REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Cyfrowa higiena w pracy: Jak zarządzać danymi i plikami dla lepszego work-life balance

Cyfrowa higiena w pracy: Jak zarządzać danymi i plikami dla lepszego work-life balance
Cyfrowa higiena w pracy: Jak zarządzać danymi i plikami dla lepszego work-life balance
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna i stały dostęp do technologii są dziś coraz powszechniejsze. Dlatego też nie tylko samozatrudnieni i przedsiębiorcy napotykają wyzwania związane z zachowaniem higieny i równowagi między pracą a życiem prywatnym. A jest to niezbędne dla utrzymania efektywności i zdrowia psychicznego każdego pracownika. O dobrych praktykach dla zachowania balansu w życiu i pracy opowiedzieli eksperci dywizji Memory firmy Samsung: Agata Woźniak i Radosław Szulik.

Organizacja danych dla spokojnej pracy

Utworzenie logicznej i przejrzystej struktury folderów jest podstawą efektywnej organizacji pracy. Podziel swoje dokumenty według projektów, dat lub typów plików, co nie tylko ułatwi znalezienie potrzebnych materiałów, ale również zredukuje stres związany z chaosem na pulpicie. Co miesiąc warto poświęcić chwilę na przeglądanie zawartości komputera oraz chmury, by usunąć niepotrzebne zasoby.

REKLAMA

„Podstawą higieny pracy i bezpieczeństwa danych jest stanowcze oddzielanie plików związanych z pracą od prywatnych” – nakreśla Agata Woźniak, marketing manager dywizji Memory w firmie Samsung. „Najłatwiej przechowywać je na nośnikach ułatwiających organizację, jak dyski zewnętrzne lub usługi chmurowe. Ale uwaga – powinniśmy mieć osobny dysk lub konto do celów prywatnych, a osobne do celów służbowych. Zapewni to większe bezpieczeństwo, porządek i oddzielenie pracy od czasu wolnego”.

Życie po pracy – ustalenie granic

Ciągły dostęp do sieci, powiadomień mailowych i telefonu sprawia, że mentalne i fizyczne oderwanie się od pracy w czasie wolnym jest trudniejsze.

„W pracy marketera, w której codziennie przesyłamy duże ilości materiałów graficznych, dokumentów oraz projektów, szczególnie ważne jest świadome zarządzanie czasem i przestrzenią. Warto nie tylko zadbać o porządek w plikach, ale również wyznaczać rozsądne godziny pracy oraz priorytety w zarządzaniu projektami” – zauważa Agata Woźniak. „Szczególnie istotne jest zadbanie o porządny odpoczynek, a nawet pełne odcięcie od tematów służbowych, po intensywnym okresie pracy nad najbardziej intensywnymi projektami”.

Wyraźne oddzielenie obowiązków zawodowych od życia prywatnego jest kluczowe dla zachowania równowagi psychicznej i fizycznej. Zwłaszcza jeśli jesteś samozatrudniony, ustal konkretne godziny pracy i trzymaj się ich, aby przeciwdziałać wypaleniu.

Niech standardem będą wyłączone powiadomienia poza tym czasem oraz unikanie sprawdzania służbowej poczty w czasie wolnym. Aby przeciwdziałać rozmyślaniom o pracy, najlepiej oddzielić nie tylko służbowe pliki od prywatnych, ale też używać osobnego telefonu i komputera do zadań związanych z pracą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bezpieczne przechowywanie – ochrona danych

Nic nie pozwala lepiej spać i odpoczywać w czasie wolnym niż pewność, że naszym najważniejszym danym nie grozi zniszczenie ani wykradzenie.

„Można powiedzieć, że ludzie dzielą się na dwie grupy: tych, którzy już wykonują kopie zapasowe danych i tych, którzy dopiero będą je robić. Nigdy nie wiemy, kiedy awaria sprzętu lub oprogramowania zdecyduje o wyczyszczeniu naszych zasobów. Regularny backup plików to klucz do ich zabezpieczenia. Najważniejsze powinny być przechowywane nawet w trzech kopiach w różnych lokalizacjach” – zaleca ekspertka. „Idealne w tym celu będą solidne dyski zewnętrzne SSD, usługi przechowywania w chmurze i firmowe serwery”.

Przed wykradzeniem danych uchroni nas szyfrowanie nie tylko pojedynczych plików, ale i całych nośników. W przypadku przechowywania w chmurze, zaleca się korzystanie z silnych haseł i dwuczynnikowej autoryzacji (2FA). Dyski również mogą być zabezpieczane. „Nowoczesne dyski SSD posiadają możliwość ustawienia hasła dostępu lub odblokowania za pomocą biometrii. Takie funkcje minimalizują ryzyko nieautoryzowanego dostępu nawet w przypadku utraty fizycznego nośnika” – mówi Radosław Szulik, product manager dywizji Memory w Samsung. „Warto wybierać dyski zabezpieczone 256-bitowym kluczem AES, który jest tak godny zaufania, że jego stosowanie jest dopuszczalne w amerykańskiej agencji wywiadowczej w przekazywaniu danych poufnych[1]”.

Archiwizacja i niszczenie danych – uwolnienie przestrzeni na dysku i w głowie

Regularne porządkowanie oraz bezpieczne niszczenie danych to nie tylko sposób na utrzymanie porządku, ale także kluczowy element ochrony informacji, zwłaszcza tych wrażliwych” – zauważa Radosław Szulik, zwracając uwagę również na etap końca życia plików. Z czasem nasze urządzenia wypełniają się dokumentami, które przestają być potrzebne, ale zajmują cenną przestrzeń na dysku i mogą stanowić potencjalne zagrożenie, jeśli nie są odpowiednio zabezpieczone. Stare projekty, skoroszyty z danymi osobowymi czy finansowymi, po ich wykorzystaniu powinny być bezpiecznie zarchiwizowane lub całkowicie zniszczone, by nie stały się łakomym kąskiem dla cyberprzestępców.

Bezpieczna inwentaryzacja polega na przeniesieniu ważnych, ale rzadko używanych plików do specjalnych zasobów – najlepiej na zaszyfrowane zewnętrzne nośniki lub do bezpiecznych przestrzeni w chmurze, takich jak Google Vault czy Amazon S3 Glacier. Tego typu rozwiązania umożliwiają długotrwałe przechowywanie danych, minimalizując ryzyko ich utraty czy nieautoryzowanego dostępu. Zanim jednak zdecydujesz się na archiwizację, warto sprawdzić, które dokumenty rzeczywiście są nadal potrzebne, a które można bezpiecznie usunąć.

Niszczenie danych to proces, który powinien być przeprowadzony z najwyższą starannością. Zwykłe przeniesienie plików do kosza i opróżnienie go nie wystarcza – w przypadku danych krytycznych, takich jak informacje finansowe, dane osobowe czy tajemnice firmowe, należy używać specjalistycznego oprogramowania do trwałego niszczenia plików, takiego jak Eraser lub BitRaser. Tylko w ten sposób można zapewnić, że dane nie zostaną odzyskane, a przestrzeń zarówno na dysku, jak i w głowie, będzie bezpiecznie oczyszczona.

„W przypadku fizycznych nośników pamięci takich jak dyski, należy szczególnie pamiętać o odpowiedniej utylizacji samego sprzętu. Mało kto wie, że wyrzucenie nawet zabezpieczonego i wyczyszczonego dysku do standardowych elektrośmieci nadal stanowi pewne ryzyko kradzieży danych, zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw” – uzupełnia Radosław Szulik. „Na szczęście w tym przypadku najlepsi producenci często są gotowi wesprzeć partnerów biznesowych poprzez bezpieczne zniszczenie takich nośników, aby nie było żadnego sposobu dotarcia do przechowywanych na nim uprzednio danych”.

[1] https://www.nsa.gov/portals/75/documents/resources/everyone/csfc/capability-packages/dar-cp.pdf

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Od stycznia 2025 roku już 600 plus na dentystę. Dla każdego, kto opłaca składkę zdrowotną. Ale czy wiesz, jak skorzystać?

Od stycznia 2025 roku koszyk świadczeń stomatologicznych dostępnych w ramach NFZ uległ zmianie na lepsze. Od tego dnia każdy, kto opłaca składkę zdrowotną, może liczyć na 600 plus na dentystę. Czy to się zmieni w 2026 roku?

Czy można odmówić chrztu dziecku poczętemu dzięki in vitro?

Czy można odmówić chrztu dziecku poczętemu dzięki in vitro? Czy osoba w związku homoseksualnym może być chrzestnym? Czyw księdze chrztu mogą być wpisane dwie kobiety?

Reforma orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Nowe zasady kontroli zwolnień lekarskich

Sejm pracuje nad projektem nowelizacji ustawy dotyczącym reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Regulacja zakłada m.in. ujednolicenie zasad kontroli zwolnień lekarskich, podwyżki dla lekarzy orzeczników, doprecyzowuje także sytuacje, w których można stracić zasiłek chorobowy. Projekt został przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społeczne.

PILNE: od 19.11.2025 do 28.02.2026 r. całodobowe dyżury we wskazanych urzędach, a osoby wyznaczone do wykonywania zadań ochronny wyposażone w broń i amunicję. Weszło w życie zarządzenie premiera wprowadzające trzeci stopień alarmowy

Zarządzeniem wydanym w dniu 19 listopada 2025 r. premier Donald Tusk wprowadził trzeci stopień alarmowy CHARLIE. Obejmuje on obszary linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa Sp. z o.o. i będzie obowiązywał w okresie od dnia 19 listopada 2025 r., od godz. 00.00, do dnia 28 lutego 2026 r., do godz. 23.59. Sprawdź, co poszczególne alarmy, oznaczają dla urzędów administracji publicznej i dla obywateli naszego kraju.

REKLAMA

Przepadek psa i zakaz posiadania zwierząt. Trzeba będzie lepiej pilnować zwierząt. Sejm pracuje nad zmianami

Liczba zwierząt domowych w Polsce rośnie. W ostatnim czasie wzrosła też liczba niebezpiecznych zdarzeń z udziałem psów. Problem narasta, a Sejm pracuje nad projektem zmian, który ma szansę nieco poprawić sytuację. Co na to właściciele zwierząt?

Masz AI w telefonie? Możliwe, że służby czytają już twoje prompty. Pierwszy w historii nakaz sądowy dot. danych z ChatGPT

Czasopismo Forbes ujawniło przełomową sprawę z Maine, która zmienia sposób, w jaki myślimy o prywatności cyfrowej w erze sztucznej inteligencji. Po raz pierwszy w historii amerykańskie organy federalne uzyskały nakaz sądowy zmuszający OpenAI do wydania danych użytkownika na podstawie zapytań do ChatGPT – a szczegóły tej sprawy są absolutnie fascynujące. Co więcej, nowy raport wywiadowczy Anthropic z sierpnia 2025 roku ujawnia znacznie szerszy obraz wykorzystania systemów AI przez cyberprzestępców, tworząc niepokojący kontekst dla rosnącej roli sztucznej inteligencji zarówno w przestępczości, jak i w jej zwalczaniu.

Czy od 2026 r. trzeba będzie raportować do fiskusa transakcje firmowymi i prywatnymi kartami płatniczymi? Ministerstwo wyjaśnia

W sieci pojawiają się nieprawdziwe informacje, według których od 2026 r. urzędy skarbowe będą rzekomo otrzymywać od banków dane o płatnościach kartą przekraczających ustalony próg. Ministerstwo Finansów zdementowało te doniesienia. Wprowadzenie takich przepisów byłoby uzasadnione tylko w wybranych sytuacjach kryzysowych - powiedział PAP prof. Błażej Podgórski.

Wniosek o świadczenie pielęgnacyjne. Rodzice mają problem z niejasnym terminem

Jeżeli rodzic zawnioskuje o świadczenie w okresie trzech miesięcy, licząc od dnia wydania orzeczenia, to gmina przyzna wsparcie począwszy od miesiąca, w którym złożono wniosek o ustalenie niepełnosprawności lub stopnia niepełnosprawności. Jak liczyć ten termin, gdy orzeczenie o niepełnosprawności uzyskano w postępowaniu sądowym?

REKLAMA

Stawkę za grudzień trzeba zaktualizować. Nie każdy o tym pamięta. Pracownicy powinni sprawdzić, czy dostali należne pieniądze

Zmiany wprowadzane na gruncie prawa pracy i prawa podatkowego najczęściej wchodzą w życie na początku roku kalendarzowego. W szczególności dotyczy to przypadków, w których są one związane z obciążeniami finansowymi. Niestety nie jest to regułą, co oznacza, że zawsze trzeba zachować czujność.

ZUS najpierw przyznał matce 800 plus, a teraz każe oddać pieniądze. Jednocześnie jednak nadal je… wypłaca. Co się dzieje? [wyrok]

Świadczenie 800 plus ma poprawić sytuację dzieci. Trafia jednak do rąk rodziców. Takie rozwiązanie jest zrozumiałe i uzasadnione, ale okazuje się, że może również być źródłem wielu problemów. I nie chodzi o to, że rodzice się nie dogadują między sobą. Również ZUS czasami zmienia zdanie.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA