REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Krajowy System Cyberbezpieczeństwa (KSC) w Polsce: co zmieni wdrożenie dyrektywy NIS2?

Krajowy System Cyberbezpieczeństwa (KSC) w Polsce: co zmieni wdrożenie dyrektywy NIS2?
Krajowy System Cyberbezpieczeństwa (KSC) w Polsce: co zmieni wdrożenie dyrektywy NIS2?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o Krajowym Systemie Cyberbezpieczeństwa w pierwotnym kształcie obowiązuje w Polsce od 2018 r. Jej nowelizacja, której celem jest dostosowanie zarówno do przepisów unijnej dyrektywy NIS2, jak i do współczesnych cyberzagrożeń, stanowi jeden z aktualnych priorytetów Ministerstwa Cyfryzacji. Zmiany legislacyjne mają wejść w życie jeszcze w 2024 r. Co należy o nich wiedzieć?

Czym jest Krajowy System Cyberbezpieczeństwa? Jakie ma cele?

Krajowy System Cyberbezpieczeństwa (KSC) został powołany, aby wspierać zapewnienie ciągłości działania kluczowych usług z punktu widzenia państwa, odpowiednio reagować na incydenty związane z cyberzagrożeniami oraz podnosić świadomość czy też kompetencje w zakresie cyberbezpieczeństwa wśród obywateli i przedsiębiorstw. Nadrzędnym celem pozostaje zwiększenie szeroko rozumianej odporności krajowej infrastruktury na ataki cybernetyczne poprzez zintegrowane działania prewencyjne, edukacyjne oraz reakcyjne. 
To niezwykle ważny i aktualny temat, który z biegiem czasu będzie tylko przybierał na znaczeniu. W 2023 r. aż 66% firm odnotowało przynajmniej jeden incydent związany z cyberbezpieczeństwem, a ich odsetek wzrósł rok do roku o 8 punktów procentowych [Barometr Cyberbezpieczeństwa, KPMG, 2024].

REKLAMA

REKLAMA

Jakie zmiany w 2024 roku?

Główne założenia leżące u podstawy nowelizacji ustawy o KSC z 2018 r. mają zagwarantować nowym przepisom jeszcze większą skuteczność w odpowiedzi na współczesny krajobraz cyberzagrożeń. Poprzez regionalne centra operacyjne oraz krajowy punkt kontaktowy resort cyfryzacji kładzie duży nacisk na efektywną koordynację działań oraz usprawnienie komunikacji poszczególnych podmiotów odpowiedzialnych za cyberbezpieczeństwo. Równie istotna pozostaje także współpraca z instytucjami międzynarodowymi, co sprzyja skuteczności działań prewencyjnych i obronnych.

Ponadto KSC wprowadza obowiązek regularnych audytów i testów penetracyjnych mających na celu identyfikację, a następnie eliminację słabych punktów systemów informatycznych. Podniesienie standardów bezpieczeństwa następuje również poprzez implementację rygorystycznych wymogów dotyczących zabezpieczeń, w szczególności w strategicznych dla funkcjonowania państwa sektorach, takich jak energetyka, transport, finanse czy ochrona zdrowia.

Potrzebne działania edukacyjne

W mojej ocenie niepomijalnym fundamentem każdego projektu tego rodzaju powinny być jednoczesne działania edukacyjne dotyczące zagrożeń, arsenału cyberprzestępców, ale także sposobów na stawianie im czoła lub reagowanie w przypadku konkretnych incydentów. W ramach swoich kompetencji, KSC może wprowadzać dodatkowe obowiązki dla określonych podmiotów, zwłaszcza dla operatorów usług kluczowych oraz dostawców usług cyfrowych, które mają prowadzić do zwiększania świadomości cyberzagrożeń wśród pracowników i innych obywateli. Na kanwie zacieśnionej współpracy pomiędzy KSC a resortem edukacji promowana jest edukacja w zakresie cyberbezpieczeństwa w szkołach i na uczelniach wyższych, co w dłuższej perspektywie przełoży się na zwiększenie zasobów kadrowych o takiej specjalizacji. Kierunki związane z cyberbezpieczeństwem są aktualnie jednymi z najbardziej obleganych. Nawet 18 kandydatów aspirowało w 2023 r. do 1 miejsca na kierunku pod nazwą „Informatyka i Systemy Inteligentne”, a biorąc pod uwagę ogólną liczbę kandydatów najpopularniejsza pozostaje „Informatyka” (ponad 43 tys. - Dane MEN za 2023 r.).

REKLAMA

Monitorowanie zagrożeń

Ujednolicenie i usprawnienie procedur dotyczących monitorowania, zgłaszania i reagowania na incydenty cyberbezpieczeństwa ma wpłynąć na skrócenie czasu oraz zwiększenie skuteczności reakcji, wpływając tym samym na minimalizację ich skutków. Nad całością czuwa powołany w tym celu zespół reagowania na incydenty bezpieczeństwa komputerowego – CSIRT, czyli Computer Security Incident Response Team, który monitoruje i analizuje zagrożenia w czasie rzeczywistym. W Polsce istnieje kilka CSIRT-ów, w tym CSIRT GOV – dedykowany administracji rządowej, CSIRT NASK – działający w ramach Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej oraz CSIRT MON – dla Ministerstwa Obrony Narodowej. Każdy z nich ma określony zakres działania i specjalizację w zależności od sektora, który obsługuje.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Współpraca międzynarodowa

KSC zakłada również aktywne uczestnictwo Polski w międzynarodowych inicjatywach i organizacjach zajmujących się cyberbezpieczeństwem. Współpraca z partnerami z Unii Europejskiej umożliwia wymianę najlepszych praktyk i technologii, co wzmacnia zdolności obronne naszego kraju w tym zakresie. Wiele krajów UE powołało podobne urzędy odpowiedzialne za ten obszar. Na przykład w Niemczech działa Federalny Urząd ds. Bezpieczeństwa Informacji (BSI), we Francji Agencja Bezpieczeństwa Systemów Informacyjnych (ANSSI), a w Wielkiej Brytanii Narodowe Centrum Cyberbezpieczeństwa (NCSC). Te instytucje, podobnie jak KSC w Polsce, zajmują się monitorowaniem i reagowaniem na zagrożenia cybernetyczne, koordynacją działań na poziomie krajowym oraz współpracą międzynarodową.

Omawiana nowelizacja ustawy o KSC jest zgodny z założeniami dyrektywy NIS2 i implementuje jej przepisy na poziomie krajowym. Dzięki temu polskie regulacje są spójne z unijnymi standardami, co ułatwia współpracę międzynarodową i wymianę informacji o zagrożeniach. Wdrożenie NIS2 w ramach KSC oznacza m.in. większą odpowiedzialność operatorów usług kluczowych i dostawców usług cyfrowych za zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa swoich systemów informacyjnych.

Nie mam wątpliwości, że znowelizowana ustawa o KSC odegra kluczową rolę w zapewnieniu stabilności i bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej w Polsce. Na etapie przygotowań do ich wdrożenia priorytetem pozostaje dostosowanie przepisów do dynamicznie zmieniającego się krajobrazu cyberzagrożeń, co jest absolutnie niezbędne w obliczu rosnącej liczby incydentów cybernetycznych. Uważam, że kluczowym elementem skuteczności KSC są nie tylko działania prewencyjne i reakcyjne, ale również edukacja i podnoszenie świadomości wśród wszystkich obywateli. Inwestowanie w wiedzę i umiejętności z zakresu cyberbezpieczeństwa jest fundamentem budowania odporności na ataki i przygotowania na przyszłe wyzwania w tym zakresie.

Dominik Wcibisz, Regional Implementations Lead w Iron Mountain

Źródło: Projekt ustawy o zmianie ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa oraz niektórych innych ustaw

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do wynagrodzenia za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

REKLAMA

Bon senioralny 2026 - ile, dla kogo, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł co miesiąc: tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. Bo np. da radę przetuptać sama do łazienki. Albo sama (choć z trudem i niezgrabnie) zrobi herbatę. W konsekwencji Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Zastanawiasz się. Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Ankietą (mama odpowiadała na pytania, co może sama zrobić) oraz wywiadem środowiskowym. Ten opis to dzień codzienny rodzin z osobami niepełnosprawnymi. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS nie tylko nie widzą łamania prawa przez siebie, ale przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego (i ankiet) decyzje lekarzy zawarte w orzeczeniach o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

REKLAMA

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA