REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na co zwrócić uwagę po zakończeniu przez pracownika urlopu bezpłatnego?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Donata Hermann
ekspert ds. prawa i rynku pracy
Na co zwrócić uwagę po zakończeniu przez pracownika urlopu bezpłatnego? ważność badań lekarskich, ważność przeszkolenia z zakresu BHP, czy w trakcie urlopu bezpłatnego nie zostały zmienione wynagrodzenia w grupie pracowników zatrudnionych na tym samym stanowisku. / fot. Shutterstock
Na co zwrócić uwagę po zakończeniu przez pracownika urlopu bezpłatnego? ważność badań lekarskich, ważność przeszkolenia z zakresu BHP, czy w trakcie urlopu bezpłatnego nie zostały zmienione wynagrodzenia w grupie pracowników zatrudnionych na tym samym stanowisku. / fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik może przejść na urlop bezpłatny po przychyleniu się do tej decyzji przez pracodawcę. Wspólnie uzgadniają czas trwania urlopu. Na co należy zwrócić uwagę w przypadku powrotu pracownika do pracy po zakończeniu urlopu bezpłatnego?

Powrót pracownika z urlopu bezpłatnego

Pracownik może skorzystać z urlopu bezpłatnego pod warunkiem, że pracodawca przychyli się do jego wniosku w tej sprawie.

REKLAMA

Przepisy prawa pracy nie ograniczają długości urlopu bezpłatnego. Urlop ten może być udzielony pracownikowi na jeden dzień, cały rok lub nawet dłuższy czas. Czas trwania urlopu bezpłatnego zależy od ustaleń między stronami stosunku pracy.

Jeśli pracownik przebywa w ciągu roku kalendarzowego nieprzerwanie co najmniej miesiąc na urlopie bezpłatnym należy pamiętać o tym, aby po jego powrocie do pracy sprawdzić:

  • ważność badań lekarskich,
  • ważność przeszkolenia z zakresu BHP,
  • czy w trakcie urlopu bezpłatnego nie zostały zmienione wynagrodzenia w grupie pracowników zatrudnionych na tym samym stanowisku.

Urlop bezpłatny trwający co najmniej miesiąc nie pozostaje bez wpływu na przysługujący pracownikowi wymiar urlopu wypoczynkowego.

Polecamy: Świadczenia dla pracujących rodziców. Urlopy, zasiłki, ochrona

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 300 Kodeksu pracy, w sprawach nieunormowanych przepisami prawa pracy do stosunku pracy stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu cywilnego, jeżeli nie są one sprzeczne z zasadami prawa pracy. Zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego, jeżeli termin jest oznaczony w miesiącach lub latach, a ciągłość terminu nie jest wymagana, miesiąc liczy się za dni trzydzieści, a rok za dni trzysta sześćdziesiąt pięć. Zatem miesiąc urlopu bezpłatnego oznacza w tym przypadku 30 dni.

Jeśli pracownik korzysta z pojedynczych dni urlopu bezpłatnego w obrębie danego roku kalendarzowego, ale łącznie wykorzystuje co najmniej 30 dni tego urlopu to wymiar jego urlopu wypoczynkowego również ulega proporcjonalnemu obniżeniu (z pewnym wyjątkiem). Zgodnie bowiem z § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop: „jeżeli okresy nieobecności w pracy wymienione w art. 155(2) § 1 Kodeksu pracy (w tym okresy urlopu bezpłatnego) obejmują części miesięcy kalendarzowych, przy proporcjonalnym obniżeniu wymiaru urlopu wypoczynkowego, zgodnie z art. 155(2) § 2 Kodeksu pracy, za miesiąc uważa się łącznie 30 dni.

Korzystanie z urlopu bezpłatnego pozostaje bez wpływu na przysługujący pracownikowi wymiar urlopu wypoczynkowego tylko wtedy gdy pracownik wykorzystał cały przysługujący mu urlop wypoczynkowy na dany rok kalendarzowy przed rozpoczęciem korzystania z urlopu bezpłatnego lub pracodawca działając na korzyść pracownika, nie obniża wymiaru urlopu wypoczynkowego po urlopie bezpłatnym.

Art. 1552. Kodeksu pracy [Urlop proporcjonalny po okresach nieobecności]

§ 1. Przepis art. 1551 § 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio do pracownika powracającego do pracy u dotychczasowego pracodawcy w ciągu roku kalendarzowego po trwającym co najmniej 1 miesiąc okresie:

  1. urlopu bezpłatnego;
  2. urlopu wychowawczego;
  3. odbywania zasadniczej służby wojskowej lub jej form zastępczych, służby przygotowawczej, okresowej służby wojskowej, terytorialnej służby wojskowej pełnionej rotacyjnie, przeszkolenia wojskowego albo ćwiczeń wojskowych;
  4. tymczasowego aresztowania;
  5. odbywania kary pozbawienia wolności;
  6. nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy.

§ 2. Jeżeli okres, o którym mowa w § 1 pkt 1 i 3-6, przypada po nabyciu przez pracownika prawa do urlopu w danym roku kalendarzowym, wymiar urlopu pracownika powracającego do pracy w ciągu tego samego roku kalendarzowego ulega proporcjonalnemu obniżeniu, chyba że przed rozpoczęciem tego okresu pracownik wykorzystał urlop w przysługującym mu lub w wyższym wymiarze.

Pracownik może rozpocząć korzystanie z urlopu bezpłatnego 1 stycznia danego roku kalendarzowego, czyli wtedy, gdy nie nabył prawa do urlopu wypoczynkowego za dany rok kalendarzowy. W takim przypadku wymiar urlopu wypoczynkowego należy ustalić w wymiarze proporcjonalnym do okresu zatrudnienia pozostałego do końca roku kalendarzowego.

Pracownik jest zatrudniony na czas nieokreślony; jest uprawniony do urlopu wypoczynkowego w wyższym wymiarze. Został mu udzielony urlop bezpłatny od 1 stycznia 2020 do 31 marca 2020. Pracownikowi przysługuje 20 dni urlopu wypoczynkowego, zgodnie z wyliczeniem:

(26 dni urlopu wypoczynkowego/ 12 miesięcy) x 9 miesięcy (od kwietnia do grudnia) = 19,5 dni urlopu po zaokrągleniu 20 dni

Pracownik może korzystać z urlopu bezpłatnego po 1 stycznia danego roku kalendarzowego. W takim przypadku wymiar przysługującego mu urlopu wypoczynkowego zostaje obliczony proporcjonalnie do okresu zatrudnienia.

Pracownik jest zatrudniony na czas nieokreślony; jest uprawniony do urlopu wypoczynkowego w wyższym wymiarze. Został mu udzielony urlop bezpłatny od 20 stycznia 2020 do 19 lutego 2020. Pracownikowi przysługuje 24 dni urlopu wypoczynkowego, zgodnie z wyliczeniem:

I etap obliczeń:

(26 dni urlopu wypoczynkowego/12 miesięcy) x 1 miesiąc urlopu bezpłatnego = 2,16

II etap obliczeń:

26 – 2,16 = 23,84 po zaokrągleniu 24 dni urlopu wypoczynkowego.

Pamiętaj!

Obniżenie wymiaru urlopu bezpłatnego ma miejsce wtedy, gdy pracownik powraca do pracy po urlopie bezpłatnym trwającym co najmniej miesiąc. Jeśli pracownik nie wraca do pracy po urlopie bezpłatnym a nabył prawo do urlopu wypoczynkowego za dany rok kalendarzowy, przysługuje mu urlop wypoczynkowy w pełnym wymiarze!

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

REKLAMA

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w jego przyznaniu firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia. Może to być nawet 6-krotność wartości przyznanego świadczenia (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu niepełnosprawności (często starsze). Rząd odmówił interwencji, chodź przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

Czym jest oskarżenie prywatne

Nie każde przestępstwo ścigane jest z urzędu. W polskim prawie karnym istnieje grupa czynów, w których to sam pokrzywdzony musi wystąpić w roli oskarżyciela – składając do sądu prywatny akt oskarżenia. Jakie to przestępstwa? Jak wygląda procedura?

Małżeńskie jubileusze w Polsce – czy państwo powinno płacić za wierność? Dlaczego potrzebne są regulacje, które umożliwią uhonorowanie par z długim stażem?

Małżeńskie jubileusze w Polsce, czyli uhonorowanie par, które wspólnie przeżyły 50, 60 czy 70 lat, stało się pięknym zwyczajem kultywowanym przez samorządy w całym kraju. W wielu gminach jubilaci otrzymują nie tylko medale „Za długoletnie pożycie małżeńskie”, ale także listy gratulacyjne, nagrody rzeczowe czy nawet świadczenia pieniężne. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy wkracza prawo – Regionalne Izby Obrachunkowe i sądy administracyjne wskazują, że brak jest jednoznacznej podstawy ustawowej do finansowania takich gratyfikacji ze środków publicznych. Pojawia się więc pytanie: czy państwo powinno płacić za wierność i wspólne życie małżonków? Dyskusja wokół jubileuszy małżeńskich dotyka nie tylko kwestii tradycji i wartości rodzinnych, ale także zasady legalizmu, konstytucyjnej równości obywateli i ograniczeń prawa finansów publicznych. Spór o to, jak uregulować świadczenia dla małżeńskich jubilatów, trafił już do Senatu – i może zadecydować o przyszłości tego wyjątkowego zwyczaju.

REKLAMA

Reklama aptek wraca? Przełomowy projekt ustawy po wyroku TSUE

Rząd planuje uchylenie całkowitego zakazu reklamy aptek. Zmiana jest konsekwencją wyroku TSUE, który uznał polskie przepisy za zbyt restrykcyjne i sprzeczne z prawem unijnym. Nowa ustawa ma pozwolić aptekom na reklamę, ale w ściśle określonych ramach i z wyższymi karami za nadużycia.

14. emerytura z KRUS - ile i dla kogo w 2025 r. Kiedy wypłata?

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego poinformowała w komunikacie, że dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane "czternastą emeryturą", będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Kto ma prawo do tego świadczenia, ile wyniesie w tym roku?

REKLAMA