REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać wniosek o wpisanie hipoteki

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marek Sondej - Referendarz Sądowy w Wydziale ksiąg wieczystych SR w Krakowie
W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustawowieniu.
W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustawowieniu.

REKLAMA

REKLAMA

Ustanowienie hipoteki na rzecz banku nie wymaga aktu notarialnego. Wystarczą do tego dokumenty opatrzona pieczęcią banku.

Stopień trudności: łatwy

REKLAMA

Koszt: 200 zł

Wymagane dokumenty:

  • oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku,
  • umowa kredytowa.

Krok 1 Umowa kredytowa i oświadczenia

W celu ustanowienia hipoteki na rzecz banku, musimy złożyć przed jego pracownikiem oświadczenie o jej ustanowieniu. Bank sporządzi na jego podstawie własne oświadczenie, zawierające dane dotyczące zabezpieczanej wierzytelności, daty spłaty kredytu, nieruchomości która ma zostać obciążona. Oświadczenie banku musi dokładnie wskazywać nieruchomość (mieszkanie), które ma zostać obciążone. W przypadku odrębnej własności lokalu hipotekę ustanawia się na tym prawie. Należy przed złożeniem wniosku dokładnie przeczytać oświadczenie banku i ewentualnie żądać od niego naniesienia poprawek. Takie oświadczenie zawierające podpisy dwóch pracowników banku i pieczęć banku zastępuje akt notarialny.

Do wniosku o wpis hipoteki należy załączyć oba oświadczenia: nasze i banku. Brak któregokolwiek z nich stanowi o braku wniosku i naraża nas na oddalenie wpisu i przepadek opłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 2.1. Wypełnienie formularza

Właściwym formularzem jest wniosek Kw_wpis – dostępny również w wydziałach ksiąg wieczystych sądów rejonowych.

POBIERZ: Wniosek o wpis w księdze wieczystej

[UWAGA: Drukując samodzielnie, drukujmy dwustronnie].

  • Dane sądu: podajemy Sąd rejonowy właściwy dla miejsca położenia nieruchomości (uwaga w dużych miastach – m.in. w Warszawie, czy Gdańsku w obrębie miasta istnieje kilka sądów rejonowych);
  • Wydział ksiąg wieczystych: zazwyczaj jest jeden w sądzie rejonowym (możemy to ustalić na stronie internetowej sądu, lub telefonicznie);
  • Numer księgi wieczystej: sprawdźmy czy numer się nie zmienił (w przypadku przenoszenia ksiąg do systemu informatycznego).

Skreślamy wszystkie następne pola, do wypełnienia przez wnioskodawcę, aż do pola „Wpis prawa, ograniczenia w rozporządzaniu nieruchomością, roszczenia lub hipoteki".

Zobacz: Księga wieczysta i hipoteka

Krok 2.2. Wypełnienie formularza: żądanie wpisu

Zaznaczamy kwadrat przy polu wskazanym powyżej.

  • Treść żądania

    W zależności od tego jaką (i ile – czasami banki zobowiązują do ustanowienia i hipoteki umownej i kaucyjnej) hipotekę zobowiązaliśmy się ustanowić na rzecz banku, odpowiednio formułujemy wniosek.

    Np. W oparciu o umowę kredytową nr ….. z dnia …. Oraz oświadczenie o ustanowieniu hipoteki z dnia ….. , wnoszę o ustanowienie hipoteki w wysokości ………. Na nieruchomości o numerze księgi wieczystej ……….., na rzecz banku ……… .

Jeśli zobowiązujemy się do ustanowienia dwóch hipotek, żądania wpisu każdej, umieszczamy w oddzielnej rubryce – każda podlega też odrębnej opłacie.

  • Wartość przedmiotu żądań: wpisujemy wartość hipoteki.

Krok 2.3. Wypełnienie formularza: dane wnioskodawcy i uczestnika

Wnioskodawcą jest jedna osoba, lub podmiot (np. spółka) wnosząca wniosek do sądu. Uczestnikiem postępowania jest osoba której prawo ma być wpisem dotknięte. Zatem w przypadku, gdy kredyt jest brany przez kilka osób, a tylko niektóre z nich są właścicielami lub uprawnionymi do prawa ujawnionego w księdze wieczystej – te osoby otrzymają zawiadomienie o wpisie. Nie jest w tym przypadku potrzebne wskazywanie pozostałych kredytobiorców w formularzu.

Jeżeli formularz ma za mało pól do wpisania wszystkich uczestników, musimy sięgnąć po załącznik KW-WU.

POBIERZ: Załącznik - Wnioskodawca/ uczestnik postępowania

Krok 2.4. Wypełnienie formularza: załączniki

Żądanie wpisu prawa w księdze wieczystej opiera się zawsze o jakiś dokument - musimy go załączyć i wskazać w polu załączników. Ponadto musimy wskazać ilość innych formularzy (patrz kroki), które załączamy do wniosku. W naszym wypadku będą to:

  • nasze oświadczenie o ustanowieniu hipoteki na rzecz banku (jeśli nie stanowi części umowy kredytowej),
  • oświadczenie banku o ustanowieniu hipoteki przez kredytobiorcę.

Załączamy oryginały dokumentów - bank powinien nam przedstawić dodatkową kopię dokumentów na cele wpisu do księgi wieczystej.

Oznaczając dokument musimy wskazać:

  • nazwę (np. umowa kredytowa),
  • datę wydania,
  • sygnaturę (ostateczną, widniejącą na dokumencie),
  • bank, który go wydał.

Np.: Umowa kredytowa z Bankiem Millenium S.A. z dnia 02.02.2007 r. o nr 23251/07.

Krok 3 Uiszczenie opłaty

Opłata za wpisanie jednej hipoteki wynosi 200 zł. Można ją uiścić znakami sądowymi (do kupienia w kasie dowolnego sądu), bezpośrednio w kasie sądu lub przelewem na rachunek bankowy sądu prowadzącego księgę wieczystą. Uiszczenie opłaty w postaci znaków opłaty sądowej przez ich naklejenie na wniosek jest pewniejsze o tyle, że dowód wpłaty na konto sądu jest załączany do wniosku później, wobec czego może się zdarzyć, że wniosek zostanie zwrócony z uwagi na nieopłacenie wniosku. Warto zatem w tym przypadku dołączyć do tak opłaconego wniosku dowód polecenia przelewu (może być kserokopia).

Krok 4 Co w przypadku braków?

Braki wniosku mogą być różne – fiskalne i formalne.

REKLAMA

Brak fiskalny to brak należytej opłaty od wniosku albo opłata w niewłaściwej wysokości. Jeżeli wniosek obarczony jest takim brakiem sąd wniosek zwróci, ale opłacając go ponownie w terminie 7 dni (sąd wskaże nam ile należy dopłacić), nie tracimy pierwszeństwa rozpatrywania wniosku.

Wady formalne wniosku to np. jego niepodpisanie, niewypełnienie koniecznych rubryk wniosku albo złożenie wniosku w zwykłym piśmie, a nie na urzędowym formularzu. Również w tych sytuacjach sąd wskaże nam braki i wezwie do ich usunięcia w terminie 7 dni, a po upływie tego okresu zwróci wniosek fizycznie i zwróci opłatę sądową (na rachunek banku jeżeli został podany lub pocztą na adres we wniosku).

Odrębną kategorię braków stanowi brak właściwych dokumentów lub ich niewłaściwe wypełnienie przez bank. Aby ustrzec się od oddalenia naszego wniosku i przepadku opłaty należy sprawdzić po pewnym czasie od złożenia wniosku w sekretariacie wydziału ksiąg wieczystych, czy wniosek ma jakieś wady i ewentualnie je usunąć.

UWAGI:

  • Wpisu hipoteki możemy dokonać bezpośrednio przy zakładaniu księgi wieczystej. Wydziały ksiąg wieczystych akceptują sytuację, gdy wnioskodawca jednym wnioskiem na formularzu KW-ZAL chce założenia księgi wieczystej i wpisu hipoteki.
  • Część banków oferuje załatwienie formalności w KW w imieniu klienta. Bank jest uczestnikiem postępowania (ma interes we wpisie hipoteki) działa samodzielnie i nie wymaga pełnomocnictwa od nas, jako właścicieli nieruchomości do dokonania wpisu.
  • Dokonanie wpisu możemy zlecić notariuszowi. Ustanowienie hipoteki w formie aktu notarialnego oznacza dla nas, że jesteśmy zwolnieni z obowiązku samodzielnego składania wniosku oraz opłaty podatku od ustanowienia hipoteki. Wniosek notariusza zastąpi nasz wniosek. Niestety w tym przypadku wiąże się to z dodatkową opłatą notarialną, której wysokość zależy od wysokości ustanawianej hipoteki.

Zobacz serwis: Nieruchomości

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emerytura dla nauczyciela 2025 – które rozwiązanie wybrać? ZUS podpowiada

Nauczyciele, którzy chcą zakończyć aktywność zawodową mają do wyboru kilka możliwości – od powszechnej emerytury, przez wcześniejsze przejście na świadczenie z Karty Nauczyciela, aż po tzw. nową emeryturę nauczycielską. Wybór zależy m.in. od wieku, stażu pracy i spełnienia określonych warunków.

100 zł miesięcznie dodatku do energii elektrycznej dla tej grupy osób z orzeczeniem o niepełnosprawności. Wnioski można składać od 11 lipca 2025 r.

Od 1 lipca 2025 roku więcej osób będzie mogło ubiegać się o dofinansowanie w ramach programu „Aktywny samorząd”, Obszar E. Wsparcie w formie dodatku na opłaty za energię elektryczną przysługuje osobom korzystającym z koncentratora tlenu lub respiratora w warunkach domowych.

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy

Dodatki dla urzędników. Co na to RIO? Odpowiedź zaskoczy, bo wydawałoby się, że pracodawca może w skład wynagrodzenia zasadniczego wliczać różnego rodzaju dodatki, tym bardziej w budżetówce. No nie zawsze!

Zestawienie i omówienie 61 korzystnych wyroków sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 4 prawomocnych

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice.

REKLAMA

Unia zakaże kotłów gazowych? Tak, ale nie od 2040 roku. Ekspert wyjaśnia

- Od dwóch lat ze zmiennym natężeniem pojawiają się w mediach teksty o rzekomym zakazie przez Unię Europejską montażu kotłów gazowych oraz zakazie od 2040 r. wykorzystania gazu do ogrzewania. Warto może wyjaśnić zaniepokojonym klientom, że takie doniesienia to brednie i manipulacja – powiedział serwisowi eNewsroom.pl Bartosz Kwiatkowski, Dyrektor Generalny, Polska Organizacja Gazu Płynnego (POGP)

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce w 2026: taka propozycja

Co najmniej 120 proc. płacy minimalnej w budżetówce: taka propozycja padła. Dlaczego? Bo w wielu państwach Europy Środkowej płaca minimalna stanowi kluczowy instrument polityki społecznej i ekonomicznej, nie inaczej powinno być w Polsce, szczególnie w stosunku do pracowników budżetówki. Ich praca ma realny wpływ na funkcjonowanie sektora publicznego i generalnie państwa. W Polsce od lat obserwujemy systematyczny wzrost płacy minimalnej, jednak nadal utrzymuje się spora różnica między warunkami zatrudnienia w sektorze publicznym a prywatnym. Wciąż płaca minimalna jest wręcz niegodna!

Kto dostanie pieniądze z ZUS-u po śmierci emeryta lub rencisty? Czy trzeba zwracać emeryturę lub rentę po śmierci seniora? ZUS wyjaśnia

Czy emeryturę lub rentę doręczoną po śmierci świadczeniobiorcy trzeba oddać? A co ze świadczeniem, które wpłynęło na konto? W takich sytuacjach wątpliwości ma wiele osób. ZUS przypomina, kto może zachować wypłatę, a kiedy trzeba ją zwrócić.

Sejm na żywo. Komisja śledcza ds. Pegasus [11 lipca 2025r.]

11 lipca 2025 r. odbędzie się posiedzenie komisji śledczej ds. inwigilacji systemem Pegasus. Podczas posiedzenia przesłuchana zostanie prokurator Teresa Rutkowska-Szmydyńska.

REKLAMA

Odpowiedzialność za szkodę spowodowaną przez zwierzę

Szkody powodować mogą nie tylko ludzie, ale i zwierzęta. Niekiedy jest to wynik niedbalstwa lub braku należytej ostrożności, a czasem umyślnego działania opiekuna zwierzęcia. Art. 1 ust. 1 ustawy o ochronie praw zwierząt mówi, że zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą, a człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę. Coraz powszechniej jednak za opiekę nad niebezpiecznymi zwierzętami (np. większymi psami) biorą się osoby nieposiadające odpowiednich cech i kompetencji do zapewnienia zwierzęciu należytego treningu i warunków, czym stwarzają zagrożenie nie tylko dla samego pupila, ale i dla otoczenia (np. ataków zwierząt na osoby postronne).

To się dzieje: 4-dni pracy po 8 godz. (i wolne piątki!) albo 5 dni pracy po 6-7 godz. za tym samym wynagrodzeniem – MRPiPS wprowadza skrócony czas pracy. Zmiana, której oczekują Polacy

W dniu 27 czerwca 2025 r. MRPiPS ogłosiło nabór do pilotażowego programu pn. „Skrócony czas pracy – to się dzieje”, z którego będą mogli skorzystać przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski. Za udział w programie, każdy pracodawca będzie mógł otrzymać nawet 1 mln zł dofinansowania, a tysiące pracowników, już niebawem, będzie mogło pracować 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo po 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie, zachowując przy tym prawo do dotychczasowego wynagrodzenia. Wiemy już kiedy rusza nabór wniosków i jakie będą kryteria naboru, a także – jakie zdanie na temat wprowadzenia skróconego czasu pracy mają Polacy.

REKLAMA