REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje unijne do 50 % dla małych przedsiębiorstw na debiut NewConnect

Agata Kowalska
Agata Kowalska
Radca Prawny

REKLAMA

REKLAMA

Suma wszystkich kosztów, jakie musi ponieść przedsiębiorca w związku z debiutem na NewConnect, jest relatywnie wysoka i może odstraszać potencjalnych kandydatów, w szczególności małych przedsiębiorców, od skorzystania z tej atrakcyjnej możliwości pozyskania kapitału.

Jednocześnie, firmy mają możliwość ubiegania się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na pokrycie kosztów debiutu na NewConnect. Kancelaria Chabasiewicz Kowalska i Partnerzy opracowała poradnik, w którym znalazły się wszystkie niezbędne informacje na ten temat.

REKLAMA

REKLAMA

Dla kogo?

Przedsiębiorstwa zainteresowane debiutem na NewConnect mogą uzyskać na jego przeprowadzenie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Działania 3.3. "Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP" Poddziałanie 3.3.2 "Wsparcie dla MSP" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013. Uzyskanie dofinansowania uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

• posiadania statusu mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy,
• posiadania siedziby i prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski,
• niezalegania z zapłatą składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego,
• wobec przedsiębiorcy nie może być prowadzone postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne,
• członkowie organów zarządzających spółki oraz jej wspólnicy nie mogą być karani.

REKLAMA

Zobacz: Nowe przepisy antydyskryminacyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na co?

„Dofinansowanie przeznaczone jest na zakup usług doradczych, w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz niezbędnych do pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania o charakterze udziałowym, w celu wprowadzenia zmian organizacyjnych, produktowych lub technologicznych o charakterze innowacyjnym w działalności podmiotu, ubiegającego się o dofinansowanie” – wyjaśnia Agata Kowalska, Partner w Kancelarii Chabasiewicz Kowalska i Partnerzy. 

O dofinansowanie mogą ubiegać się również spółki już notowane na NewConnect, które dokonują podwyższenia kapitału zakładowego.
Przykładowo, za takie usługi, w przypadku wprowadzania spółki na NewConnect można uznać:

• działania związane ze zmianą formy prawnej (przekształceniem spółki w spółkę akcyjną lub spółkę komandytowo-akcyjną),
• dostosowanie dokumentów korporacyjnych do debiutu na GPW (w tym głównie Statutu spółki oraz regulaminów Zarządu i Rady Nadzorczej),
• audyty zewnętrzne i wyceny,
• opracowanie dokumentu informacyjnego.

Kosztami, które nie kwalifikują się do dofinansowania są koszty związane z usługami Autoryzowanego Doradcy, które Emitent musi ponosić po debiucie ani z usługami agencji PR.

Ile można pozyskać?

„Kwota dofinansowania dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt, nie może przekroczyć 2.000.000 euro. Jest to poziom maksymalny. W rzeczywistości dofinansowania są dużo mniejsze – rekordzista otrzymał ok. 1,5 mln złotych.” – tłumaczy Agata Kowalska.

Poziom dofinansowania przeznaczonego na zakup usług doradczych wymienionych powyżej nie może przekroczyć 50% wydatków kwalifikowanych, faktycznie poniesionych na ten cel. Jest to jednak nadal kwota na tyle wysoka, że może w sposób znaczący obniżyć koszty poniesione przez przedsiębiorcę.

Zobacz: Uznawanie za granica dokumentów urzędowych będzie łatwiejsze

Jak się do tego zabrać?

Podstawą uzyskania dofinansowania jest prawidłowo złożony i wypełniony wniosek, który należy przesłać do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. Procedura rozpatrywania wniosków trwa średnio około 4 miesięcy.

Po upływie tego czasu otrzymuje się decyzję. Wnioski o dofinansowanie można składać od 14 lutego 2011r. Nabór ma charakter ciągły, do wyczerpania alokacji na rok 2011 lub najpóźniej do końca roku 2011. Program przewidziany jest na lata 2007- 2013. Nowa edycja rozpocznie się w lutym 2012r.

Od 2008 r. o dofinansowanie z tego programu ubiegało się ponad 350 spółek. Łącznie starały się pozyskać kwotę 86,5 mln zł na wsparcie giełdowego debiutu. Dotacje zostały przyznane tylko 116 z pośród nich, a ich łączna wysokość wynosiła 15,5 mln zł.

„Ze wskazanych statystyk wynika, że aby uzyskać dofinansowanie, konieczne jest zachowanie najwyższej staranności w wypełnianiu i prezentacji wymaganych dokumentów. Wymogom tym łatwiej sprostać, gdy przy wypełnianiu oraz składaniu wniosków współpracuje się z doświadczonym w tym zakresie podmiotem. Nasza Kancelaria, jako Autoryzowany Doradca, pomaga swoim klientom w spełnieniu stawianych przed nimi wymagań, oraz oferuje możliwość współpracy z doświadczonymi podmiotami wspierającymi przedsiębiorców w postępowaniach o przyznanie dofinansowania.” – komentuje Agata Kowalska. 

Zobacz: Jak ubiegać się o unijne dotacje na własny biznes?

Biorąc pod uwagę, że w 2011 r. przeznaczono na Poddziałanie 3.3.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 20 mln zł, a kwota ta została rozdysponowana na razie jedynie w połowie, możliwość skorzystania z refundacji jest wciąż realną i kuszącą propozycją dla wszystkich przedsiębiorców. Warto starać się o takie dofinansowanie, gdyż uzyskanie dotacji pozwala czerpać korzyści z debiutu na NewConnect, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów tego przedsięwzięcia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

REKLAMA

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu opiekuńczego. Ale zapłacić za niego nie musi.

Urlop opiekuńczy funkcjonuje już ponad 2 lata, jednak ze względu na to, że nie jest powszechnie wykorzystywany, nie każdy wie, na jakich zasadach można z niego skorzystać. Warto znać przepisy, by wiedzieć, na co można liczyć.

Żeby rozwiązać umowę o pracę, musi istnieć prawdziwa i istotna przyczyna. Trzeba też pamiętać, aby ją odpowiednio wskazać w oświadczeniu

Każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Jednak trzeba pamiętać o tym, że trwałość stosunku pracy podlega szczególnej ochronie. To sprawia, że pracodawca jako podmiot profesjonalny musi w takim wypadku pamiętać o dopełnieniu szczególnych formalności.

REKLAMA

Te kwoty pracodawca odliczy z pensji pracownika. Ochrona wynagrodzenia ich nie obejmuje. Dlaczego?

Jak powinien postąpić pracodawca, jeśli wypłaci pracownikowi wyższe wynagrodzenie niż należne? W przepisach przewidziano specjalną regulację, która pozwala na dokonanie odliczenia, ale tylko na ściśle określonych zasadach. Jak trzeba zrobić to poprawnie?

Pracownik rozwiąże umowę, a pracodawca będzie mógł starać się o odszkodowanie. Jakie warunki muszą być spełnione?

Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. Jednak robiąc to, muszą przestrzegać określonych zasad, by nie narazić się na konieczność wypłacenia drugiej stronie odszkodowania. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA