REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ciężar dowodu w sprawach o dyskryminację ze względu na płeć

Adwokat Fot. Fotolia
Adwokat Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kwestia ciężaru dowodu w sprawach o dyskryminację ze względu na płeć stanowi istotne zagadnienie z punktu widzenia pracownika zamierzającego sądownie dochodzić roszczeń w związku z naruszeniem przez pracodawcę zasady równego traktowania kobiet i mężczyzn w zatrudnieniu.

Od ustalenia na kim spoczywa obowiązek dowodzenia w trakcie procesu zależy, czy zasada zakazu dyskryminacji będzie skutecznie egzekwowana, a podejmowane przez pracownika działania  przyniosą zamierzony efekt.

REKLAMA

  Po raz pierwszy podobną problematyką na gruncie uniijnym zajął się Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dawniej Europejski Trybunał Sprawiedliwości), który już w latach 80-tych dostrzegł konieczność uregulowania tematyki związanej z rozkładem ciężaru dowodu w sprawach o dyskryminację, a w szczególności zobowiązanie pracodawcy do wykazania, iż zróżnicowane traktowanie pracowników ze względu na płeć np. w zakresie wynagradzania, oparte jest na obiektywnie uzasadnionych przesłankach.1

 Zobacz: Serwis-prawo pracy

Wypracowana wówczas linia orzecznicza została uwzględniona w wydanej przez Radę w dyrektywie 97/80/WE z dnia 15 grudnia 1997 r. dotyczącej ciężaru dowodu w przypadku dyskryminacji ze względu na płeć.2 W akcie tym przyjęto zasadę wedle której ciężar dowodu, że dyskryminacja bezpośrednia lub pośrednia nie miała miejsca spoczywa na pozwanym, a więc na pracodawcy, który ma wykazać, że nie doszło z jego strony do naruszenia równego traktowania kobiet i mężczyzn w kwestii nawiązania, rozwiązania stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansu zawodowego, a także dostępu do szkoleń podnoszących kwalifikacje pracowników. Z kolei osoba pokrzywdzona naruszeniem wyżej wymienionego zakazu powinna jedynie wykazać fakty, na podstawie których można domniemywać istnienie dyskryminacji.

 Zobacz: Kodeks pracy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobne rozwiązanie przyjęte zostało również w dyrektywie 2006/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie wprowadzenia w życie zasady równości szans oraz równego traktowania kobiet i mężczyzn w dziedzinie zatrudnienia. 3

Wypracowane w ten sposób reguły postępowania przeniesione zostały na grunt ustawodawstwa krajowego tj. kodeksu pracy, w związku koniecznością dostosowania polskich regulacji do wymogów prawa unijnego.4 Zgodnie z art. 18 3b § 1 k.p. za naruszenie zasady równego traktowania w zatrudnieniu z zastrzeżeniem § 2-4, uważa się zróżnicowanie przez pracodawcę sytuacji pracownika z jednej lub kilku przyczyn określonych w art. 18 3a  § 1 k.p., którego skutkiem jest w szczególności: odmowa nawiązania lub rozwiązanie stosunku pracy, niekorzystne ukształtowanie wynagrodzenia za pracę lub innych warunków zatrudnienia albo pominięcie przy awansowaniu lub przyznawaniu innych świadczeń związanych z pracą, pominięcie przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe - chyba że pracodawca udowodni, że kierował się obiektywnymi powodami. Przepis ten zmienia więc przyjęty w art. 6 k.c. (w zw. z art. 300 k.p.)rozkład ciężaru dowodu, według którego ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie wywodzącej skutki prawne z tego faktu.5

Pracodawca winien jest zatem udowodnić, że nie doszło z jego strony do dyskryminacji pracownika, pracownik z kolei zwolniony zostaje z obowiązku dowodzenia, że naruszenie powyższego zakazu miało miejsce.

Zobacz: Kodeks cywilny

Przedstawiona problematyka znalazła swój wyraz również w orzecznictwie Sądu Najwyższego, który stwierdził, że pracownik powinien wykazać fakty uprawdobodoniające zarzut nierównego traktowania w zatrudnieniu, a wówczas na pracodawcę przechodzi ciężar dowodu, że kierował się obiektywnymi powodami.6 Dalej Sąd Najwyższy wskazał, że uzasadnienie zarzutu dyskryminacji nie może być ogólnikowe, twierdzenia powoda powinny nawiązywać do okoliczności wskazanych przez pracodawcę, jako względy którymi kierował się różnicując pracowników (art. 18 3b § 1 in fine k.p.).7

W praktyce więc pracownik powołujący się na naruszenie zasady równości płci na jego niekorzyść obowiązany jest wykazać, że był w zatrudnieniu dyskryminowany w bezpośredni lub pośredni sposób, przy czym określenie obszaru w którym doszło do złamania zakazu dyskryminacji nie może być oderwane od treści art. 18 3b § 1 k.p.

Reasumując, w przypadku kiedy pracownik w toku procesu wykaże okoliczności uzasadniające twierdzenie naruszenia wobec niego zasady równości kobiet i mężczyzn w zatrudnieniu, to na pracodawcę przeniesiony zostaje ciężar udowodnienia, że powyższa sytuacja nie miała miejsca.

1. Por. orzeczenie C-179/84 170/84, Bilka-Kaufhaus GmbH v. Karin Weber von Harz [1986] ECR 1607; orzeczenie C-127/92, Dr Pamela Mary Enderby v. Frenchay Health Authority, and Secretary of State for Health, [1993] ECR I-5535.

2.  Dz.Urz. WE L 14, 29.01.1998 r.

3. Dz.Urz. WE L 204/23, 26.07.2006 r.

4. Dz.U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn zm.

5. Jaśkowski Kazimierz, Maniewska Eliza, komentarz bieżący do kodeksu pracy LEX/el. 2011 (art. 183bk.p.)

6. por. wyrok SN z dnia 9 czerwca 2006 r., III PK 30/06, OSNP 2007/11-12/160; wyrok SN z dnia 3 września 2010 r., I PK 72/10, LEX nr 653657

7.por. wyrok SN z 4 stycznia 2008 r., I PK 188/07, LEX nr 442864

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z parkowaniem na chodnikach? W sprawie działa Rzecznik Praw Obywatelskich. Co będzie z samochodami w miastach w 2025 r.?

Czy nadchodzi koniec parkowania na chodnikach? Sprawą zainteresował się Rzecznik Praw Obywatelskich. Aktywiści proponują na postój pojazdu na drodze dla pieszych tylko w miejscach wyznaczonych.

Prezydent podpisał ustawę o ochronie sygnalistów

Prezydent podpisał ustawę o ochronie sygnalistów. Sygnalista, po powzięciu informacji o naruszeniu prawa w zakresie objętym ustawą, będzie mógł dokonać jego zgłoszenia.

W Warszawie nie kupisz alkoholu między 22.00 a 6.00? Czy będzie protest

Warsaw Enterprise Institute i Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju rozpoczęły zbiórkę podpisów przeciwko inicjatywie nocnego zakazu sprzedaży alkoholu w Warszawie. Petycja jest odpowiedzią na konsultacje miejskie, które rozpoczął urząd miasta stołecznego Warszawy w sprawie nocnej prohibicji.

Wakacyjne zakazy ruchu w Polsce i w Europie 2024 - zmiany już od 21 czerwca. Sprawdź, gdzie nie wjedziesz! Jakie kary za złamanie zakazu?

Okres wakacyjny stanowi spore wyzwanie dla przewoźników. Poza brakami kadrowymi spowodowanymi urlopami firmy transportowe muszą wnikliwie planować trasy przejazdu ciężarówek, aby terminowo wykonywać załadunki i dostawy towarów pomimo wakacyjnych zakazów ruchu. Kluczowe w tym okresie jest także znalezienie komfortowych i bezpiecznych miejsc postoju ciężarówki zarówno w Polsce, jak i na głównych europejskich szlakach komunikacyjnych. 

REKLAMA

Wakacje za granicą dorosłych i dzieci 2024. Gdzie trzeba mieć paszport a gdzie wystarczy dowód osobisty. Co z prawem jazdy, ubezpieczeniem?

Krajowa Administracja Skarbowa udzieliła wyjaśnień odnośnie tego jakie dokumenty trzeba posiadać podczas wyjazdu zagranicznego. Zarówno w przypadku dorosłych jak i dzieci.

Zasiłek opiekuńczy w 2024 i 2025 roku

Czym jest zasiłek opiekuńczy i komu przysługuje? Ile wynosi? Jak długo można go pobierać?

1000 zł brutto dla pracowników pomocy społecznej od 1 lipca 2024 r.

Jest już decyzja w sprawie uchwał, umożliwiająca wprowadzenie programów, które pozwolą na wypłatę już od 1 lipca 2024 roku dodatków w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki przysługują pracownikom pomocy społecznej, pieczy zastępczej, a także instytucji opieki nad najmłodszymi dziećmi.

O 870 zł wzrośnie od 1 lipca 2024 r. maksymalna kwota odprawy. W 2025 r. będzie kolejna podwyżka. Od kiedy?

O 870 zł wzrośnie od 1 lipca 2024 r. maksymalna kwota odprawy. Jeszcze większy wzrost będzie od 1 stycznia 2025 r. Wszystko to za sprawą minimalnego wynagrodzenia. Różnica w wysokości świadczeń wypłacanych w czerwcu 2025 r. i czerwcu 2024 r. wyniesie aż 5760 zł.

REKLAMA

MRPiPS: od 1 lipca dodatkowe 1000 zł miesięcznie dla pracowników socjalnych, pieczy zastępczej oraz opiekunów w żłobkach

Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej poinformowało w komunikacie z 19 czerwca 2024 r., że pracownicy pomocy społecznej, jednostek wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, prowadzący rodzinne domy dziecka oraz zawodowi rodzice zastępczy, a także pracownicy publicznych żłobków i klubów dziecięcych już od 1 lipca 2024 r. będą mogli liczyć na 1000 zł dodatku do wynagrodzenia. Rada Ministrów przyjęła w środę uchwały w sprawie ustanowienia rządowych programów umożliwiających ich wypłatę od 1 lipca br. do końca 2027 roku.

Nowe pieniądze dla małych gospodarstw rolnych. Równowartość 225 EUR na hektar, maksymalnie 1125 EUR na gospodarstwo. Można już składać wnioski

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi poinformowało w komunikacie, że 18 czerwca 2024 r. weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 (Dz. U. poz. 885). Przepisy ustawy wdrażają na lata 2024-2027, w ramach płatności bezpośrednich, dwie nowe płatności: Płatność dla małych gospodarstw oraz Płatność do ekoschematu Grunty wyłączone z produkcji. Zmiany w zakresie możliwości wnioskowania o przyznanie tych płatności zostały już wprowadzone do aplikacji eWniosekPlus. Wnioski można składać do 31 sierpnia 2024 r.

REKLAMA