REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szkolenia w dziedzinie bhp - projekt rozporządzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szkolenia w dziedzinie bhp - projekt rozporządzenia, nowe wzory karty szkolenia wstępnego oraz zaświadczenia o ukończeniu szkolenia bhp. / Shutterstock
Szkolenia w dziedzinie bhp - projekt rozporządzenia, nowe wzory karty szkolenia wstępnego oraz zaświadczenia o ukończeniu szkolenia bhp. / Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Szkolenia bhp reguluje Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. W związku z koniecznością dostosowania rozporządzenia do aktualnego stanu prawnego powstał projekt nowelizacji. Główna zmiana polega na wprowadzeniu nowych wzorów karty szkolenia wstępnego oraz zaświadczenia o ukończeniu szkolenia bhp.

Konieczność nowelizacji rozporządzenia o szkoleniach bhp

W świetle art. 2375 Kodeksu pracy Minister właściwy do spraw pracy określa za pomocą rozporządzenia szczegółowe zasady szkolenia z bhp, zakres tego szkolenia, wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia, sposób dokumentowania szkolenia oraz przypadki, w których pracodawcy lub pracownicy mogą być zwolnieni z określonych rodzajów szkolenia. Zgodnie z powyższym upoważnieniem ustawowym funkcjonuje Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Wymaga ono nowelizacji m.in. ze względu na przyjęcie przez Radę Ministrów dnia 28 czerwca 2018 r. dokumentu rządowego o nazwie „Informacja dotycząca deregulacji obowiązku stosowania pieczęci/pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców”. Dokument zobowiązuje członków Rady Ministrów do deregulacji obowiązku stosowania pieczęci/pieczątek przez obywateli i przedsiębiorców. W związku z powyższym rezygnuje się z konieczności stosowania pieczątki pracodawcy we wzorach:

REKLAMA

  1. karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (załącznik numer 2 do rozporządzenia) oraz
  2. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (załącznik numer 3 do rozporządzenia).

Ponadto dostosowuje się dotychczasową treść rozporządzenia do ustawy Prawo przedsiębiorców i Prawo oświatowe.

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS.

Zmiany w § 1a rozporządzenia - definicje ustawowe

Pierwsze modyfikacje projekt rozporządzenia wprowadza w § 1a traktującym o definicjach ustawowych.

§ 1a.[Definicje ustawowe] [1] Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) instruktażu – rozumie się przez to formę szkolenia o czasie trwania nie krótszym niż 2 godziny lekcyjne, umożliwiającego uzyskanie, aktualizowanie lub uzupełnianie wiedzy i umiejętności dotyczących wykonywania pracy i zachowania się w zakładzie pracy sposób zgodny z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy;

2) jednostce organizacyjnej prowadzącej działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy – rozumie się przez to:

a) placówkę kształcenia ustawicznego, placówkę kształcenia praktycznego, ośrodek dokształcania i doskonalenia zawodowego,

b) szkołę ponadgimnazjalną,

c) jednostkę badawczo-rozwojową, szkołę wyższą lub inną placówkę naukową,

d) stowarzyszenie, którego celem statutowym jest działalność związana z bezpieczeństwem i higieną pracy,

e) osobę prawną lub fizyczną prowadzącą działalność oświatową na zasadach określonych w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, jeżeli prowadzą działalność szkoleniową w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy; […]

Zgodnie z projektem lit. a-c otrzymują nowe brzmienie: ,,a) placówkę kształcenia ustawicznego i centrum kształcenia zawodowego, b) szkołę ponadpodstawową, c) instytut badawczy, szkołę wyższą lub inną placówkę naukową,”, natomiast lit. E otrzymuje brzmienie: ,,e) przedsiębiorcę prowadzącego działalność oświatową na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 marca 2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. poz. 646, 1479, 1629, 1633 i 2212),”.

Centrum kształcenia zawodowego powstanie na mocy art. 50 ustawy Prawo oświatowe z dniem 1 września 2019 r. centrum kształcenia zawodowego. Placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, które już funkcjonują, zostaną przekształcone w centra kształcenia zawodowego.

Zmiana w § 1a pkt 2 lit. e podyktowana jest koniecznością dostosowania przepisu do ustawy z 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców. Osoba fizyczna prowadząca działalność, o której traktuje art. 5 wspomnianej ustawy, nie może prowadzić działalności szkoleniowej w dziedzinie bhp jako jednostka organizacyjna, o której mowa w § 1a pkt 2 lit. e omawianego rozporządzenia.

Zmiany w § 14 rozporządzenia

W związku ze zmianą Kodeksu pracy polegającą na dopuszczeniu możliwości zwolnienia niektórych pracowników administracyjno-biurowych z odbywania okresowych szkoleń z dziedziny bhp wprowadza się modyfikacje w § 14 rozporządzenia.

§ 14.[Szkolenie okresowe] 1. Szkolenie okresowe ma na celu aktualizację i ugruntowanie wiedzy i umiejętności w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zaznajomienie uczestników szkolenia z nowymi rozwiązaniami techniczno-organizacyjnymi w tym zakresie.

2. Szkolenie okresowe odbywają:

1) osoby będące pracodawcami oraz inne osoby kierujące pracownikami, w szczególności kierownicy, mistrzowie i brygadziści;

2) pracownicy zatrudnieni na stanowiskach robotniczych;

3) pracownicy inżynieryjno-techniczni, w tym projektanci, konstruktorzy maszyn i innych urządzeń technicznych, technolodzy i organizatorzy produkcji;

4) pracownicy służby bezpieczeństwa i higieny pracy i inne osoby wykonujące zadania tej służby;

5) pracownicy administracyjno-biurowi i inni niewymienieni w pkt 1–4, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 14 ust. 2:

a) pkt 5 otrzymuje brzmienie: „5) pracownicy administracyjno-biurowi, z zastrzeżeniem art. 2373 § 22 - 24 Kodeksu pracy,”,

b) po pkt 5 dodaje się pkt 6 w brzmieniu: „6) pracownicy niewymienieni w pkt 1-5, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.”.

Zgodnie z projektowaną zmianą zwolnieni z obowiązku odbycia okresowych szkoleń bhp będą tylko ci pracownicy administracyjno-biurowi, którzy wykonują swoją pracę u pracodawcy o rodzaju przeważającej działalności (w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej) z maksymalnie trzecią kategorią ryzyka (w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych). Jeżeli więc pracownik administracyjno-biurowy pracuje u pracodawcy, którego rodzaj przeważającej działalności wskazuje na grupę z wyższą niż trzecia kategorią ryzyka, ma obowiązek przejść szkolenia okresowe bhp.

Więcej o zwolnieniu pracowników administracyjno-biurowych z obowiązkowych szkoleń okresowych znajdziesz w artykułach >>>

  1. Likwidacja obowiązku okresowych szkoleń bhp od 1 stycznia 2019 r.
  2. Zmiany w BHP 2019 - szkolenia okresowe i służba BHP
  3. Zmiany 2019 - BHP, kontrole z ZUS i nowe obowiązki PIP

Zmiany w § 15 rozporządzenia

Zmiany w § 15 dotyczącym form szkolenia są spowodowane dodaniem w § 14 punktu 6 i polegają jedynie na zamianie wyrazów. Dokonuje się następujących zmian:

a) w ust. 2 wyrazy „§ 14 ust. 2 pkt 1 i 3-5” zastępuje się wyrazami „§ 14 ust. 2 pkt 1 i 3-6”,

b) w ust. 4 wyrazy „§ 14 ust. 2 pkt 2-5” zastępuje się wyrazami „§ 14 ust. 2 pkt 2-6”.

Jest to więc zmiana czysto techniczna.

Zmiany w załącznikach

Załączniki do rozporządzenia stanowią dwa wzory:

  1. karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (załącznik numer 2 do rozporządzenia) oraz
  2. zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (załącznik numer 3 do rozporządzenia).

Poznaj nowe wzory powyższych dokumentów w artykule >>> Nowe wzory – karta szkolenia wstępnego i zaświadczenie o ukończeniu szkolenia bhp

Projekt rozporządzenia przewiduje, że karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp oraz zaświadczenia o ukończeniu szkolenia z bhp, które zostały wydane jeszcze przed wejściem w życie nowego rozporządzenia, zachowują swoją moc.

Stosowany dotychczas wzór karty szkolenia wstępnego w dziedzinie bhp oraz wzór zaświadczenia o ukończeniu szkolenia w dziedzinie bhp może być w dalszym ciągu używany bez obowiązku stawiania na nim pieczęci lub pieczątek. Ostatecznym terminem stosowania dotychczasowych wzorów jest koniec dnia 31 grudnia 2019 r.

Wejście w życie

Nowe regulacje mają wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Nie dotyczy to § 1 pkt 1 lit. a w zakresie zmienianego § 1a pkt 2 lit. a, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2019 r. Zgodnie bowiem z art. 50 ustawy Prawo oświatowe z dniem 1 września 2019 r. tworzy się „centrum kształcenia zawodowego”.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (Dz. U. rok 2018 poz. 917)

Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. poz. 1860, z 2005 r. poz. 972 oraz z 2007 r. poz. 1420)

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. rok 2018 poz. 996)

Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. rok 2018 poz. 646)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MOPS: utrata zasiłku przez rentę wdowią [Przykład]

W przypadku gdy uzyskanie dochodu z tytułu części emerytury spowoduje przekroczenie kryterium dochodowego uprawniającego do zasiłku rodzinnego i utratę prawa do świadczeń, to w omawianym w artykule przykładzie zasiłki rodzinne z dodatkami nie będą przysługiwać już od 1 września 2025 r. (źródło: MRPiPS).

Renta wdowia ogranicza prawo do zasiłków z MOPS. Reguły. Przykład

Renta wdowia wpływa na prawo do zasiłku rodzinnego. Jakie obowiązują tu reguły? Podamy je na przykładzie. Źródło informacji: Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Dodatek dopełniający: 2610 zł co miesiąc z ZUS. 200 tysięcy osób już dostaje, ale inni zostali pominięci. Sprawdź, co się zmieni w 2025

Dodatek dopełniający w wysokości 2 610,72 zł miał być przełomem dla osób z niepełnosprawnościami. Od marca 2025 roku świadczenie trafia już do ponad 200 tys. osób, ale nie każdy z orzeczeniem je dostaje. ZUS wypłaca je tylko wybranym, co budzi ogromne kontrowersje. Rząd zapowiada nowelizację przepisów. Sprawdź, kto może zyskać, a kto wciąż zostanie pominięty mimo podobnej sytuacji zdrowotnej.

Wielka rewolucja w ZUS coraz bliżej? Nowy projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych zapowiada koniec biurokracji, przejęcie rozliczeń przez ZUS i cyfrową obsługę płatników

Rząd szykuje największą od lat propozycję zmian w systemie ubezpieczeń społecznych. Zakłada ona, że to ZUS przejmie od przedsiębiorców obowiązek wyliczania i rozliczania składek, co ma uprościć procedury, zmniejszyć liczbę błędów i odciążyć miliony płatników. Reforma, przygotowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ma zostać wdrożona etapami do 2031 roku i wprowadzić m.in. jednolity plik ubezpieczeniowy oraz pełną cyfryzację rozliczeń.

REKLAMA

MOPS: renta wdowia obniża szanse na zasiłki [Komunikat MRPiPS]

Renta wdowia jest doliczana do dochodu odbierającego prawo do świadczeń rodzinnych z MOPS. Już dziś progi dla dochodu te są niskie (by nie rzecz mocniej), gdyż nie zostały zwaloryzowane na 2026 r. Wciąż wynoszą 674 zł na osobę w rodzinie. Jeżeli w rodzinie jest dziecko niepełnosprawne, limit wzrasta do 764 zł na osobę. Wszystko to kwoty netto. To dalej bardzo, bardzo niski limit (praktycznie poniżej minimum socjalnego).

Sprzedając nieruchomość, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jest jednak na to sposób, choć nie powie o nim każdy notariusz

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży domu czy mieszkania (pomimo zachowania wymaganej formy aktu notarialnego), można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości (lub odpowiednie zabezpieczenie tej zapłaty). W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży domu czy mieszkania, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – nie wiązała się ona z ryzykiem dla sprzedającego?

Tych opłat (wbrew powszechnej praktyce) szkoły i przedszkola nie mogą pobierać od rodziców w roku szkolnym 2025/2026. Ważna informacja dla rodziców uczniów i przedszkolaków, rozpoczynających rok szkolny

Bardzo częstym zjawiskiem jest obciążanie rodziców, przez szkoły, kosztami przygotowania posiłków w stołówce szkolnej, dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych (a w przypadku, gdy szkoła korzysta z usług firmy cateringowej – również kosztami ich dowozu). Jest to praktyka, która nie jest jednak zgodna z przepisami ustawy – Prawo oświatowe i orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak zatem jest z tymi obiadami w szkołach (i przedszkolach), kto i w jakim zakresie ponosi ich koszt oraz którym uczniom przysługuje całkowite zwolnienie z opłat za posiłki w roku szkolnym 2025/2026?

Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

REKLAMA

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

REKLAMA