REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bezpieczeństwo produktów a normy bezpieczeństwa. Jakie są ogólne wymogi?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennikarka medyczno-prawna
O czym powinien pamiętać producent i dystrybutor towarów?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Bezpieczeństwo produktów a normy bezpieczeństwa – o czym powinien pamiętać producent i dystrybutor towarów? W każdej chwili odpowiednie organy kontroli mają prawo skontrolować produkt. Czy to wskutek otrzymania zawiadomienia od osoby trzeciej, czy też podjąć takie działania z urzędu.

Organ kontroli, w tym wypadku jest to wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej, jest władny przeprowadzić ocenę bezpieczeństwa produktu. Dowiedz się, jakie powinny być spełnione wymogi dotyczące bezpieczeństwa produktów. 

REKLAMA

Przepisy o bezpieczeństwie produktów

Obowiązki producentów i dystrybutorów produktów dotyczące bezpieczeństwa produktów, reguluje ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz.U. 2003 Nr 229, poz. 2275, t.j. Dz.U. z 2021 roku poz. 222). 

Przepisy określające wymagania dla towarów, dzielą się na: 

  • zharmonizowane – wspólne wymagania dla produktów zostały wyznaczone w prawodawstwie UE – dyrektywach oraz rozporządzeniach; 
  • niezharmonizowane – brak wspólnych unijnych wymagań dla produktów, a wymagania mogą być określone w krajowych przepisach technicznych bądź też w ogólnych przepisach odnoszących się do bezpieczeństwa produktów.

REKLAMA

Zastosowane przepisów dotyczących ogólnego bezpieczeństwa produktów ma miejsce w przypadku tych produktów, które nie mają szczególnych regulacji określających wymagania, jakie powinny spełniać przy wprowadzaniu ich do obrotu na rynek UE. 

W sytuacji, gdy w UE nie obowiązują przepisy zharmonizowane, ani też państwo członkowskie Unii, w którym chce się wprowadzić produkt na rynek – nie ustanowiło krajowych przepisów technicznych – wtedy produkt musi spełnić wymagania ogólnego bezpieczeństwa produktów. Odnosi się to nie tylko do produktów wytwarzanych na terenie UE, ale także importowanych na jej terytorium z państw trzecich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy pamiętać, że w myśl zasady wzajemnego uznawania, obowiązkiem każdego państwa członkowskiego UE jest umożliwić wprowadzenie na swój rynek towaru, który zgodnie z prawem został już wprowadzony do obrotu w innym państwie członkowskim lub w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

Zasada wzajemnego uznawania oznacza, że towar spełniający wymagania krajowe obowiązujące w jednym z państw członkowskich UE, jest bezpieczny dla konsumenta i tym samym można go wprowadzać do obrotu we wszystkich innych państwach UE – państwo członkowskie nie może zakazać sprzedaży na swoich terytorium towarów, które zgodnie z prawem wprowadzono do obrotu w innym państwie członkowskim. 

Produkt bezpieczny, czyli jaki? 

REKLAMA

Jak stanowi polska ustawa o ogólnym bezpieczeństwie produktów – produkt bezpieczny jest produktem, który w zwykłych bądź w innych warunkach jego używania możliwych do przewidzenia w sposób uzasadniony, z uwzględnieniem czasu korzystania z produktu, a także, w zależności od rodzaju produktu, sposobu uruchomienia oraz wymogów instalacji i konserwacji – nie stwarza żadnego zagrożenia dla konsumentów lub stwarza znikome zagrożenie, dające się pogodzić z jego zwykłym używaniem i uwzględniające wysoki poziom wymagań dotyczących ochrony zdrowia i życia ludzkiego.

Zatem każdy produkt spełniający powyższą definicję i którego wprowadzenie na rynek nie wymaga spełnienia warunków zawartych w unijnych przepisach zharmonizowanych lub krajowych przepisach technicznych, ani uzyskania dodatkowego pozwolenia czy koncesji – może zacząć być obiektem handlu. 

Ocena bezpieczeństwa produktów

 Przy ocenie bezpieczeństwa produktu uwzględnione zostają: 

  • cechy produktu, a także skład, opakowanie, instrukcja montażu oraz uruchomienia – biorąc pod uwagę rodzaj produktu – instrukcja instalacji i konserwacji; 
  • oddziaływanie na inne produkty, w przypadku, gdy można w sposób uzasadniony przewidzieć, że będzie używany łącznie z innymi produktami;
  • wygląd produktu, jego oznakowanie, ostrzeżenia i instrukcje dotyczące użytkowania, jak i postępowania z produktem zużytym oraz wszelkie inne udostępniane konsumentowi wskazówki lub informacje dotyczące produktu; 
  • kategorie konsumentów narażonych na niebezpieczeństwo w związku z używaniem produktu, w szczególności dzieci i osoby starsze.

Wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej uzna za produkt bezpieczny ten spełniający określone odrębnymi polskimi przepisami szczegółowe wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktów, a także spełnia wymagania wynikające z wymogów krajowych państw członkowskich UE.

W przypadku, gdy brak jest odrębnych przepisów – przy ocenie bezpieczeństwa produktu uwzględnia się również, czy produkt spełnia: 

  • wymagania wynikające z dobrowolnych norm krajowych państw członkowskich UE będących transpozycją norm europejskich innych niż normy uznane przez Komisję Europejską za zgodne z przepisami dotyczącymi ogólnego bezpieczeństwa produktów; 
  • Polskie Normy;
  • zalecenia Komisji Europejskiej określające wskazówki co do oceny bezpieczeństwa produktu; 
  • zasady dobrej praktyki odnoszące się do bezpieczeństwa produktów obowiązujące w danym sektorze; 
  • zasady wynikające z aktualnego stanu wiedzy i techniki; 
  • uzasadnione oczekiwania konsumentów co do bezpieczeństwa produktu. 

Obowiązki producenta towaru

Obowiązkiem producenta jest wprowadzać na rynek produkty bezpieczne. W szczególności należy dostarczyć konsumentom informację w języku polskim, umożliwiającą ocenę zagrożeń związanych z produktem w czasie zwykłego bądź możliwego do przewidzenia okresu jego używania, jeżeli takie zagrożenia nie są natychmiast zauważalne przy braku odpowiedniego ostrzeżenia. Ponadto odnoszącą się do możliwości przeciwdziałania takim zagrożeniom.

Producent ma także obowiązek podejmować działania odpowiednie do właściwości dostarczanego produktu, umożliwiające mu uzyskanie wiedzy o zagrożeniach, które produkt może stwarzać. Jak i mające na celu uniknięcie zagrożeń, w tym – o ile jest to niezbędne – umożliwiające wycofanie produktu z rynku oraz właściwe i skuteczne ostrzeżenie konsumentów. 

Obowiązki dystrybutora towaru

Dystrybutor powinien działać z należytą starannością, aby zapewnić bezpieczeństwo produktów. Zwłaszcza nie może dostarczać produktów, o których wie lub o których, zgodnie z posiadanymi informacjami i doświadczeniem zawodowym, powinien wiedzieć, że nie spełniają wymagań bezpieczeństwa.

Jego obowiązkiem jest ponadto uczestniczyć w monitorowaniu bezpieczeństwa produktów wprowadzonych na rynek. Może to polegać na przyjmowaniu od konsumentów informacji o zagrożeniach powodowanych przez produkty i przekazywaniu ich niezwłocznie producentom, organowi nadzoru oraz wojewódzkiemu inspektorowi Inspekcji Handlowej. Jak i przechowywaniu dokumentacji niezbędnej do ustalenia pochodzenia produktów i niezwłocznym udostępnianiu jej na żądanie organu nadzoru i wojewódzkiego inspektora Inspekcji Handlowej. 

Obowiązki wobec organu nadzoru

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów jest organem, który pełni nadzór nad ogólnym bezpieczeństwem produktów. Organem kontroli natomiast jest wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej.

Obowiązkiem producentów, jak i dystrybutorów jest współpracować z organem nadzoru i właściwym wojewódzkim inspektorem Inspekcji Handlowej. Ma to na celu uniknięcie zagrożeń stwarzanych przez produkty przez nich dostarczane bądź udostępniane.

Producent lub dystrybutor w przypadku uzyskania informacji, że produkt wprowadzony przez nich na rynek jest niebezpieczny, zobowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym organ nadzoru. W powiadomieniu powinny znaleźć się: 

  • informacje umożliwiające dokładną identyfikację produktu lub partii produktów;
  • opis zagrożenia stwarzanego przez produkt;
  • informacje mogące służyć ustaleniu przebiegu obrotu produktem; 
  • opis działań podjętych w celu zapobieżenia zagrożeniom związanym z produktem.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Już od 14 sierpnia 2025 r. będzie łatwiej o orzeczenie o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, uprawniające do szeregu świadczeń, ulg i uprawnień. Nowe przepisy wchodzą w życie

W dniu 14 sierpnia 2025 r. wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 28.07.2025 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie orzekania o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, dzięki któremu będzie można szybciej uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności (i odpowiednio – stopniu niepełnosprawności), a co się z tym wiąże – szybciej korzystać z przysługujących na jego podstawie świadczeń, ulg i innych uprawnień.

To już przesądzone: Co najmniej dwie niedziele handlowe w miesiącu, zakupy w pierwszą i trzecią niedzielę każdego miesiąca, koniec z zakazem handlu w kolejne 20 niedziel w roku?

Na III czytanie sejmowej Komisji Gospodarki i Rozwoju oczekuje projekt ustawy o zmianie ustawy o ograniczeniu handlu w niedziele i święta oraz w niektóre inne dni oraz ustawy - Kodeks pracy (druk sejmowy nr 384), który ma na celu zmianę regulacji dotyczących zasad prowadzenia handlu i czynności związanych z handlem w niedziele, poprzez wprowadzenie co najmniej dwóch niedziel handlowych w każdym miesiącu roku kalendarzowego. Dotychczasowe 4 niedziele handlowe (wyznaczone na ostatnią niedzielę w styczniu, kwietniu, czerwcu i sierpniu) – zostałyby zatem zastąpione aż 24 takimi niedzielami, w które nie obowiązywałby zakaz handlu. W związku z wyborem Karola Nawrockiego na nowego Prezydenta RP i jego deklaracjami, które padły w tym zakresie w czasie kampanii prezydenckiej – wydaje się, że dalsze losy tego projektu są już jednak przesądzone.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

Czas pracy w 2026 roku – dni robocze, święta, Wigilia [TABELA]

W 2026 roku obowiązuje 14 dni ustawowo wolnych od pracy, w tym Wigilia (24 grudnia), która od 2025 roku również jest dniem wolnym. W efekcie pracownicy na pełnym etacie będą mieli do przepracowania 2008 godzin w ciągu roku, przy 251 dniach roboczych i 114 dniach wolnych (wliczając weekendy).

REKLAMA

Renta wdowia miała być wsparciem: Dziś wielu czuje się pominiętych. Kontrowersyjne przepisy wywołują burzę

Renta wdowia – dla wielu miała być finansowym wsparciem i symboliczną pomocą po utracie najbliższej osoby. Dziś coraz więcej osób mówi o rozczarowaniu, a nawet o poczuciu wykluczenia. Dlaczego świadczenie, które miało łagodzić życiowy dramat, stało się źródłem frustracji i oburzenia?

4 043 zł z PFRON na wózek lub skuter elektryczny – ruszył nabór wniosków

Masz wózek lub skuter z napędem elektrycznym? PFRON rusza z nowym wsparciem – możesz dostać nawet 4 043 zł na serwis, naprawę lub wymianę akumulatorów. O dofinansowanie mogą wnioskować osoby z umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności. Wnioski przyjmowane są do 31 sierpnia przez system SOW.

Język ukraiński jako drugi język obcy w szkołach podstawowych – jest nowa podstawa programowa

25 lipca 2025 r. opublikowano nową podstawę programową do nauczania języka ukraińskiego jako drugiego języka obcego dla klas VII–VIII szkół podstawowych w Polsce. Dokument ten został opracowany z myślą o nauczycielach języka ukraińskiego pracujących w szkołach podstawowych.

Podatek katastralny - jak to działa w praktyce. Przewodnik dla Polaków kupujących nieruchomości w Hiszpanii

Coraz więcej Polaków kupuje mieszkania czy domy w Hiszpanii, dlatego rośnie zainteresowanie hiszpańskim systemem podatkowym. Jednym z kluczowych obciążeń w tym państwie jest podatek katastralny, zwany lokalnie IBI (Impuesto sobre Bienes Inmuebles).

REKLAMA

MRiT ogłasza wielki powrót użytkowania wieczystego w mieszkalnictwie, choć – miliony Polaków zapłaciło (lub cały czas jeszcze płaci) za wykup od Skarbu Państwa udziału w nieruchomości związanego z posiadanym mieszkaniem

Podczas posiedzenia Senatu, które odbyło się w dniu 17 lipca 2025 r. – wiceminister rozwoju i technologii Tomasz Lewandowski ujawnił, że resort ma już gotowy projekt ustawy mającej na celu przywrócenie użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowych zabudowanych na cele mieszkaniowe. Co więcej – przewiduje on nie tylko powrót do budownictwa na gruntach należących do Skarbu Państwa lub samorządu terytorialnego, ale również zupełnie nową kategorię użytkowania wieczystego, z którą związane będą odmienne niż dotychczas (tj. sprzed zmiany stanu prawnego, która miała miejsce 1 stycznia 2019 r.) opłaty.

Nowi biedni emeryci. W Polsce już ponad 430 tys. osób z emeryturą niższą od minimalnej

W Polsce rośnie liczba osób pobierających emeryturę niższą od minimalnej. Zdecydowaną większość tej grupy stanowią kobiety. Przyczyną niskich świadczeń jest najczęściej zbyt krótki okres opłacania składek – wynikający z przerw w pracy, zatrudnienia na czarno, złego stanu zdrowia czy pracy za granicą.

REKLAMA