REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfrowa higiena w pracy: Jak zarządzać danymi i plikami dla lepszego work-life balance

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Cyfrowa higiena w pracy: Jak zarządzać danymi i plikami dla lepszego work-life balance
Cyfrowa higiena w pracy: Jak zarządzać danymi i plikami dla lepszego work-life balance
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna i stały dostęp do technologii są dziś coraz powszechniejsze. Dlatego też nie tylko samozatrudnieni i przedsiębiorcy napotykają wyzwania związane z zachowaniem higieny i równowagi między pracą a życiem prywatnym. A jest to niezbędne dla utrzymania efektywności i zdrowia psychicznego każdego pracownika. O dobrych praktykach dla zachowania balansu w życiu i pracy opowiedzieli eksperci dywizji Memory firmy Samsung: Agata Woźniak i Radosław Szulik.

Organizacja danych dla spokojnej pracy

Utworzenie logicznej i przejrzystej struktury folderów jest podstawą efektywnej organizacji pracy. Podziel swoje dokumenty według projektów, dat lub typów plików, co nie tylko ułatwi znalezienie potrzebnych materiałów, ale również zredukuje stres związany z chaosem na pulpicie. Co miesiąc warto poświęcić chwilę na przeglądanie zawartości komputera oraz chmury, by usunąć niepotrzebne zasoby.

REKLAMA

„Podstawą higieny pracy i bezpieczeństwa danych jest stanowcze oddzielanie plików związanych z pracą od prywatnych” – nakreśla Agata Woźniak, marketing manager dywizji Memory w firmie Samsung. „Najłatwiej przechowywać je na nośnikach ułatwiających organizację, jak dyski zewnętrzne lub usługi chmurowe. Ale uwaga – powinniśmy mieć osobny dysk lub konto do celów prywatnych, a osobne do celów służbowych. Zapewni to większe bezpieczeństwo, porządek i oddzielenie pracy od czasu wolnego”.

Życie po pracy – ustalenie granic

Ciągły dostęp do sieci, powiadomień mailowych i telefonu sprawia, że mentalne i fizyczne oderwanie się od pracy w czasie wolnym jest trudniejsze.

„W pracy marketera, w której codziennie przesyłamy duże ilości materiałów graficznych, dokumentów oraz projektów, szczególnie ważne jest świadome zarządzanie czasem i przestrzenią. Warto nie tylko zadbać o porządek w plikach, ale również wyznaczać rozsądne godziny pracy oraz priorytety w zarządzaniu projektami” – zauważa Agata Woźniak. „Szczególnie istotne jest zadbanie o porządny odpoczynek, a nawet pełne odcięcie od tematów służbowych, po intensywnym okresie pracy nad najbardziej intensywnymi projektami”.

Wyraźne oddzielenie obowiązków zawodowych od życia prywatnego jest kluczowe dla zachowania równowagi psychicznej i fizycznej. Zwłaszcza jeśli jesteś samozatrudniony, ustal konkretne godziny pracy i trzymaj się ich, aby przeciwdziałać wypaleniu.

Niech standardem będą wyłączone powiadomienia poza tym czasem oraz unikanie sprawdzania służbowej poczty w czasie wolnym. Aby przeciwdziałać rozmyślaniom o pracy, najlepiej oddzielić nie tylko służbowe pliki od prywatnych, ale też używać osobnego telefonu i komputera do zadań związanych z pracą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczne przechowywanie – ochrona danych

Nic nie pozwala lepiej spać i odpoczywać w czasie wolnym niż pewność, że naszym najważniejszym danym nie grozi zniszczenie ani wykradzenie.

„Można powiedzieć, że ludzie dzielą się na dwie grupy: tych, którzy już wykonują kopie zapasowe danych i tych, którzy dopiero będą je robić. Nigdy nie wiemy, kiedy awaria sprzętu lub oprogramowania zdecyduje o wyczyszczeniu naszych zasobów. Regularny backup plików to klucz do ich zabezpieczenia. Najważniejsze powinny być przechowywane nawet w trzech kopiach w różnych lokalizacjach” – zaleca ekspertka. „Idealne w tym celu będą solidne dyski zewnętrzne SSD, usługi przechowywania w chmurze i firmowe serwery”.

Przed wykradzeniem danych uchroni nas szyfrowanie nie tylko pojedynczych plików, ale i całych nośników. W przypadku przechowywania w chmurze, zaleca się korzystanie z silnych haseł i dwuczynnikowej autoryzacji (2FA). Dyski również mogą być zabezpieczane. „Nowoczesne dyski SSD posiadają możliwość ustawienia hasła dostępu lub odblokowania za pomocą biometrii. Takie funkcje minimalizują ryzyko nieautoryzowanego dostępu nawet w przypadku utraty fizycznego nośnika” – mówi Radosław Szulik, product manager dywizji Memory w Samsung. „Warto wybierać dyski zabezpieczone 256-bitowym kluczem AES, który jest tak godny zaufania, że jego stosowanie jest dopuszczalne w amerykańskiej agencji wywiadowczej w przekazywaniu danych poufnych[1]”.

Archiwizacja i niszczenie danych – uwolnienie przestrzeni na dysku i w głowie

Regularne porządkowanie oraz bezpieczne niszczenie danych to nie tylko sposób na utrzymanie porządku, ale także kluczowy element ochrony informacji, zwłaszcza tych wrażliwych” – zauważa Radosław Szulik, zwracając uwagę również na etap końca życia plików. Z czasem nasze urządzenia wypełniają się dokumentami, które przestają być potrzebne, ale zajmują cenną przestrzeń na dysku i mogą stanowić potencjalne zagrożenie, jeśli nie są odpowiednio zabezpieczone. Stare projekty, skoroszyty z danymi osobowymi czy finansowymi, po ich wykorzystaniu powinny być bezpiecznie zarchiwizowane lub całkowicie zniszczone, by nie stały się łakomym kąskiem dla cyberprzestępców.

Bezpieczna inwentaryzacja polega na przeniesieniu ważnych, ale rzadko używanych plików do specjalnych zasobów – najlepiej na zaszyfrowane zewnętrzne nośniki lub do bezpiecznych przestrzeni w chmurze, takich jak Google Vault czy Amazon S3 Glacier. Tego typu rozwiązania umożliwiają długotrwałe przechowywanie danych, minimalizując ryzyko ich utraty czy nieautoryzowanego dostępu. Zanim jednak zdecydujesz się na archiwizację, warto sprawdzić, które dokumenty rzeczywiście są nadal potrzebne, a które można bezpiecznie usunąć.

Niszczenie danych to proces, który powinien być przeprowadzony z najwyższą starannością. Zwykłe przeniesienie plików do kosza i opróżnienie go nie wystarcza – w przypadku danych krytycznych, takich jak informacje finansowe, dane osobowe czy tajemnice firmowe, należy używać specjalistycznego oprogramowania do trwałego niszczenia plików, takiego jak Eraser lub BitRaser. Tylko w ten sposób można zapewnić, że dane nie zostaną odzyskane, a przestrzeń zarówno na dysku, jak i w głowie, będzie bezpiecznie oczyszczona.

„W przypadku fizycznych nośników pamięci takich jak dyski, należy szczególnie pamiętać o odpowiedniej utylizacji samego sprzętu. Mało kto wie, że wyrzucenie nawet zabezpieczonego i wyczyszczonego dysku do standardowych elektrośmieci nadal stanowi pewne ryzyko kradzieży danych, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw” – uzupełnia Radosław Szulik. „Na szczęście w tym przypadku najlepsi producenci często są gotowi wesprzeć partnerów biznesowych poprzez bezpieczne zniszczenie takich nośników, aby nie było żadnego sposobu dotarcia do przechowywanych na nim uprzednio danych”.

[1] https://www.nsa.gov/portals/75/documents/resources/everyone/csfc/capability-packages/dar-cp.pdf

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek pogrzebowy dostaniesz także z KRUS - jaka wysokość i zasady przyznawania w 2025 r. i w 2026 r.

Zasiłek pogrzebowy nie jest świadczeniem przysługującym wyłącznie w przypadku posiadania ubezpieczenia w ZUS. Uzyskanie zasiłku pogrzebowego jest możliwe także w przypadku ubezpieczenia w KRUS, to jest Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Jego warunki ulegną korzystnym zmianom od 1 stycznia 2026 r.

Te obligacje skarbowe warto zamienić w październiku 2025 r. Można na tym zarobić nawet 5%

Nawet o ponad 1/4 spadło oprocentowanie części detalicznych obligacji Skarbu Państwa. Sprawa dotyczy papierów co najmniej czteroletnich i zgodnie z najnowszymi prognozami NBP – grono osób, których dotyczyć będzie ten problem, będzie w najbliższych miesiącach dynamicznie rosło. Wszystko przez inflację, która wyraźnie wyhamowała i według prognoz na dłużej wróciła w okolice celu inflacyjnego NBP. Zdaniem Bartosza Turka są trzy zasadnicze powody, dla których warto rozważyć zamianę posiadanych obligacji skarbowych na te nowej emisji sprzedawanych w październiku 2025 r.

Czy można pracować na urlopie macierzyńskim lub rodzicielskim? Praktyczne rady dla rodziców

Urlop macierzyński i rodzicielski to czas, który ustawodawca przeznacza na opiekę nad dzieckiem i regenerację sił. W praktyce jednak wiele młodych mam (i ojców) zastanawia się, czy mogą podjąć pracę podczas trwania tych urlopów – zwłaszcza w kontekście rosnących kosztów życia i chęci utrzymania aktywności zawodowej. W artykule rozwiewamy wątpliwości i omawiamy, czy można pracować podczas urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego, w jakiej formie i jakie są ograniczenia prawne.

Najem okazjonalny: na czym polega, jakie są wymogi zawarcia umowy, czy możliwa jest szybsza eksmisja lokatora?

Umowa najmu okazjonalnego to coraz częściej wybierana forma umowy przez właścicieli nieruchomości udostępniających swoje lokale na wynajem. Ten szczególny rodzaj umowy najmu wiąże się jednak z dodatkowymi wymaganiami formalnymi. Czym dokładnie jest umowa najmu okazjonalnego, jakie korzyści oferuje wynajmującym i najemcom oraz jakie dokumenty są niezbędne do jej skutecznego zawarcia?

REKLAMA

Dni wolne na opiekę – który wariant wybrać? PIP tłumaczy zasady

Zgodnie z najnowszymi wyjaśnieniami Państwowej Inspekcji Pracy, pracownicy mają możliwość skorzystania z różnych form usprawiedliwionej nieobecności w pracy, jeśli pojawi się potrzeba nagłego wyjścia. Takie prawo przysługuje w trzech przypadkach: zwolnienia z powodu siły wyższej, urlopu opiekuńczego oraz opieki nad dzieckiem.

Zapłakany kurier i złamane prawo: wielka cisza państwa wobec współczesnego niewolnictwa. Anatomia wyzysku i czarna lista zaniechań

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej milczy, gdy tu i teraz, na naszych ulicach, uprawiane jest współczesne niewolnictwo. Nie gdzieś daleko, nie w obozach pracy czy na plantacjach, ale w centrum Wrocławia, Warszawy i Krakowa. Tysiące młodych ludzi – imigrantów, studentów, desperatów – jeździ na „rowerach”, które rowerami już dawno nie są, wozi jedzenie bez badań sanitarnych, pracuje bez umów i bez ubezpieczenia. Algorytm przydziela im zlecenia, flotowiec odbiera połowę zarobku, a państwo odwraca wzrok.To nie jest „innowacja”. To nie jest „elastyczny rynek pracy”. To jest systemowy wyzysk, ubrany w kolorowe aplikacje i slogany o nowoczesności. Współczesne niewolnictwo – tyle że w białych rękawiczkach – pisze adwokat Grzegorz Prigan.

Komornik zajmie nawet minimalne wynagrodzenie – dłużnicy mają się czego obawiać. Koniec z „patologią egzekucyjną”, „pro dłużniczymi” przepisami i nierównym traktowaniem wierzycieli

Zmniejszenie kwoty wolnej od potrąceń sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne do kwoty stanowiącej równowartość 80% (a nie jak obecnie – 100%) minimalnego wynagrodzenia za pracę – to postulat petycji obywatelskiej, nad którą już niebawem „pochyli” się Sejm. Żądana zmiana przepisów miałaby położyć kres „dramatycznemu stanowi egzekucji w naszym kraju”, który w ocenie petytorki – spowodowany jest „deprecjonowaniem od wielu lat postępowania egzekucyjnego w Polsce poprzez coraz większe ograniczenia w samej egzekucji, stanowiące pro dłużnicze, a jednocześnie przeciwne interesom Wierzyciela przepisy.”

Zaostrzą kary, a nawet zrobią z tego przestępstwo - teraz to tylko wykroczenie zagrożone mandatem 500 zł

Co do zasady dozwolone jest swobodne poruszanie się pojazdami jedynie po drogach publicznych. Drogi leśne natomiast są z takiej swobody na ogół wyłączone, chyba że wyraźnie zdecydowano inaczej – np. ustawiony przy drodze leśnej znak dopuszcza wjazd lub jej wykorzystanie, albo znajduje się oznaczenie parkingu. Obecnie za naruszenie zakazu poruszania się pojazdami po drogach leśnych grozi mandat w wysokości 500 zł. Ale już trwają prace legislacyjny nad zaostrzeniem przepisów i w niektórych przypadkach to może stać się przestępstwem.

REKLAMA

Ulga rehabilitacyjna na remont: duże korzyści, jeszcze większe pułapki

Czy osoba z niepełnosprawnością może odliczyć wydatki na remont łazienki, kuchni czy montaż klimatyzacji? Teoretycznie tak, ale w praktyce obowiązuje szara strefa interpretacji dotycząca ulg remontowych . Urzędy skarbowe często różnie oceniają te same sytuacje, a brak jednoznacznych przepisów zmusza podatników do walki o każdą złotówkę odliczenia.

Kończy się czas na złożenie tego zaświadczenia. Stawką może być nawet 1800 złotych. Sprawdź, co zrobić, by nie stracić pieniędzy

Wrzesień i październik to miesiące, w których rozpoczynają się nowy rok szkolny i nowy rok akademicki. Dla wielu uczniów i studentów oznacza to konieczność dopełnienia formalności związanych z potwierdzeniem w odpowiednich organach, że kontynuują naukę. Stawką może być nawet 1800 złotych.

REKLAMA