnych teczek każdego z rodziców. 

Wariant 2

Dokumentacja potwierdzająca prawo rodziców do opieki trafia do indywidualnych teczek każdego z rodziców i niezależnie od tego jest dołączona do dokumentów dla danej wycieczki.

Podstawy prawna: Przestępstwa seksualne i KRK a dokumentacja dotycząca osoby dopuszczonej do opieki nad dziećmi

Podstawą tą jest art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Ma następującą konstrukcję:

Art. 21 ust. 1 wymienia dwie kategorie osób podlegających weryfikacji pod kątem przestępstw seksualnych:

Kategorie 1) pracownicy instytucji zajmujących się wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi (tu nauczyciel).

Kategoria 2) Inna osoba niż pracownik, która ma być dopuszczona do takiej działalności (tu rodzic opiekujący się uczniami jako opiekun na wycieczce)

REKLAMA

Art. 21 ust. 2 nakazuje dyrektorowi szkoły uzyskać informacje, czy dane ww osoby są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.

Art. 21 ust. 3. ww. osoba przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 1939), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

WAŻNE! Powyższe przepisy określają jakie dokumenty musi zgromadzić dyrektor szkoły czy przedszkola. Przepis poniższy wprowadza obowiązek wydrukowania tych dokumentów i ich archiwizację.

Ważne
Art. 21 ust. 9 ustawy

9. Informacje, o których mowa w ust. 2, pracodawca lub inny organizator utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi. Informacje oraz oświadczenia, o których mowa w ust. 3-7, pracodawca lub inny organizator załącza do akt osobowych pracownika albo dokumentacji dotyczącej osoby dopuszczonej do takiej działalności.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Etykieta komunikacji mailowej w biznesie

W dobie cyfrowego obiegu informacji, wiadomość e-mail stała się jednym z najważniejszych narzędzi komunikacji w biznesie. To, jak piszemy i wysyłamy wiadomości, świadczy nie tylko o naszym profesjonalizmie, ale też o szacunku do odbiorcy. Niniejszy tekst przybliża zasady etykiety mailowej, które pomagają budować wiarygodność i pozytywny wizerunek w relacjach zawodowych.

Pożyczkę zaciągnął oszust, na Twoje skradzione dane? To nic – sąd wyda nakaz zapłaty, a komornik ją od Ciebie wyegzekwuje (łącznie z odsetkami i kosztami sądowymi). Tak orzekają polskie sądy [prawomocny wyrok]

Oszust zaciągnął pożyczkę na wyłudzone od kobiety dane osobowe, w następstwie czego – sąd wydał nakaz zapłaty, w którym zobowiązał ją do jej zwrotu (wraz z odsetkami i kosztami sądowymi), a komornik nakaz ten „wykonał” doprowadzając do wyegzekwowania należności od ofiary przestępstwa. Wyrok jest prawomocny (i wszystkie postanowienia sądu, które odrzucają „próby” obrony kobiety przed jego wykonaniem również), nie zgodził się z nim jedynie Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO).

Pilotaż skróconego czasu pracy. Już wkrótce poznamy szczegóły

W Polsce rusza pierwszy w Europie Środkowo-Wschodniej ogólnokrajowy pilotaż skróconego czasu pracy. Już wkrótce poznamy szczegóły programu, który ma na celu poprawę dobrostanu pracowników przy jednoczesnym utrzymaniu efektywności pracy i poziomu wynagrodzeń. Inicjatywa budzi duże zainteresowanie zarówno wśród pracodawców, jak i ekspertów rynku pracy.

Komunikat PKW: Nieprawidłowości w maksymalnie 10 komisjach; będzie sprawozdanie z wyborów prezydenckich

Państwowa Komisja Wyborcza przygotowuje obecnie sprawozdanie analizując m.in. informacje przekazywane przez okręgowe komisje wyborcze - podała 10 czerwca PKW w komunikacie. Szef PKW Sylwester Marciniak powiedział mediom, że sygnały o możliwych nieprawidłowościach dotyczą nie więcej niż 10 komisji, co na tym etapie nie powinno mieć wpływu na wynik wyborów.

REKLAMA

Sondaż zaufania: Jest zupełnie nowy lider, już nie Rafał Trzaskowski

W najnowszym sondażu zaufania Rafał Trzaskowski traci pozycję lidera. Zastępuje go były prezydent Aleksander Kwaśniewski, który debiutuje w zestawieniu. Wzrosty notują Sławomir Mentzen i Karol Nawrocki, a Donald Tusk i Jarosław Kaczyński tracą poparcie społeczne.

Nie dla teściów 7000 zł zasiłku pogrzebowego. Prezydent RP podpisał ustawę

Wreszcie! Wreszcie, po tylu latach jest ustawa podwyższająca kwotę zasiłku pogrzebowego z 4 000 zł do 7 000 zł, takie kwoty nie są jednak przewidziane dla każdego. Ustawa z dnia 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, podpisana przez Prezydenta w dniu 30 maja 2025 r - przewiduje szereg wyjątków i zastrzeżeń!

Już postanowione. Od lipca praca tylko przez cztery dni w tygodniu. Będzie 35-godzinny tydzień pracy

Przemęczeni zestresowani... Polacy dołączyli do czołówki najbardziej zapracowanych narodów w Europie. To zdanie potwierdzają dane Eurostatu. Tak jak my harują też Grecy i Rumuni. Czy będziemy pracować mniej? Na razie resort rodziny, pracy i polityki społecznej deklaruje, że do końca tej kadencji rządu czyli do 2027, zostaną w naszym kraju wdrożone przepisy skracające czas pracy. Są jednak tacy, którzy na ustawowe rozwiązania nie czekają i rewolucyjne zmiany wprowadzają sami.

Specustawa niekorzystna dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Adwokat: zadowolone będą tylko osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA