REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo produktów a normy bezpieczeństwa. Jakie są ogólne wymogi?

Dziennikarka medyczno-prawna
O czym powinien pamiętać producent i dystrybutor towarów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo produktów a normy bezpieczeństwa – o czym powinien pamiętać producent i dystrybutor towarów? W każdej chwili odpowiednie organy kontroli mają prawo skontrolować produkt. Czy to wskutek otrzymania zawiadomienia od osoby trzeciej, czy też podjąć takie działania z urzędu.

Organ kontroli, w tym wypadku jest to wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej, jest władny przeprowadzić ocenę bezpieczeństwa produktu. Dowiedz się, jakie powinny być spełnione wymogi dotyczące bezpieczeństwa produktów. 

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy o bezpieczeństwie produktów

Obowiązki producentów i dystrybutorów produktów dotyczące bezpieczeństwa produktów, reguluje ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz.U. 2003 Nr 229, poz. 2275, t.j. Dz.U. z 2021 roku poz. 222). 

Przepisy określające wymagania dla towarów, dzielą się na: 

  • zharmonizowane – wspólne wymagania dla produktów zostały wyznaczone w prawodawstwie UE – dyrektywach oraz rozporządzeniach; 
  • niezharmonizowane – brak wspólnych unijnych wymagań dla produktów, a wymagania mogą być określone w krajowych przepisach technicznych bądź też w ogólnych przepisach odnoszących się do bezpieczeństwa produktów.

Zastosowane przepisów dotyczących ogólnego bezpieczeństwa produktów ma miejsce w przypadku tych produktów, które nie mają szczególnych regulacji określających wymagania, jakie powinny spełniać przy wprowadzaniu ich do obrotu na rynek UE. 

REKLAMA

W sytuacji, gdy w UE nie obowiązują przepisy zharmonizowane, ani też państwo członkowskie Unii, w którym chce się wprowadzić produkt na rynek – nie ustanowiło krajowych przepisów technicznych – wtedy produkt musi spełnić wymagania ogólnego bezpieczeństwa produktów. Odnosi się to nie tylko do produktów wytwarzanych na terenie UE, ale także importowanych na jej terytorium z państw trzecich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać, że w myśl zasady wzajemnego uznawania, obowiązkiem każdego państwa członkowskiego UE jest umożliwić wprowadzenie na swój rynek towaru, który zgodnie z prawem został już wprowadzony do obrotu w innym państwie członkowskim lub w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zasada wzajemnego uznawania oznacza, że towar spełniający wymagania krajowe obowiązujące w jednym z państw członkowskich UE, jest bezpieczny dla konsumenta i tym samym można go wprowadzać do obrotu we wszystkich innych państwach UE – państwo członkowskie nie może zakazać sprzedaży na swoich terytorium towarów, które zgodnie z prawem wprowadzono do obrotu w innym państwie członkowskim. 

Produkt bezpieczny, czyli jaki? 

Jak stanowi polska ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów – produkt bezpieczny jest produktem, który w zwykłych bądź w innych warunkach jego używania możliwych do przewidzenia w sposób uzasadniony, z uwzględnieniem czasu korzystania z produktu, a także, w zależności od rodzaju produktu, sposobu uruchomienia oraz wymogów instalacji i konserwacji – nie stwarza żadnego zagrożenia dla konsumentów lub stwarza znikome zagrożenie, dające się pogodzić z jego zwykłym używaniem i uwzględniające wysoki poziom wymagań dotyczących ochrony zdrowia i życia ludzkiego.

Zatem każdy produkt spełniający powyższą definicję i którego wprowadzenie na rynek nie wymaga spełnienia warunków zawartych w unijnych przepisach zharmonizowanych lub krajowych przepisach technicznych, ani uzyskania dodatkowego pozwolenia czy koncesji – może zacząć być obiektem handlu. 

Ocena bezpieczeństwa produktów

 Przy ocenie bezpieczeństwa produktu uwzględnione zostają: 

  • cechy produktu, a także skład, opakowanie, instrukcja montażu oraz uruchomienia – biorąc pod uwagę rodzaj produktu – instrukcja instalacji i konserwacji; 
  • oddziaływanie na inne produkty, w przypadku, gdy można w sposób uzasadniony przewidzieć, że będzie używany łącznie z innymi produktami;
  • wygląd produktu, jego oznakowanie, ostrzeżenia i instrukcje dotyczące użytkowania, jak i postępowania z produktem zużytym oraz wszelkie inne udostępniane konsumentowi wskazówki lub informacje dotyczące produktu; 
  • kategorie konsumentów narażonych na niebezpieczeństwo w związku z używaniem produktu, w szczególności dzieci i osoby starsze.

Wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej uzna za produkt bezpieczny ten spełniający określone odrębnymi polskimi przepisami szczegółowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktów, a także spełnia wymagania wynikające z wymogów krajowych państw członkowskich UE.

W przypadku, gdy brak jest odrębnych przepisów – przy ocenie bezpieczeństwa produktu uwzględnia się również, czy produkt spełnia: 

  • wymagania wynikające z dobrowolnych norm krajowych państw członkowskich UE będących transpozycją norm europejskich innych niż normy uznane przez Komisję Europejską za zgodne z przepisami dotyczącymi ogólnego bezpieczeństwa produktów; 
  • Polskie Normy;
  • zalecenia Komisji Europejskiej określające wskazówki co do oceny bezpieczeństwa produktu; 
  • zasady dobrej praktyki odnoszące się do bezpieczeństwa produktów obowiązujące w danym sektorze; 
  • zasady wynikające z aktualnego stanu wiedzy i techniki; 
  • uzasadnione oczekiwania konsumentów co do bezpieczeństwa produktu. 

Obowiązki producenta towaru

Obowiązkiem producenta jest wprowadzać na rynek produkty bezpieczne. W szczególności należy dostarczyć konsumentom informację w języku polskim, umożliwiającą ocenę zagrożeń związanych z produktem w czasie zwykłego bądź możliwego do przewidzenia okresu jego używania, jeżeli takie zagrożenia nie są natychmiast zauważalne przy braku odpowiedniego ostrzeżenia. Ponadto odnoszącą się do możliwości przeciwdziałania takim zagrożeniom.

Producent ma także obowiązek podejmować działania odpowiednie do właściwości dostarczanego produktu, umożliwiające mu uzyskanie wiedzy o zagrożeniach, które produkt może stwarzać. Jak i mające na celu uniknięcie zagrożeń, w tym – o ile jest to niezbędne – umożliwiające wycofanie produktu z rynku oraz właściwe i skuteczne ostrzeżenie konsumentów. 

Obowiązki dystrybutora towaru

Dystrybutor powinien działać z należytą starannością, aby zapewnić bezpieczeństwo produktów. Zwłaszcza nie może dostarczać produktów, o których wie lub o których, zgodnie z posiadanymi informacjami i doświadczeniem zawodowym, powinien wiedzieć, że nie spełniają wymagań bezpieczeństwa.

Jego obowiązkiem jest ponadto uczestniczyć w monitorowaniu bezpieczeństwa produktów wprowadzonych na rynek. Może to polegać na przyjmowaniu od konsumentów informacji o zagrożeniach powodowanych przez produkty i przekazywaniu ich niezwłocznie producentom, organowi nadzoru oraz wojewódzkiemu inspektorowi Inspekcji Handlowej. Jak i przechowywaniu dokumentacji niezbędnej do ustalenia pochodzenia produktów i niezwłocznym udostępnianiu jej na żądanie organu nadzoru i wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej. 

Obowiązki wobec organu nadzoru

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest organem, który pełni nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów. Organem kontroli natomiast jest wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej.

Obowiązkiem producentów, jak i dystrybutorów jest współpracować z organem nadzoru i właściwym wojewódzkim inspektorem Inspekcji Handlowej. Ma to na celu uniknięcie zagrożeń stwarzanych przez produkty przez nich dostarczane bądź udostępniane.

Producent lub dystrybutor w przypadku uzyskania informacji, że produkt wprowadzony przez nich na rynek jest niebezpieczny, zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym organ nadzoru. W powiadomieniu powinny znaleźć się: 

  • informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów;
  • opis zagrożenia stwarzanego przez produkt;
  • informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem; 
  • opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Kamera monitoringu sąsiada obejmuje zasięgiem moją posesję. Czy to legalne? Jest stanowcza decyzja Prezesa UODO

W dniu 8 grudnia 2025 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował, że Prezes UODO Mirosław Wróblewski nakazał zaprzestania – w ciągu 7 dni od doręczenia decyzji – przetwarzania danych osobowych sąsiadów za pomocą monitoringu wizyjnego (kamery wideo), który obejmował drogę publiczną i sąsiednie posesje. Zdaniem Prezesa UODO jednoznacznym dowodem na nieprzetwarzanie danych za pomocą monitoringu wizyjnego będzie zdemontowanie kamer, względnie skierowanie poza sporny obszar monitorowania, tak by nie obejmowały posesji sąsiedzkich, a wyłącznie posesję właściciela kamer.

Ulgowe przejazdy kolejowe dla nowej grupy pasażerów. Toczą się prace nad ich wprowadzeniem. Resort jest na tak, ale kto za to zapłaci?

Czy nowa grupa pasażerów będzie miała prawo do ulgowych przejazdów kolejowych? Toczą się prace nad wprowadzeniem takich rozwiązań. Choć Ministerstwo Infrastruktury jest na tak, to otwarte pozostają pytania dotyczące finansowania.

Jedno słowo w regulaminie i gmina przegrała w sądzie. Czy wyrok NSA dla gminy Kiszkowo wpłynie na sytuację 2479 gmin w Polsce i odbiór Twoich śmieci? Sąd: te odpady gmina musi zabierać sprzed posesji

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok, który może zmienić sposób, w jaki gminy organizują zbiórkę odpadów. Okazuje się, że „przyjmowanie" i „odbieranie" śmieci to zupełnie różne pojęcia prawne – a pomyłka i zamienne ich używanie może kosztować samorząd przegraną w sądzie. Sprawdź, jakie masz prawa jako mieszkaniec i kiedy gmina łamie prawo.

Koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Gmina wprowadzi zakazy, narzuci limity i będzie prowadziła ewidencję. Przepisy trafiły do Sejmu

Czy to będzie koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Trwają konsultacje projektu, który ma wprowadzić regulacje przyznające gminom szczególne uprawnienia. Zyskają dzięki nim kontrolę na rynkiem lokalnym i poprawią ściągalność opłat.

REKLAMA

Tydzień pracy krótszy, ale godzin do przepracowania tyle samo. Można też pracować tylko w weekendy i święta. Jak to zrobić?

Przepisy prawa pracy przewidują szereg rozwiązań, które pozwalają na zorganizowanie świadczenia pracy w sposób odpowiedni zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Należą do nich m.in. system skróconego tygodnia pracy i system pracy weekendowej.

Egzekucja ze spadku, czyli co każdy spadkobierca wiedzieć powinien

Jaka jest definicja spadku? Z czym wiąże się przyjęcie spadku? Od kiedy możliwa jest egzekucja ze spadku? Co z odpowiedzialnością, jeśli dziedziczymy razem z kilkoma osobami? Sprawdź, o czym powinien wiedzieć każdy spadkobierca.

Zadaniowy czas pracy nie wyklucza nadgodzin. Ale jak ocenić, czy należą się za nie pieniądze? Zasada jest prosta

Zadaniowy system czasu pracy stwarza pole do nadużyć zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców. Co zrobić, aby uniknąć na tym tle nieporozumień? Należy przede wszystkim prawidłowo wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawodawcę.

Dzień wolny od pracy to nie zawsze sobota. Nie zawsze jest to również pełny dzień kalendarzowy

Jak prawidłowo obliczać wymiar czasu pracy obowiązujący konkretnego pracownika? Zazwyczaj nie ma z tym problemów, gdy pracownik pracuje w stałych dniach i godzinach. Jednak jak postępować, gdy ta układanka się komplikuje, a dzień wolny to nie zawsze dzień kalendarzowy?

REKLAMA

Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA