REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zalegające oprogramowanie? Na tym można nieźle zarobić

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zalegające oprogramowanie? Na tym można nieźle zarobić
Zalegające oprogramowanie? Na tym można nieźle zarobić
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Każda firma korzysta dziś z mniej lub bardziej zaawansowanego oprogramowania komputerowego. W poddanym powszechnej cyfryzacji świecie właściwie nie da się prowadzić biznesu bez korzystania z software’u w różnej formie. Pojawia się jednak pytanie – co zrobić z licencjami wieczystymi na oprogramowanie, które przestało nam być nam potrzebne? Można je legalnie sprzedać i odzyskać część kosztów.

Zarówno w małych, średnich, jak i dużych przedsiębiorstwach oprogramowanie musi być zakupione legalnie, by firma mogła z niego korzystać. W innym wypadku przedsiębiorca naraża się na surowe konsekwencje prawne. Wyborem, który zwykle opłaca się najbardziej, był dotychczas zakup licencji wieczystej. Z takiego oprogramowania można bowiem korzystać za raz zapłaconą cenę bez ograniczeń czasowych. Tyczy się to pełnego wachlarza produktów – od popularnych pakietów Microsoft Office aż po specjalistyczne narzędzia, takie jak AutoCAD wykorzystywany przez projektantów, architektów i inżynierów działających w różnych branżach.

REKLAMA

REKLAMA

Oprogramowanie ma jednak to do siebie, że się dezaktualizuje, a w związku z tym  każda prężnie rozwijająca się firma raz na jakiś czas powinna zaplanować zakup jego nowszej wersji bądź przejście na oprogramowanie dostępne w formie subskrypcji, aby nie pozostawać w tyle za konkurencją. By odzyskać przynajmniej część środków, które przedsiębiorstwo wyłożyło na zakup licencji wieczystej, a firma zoptymalizowała tym samym koszty zakupu nowego software’u, coraz bardziej powszechna staje się możliwość legalnej odsprzedaży licencji wieczystej innemu podmiotowi. Sam proces dzięki wsparciu profesjonalnych brokerów jest prostszy niż może się wydawać, o czym przekonały się już tysiące europejskich firm.

Realna szansa na odzyskanie części poniesionych nakładów na oprogramowanie

Opierając się na konkretnych przykładach klientów Forscope, firmy będącej największym w Europie Środkowo-Wschodniej brokerem używanego oprogramowania, możemy oszacować, jak wiele firma może zyskać na procesie odsprzedaży oprogramowania, którego już nie potrzebuje. Pewne polskie przedsiębiorstwo odzieżowe zatrudniające około 400 osób postanowiło zmienić wykorzystywane narzędzia do pracy biurowej i przejść z klasycznych, używanych przez lata pakietów Microsoft Office, na plan subskrypcyjny Microsoft 365. Firma ta odsprzedała 884 sztuki licencji takich programów jak Microsoft Office LTSC Professional Plus 2021, Microsoft Exchange Server 2019 Enterprise czy Microsoft Visio LTSC Professional 2021. Całkowita kwota ze sprzedaży tego oprogramowania, która wpłynęła na konto przedsiębiorstwa wyniosła niemal 280 tys. złotych.

Możliwość odsprzedaży licencji wieczystych nie jest dostępna wyłącznie w ramach sektora prywatnego. Jedna z chorwackich instytucji publicznych postanowiła zmienić sposób przechowywania danych, przechodząc z serwerów lokalnych na chmurę Azure od Microsoft. Odsprzedali zatem m.in. takie oprogramowanie jak Microsoft Windows Server 2022 Datacenter 2 cores czy Microsoft Windows Server 2022 Device CAL. Liczba odsprzedanych licencji sięgnęła w tym przypadku 540 sztuk. W wyniku transakcji konto publicznej instytucji zostało zasilone kwotą 26 tys. euro, czyli około 110 tys. złotych.

REKLAMA

Tak wysokie sumy za odsprzedaż oprogramowania są nie tylko domeną największych firm bądź instytucji zatrudniających co najmniej kilkuset pracowników biurowych. Możliwość odsprzedaży dotyczy również mniejszych przedsiębiorstw korzystających zespecjalistycznego oprogramowania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doskonałym przykładem jest historia firmy budowlanej z Rumunii, która zatrudnia zaledwie 70 osób. Ze względu na chęć dynamicznego rozwoju i korzystania z najnowszego software’u do tworzenia kolejnych projektów firma postanowiła odsprzedać 59 sztuk licencji na używane przez nią do tej pory programy służące do przygotowywania wizualizacji 3D czy prototypowania cyfrowego obejmującego cały proces inżynieryjny. Narzędzia takie jak Autodesk Product Design Suite 2018 Premium czy AutoCAD LT 2018, które nie były firmie już do niczego potrzebne, przyniosły jej kwotę w wysokości 66 tys. euro, czyli ponad 280 tys. złotych.

Jak się zabrać za sprzedaż oprogramowania? Jest kilka podstawowych warunków

Sprzedaż licencji wieczystej jest procesem uwzględnionym w prawodawstwie Unii Europejskiej w bardzo konkretny i jasny sposób. Wystarczy spełnić kilka podstawowych warunków, takich jak udokumentowanie pochodzenia oprogramowania oraz wykazanie, że licencja na nie została udzielona bezterminowo, skuteczne odinstalowanie i dezaktywacja oprogramowania podlegającego sprzedaży przez dotychczasowego właściciela czy utrzymanie odsprzedawanego software’u w obrocie wyłącznie w ramach Europejskiego Obszaru Gospodarczego.

To opłacalny proces dla obu stron – tak, sprzedającej, jak i kupującej. Jeżeli chcielibyśmy skorzystać z możliwości odsprzedaży, najszybszą i najwygodniejszą ścieżką jest kontakt z brokerem, który odkupi od naszego przedsiębiorstwa używane oprogramowanie, aby następnie odsprzedać je innemu podmiotowi. Firma taka nie tylko posłuży profesjonalnym doradztwem, ale i dokona procesu weryfikacji legalności oprogramowania, gromadząc wszelką niezbędną dokumentację. Dzięki temu poprzedni właściciel może mieć pewność, że sprzedaż odbyła się zgodnie z unijnymi wytycznymi, a nowy właściciel oprogramowania z drugiej ręki będzie miał zawsze gwarancję, że posiada produkt legalny, który z powodzeniem przejdzie przez wszelkie audyty. Cała transakcja może się natomiast odbyć przy pełnym wsparciu profesjonalnego brokera, co stanowi dodatkową gwarancję bezpieczeństwa.

Autor: Mateusz Drozdowski, Product Manager w Forscope

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

Senat: Łatwiej kupić i sprzedać mieszkanie po zadłużonej osobie[nowelizacja]

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to zgodne z prawem ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

REKLAMA

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

REKLAMA