REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Międzynarodowa Unia Notariatu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Sergiej
Międzynarodowa Unia Notariatu liczy siedemdziesiąt siedem notariatów członkowskich.
Międzynarodowa Unia Notariatu liczy siedemdziesiąt siedem notariatów członkowskich.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Międzynarodowa Unia Notariatu (MUNŁ) jest organizacją pozarządową, powołaną w celu wspierania rozwoju i współpracy notariatu na świecie.

Międzynarodowa Unia Notariatu Łacińskiego (MUNŁ) powstała w Buenos Aires w dniu 2 października 1948 roku. Przyjęcie do niej notariatu krajowego następuje po spełnieniu wymagań określonych statutem uchwalonym w Amsterdamie w dniach 23-25 maja 1989 roku.

REKLAMA

REKLAMA

Państwa członkowie

Obecnie liczy siedemdziesiąt siedem notariatów członkowskich. Jej siedzibą administracyjną jest Rzym.

Członkami MUNŁ są notariaty: Afryki Środkowej, Albanii, Andory, Argentyny, Armenii, Austrii, Belgii, Beninu, Boliwii, Brazylii, Bułgarii, Burkiny Fasso, Chile, Chin, Chorwacji, Czadu, Czech, Dominikany, El Salwadoru, Ekwadoru, Estonii, Francji, Gabonu, Grecji, Gruzji, Gwatemali, Gwinei, Haiti, Hiszpanii, Holandii, Hondurasu, Indonezji, Japonii, Kamerunu, Kanady, Kolumbii, Konga, Kostaryki, Kuby, Litwy, Łotwy, miasta Londynu, stanu Luizjana (USA), Luksemburga, Macedonii, Mali, Malty, Maroka, Meksyku, Mołdawii, Monaco, Niemiec, Nikaragui, Nigerii, Panamy, Paragwaju, Peru, Polski, Portoryka, Porugalii, Puerto Rico, Rumunii, Rosji, Salwadoru, San Marino, Senegalu, Słowacji, Słowenii, Szwajcarii, Toga, Turcji, Urugwaju, Watykanu, Wenezueli, Włoch, Węgier i Wybrzeża Kości Słoniowej.

Zobacz: Rada Notariatów Unii Europejskiej- CNUE

REKLAMA

Zgodnie ze Statutem MUNŁ, do jej głównych zadań należy m.in.:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • reprezentowanie notariatu wobec organizacji międzynarodowych,
  • współpraca z tymi organizacjami,
  • współpraca z notariatami krajowymi,
  • badanie i systematyczne gromadzenie regulacji prawnych dotyczących tych notariatów,
  • upowszechnianie zasad notariatu łacińskiego
  • organizowanie międzynarodowych kongresów notarialnych.

MUNŁ utrzymuje ponadto stosunki z notariatami rozwijającymi się oraz z organizacjami notarialnymi posiadającymi systemy prawne zbliżone do notariatu łacińskiego.

Dążeniem MUNŁ jest wspieranie tych notariatów, aby mogły w przyszłości stać się jej członkami.

Organy Rady

Najwyższym organem Unii jest Zgromadzenie Notariatów Członkowskich. Organem wykonawczym jest Rada Kierownicza, natomiast funkcje doradcze sprawuje Rada Generalna.

Do realizacji swych zadań MUNŁ dysponuje ponadto Sekretariatem Administracyjnym z siedzibą w Rzymie, Stałymi Sekretariatami na poszczególne kontynenty oraz Stałym Biurem Międzynarodowej Wymiany Notarialnej, odpowiedzialnym m.in. za publikację czasopisma RIN (Międzynarodowy Przegląd Notarialny). Posiada także stałych przedstawicieli przy organizacjach i instytucjach międzynarodowych, takich jak: ONZ, UNESCO, Konferencja Haska, Rada Europy, Parlament Europejski.

Zobacz serwis: Historia Notariatu

Członkostwo Polski

Od 1992 roku notariat polski jest członkiem Międzynarodowej Unii Notariatu Łacińskiego. Jest w niej reprezentowany przez Krajową Radę Notarialną. Obecnie posiada trzech przedstawicieli w jej strukturach. Są nimi: not. Wolfgang Żmudziński (członek honorowy MUNŁ), not. Dariusz Wojciech Rzadkowski (członek Kierowniczej i Rady Generalnej) i not. Tomasz Kot (członek Komisji ds. europejskich).

XXVI Kongres MUNŁ odbędzie się w październiku 2010 r. w Maroku, mieście Marrakesz.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w księgach wieczystych? Nowe przepisy zmienią dostęp do danych właścicieli nieruchomości i uderzą w nielegalne portale

Nowelizacja ustawy o księgach wieczystych i hipotece ma całkowicie zmienić sposób, w jaki Polacy uzyskują dostęp do danych o nieruchomościach. Koniec z anonimowym podglądaniem rejestrów – rząd chce wprowadzić obowiązkowe logowanie i pełną identyfikację użytkowników, by powstrzymać kradzież danych, handel informacjami i działalność nielegalnych portali.

Zasiłek opiekuńczy 2025: także na opiekę nad chorym rodzicem lub innym członkiem rodziny. Warunki, zasady, kwota i okres przysługiwania

ZUS informuje, że zasiłek opiekuńczy przysługuje nie tylko na chore dziecko, ale można z niego skorzystać także w sytuacji, gdy naszego wsparcia i pomocy w chorobie potrzebuje rodzic. W ciągu roku kalendarzowego przysługuje 14 dni zasiłku z tytułu sprawowania opieki nad chorym rodzicem.

Zużyte chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe nie trafią już do odpadów zmieszanych. Do 31 grudnia 2025 r. każdy właściciel nieruchomości musi, na własny koszt, wyposażyć się w nowy pojemnik na odpady, spełniający szczególne wymagania

Wyodrębnienie nowej frakcji odpadów komunalnych (a konkretnie podział bioodpadów na dwie odrębne frakcje) i wprowadzenie od 1 stycznia 2026 r. nowego pojemnika na śmieci, celem gromadzenia w nim odpadów kuchennych (do których zaliczone zostały m.in. chusteczki higieniczne i ręczniki papierowe) – to działanie zaradcze podjęte przez jedną z gmin w Polsce, celem poprawy poziomu odpadów poddawanych recyklingowi, który na rok 2026 został ustalony na poziomie co najmniej 56% wszystkich zebranych odpadów w gminie. Może być to jednak wskazówka również dla innych gmin, które nie osiągają wymaganych wysokich progów przygotowania odpadów do ponownego użycia i recyklingu i jednocześnie – przestroga dla właścicieli nieruchomości, którzy nie wywiązują się z obowiązku selektywnego zbierania odpadów. Gminy nie pozostają bowiem bezczynne wobec takiego postępowania, które może skutkować podwyżką opłat za śmieci o nawet 400%.

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

REKLAMA

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

REKLAMA

Senat: Licytacja elektroniczna mieszkania przez komornika. To standard jeszcze w tym roku

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA