REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jawne informacje na temat domów maklerskich

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z raportu „Zarządzanie ryzykiem: ujawnienia domów maklerskich”, przygotowanego przez firmę doradczą Compliance Partners domy maklerskie powinny poświęcać większą uwagę analizie swoich obowiązków informacyjnych.

REKLAMA

W raporcie zawarto konkluzje z przeprowadzonego badania raportów domów maklerskich zawierających informacje dotyczące ich zarządzania ryzykiem i adekwatności kapitałowej. 2011 to pierwszy rok, w którym domy maklerskie mają obowiązek takiej publikacji.

REKLAMA

Bieżący rok jest pierwszym, w którym domy maklerskie powinny opublikować raporty zawierające informacje dotyczące zarządzania ryzykiem i adekwatności kapitałowej. Podstawowym celem nowych regulacji jest zapewnienie przejrzystości i dyscypliny rynkowej. Uczestnicy rynku (w tym klienci domów maklerskich) w założeniu zyskują bowiem dostęp do istotnych informacji, pozwalających na dokonanie dodatkowej oceny danego podmiotu przez pryzmat adekwatności kapitałowej oraz jakości zarządzania ryzykiem. Odbiorcy raportów powinni być w stanie bez trudu sprawdzić/zweryfikować, jakie są składniki kapitałów nadzorowanych domu maklerskiego, w jakiej wysokości wyliczane są wymogi kapitałowe na pokrycie poszczególnych ryzyk, czy też jakie dodatkowe ryzyka identyfikowane są w jego otoczeniu.

Zobacz: Jak złe przepisy i działania urzędników utrudniają prowadzenie firm?

Compliance Partners postanowiło przyjrzeć się, w jaki sposób domy maklerskie wywiązały się z nałożonych na nie obowiązków. Dlatego też badaniu poddano raporty domów maklerskich (39 podmiotów) dostępne na dzień 26 sierpnia 2011 r. na ich stronach internetowych, analizując głównie zakres treściowy i sposób prezentacji informacji. Główne wnioski z przeprowadzonej analizy są następujące:

  •  22% domów maklerskich (11 podmiotów na 50 zobowiązanych) na dzień 26.08.2011 roku nie opublikowało raportu ujawnieniowego na swoich stronach internetowych.

Niedopełnienie obowiązku publikacji może skutkować sankcjami nadzorczymi. W przypadku domów maklerskich, które nie dokonały ujawnień na stronie internetowej, nie została również zamieszczona jakakolwiek informacja dotycząca powodów braku publikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • W części raportów stwierdzono brak wymaganych informacji (w szczególności w zakresie systemów, strategii i procesów zarządzania ryzykiem).
  •  Treść części opisowej w wielu przypadkach pokrywa się z treścią przepisów prawnych (brak zindywidualizowanego opisu systemu zarządzania ryzykiem).

Analiza treści raportów wskazuje, że w odniesieniu do celów i zasad polityki zarządzania ryzykiem, w większości ograniczono się do zdawkowych informacji, nie wykraczających poza wskazanie obowiązków wynikających wprost  z przepisów prawa dotyczących zarządzania ryzykiem przez domy maklerskie. Powyższe stwierdzono w przypadku ponad 40% raportów (12 z 28 opublikowanych, w których powinny zostać zamieszczone pełne dane), przy czym w 3 raportach nie zostały zamieszczone jakiekolwiek informacje dotyczące celów i zasad polityki zarządzania ryzykiem. Nie ulega zatem wątpliwości, że domy maklerskie powinny poświęcać większą uwagę analizie wymogów publikacyjnych oraz dodatkowo weryfikować raporty pod kątem kompletności zamieszczanych danych.

Zobacz: Ułatwienia dla firm

„Wyniki przeprowadzonego przez nas badania raportów domów maklerskich są zaskakujące. 22% z nich nie opublikowało odpowiednich raportów, choć są do tego zobowiązane. Zastrzec przy tym należy, że nie badaliśmy powodów braku publikacji, a może to być chociażby opóźnienie związane z zatwierdzeniem sprawozdania finansowego. W wielu przypadkach sposób i zakres prezentowanych informacji de facto mija się z celem wynikającym z odpowiednich regulacji prawnych. Wydaje się zatem wskazane opracowanie i upowszechnienie wśród podmiotów nadzorowanych raportu wzorcowego, który pozwoliłby na prezentowanie danych w sposób wystandaryzowany oraz umożliwiłby osobom sporządzającym poszczególne raporty weryfikację kompletności zamieszczanych w nich informacji” – twierdzi Przemysław Szpytka, Partner Zarządzający Compliance Partners.

Źródło: Compliance Partners

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie jest łatwo uzyskać znaczny stopień niepełnosprawności. Nawet ze złamaniami kompensacyjnymi kręgosłupa [List czytelnika]

Do redakcji infor.pl przychodzą stale listy osób, które uważają, że WZON obniżył im liczbę punktów do poziomu wykluczającego przyznanie świadczenia wspierającego przez ZUS. Np. osoba niewidoma otrzymała 61 punkty, a sparaliżowany od pasa w dół mężczyzna 43 punkty. Z listów wynika, że trudno jest także uzyskanie samego stopnia niepełnosprawności (zwłaszcza znacznego). Urazy kręgosłupa to za mało. Tak przynajmniej wynika z listu czytelnika.

MRPiPS: Zasiłek pogrzebowy będzie wypłacany w ciągu 14 dni bez decyzji ZUS - gdy koszty pogrzebu poniosła jedna osoba z rodziny zmarłego. Już w 2025 roku?

Ustalenie prawa do zasiłku pogrzebowego oraz jego wysokości - co do zasady - nie będzie wymagało wydania decyzji przez ZUS - jeżeli zasiłek pogrzebowy przysługuje w kwocie 4000 zł niezależnie od kwoty poniesionych kosztów pogrzebu (od 1 stycznia 2026 r. będzie to kwota 7000 zł), tj. gdy koszty te poniosła jedna osoba – członek rodziny zmarłego. Tak wynika z założeń projektu deregulacyjnego dot. ustawy emerytalnej, nad którym pracuje Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Propozycja zakłada też skrócenie terminu wypłaty zasiłku do 14 dni.

KP do zmiany: sprawy kadrowe już nie na piśmie a elektronicznie lub w postaci papierowej [PROJEKT z 10 czerwca 2025 r.]

Kodeks Pracy znowu do zmiany? Tak, bo sprawy kadrowe już teraz będzie się załatwiało nie na piśmie a elektronicznie lub w postaci papierowej. Ustawodawca a raczej Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zaproponowało projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (dalej jako: projekt).

Renat wdowia z KRUS. Już wiadomo kiedy pierwsze wypłaty świadczenia!

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (KRUS) wydała już 54 111 decyzji przyznających rentę wdowią emerytom i rencistom rolniczym – poinformowało biuro prasowe instytucji. Nowe świadczenia ruszają pełną parą – pierwsze wypłaty zaplanowano na 7 lipca br.

REKLAMA

NIS2, DORA, nowelizacja ustawy o KSC – jak operatorzy telekomunikacyjni powinni zapewnić cyberbezpieczeństwo klientom?

W dobie rosnących zagrożeń cyfrowych i postępującej cyfryzacji infrastruktury, sektor telekomunikacyjny staje się jednym z głównych filarów bezpieczeństwa cybernetycznego. W związku z tym na dostawców publicznych sieci łączności elektronicznej i dostawców publicznie dostępnych usług łączności elektronicznej (czyli operatorów telekomunikacyjnych), nakładane są coraz bardziej rygorystyczne obowiązki - zarówno na poziomie prawa unijnego (NIS2, DORA), jak i krajowego (nowelizacja ustawy o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa – UKSC).

Emeryci z 800+ za urodzenie dziecka? Naprawdę? To ja chcę waloryzację kwotową, a nie procentową do mojej niskiej emerytury

Infor.pl udostępnia miejsce na portalu dla czytelników. Dziś publikujemy list czytelniczki, która proponuje - jako element stały polskiego systemu emerytalnego – waloryzację kwotową emerytur i rent. Ta waloryzacja jest korzystna dla osób otrzymujących najmniejsze świadczenia (i symetrycznie jest niekorzystna dla osób z wysokimi świadczeniami).

Zmiany w wypłacaniu zasiłku pogrzebowego (nie chodzi o podwyższenie wysokości zasiłku pogrzebowego do 7 tys. zł od 1 stycznia 2026 r.) [PROJEKT]

Zasiłek pogrzebowy ma odciążyć finansowo osoby organizujące pochówek bliskiego. Rząd planuje zmiany, które uproszczą procedurę jego przyznawania i przyspieszą wypłatę świadczenia. Nowe przepisy przewidują m.in. krótszy termin wypłaty, możliwość składania wniosków przez zakład pogrzebowy oraz ograniczenie przypadków, w których ZUS będzie musiał wydawać decyzję.

Nowy gracz w Sejmie? Sondaż IBRiS przynosi sensację: Polacy chcą czegoś nowego!

Na politycznym krajobrazie właśnie pojawiła się nowa siła, której nikt się nie spodziewał. Według najnowszego sondażu IBRiS dla Polsat News, Konfederacja Korony Polskiej – ugrupowanie Grzegorza Brauna – zdobyła aż 6% poparcia, co oznacza, że samodzielnie weszłaby do Sejmu. I to bez szyldu głównej Konfederacji!,

REKLAMA

Unijny portfel tożsamości cyfrowej: Co wydarzy się już 1 lipca?

Już 1 lipca 2025 r. Komisja Europejska uruchomi wersję pilotażową unijnego portfela tożsamości cyfrowej (EU Digital Identity Wallet, eID) – rozwiązania, które w przyszłości może zrewolucjonizować sposób, w jaki obywatele państw członkowskich UE potwierdzają swoją tożsamość, w tym wiek. Co ważne, Polska nie znalazła się w gronie krajów testujących nową aplikację, a informacje o jej rzekomym obowiązkowym wdrożeniu w całej Unii od lipca są po prostu nieprawdziwe.

Zmiany w ZFŚS. Będzie większa przejrzystość i demokratyczność w ustalaniu zasad funkcjonowania ZFŚS [PROJEKT z 10 czerwca 2025 r.]

Resort pracy przedstawił projekt ustawy zmieniającej z 10 czerwca 2025 r. W niniejszym artykule zostanie opisana zmiana dotycząca dość ważnej dla wielu pracowników instytucji: Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Zmiana wbrew pozorom nie jest tylko kosmetyczna, bowiem dotyczy aspektu reprezentacji pracowniczej. Czy będzie zatem większa przejrzystość i demokratyczność w ustalaniu zasad funkcjonowania ZFŚS?

REKLAMA