REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jawne informacje na temat domów maklerskich

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

REKLAMA

Jak wynika z raportu „Zarządzanie ryzykiem: ujawnienia domów maklerskich”, przygotowanego przez firmę doradczą Compliance Partners domy maklerskie powinny poświęcać większą uwagę analizie swoich obowiązków informacyjnych.

REKLAMA

W raporcie zawarto konkluzje z przeprowadzonego badania raportów domów maklerskich zawierających informacje dotyczące ich zarządzania ryzykiem i adekwatności kapitałowej. 2011 to pierwszy rok, w którym domy maklerskie mają obowiązek takiej publikacji.

REKLAMA

Bieżący rok jest pierwszym, w którym domy maklerskie powinny opublikować raporty zawierające informacje dotyczące zarządzania ryzykiem i adekwatności kapitałowej. Podstawowym celem nowych regulacji jest zapewnienie przejrzystości i dyscypliny rynkowej. Uczestnicy rynku (w tym klienci domów maklerskich) w założeniu zyskują bowiem dostęp do istotnych informacji, pozwalających na dokonanie dodatkowej oceny danego podmiotu przez pryzmat adekwatności kapitałowej oraz jakości zarządzania ryzykiem. Odbiorcy raportów powinni być w stanie bez trudu sprawdzić/zweryfikować, jakie są składniki kapitałów nadzorowanych domu maklerskiego, w jakiej wysokości wyliczane są wymogi kapitałowe na pokrycie poszczególnych ryzyk, czy też jakie dodatkowe ryzyka identyfikowane są w jego otoczeniu.

Zobacz: Jak złe przepisy i działania urzędników utrudniają prowadzenie firm?

Compliance Partners postanowiło przyjrzeć się, w jaki sposób domy maklerskie wywiązały się z nałożonych na nie obowiązków. Dlatego też badaniu poddano raporty domów maklerskich (39 podmiotów) dostępne na dzień 26 sierpnia 2011 r. na ich stronach internetowych, analizując głównie zakres treściowy i sposób prezentacji informacji. Główne wnioski z przeprowadzonej analizy są następujące:

  •  22% domów maklerskich (11 podmiotów na 50 zobowiązanych) na dzień 26.08.2011 roku nie opublikowało raportu ujawnieniowego na swoich stronach internetowych.

Niedopełnienie obowiązku publikacji może skutkować sankcjami nadzorczymi. W przypadku domów maklerskich, które nie dokonały ujawnień na stronie internetowej, nie została również zamieszczona jakakolwiek informacja dotycząca powodów braku publikacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • W części raportów stwierdzono brak wymaganych informacji (w szczególności w zakresie systemów, strategii i procesów zarządzania ryzykiem).
  •  Treść części opisowej w wielu przypadkach pokrywa się z treścią przepisów prawnych (brak zindywidualizowanego opisu systemu zarządzania ryzykiem).

Analiza treści raportów wskazuje, że w odniesieniu do celów i zasad polityki zarządzania ryzykiem, w większości ograniczono się do zdawkowych informacji, nie wykraczających poza wskazanie obowiązków wynikających wprost  z przepisów prawa dotyczących zarządzania ryzykiem przez domy maklerskie. Powyższe stwierdzono w przypadku ponad 40% raportów (12 z 28 opublikowanych, w których powinny zostać zamieszczone pełne dane), przy czym w 3 raportach nie zostały zamieszczone jakiekolwiek informacje dotyczące celów i zasad polityki zarządzania ryzykiem. Nie ulega zatem wątpliwości, że domy maklerskie powinny poświęcać większą uwagę analizie wymogów publikacyjnych oraz dodatkowo weryfikować raporty pod kątem kompletności zamieszczanych danych.

Zobacz: Ułatwienia dla firm

„Wyniki przeprowadzonego przez nas badania raportów domów maklerskich są zaskakujące. 22% z nich nie opublikowało odpowiednich raportów, choć są do tego zobowiązane. Zastrzec przy tym należy, że nie badaliśmy powodów braku publikacji, a może to być chociażby opóźnienie związane z zatwierdzeniem sprawozdania finansowego. W wielu przypadkach sposób i zakres prezentowanych informacji de facto mija się z celem wynikającym z odpowiednich regulacji prawnych. Wydaje się zatem wskazane opracowanie i upowszechnienie wśród podmiotów nadzorowanych raportu wzorcowego, który pozwoliłby na prezentowanie danych w sposób wystandaryzowany oraz umożliwiłby osobom sporządzającym poszczególne raporty weryfikację kompletności zamieszczanych w nich informacji” – twierdzi Przemysław Szpytka, Partner Zarządzający Compliance Partners.

Źródło: Compliance Partners

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ł. Krasoń o nowym systemie orzekania o niepełnosprawności. Co z kryterium niesamodzielności? Co ze stopniami niepełnosprawności (lekki, umiarkowany, znaczny)?

To dwa podstawowe pytania nurtujące osoby niepełnosprawne - czy nowy system będzie oparty o sprawdzenie rzeczywistej samodzielności osoby niepełnosprawnej (oznacza to niskie świadczenia dla osoby niewidomej czy sparaliżowanej od pasa w dół - osoby te są wysoko samodzielne według osób przyznających świadczenie wspierające). No i co się stanie ze stopniami niepełnosprawności (lekki, umiarkowany, znaczny)? Na dziś nie znamy odpowiedzi na nie.

Czy zagraniczny pracodawca zatrudniający w Polsce pracowników musi wdrożyć PPK?

Program PPK został stworzony, aby umożliwić pracownikom regularne gromadzenie środków stanowiących dodatkowe zabezpieczenie emerytalne. Oszczędności w ramach PPK pochodzą z 3 różnych źródeł: od pracownika, od pracodawcy a także od państwa. Obowiązkiem wdrożenia PPK objęci są wszyscy pracodawcy zatrudniający w Polsce pracowników. Nie jest to jednak tylko obowiązek, pracodawcy mogą wykorzystać fakt zapewnienia pracownikom możliwości uczestnictwa w PPK jako element motywacyjny. Wielu pracodawców, stosując pewne obiektywne kryteria (np. staż pracy w firmie), oferuje pracownikom finansowanie dodatkowej składki PPK finansowanej przez zakład pracy. Niewątpliwie, jest to jeden z elementów podnoszących atrakcyjność danego pracodawcy na rynku pracy.

Zasiłek pogrzebowy 2026 – nie tylko podwyżka ale i zmiany w formalnościach, wnioskach, terminie wypłaty

Od 1 stycznia 2026 r. w przepisach dotyczących zasiłku pogrzebowego zajdą duże zmiany. Najważniejszą jest z pewnością pierwsza od ponad 14 lat podwyżka kwoty zasiłku (z 4 tys. zł do 7 tys. zł). Zmiana ta wynika z ustawy z 9 maja 2025 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw, która zawiera także mechanizm waloryzacji kwoty zasiłku pogrzebowego i wprowadzi nowy zasiłek celowy z pomocy społecznej na pokrycie uzasadnionych i udokumentowanych kosztów pogrzebu – jeżeli przekraczają wysokość zasiłku pogrzebowego. Ale ponadto podpisana 21 sierpnia 2025 r. kolejna nowelizacja ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zmieni od nowego roku zasady i tryb składania oraz rozpatrywania wniosków o zasiłek pogrzebowy. Zajdą również zmiany w zakresie trybu i sposobu wypłaty zasiłku pogrzebowego.

Pułapka w rządowym pilotażu! Firmy zapłacą wyższe podatki i składki

Okazuje się, że pracodawca, który skorzysta z pilotażowego programu skróconego czasu pracy, zapłaci większe podatek dochodowy oraz składkę zdrowotną. „To zaskakujące, że nikt z rządu o tym nie uprzedził” – czytamy w dzisiejszym „Dzienniku Gazecie Prawnej”.

REKLAMA

Urodzenie martwego dziecka - nowe zasady składania dokumentów do zasiłku macierzyńskiego i pogrzebowego od 6 sierpnia 2025 r.

W dniu 6 sierpnia 2025 roku weszły w życie przepisy, które umożliwiają ustalenie prawa do zasiłku macierzyńskiego za okres urlopu macierzyńskiego lub zasiłku pogrzebowego na podstawie zaświadczenia o martwym urodzeniu. W przypadku zasiłku pogrzebowego będzie to możliwe również na podstawie karty zgonu.

Kierowcy: będą nowe zakazy i wysokie kary. Policja i starosta zatrzymają prawo jazdy za pewne zachowania

Kierowcy - będzie nowy zakaz. Policja i starosta zatrzymają prawo jazdy za drift i celową utratę przyczepności. Dlaczego? Bo jak wskazuje projektodawca: problem nielegalnych wyścigów, rajdów i tym podobnych imprez odbywających się na drogach, na których odbywa się ruch kołowy, staje się coraz bardziej odczuwalny i ma coraz większy wpływ na spadek poczucia bezpieczeństwa wśród użytkowników dróg.

Sprzeczności u osób niepełnosprawnych. W PZON bez stopnia niepełnosprawności (nawet lekkiego i umiarkowanego). MOPS bez świadczeń. WKL - trwała niezdolność

Infor.pl opublikował artykuł opisujący perypetie "mundurowej" osoby niepełnosprawnej, która musi stawać przed komisjami lekarskimi wojskowymi (w celu potwierdzenia niepełnosprawności), a następnie przed analogicznymi komisjami "cywilnymi". Wynika to z tego, że orzeczenia "wojskowe" o niepełnosprawności nie są akceptowane przez systemy świadczeń "cywilnych" dla niepełnosprawnych. Stan zdrowia osoby niepełnosprawnej w pierwszej historii ewoluował między stopniem lekkim niepełnosprawności a umiarkowanym. Po artykule otrzymaliśmy listy osób niepełnosprawnych "mundurowych", które "krążą" między komisjami "wojskowymi" a cywilnymi". M.in. napisał do nas czytelnik, który został uznany za osobę niezdolną do służby wojskowej (z uwagi na trwałe okaleczenie) oraz jednocześnie za całkowicie zdrową według Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności (PZON). Pierwszy artykuł dotyczył historii osoby uznawanej za niepełnosprawną zarówno według komisji "cywilnych" jak i "wojskowych". Historia poniżej to człowiek okaleczony (według lekarzy wojskowych) oraz jednocześnie zdrowy (według lekarzy cywilnych).

Duża zmiana w sprawach frankowych. W niektórych sądach spadek liczby pozwów r/r jest nawet 60-proc. [DANE Z SĄDÓW]

Tysiące frankowiczów wciąż idą na zwarcie z bankami, ale impet słabnie. Do sądów wpływa coraz mniej pozwów. W I połowie 2025 roku do 47 sądów okręgowych w całej Polsce wpłynęło ok. 25,5 tys. pozwów w sprawach frankowych. W analogicznym okresie zeszłego roku odnotowano ich blisko 40 tys. To spadek o 36,5% rdr. Natomiast w niektórych sądach wyniósł on nawet 60% rdr.

REKLAMA

Nie tylko sprawca może być odpowiedzialny za wyrządzoną szkodę

Pojęcia odszkodowania i szkody najczęściej kojarzą się z takimi osobami jak sprawca oraz pokrzywdzony. Niemniej jednak przy wyrządzeniu szkody mogą pojawić się jeszcze inni ludzie. Mogą nimi być także i ci, którzy na mocy przepisów prawa cywilnego są obowiązani do naprawienia szkody.

Osoba niepełnosprawna w stopniu lekkim a potem umiarkowanym: Muszę stawać na wielu komisjach

Emeryt mundurowy poskarżył się rządowi, że musi – pomimo posiadania potwierdzenia ze strony instytucji mundurowych – dowodzić niepełnosprawności także przed komisjami cywilnymi dla osób niepełnosprawnych. I pyta „Gdzie sens i gdzie logika, aby dwa razy wykonywać te czynności marnując mój czas oraz zasoby państwowe (przecież praca komisji kosztuje państwo, a zaoszczędzone pieniądze można byłoby przeznaczyć na pomoc osobom niepełnosprawnym).

REKLAMA