reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Praca > Praca > Pracownik > Odszkodowanie za niewydanie świadectwa pracy

Odszkodowanie za niewydanie świadectwa pracy

Obowiązkiem pracodawcy jest wydanie pracownikowi świadectwa pracy niezwłocznie po zakończeniu stosunku pracy. Co się dzieje w sytuacji, kiedy pracodawca tego nie zrobi?

Zgodnie z art. 99 Kodeksu pracy pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy. Roszczenie to obejmuje odszkodowanie w wysokości wynagrodzenia za okres przebywania bez pracy z powodu niewydania świadectwa, nie dłuższy jednak niż 6 tygodni.

A zatem aby pracownik mógł w ogóle wystąpić do sądu z takim żądaniem, muszą być spełnione łącznie 3 warunku:

  • Pracodawca nie wydał lub wydał niewłaściwe świadectwo pracy
  • Pracownik poniósł szkodę
  • Występuje związek przyczynowy pomiędzy niewydaniem świadectwem a pozostawaniem bez pracy.

Pracodawca nie odpowiada za szkodę, jeżeli niewydanie w terminie lub wydanie niewłaściwego świadectwa pracy zostało spowodowane przez samego pracownika albo nastąpiło wskutek siły wyższej.

 Ciężar wykazania szkody oraz związku przyczynowego spoczywa na pracowniku. odszkodowanie z powodu niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy przysługuje pracownikowi tylko wówczas, gdy nie mógł on uzyskać z tego powodu nowej pracy, pomimo podejmowanych w tym kierunku starań, co sam powinien udowodnić.

Podstawa prawna: Art. 99 Kodeksu pracy

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS TWOJE PRAWA

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Krajowa Informacja Podatkowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama