Kiedy kara porządkowa zostanie usunięta z naszych akt osobowych

inforCMS
Oczywiste jest, że jeżeli dany pracownik ma w aktach osobowych informację, iż został ukarany przez pracodawcę za naruszenie obowiązków pracowniczych, nie jest to dla niego korzystnie.
Dlatego też Kodeks pracy wprowadził zasadę, zgodnie z którą po upływie określonego czasu, informacja o ukaraniu musi zostać usunięta z akt osobowych pracownika. A zatem karę uważa się za niebyłą, a odpis zawiadomienia o ukaraniu usuwa z akt osobowych pracownika po roku nienagannej pracy.
Termin roczny nie jest jednak bezwzględnie obowiązujący. Zgodnie z Kodeksem, pracodawca może uznać karę za niebyłą przed upływem tego terminu:
- Z własnej inicjatywy
- Na wniosek reprezentującej pracownika zakładowej organizacji związkowej.
Usunięcie informacji o ukaraniu z akt sprawy jest obligatoryjne także w dwóch przypadkach:
- Jeżeli pracodawca uwzględni sprzeciw i uzna, że kara została nałożona z naruszeniem przepisów,
- Sąd wyda orzeczenie o uchyleniu kary wobec pracownika.
Podstawa prawna: Art. 113 Kodeksu pracy.
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
Komentarze(0)
Pokaż: