Kto płaci za zwrot towaru
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
W literaturze istnieją niekiedy istnieją niekiedy odmienne stanowiska co do tej kwestii. Przeważający jest jednak pogląd, zgodnie z którym w przypadku skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy koszty związane ze zwrotem przesyłki ponosi konsument. Takie rozstrzygnięcie sprawy nie wynika co prawda wprost z ustawy. Przepisy dotyczące sprzedaży na odległość stanowią, że w przypadku odstąpienie od umowy kupujący zwolniony jest z wszelkich zobowiązań. Dotyczy to jednak tylko zobowiązań powstałych przed skorzystanie z prawa do namysłu m.in. zapłatą ceny. Jednak strony umowy: sprzedający i konsument zobowiązani są do zwrotu wzajemnych świadczeń. Oznacza to, że przedsiębiorca dokonuje zwrotu otrzymanej od kupującego ceny, natomiast konsument zwraca towar.
REKLAMA
Kolejnym argumentem przemawiającym za powyższą tezą jest fakt, że przepisy ustawy przewidują wyraźnie tylko w jednym miejscu obowiązek poniesienie przez sprzedawcę kosztów za zwrot rzeczy. Ma to miejsce w przypadku, gdy konsument odstępuje od umowy ponieważ świadczenia nie mogło być spełnione przez przedsiębiorcę i nie chce on przyjąć świadczenia zastępczego. Wydaje się więc słuszne, że w każdym innym wypadku zwrot rzeczy następuje na koszt konsumenta.
Pozostaje jeszcze ostatnia kwestia – odniesienie do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość. Stanowi ona, że konsument z tytułu wykonywania swego prawa odstąpienia od umowy nie może ponosić żadnych kosztów poza bezpośrednimi kosztami zwrotu towarów. Ustawa regulująca sprawy sprzedaży na odległość implementuje do polskiego porządku prawnego m.in. wskazaną dyrektywę. Konieczne jest zatem interpretowanie przepisów ustawy w zgodzie z dyrektywą.
Podstawa prawna:
- art. 7, 13 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (tekst jedn. Dz. U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.);
- art. 6 dyrektywy 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 maja 1997 r. w sprawie ochrony konsumentów w przypadku umów zawieranych na odległość (tekst jedn. Dz.UrzUEL.1997.144.19).
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat