Twój pracodawca naruszył przepisy prawa pracy? Sprawdź jak skutecznie złożyć skargę, żeby pracodawca nie wiedział kto ją złożył
REKLAMA
REKLAMA
- Skarga - czego dotyczy
- Skarga - w jakiej formie
- Skarga - gdzie wysłać
- Skarga - gdzie mogę
- Anonimowość skargi - pracodawca się nie dowie
- W jakim terminie odbędzie się kontrola
- Czy uzyskam informację o tym, co inspektor ustalił w mojej sprawie
Skarga - czego dotyczy
Przedmiotem skargi pracowniczej może być w szczególności naruszenie przepisów prawa pracy, w tym przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz legalności zatrudnienia, dotyczące bezpośrednio skarżącego.
REKLAMA
Skarga - w jakiej formie
Skargi i wnioski mogą być wnoszone:
- na piśmie utrwalonym w postaci papierowej,
- na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej,
- ustnie do protokołu.
Skarga - gdzie wysłać
Kierowana do Państwowej Inspekcji Pracy skarga pracownicza powinna:
- zawierać imię i nazwisko, bądź nazwę wnoszącego,
- zawierać adres wnoszącego,
- określać przedmiot skargi lub wniosku, w którym wskazane będą nazwa i adres podmiotu, którego dotyczy skarga,
- być opatrzona podpisem własnoręcznym, jeżeli została wniesiona w postaci papierowej(**),
- być opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, jeżeli została wniesiona środkami komunikacji elektronicznej (**),
- zawierać adres środka komunikacji elektronicznej wnoszącego, jeżeli informacje w tym zakresie nie wynikają jednoznacznie z wniesionej skargi, w przypadku skarg złożonych w postaci elektronicznej.
Skargi pracownicze wniesione pocztą elektroniczną (e-mail) lub innymi środkami komunikacji elektronicznej muszą zawierać dołączony plik z treścią skargi podpisany podpisem elektronicznym: kwalifikowanym, zaufanym albo osobistym.
(**) 1. Podpis elektroniczny kwalifikowany – zaawansowany podpis elektroniczny w rozumieniu art. 3 pkt 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE, weryfikowany za pomocą kwalifikowane certyfikatu podpisu elektronicznego;
- Podpis zaufany – podpis elektroniczny, którego autentyczność i integralność są zapewniane przy użyciu pieczęci elektronicznej ministra właściwego do spraw informatyzacji w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie profilu zaufanego i podpisu zaufanego;
Szczegółowe informacje:
Podpis zaufany: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/jak-podpisac-dokument-profilem-zaufanym
Profil zaufany: https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/0074
- Podpis osobisty – zaawansowany podpis elektroniczny w rozumieniu art. 3 pkt 11 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającego dyrektywę 1999/93/WE, weryfikowany za pomocą certyfikatu podpisu osobistego;
Szczegółowe informacje: https://www.gov.pl/web/e-dowod
- Podpis własnoręczny – zwykła forma pisemna podpisu zgodnie z art. 78 Kodeksu cywilnego.
Informujemy, że
- skan pisma z podpisem własnoręcznym nie spełnia wymogów formalnych,
- Państwowa Inspekcja Pracy nie rozpatruje skarg anonimowych.
Skargi na działalność organów albo pracowników Państwowej Inspekcji Pracy i wnioski (wnioski o porady i inne wnioski dotyczące w szczególności spraw ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom) kierowane do Państwowej Inspekcji Pracy powinny zawierać, co najmniej:
- imię i nazwisko, bądź nazwę wnoszącego,
- adres wnoszącego,
- określenie przedmiotu skargi lub wniosku.
Dodatkowo wniosek dotyczący w szczególności spraw ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, powinien w opisie przedmiotu wniosku wskazywać nazwę i adres podmiotu, którego dotyczy.
Skargi na działalność organów albo pracowników Państwowej Inspekcji Pracy i wnioski przesyłane pocztą elektroniczną (e-mail) lub innymi środkami komunikacji elektronicznej, nie muszą być opatrzone podpisem elektronicznym.
W przypadku skargi pracowniczej oraz pozostałych skarg wnoszonych w imieniu innej osoby, należy dołączyć pisemną zgodę osoby, na rzecz której wnoszona jest skarga.
Skarga - gdzie mogę
Skargę na działalność pracodawcy należy kierować zgodnie z właściwością do okręgowego inspektoratu pracy lub oddziału okręgowego inspektoratu pracy właściwego do rozpatrzenia sprawy ze względu na siedzibę pracodawcy
Anonimowość skargi - pracodawca się nie dowie
Nie, dane osoby wnoszącej skargę podlegają ochronie i nie są ujawniane w trakcie prowadzonych czynności kontrolnych, chyba że skarżący wyrazi na to pisemną zgodę. W przypadku, gdy inspektor pracy uzna, że na przykład ze względu na specyfikę zgłoszonej sprawy przeprowadzenie kontroli bez ujawnienia danych osobowych nie jest możliwe, zwróci się z prośbą do skarżącego o wyrażenie zgody na ich ujawnienie.
W jakim terminie odbędzie się kontrola
Skargi pracownicze podlegają rozpatrzeniu bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie jednego miesiąca od ich otrzymania. Rozpatrując skargę Okręgowy Inspektor Pracy, Zastępca Okręgowego Inspektora Pracy lub Kierownik Oddziału decyduje o zasadności przeprowadzenia kontroli oraz o jej terminie. Po rozpatrzeniu w tym względzie skargi skarżącemu będzie udzielona stosowna informacja w powyższym zakresie.
Czy uzyskam informację o tym, co inspektor ustalił w mojej sprawie
Tak, po przeprowadzonej kontroli inspektor pracy zawiadamia skarżącego o ustaleniach dokonanych w trakcie kontroli i ewentualnych podjętych działaniach.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat