REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy pracy nie znajdą się pod nadzorem wojewodów od 1 stycznia 2018 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Od 1 stycznia 2018 r. urzędy pracy znajdą się pod nadzorem wojewodów./ fot. Fotolia
Od 1 stycznia 2018 r. urzędy pracy znajdą się pod nadzorem wojewodów./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zapowiadane zmiany w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nie wejdą w życie 1 stycznia 2018 r. Nowe przepisy zakładały, że urzędy pracy znajdą się pod nadzorem wojewodów. Do tej pory władzę nad ,,pośredniakami’’ sprawują władze powiatu. Ministerstwo Pracy zaproponowało także by znikło obowiązkowe profilowanie pomocy dla bezrobotnego.

Zmiany w organizacji służb zatrudnienia zapowiadane są już od dłuższego czasu. Rząd zaproponował wiec nowelizację ustawy o promocji, zatrudnieniu i instytucjach rynku pracy. Zgodnie z propozycją, powiatowe urzędy pracy nie będą już powiatowe – nadzór nad nimi obejmą przedstawiciele administracji rządowej, a konkretnie wojewodowie.

REKLAMA

REKLAMA

Centralne zarządzanie

Proponowany model funkcjonował już kiedyś w polskim porządku prawny – do 2000 r. urzędy pracy znajdowały się pod władztwem rządowym.

Należy zaznaczyć, że prace nad tym pomysłem są obecnie na etapie projektu, którego tekst nie został jeszcze opublikowany. Jak wynika z lektury odpowiedzi wiceministra Stanisława Szweda na interpelację Posłanki Marzeny Okły-Drewnowicz, nie jest do końca pewne czy zapowiadane zmiany zostaną w ogólne wprowadzone oraz kiedy miałoby się to ewentualnie stać.

Pomysł budzi kontrowersje w środowisku. Powiaty są przeciwne wprowadzeniu nowych rozwiązań. Podnoszą, że rząd chce scentralizować zadania, których wykonanie przewidziane było właśnie dla samorządów. Przeciwnicy tej zmiany twierdzą także, że wprowadzenie centralnego zarządzania sprawi, że urzędy pracy staną się mniej elastyczne

REKLAMA

Zwolennicy nowelizacji uznają, że wejście w życie nowych przepisów ujednolici także działania urzędu pracy w różnych regionach, co oznacza sprawiedliwe podejście do obywatela w każdym z urzędów. W tym miejscu powołują się także na fakt, że model centralnego zarządzania polityką rynku pracy działa w wielu państwach europejskich (np. w Niemczech, Francji) i jest bardzo skuteczny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nieobowiązkowe profilowanie

Zmiany w zakresie polityki rynku pracy miałyby dotknąć także procedury profilowania bezrobotnych. Procedura ta rozpoczyna się w momencie rejestracji bezrobotnego w Powiatowym Urzędzie Pracy. Polega ona na ustaleniu bezrobotnemu profilu pomocy, który zawierać będzie dopasowanym do potrzeb zakres form pomocy oferowanych przez PUP.

Urząd dokonuje przy tym analizy sytuacji bezrobotnego i jego szans na rynku prac. Bierze przy tym pod uwagę oddalenie bezrobotnego od rynku pracy i jego gotowość do wejścia lub powrotu na rynek pracy. Urząd ponadto analizuje czynniki utrudniające bezrobotnemu wejście lub powrót na rynek pracy biorąc pod uwagę m.in. wiek, wykształcenie, umiejętności, uprawnienia, doświadczenie zawodowe itd.

Następnie pozyskane dane przetwarza się z użyciem do profilowania pomocy dla bezrobotnych. To narzędzie może przypisać bezrobotnego do jednego z trzech profili.

  • profil I - dla tych, którym stosunkowo łatwo będzie znaleźć zatrudnienie. Takim bezrobotnym udziela się pomocy w postaci szkoleń, finansowania kosztów egzaminów i licencji, jednorazowych środków na podjęcie działalności gospodarczej itp.
  • profil II - dla tych, którzy potrzebują szkoleń lub staży, ale też wsparcia ze strony urzędu pracy. Udziela się im pomocy w postaci wszystkich usług i instrumentów rynku pracy, różnych działań aktywizacyjnych zleconych przez urząd pracy.
  • profil III - dla tych, którym najtrudniej będzie znaleźć pracę, z powodu np. wieloletniego bezrobocia, braku konkretnego wykształcenia, niepełnosprawności. Takim osobom udziela pomocy nie tylko PUP ale także ośrodek pomocy społecznej.

Jeżeli zmiany weszłyby w życie profilowanie byłoby nieobowiązkowe, jednak mogłoby zostać wykorzystane w celach pomocniczych. Zwolennicy tej zmiany twierdzą, że stara regulacja ograniczała ich w możliwości dostosowania konkretnych instrumentów do danego bezrobotnego. Zmiana w tym zakresie uelastyczniłaby działania doradców.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j.t. Dz.U z 2017 r. poz. 1065 z późn. zm.)

Odpowiedź na interpelację nr 12596 w sprawie funkcjonowania urzędów pracy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zwolnienia lekarskie na przełomie roku: jak prawidłowo rozliczać wynagrodzenie i zasiłek chorobowy? Jak długo można być na L4? Limit 14 czy 33 dni? [przykłady z praktyki]

Wielkimi krokami zbliża się koniec 2025 roku ale sezon zwiększonej zachorowalności już trwa. Chłodniejsze dni, zmienna pogoda oraz wzrost infekcji wirusowych sprawiają, że w wielu firmach rośnie liczba pracowników korzystających ze zwolnień lekarskich. Przełom roku to jednak specyficzny moment, który rodzi wiele pytań dotyczących prawidłowego rozliczenia wynagrodzenia chorobowego, zasiłku chorobowego oraz liczenia okresu zasiłkowego.

Ustawa o rynku kryptoaktywów – dlaczego musimy ją przyjąć i dlaczego nie w kształcie sprzed weta Prezydenta? Czy ustawą można zwalczyć oszustwa? Wyjaśnia adwokat

Rynek kryptoaktywów znajduje się dziś w punkcie zwrotnym, w którym unijne regulacje spotykają się z krajową praktyką legislacyjną i realnymi interesami przedsiębiorców oraz obywateli. Jako adwokat zajmujący się prawem nowych technologii i regulacjami finansowymi obserwuję ten proces nie przez pryzmat sporów politycznych, lecz przez skutki prawne, gospodarcze i systemowe, jakie niesie dla rynku i państwa.

Komunikat ZUS: Od 2026 r. nowy tytuł ubezpieczeń - 24 00. Marynarze będą mogli samodzielnie opłacać wszystkie składki. Jest możliwość wstecznego zapłacenia składek za lata 2021-2025

Od nowego roku wejdą w życie przepisy, które uregulują opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne przez marynarzy. Oznacza to utworzenie nowego tytułu do ubezpieczeń – 24 00. Dzięki temu marynarze, bez względu na banderę statku, będą mogli samodzielnie opłacać składki jako płatnicy. Nowe rozwiązania obejmą zarówno osoby, które pływają pod banderą państw trzecich, jak i tych zatrudnionych w krajach UE i EFTA. To krok, który ma uporządkować dotychczasowe zasady i ułatwić marynarzom dostęp do świadczeń emerytalno-rentowych i zdrowotnych. Z nowych regulacji skorzystać będzie mogło blisko 18 tys. osób.

Kupując nieruchomość możesz nie uchronić się przed długami zbywcy, nawet jeżeli sprawdziłeś księgę wieczystą. Komornik dopisze kolejnych wierzycieli i zlicytuje nowy dobytek

Pułapkę, w jaką można wpaść nabywając nieruchomość, pokazuje sprawa jednej z mieszkanek Poznania, która kupiła dom obciążony długami zbywcy nieruchomości, nie będąc świadoma tych długów, ponieważ nie były one ujawnione w księdze wieczystej nieruchomości. Teraz dom zlicytuje komornik, ponieważ ustawodawca pozostawił do tego „furtkę”.

REKLAMA

Plan urlopów na rok 2026 – obowiązki pracodawcy, zasady i terminy. Jak prawidłowo zaplanować urlopy pracowników?

Plan urlopów to obowiązkowy dokument u wielu pracodawców. Określa, kiedy pracownicy mogą skorzystać z bieżącego i zaległego urlopu wypoczynkowego. Wyjaśniamy, jakie zasady wynikają z Kodeksu pracy, kto może zrezygnować z tworzenia planu urlopów oraz jak prawidłowo zaplanować wypoczynek pracowników w 2026 roku.

Listonosz już nie zapuka i nie zostawi awizo? Od stycznia rewolucja w kontakcie z urzędami i doręczeniach listów!

Od 1 stycznia 2026 roku papierowe listy z urzędów będą rzadkością. Ministerstwo Cyfryzacji ogłosiło, że e-Doręczenia staną się podstawowym kanałem komunikacji podmiotów publicznych. Co to oznacza dla milionów Polaków i dlaczego warto działać już teraz?

Czy można podpisać umowę o pracę od 1 stycznia? Jak nie wpaść w kłopoty, gdy pierwszy dzień miesiąca to święto

Jak prawidłowo zawrzeć umowę o pracę? Czasami jeden dzień nie robi różnicy, ale w niektórych przypadkach może mieć z punktu widzenia pracownika duże znaczenie, choćby pod kątem zachowania ciągłości pracy. Jak więc postąpić, gdy pierwszym dniem miesiąca jest święto?

UOKiK: Play ma zapłacić ponad 108 mln zł kary za zabieranie klientom po 5 zł! Ponadto Prezes Tomasz Chróstny decyzją nakazuje Playowi zwrot pieniędzy klientom za nielegalne odbieranie rabatów - możesz odzyskać stracone zniżki!

Operator sieci Play musi zapłacić rekordową karę ponad 108 milionów złotych za stosowanie nieuczciwych praktyk wobec konsumentów. Prezes UOKiK uznał, że mechanizm odbierania rabatu za e-fakturę przy opóźnieniu w płatności to nielegalna kara umowna. Co więcej, firma będzie musiała zwrócić pieniądze wszystkim poszkodowanym klientom. Sprawdź, czy należy Ci się zwrot.

REKLAMA

RPO i UOKiK: Szokujące 9861 zł (3287 zł×3) opłaty za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego. To i tak lepiej niż 25 000 zł przy świadczeniu wspierającym. Płacą niepełnosprawni

Od miesięcy osoby niepełnosprawne informują o pobieraniu wysokich prowizji za wykonanie zadań pełnomocnika w postępowaniu o przyznaniu punktów poziomu potrzeby wsparcia (WZON) oraz przyznaniu świadczenia wspierającego (ZUS). Opłata pobierana od osób niepełnosprawnych z największymi deficytami w niesamodzielności może wynosić nawet równowartość świadczenia za 6 miesięcy. Powszechnie takie opłaty są traktowane jako naruszające zasady współżycia społecznego. Przy maksymalnej wysokości świadczenia wspierającego opłata "za załatwienie sprawy" może więc wynosić 4134 x 6 = 24 804 zł. Okazuje się, że podobne opłaty w wymiarze 3 miesięcy - 6 miesięcy są także za przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego np. 9861 zł (3287 zł×3 miesiące).

Nowe prawo w rękach spadkobierców. Kogo dotyczą planowane zmiany?

Stwierdzenie nabycia spadku stanowi ważny dokument potwierdzający prawa spadkobiercy. Co jednak w sytuacji, gdy w obrocie prawnym pojawi się kilka takich dokumentów? Takie sytuacje się zdarzają i stanowią nie lada problem dla rodziny zmarłego. Czy nowe przepisy poprawią sytuację spadkobierców?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA