REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dotacje unijne do 50 % dla małych przedsiębiorstw na debiut NewConnect

Agata Kowalska
Agata Kowalska
Radca Prawny

REKLAMA

REKLAMA

Suma wszystkich kosztów, jakie musi ponieść przedsiębiorca w związku z debiutem na NewConnect, jest relatywnie wysoka i może odstraszać potencjalnych kandydatów, w szczególności małych przedsiębiorców, od skorzystania z tej atrakcyjnej możliwości pozyskania kapitału.

Jednocześnie, firmy mają możliwość ubiegania się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na pokrycie kosztów debiutu na NewConnect. Kancelaria Chabasiewicz Kowalska i Partnerzy opracowała poradnik, w którym znalazły się wszystkie niezbędne informacje na ten temat.

REKLAMA

REKLAMA

Dla kogo?

Przedsiębiorstwa zainteresowane debiutem na NewConnect mogą uzyskać na jego przeprowadzenie dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach Działania 3.3. "Tworzenie systemu ułatwiającego inwestowanie w MSP" Poddziałanie 3.3.2 "Wsparcie dla MSP" w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007 - 2013. Uzyskanie dofinansowania uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:

• posiadania statusu mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy,
• posiadania siedziby i prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski,
• niezalegania z zapłatą składek wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego,
• wobec przedsiębiorcy nie może być prowadzone postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne,
• członkowie organów zarządzających spółki oraz jej wspólnicy nie mogą być karani.

REKLAMA

Zobacz: Nowe przepisy antydyskryminacyjne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na co?

„Dofinansowanie przeznaczone jest na zakup usług doradczych, w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz niezbędnych do pozyskania zewnętrznych źródeł finansowania o charakterze udziałowym, w celu wprowadzenia zmian organizacyjnych, produktowych lub technologicznych o charakterze innowacyjnym w działalności podmiotu, ubiegającego się o dofinansowanie” – wyjaśnia Agata Kowalska, Partner w Kancelarii Chabasiewicz Kowalska i Partnerzy. 

O dofinansowanie mogą ubiegać się również spółki już notowane na NewConnect, które dokonują podwyższenia kapitału zakładowego.
Przykładowo, za takie usługi, w przypadku wprowadzania spółki na NewConnect można uznać:

• działania związane ze zmianą formy prawnej (przekształceniem spółki w spółkę akcyjną lub spółkę komandytowo-akcyjną),
• dostosowanie dokumentów korporacyjnych do debiutu na GPW (w tym głównie Statutu spółki oraz regulaminów Zarządu i Rady Nadzorczej),
• audyty zewnętrzne i wyceny,
• opracowanie dokumentu informacyjnego.

Kosztami, które nie kwalifikują się do dofinansowania są koszty związane z usługami Autoryzowanego Doradcy, które Emitent musi ponosić po debiucie ani z usługami agencji PR.

Ile można pozyskać?

„Kwota dofinansowania dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt, nie może przekroczyć 2.000.000 euro. Jest to poziom maksymalny. W rzeczywistości dofinansowania są dużo mniejsze – rekordzista otrzymał ok. 1,5 mln złotych.” – tłumaczy Agata Kowalska.

Poziom dofinansowania przeznaczonego na zakup usług doradczych wymienionych powyżej nie może przekroczyć 50% wydatków kwalifikowanych, faktycznie poniesionych na ten cel. Jest to jednak nadal kwota na tyle wysoka, że może w sposób znaczący obniżyć koszty poniesione przez przedsiębiorcę.

Zobacz: Uznawanie za granica dokumentów urzędowych będzie łatwiejsze

Jak się do tego zabrać?

Podstawą uzyskania dofinansowania jest prawidłowo złożony i wypełniony wniosek, który należy przesłać do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. Procedura rozpatrywania wniosków trwa średnio około 4 miesięcy.

Po upływie tego czasu otrzymuje się decyzję. Wnioski o dofinansowanie można składać od 14 lutego 2011r. Nabór ma charakter ciągły, do wyczerpania alokacji na rok 2011 lub najpóźniej do końca roku 2011. Program przewidziany jest na lata 2007- 2013. Nowa edycja rozpocznie się w lutym 2012r.

Od 2008 r. o dofinansowanie z tego programu ubiegało się ponad 350 spółek. Łącznie starały się pozyskać kwotę 86,5 mln zł na wsparcie giełdowego debiutu. Dotacje zostały przyznane tylko 116 z pośród nich, a ich łączna wysokość wynosiła 15,5 mln zł.

„Ze wskazanych statystyk wynika, że aby uzyskać dofinansowanie, konieczne jest zachowanie najwyższej staranności w wypełnianiu i prezentacji wymaganych dokumentów. Wymogom tym łatwiej sprostać, gdy przy wypełnianiu oraz składaniu wniosków współpracuje się z doświadczonym w tym zakresie podmiotem. Nasza Kancelaria, jako Autoryzowany Doradca, pomaga swoim klientom w spełnieniu stawianych przed nimi wymagań, oraz oferuje możliwość współpracy z doświadczonymi podmiotami wspierającymi przedsiębiorców w postępowaniach o przyznanie dofinansowania.” – komentuje Agata Kowalska. 

Zobacz: Jak ubiegać się o unijne dotacje na własny biznes?

Biorąc pod uwagę, że w 2011 r. przeznaczono na Poddziałanie 3.3.2 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 20 mln zł, a kwota ta została rozdysponowana na razie jedynie w połowie, możliwość skorzystania z refundacji jest wciąż realną i kuszącą propozycją dla wszystkich przedsiębiorców. Warto starać się o takie dofinansowanie, gdyż uzyskanie dotacji pozwala czerpać korzyści z debiutu na NewConnect, przy jednoczesnej minimalizacji kosztów tego przedsięwzięcia.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Ten dodatek trzeba za czas nieobecności pracownika odpowiednio obniżyć. Ale czy zawsze? W tym zakresie obowiązują jasne zasady

Podwyżka czy dodatek? Efekt końcowy jest taki sam – na konto wpływa wyższa kwota. Jednak nie zawsze jest to takie proste. Problemy natury praktycznej pojawiają np. wtedy, gdy pracownik jest nieobecny w pracy. Czy trzeba mu wtedy wypłacić pieniądze?

Kamera monitoringu sąsiada "patrzy" na moją posesję. Czy to zgodne z prawem? Jest stanowcza decyzja Prezesa UODO

W dniu 8 grudnia 2025 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował, że Prezes UODO Mirosław Wróblewski nakazał zaprzestania – w ciągu 7 dni od doręczenia decyzji – przetwarzania danych osobowych sąsiadów za pomocą monitoringu wizyjnego (kamery wideo), który obejmował drogę publiczną i sąsiednie posesje. Zdaniem Prezesa UODO jednoznacznym dowodem na nieprzetwarzanie danych za pomocą monitoringu wizyjnego będzie zdemontowanie kamer, względnie skierowanie poza sporny obszar monitorowania, tak by nie obejmowały posesji sąsiedzkich, a wyłącznie posesję właściciela kamer.

Ulgowe przejazdy kolejowe dla nowej grupy pasażerów. Toczą się prace nad ich wprowadzeniem. Resort jest na tak, ale kto za to zapłaci?

Czy nowa grupa pasażerów będzie miała prawo do ulgowych przejazdów kolejowych? Toczą się prace nad wprowadzeniem takich rozwiązań. Choć Ministerstwo Infrastruktury jest na tak, to otwarte pozostają pytania dotyczące finansowania.

Jedno słowo w regulaminie i gmina przegrała w sądzie. Czy wyrok NSA dla gminy Kiszkowo wpłynie na sytuację 2479 gmin w Polsce i odbiór Twoich śmieci? Sąd: te odpady gmina musi zabierać sprzed posesji

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok, który może zmienić sposób, w jaki gminy organizują zbiórkę odpadów. Okazuje się, że „przyjmowanie" i „odbieranie" śmieci to zupełnie różne pojęcia prawne – a pomyłka i zamienne ich używanie może kosztować samorząd przegraną w sądzie. Sprawdź, jakie masz prawa jako mieszkaniec i kiedy gmina łamie prawo.

REKLAMA

Koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Gmina wprowadzi zakazy, narzuci limity i będzie prowadziła ewidencję. Przepisy trafiły do Sejmu

Czy to będzie koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Trwają konsultacje projektu, który ma wprowadzić regulacje przyznające gminom szczególne uprawnienia. Zyskają dzięki nim kontrolę na rynkiem lokalnym i poprawią ściągalność opłat.

Tydzień pracy krótszy, ale godzin do przepracowania tyle samo. Można też pracować tylko w weekendy i święta. Jak to zrobić?

Przepisy prawa pracy przewidują szereg rozwiązań, które pozwalają na zorganizowanie świadczenia pracy w sposób odpowiedni zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Należą do nich m.in. system skróconego tygodnia pracy i system pracy weekendowej.

Egzekucja ze spadku, czyli co każdy spadkobierca wiedzieć powinien

Jaka jest definicja spadku? Z czym wiąże się przyjęcie spadku? Od kiedy możliwa jest egzekucja ze spadku? Co z odpowiedzialnością, jeśli dziedziczymy razem z kilkoma osobami? Sprawdź, o czym powinien wiedzieć każdy spadkobierca.

Zadaniowy czas pracy nie wyklucza nadgodzin. Ale jak ocenić, czy należą się za nie pieniądze? Zasada jest prosta

Zadaniowy system czasu pracy stwarza pole do nadużyć zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców. Co zrobić, aby uniknąć na tym tle nieporozumień? Należy przede wszystkim prawidłowo wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawodawcę.

REKLAMA

Dzień wolny od pracy to nie zawsze sobota. Nie zawsze jest to również pełny dzień kalendarzowy

Jak prawidłowo obliczać wymiar czasu pracy obowiązujący konkretnego pracownika? Zazwyczaj nie ma z tym problemów, gdy pracownik pracuje w stałych dniach i godzinach. Jednak jak postępować, gdy ta układanka się komplikuje, a dzień wolny to nie zawsze dzień kalendarzowy?

Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA