REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jawne informacje na temat domów maklerskich

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z raportu „Zarządzanie ryzykiem: ujawnienia domów maklerskich”, przygotowanego przez firmę doradczą Compliance Partners domy maklerskie powinny poświęcać większą uwagę analizie swoich obowiązków informacyjnych.

REKLAMA

W raporcie zawarto konkluzje z przeprowadzonego badania raportów domów maklerskich zawierających informacje dotyczące ich zarządzania ryzykiem i adekwatności kapitałowej. 2011 to pierwszy rok, w którym domy maklerskie mają obowiązek takiej publikacji.

REKLAMA

Bieżący rok jest pierwszym, w którym domy maklerskie powinny opublikować raporty zawierające informacje dotyczące zarządzania ryzykiem i adekwatności kapitałowej. Podstawowym celem nowych regulacji jest zapewnienie przejrzystości i dyscypliny rynkowej. Uczestnicy rynku (w tym klienci domów maklerskich) w założeniu zyskują bowiem dostęp do istotnych informacji, pozwalających na dokonanie dodatkowej oceny danego podmiotu przez pryzmat adekwatności kapitałowej oraz jakości zarządzania ryzykiem. Odbiorcy raportów powinni być w stanie bez trudu sprawdzić/zweryfikować, jakie są składniki kapitałów nadzorowanych domu maklerskiego, w jakiej wysokości wyliczane są wymogi kapitałowe na pokrycie poszczególnych ryzyk, czy też jakie dodatkowe ryzyka identyfikowane są w jego otoczeniu.

Zobacz: Jak złe przepisy i działania urzędników utrudniają prowadzenie firm?

Compliance Partners postanowiło przyjrzeć się, w jaki sposób domy maklerskie wywiązały się z nałożonych na nie obowiązków. Dlatego też badaniu poddano raporty domów maklerskich (39 podmiotów) dostępne na dzień 26 sierpnia 2011 r. na ich stronach internetowych, analizując głównie zakres treściowy i sposób prezentacji informacji. Główne wnioski z przeprowadzonej analizy są następujące:

  •  22% domów maklerskich (11 podmiotów na 50 zobowiązanych) na dzień 26.08.2011 roku nie opublikowało raportu ujawnieniowego na swoich stronach internetowych.

Niedopełnienie obowiązku publikacji może skutkować sankcjami nadzorczymi. W przypadku domów maklerskich, które nie dokonały ujawnień na stronie internetowej, nie została również zamieszczona jakakolwiek informacja dotycząca powodów braku publikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • W części raportów stwierdzono brak wymaganych informacji (w szczególności w zakresie systemów, strategii i procesów zarządzania ryzykiem).
  •  Treść części opisowej w wielu przypadkach pokrywa się z treścią przepisów prawnych (brak zindywidualizowanego opisu systemu zarządzania ryzykiem).

Analiza treści raportów wskazuje, że w odniesieniu do celów i zasad polityki zarządzania ryzykiem, w większości ograniczono się do zdawkowych informacji, nie wykraczających poza wskazanie obowiązków wynikających wprost  z przepisów prawa dotyczących zarządzania ryzykiem przez domy maklerskie. Powyższe stwierdzono w przypadku ponad 40% raportów (12 z 28 opublikowanych, w których powinny zostać zamieszczone pełne dane), przy czym w 3 raportach nie zostały zamieszczone jakiekolwiek informacje dotyczące celów i zasad polityki zarządzania ryzykiem. Nie ulega zatem wątpliwości, że domy maklerskie powinny poświęcać większą uwagę analizie wymogów publikacyjnych oraz dodatkowo weryfikować raporty pod kątem kompletności zamieszczanych danych.

Zobacz: Ułatwienia dla firm

„Wyniki przeprowadzonego przez nas badania raportów domów maklerskich są zaskakujące. 22% z nich nie opublikowało odpowiednich raportów, choć są do tego zobowiązane. Zastrzec przy tym należy, że nie badaliśmy powodów braku publikacji, a może to być chociażby opóźnienie związane z zatwierdzeniem sprawozdania finansowego. W wielu przypadkach sposób i zakres prezentowanych informacji de facto mija się z celem wynikającym z odpowiednich regulacji prawnych. Wydaje się zatem wskazane opracowanie i upowszechnienie wśród podmiotów nadzorowanych raportu wzorcowego, który pozwoliłby na prezentowanie danych w sposób wystandaryzowany oraz umożliwiłby osobom sporządzającym poszczególne raporty weryfikację kompletności zamieszczanych w nich informacji” – twierdzi Przemysław Szpytka, Partner Zarządzający Compliance Partners.

Źródło: Compliance Partners

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emerytura dla nauczyciela 2025 – które rozwiązanie wybrać? ZUS podpowiada

Nauczyciele, którzy chcą zakończyć aktywność zawodową mają do wyboru kilka możliwości – od powszechnej emerytury, przez wcześniejsze przejście na świadczenie z Karty Nauczyciela, aż po tzw. nową emeryturę nauczycielską. Wybór zależy m.in. od wieku, stażu pracy i spełnienia określonych warunków.

100 zł miesięcznie dodatku do energii elektrycznej dla tej grupy osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Wnioski można składać od 11 lipca 2025 r.

Od 1 lipca 2025 roku więcej osób będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Aktywny samorząd”, Obszar E. Wsparcie w formie dodatku na opłaty za energię elektryczną przysługuje osobom korzystającym z koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych.

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy, bo wydawałoby się, że pracodawca może w skład wynagrodzenia zasadniczego wliczać różnego rodzaju dodatki, tym bardziej w budżetówce. No nie zawsze!

Zestawienie i omówienie 61 korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 4 prawomocnych

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice.

REKLAMA

Unia zakaże kotłów gazowych? Tak, ale nie od 2040 roku. Ekspert wyjaśnia

- Od dwóch lat ze zmiennym natężeniem pojawiają się w mediach teksty o rzekomym zakazie przez Unię Europejską montażu kotłów gazowych oraz zakazie od 2040 r. wykorzystania gazu do ogrzewania. Warto może wyjaśnić zaniepokojonym klientom, że takie doniesienia to brednie i manipulacja – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor Generalny, Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP)

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce: taka propozycja padła. Dlaczego? Bo w wielu państwach Europy Środkowej płaca minimalna stanowi kluczowy instrument polityki społecznej i ekonomicznej, nie inaczej powinno być w Polsce, szczególnie w stosunku do pracowników budżetówki. Ich praca ma realny wpływ na funkcjonowanie sektora publicznego i generalnie państwa. W Polsce od lat obserwujemy systematyczny wzrost płacy minimalnej, jednak nadal utrzymuje się spora różnica między warunkami zatrudnienia w sektorze publicznym a prywatnym. Wciąż płaca minimalna jest wręcz niegodna!

Kto dostanie pieniądze z ZUS-u po śmierci emeryta lub rencisty? Czy trzeba zwracać emeryturę lub rentę po śmierci seniora? ZUS wyjaśnia

Czy emeryturę lub rentę doręczoną po śmierci świadczeniobiorcy trzeba oddać? A co ze świadczeniem, które wpłynęło na konto? W takich sytuacjach wątpliwości ma wiele osób. ZUS przypomina, kto może zachować wypłatę, a kiedy trzeba ją zwrócić.

Sejm na żywo. Komisja śledcza ds. Pegasus [11 lipca 2025r.]

11 lipca 2025 r. odbędzie się posiedzenie komisji śledczej ds. inwigilacji systemem Pegasus. Podczas posiedzenia przesłuchana zostanie prokurator Teresa Rutkowska-Szmydyńska.

REKLAMA

Odpowiedzialność za szkodę spowodowaną przez zwierzę

Szkody powodować mogą nie tylko ludzie, ale i zwierzęta. Niekiedy jest to wynik niedbalstwa lub braku należytej ostrożności, a czasem umyślnego działania opiekuna zwierzęcia. Art. 1 ust. 1 ustawy o ochronie praw zwierząt mówi, że zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą, a człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę. Coraz powszechniej jednak za opiekę nad niebezpiecznymi zwierzętami (np. większymi psami) biorą się osoby nieposiadające odpowiednich cech i kompetencji do zapewnienia zwierzęciu należytego treningu i warunków, czym stwarzają zagrożenie nie tylko dla samego pupila, ale i dla otoczenia (np. ataków zwierząt na osoby postronne).

To się dzieje: 4-dni pracy po 8 godz. (i wolne piątki!) albo 5 dni pracy po 6-7 godz. za tym samym wynagrodzeniem – MRPiPS wprowadza skrócony czas pracy. Zmiana, której oczekują Polacy

W dniu 27 czerwca 2025 r. MRPiPS ogłosiło nabór do pilotażowego programu pn. „Skrócony czas pracy – to się dzieje”, z którego będą mogli skorzystać przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski. Za udział w programie, każdy pracodawca będzie mógł otrzymać nawet 1 mln zł dofinansowania, a tysiące pracowników, już niebawem, będzie mogło pracować 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo po 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie, zachowując przy tym prawo do dotychczasowego wynagrodzenia. Wiemy już kiedy rusza nabór wniosków i jakie będą kryteria naboru, a także – jakie zdanie na temat wprowadzenia skróconego czasu pracy mają Polacy.

REKLAMA