Prawo do namysłu, czyli odstąpienie od umowy
REKLAMA
REKLAMA
Kupując rzeczy w internecie konsument podejmuje decyzję o zawarciu umowy jedynie na podstawie informacji dostarczonych przez sprzedawcę. Niestety pozbawiony jest możliwości sprawdzenia towaru poprzez jego obejrzenie. W ten sposób jego interes nie jest chroniony w dostatecznym stopniu. Dlatego też ma prawo do namysłu i ewentualnego zwrotu towaru do sprzedawcy.
REKLAMA
Dziesięć dni na odstąpienie od umowy
REKLAMA
Konsument może odstąpić od umowy zawartej na odległość bez podania przyczyny. Oznacza to, że nie jest wymagane, aby kupujący podawał sprzedawcy powód rezygnacji za zamówionego towaru. Konsument musi tylko złożyć stosowne oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni. Do zachowania tego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia przed jego upływem.
Termin ten liczy się od dnia wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia zawarcia umowy. W razie braku potwierdzenia informacji, o tym, że takie prawo kupującemu przysługuje termin, w którym konsument może odstąpić od umowy, wynosi trzy miesiące i liczy się od dnia wydania rzeczy. Jeżeli umowa dotyczy świadczenia usługi - od dnia jej zawarcia. Jeżeli jednak konsument po rozpoczęciu biegu tego terminu otrzyma potwierdzenie, termin ulega skróceniu do 10 dni od tej daty.
Nie jest dopuszczalne zastrzeżenie, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy (odstępne).
Oświadczenie
Oświadczenie o odstąpieniu od umowy powinno być złożone na piśmie. Nie wystarczy zatem samo wysłanie e-maila. Chyba, że jest on opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Odstąpienie
Jeżeli konsument odstąpi od umowy, przedsiębiorca ma obowiązek poświadczyć na piśmie zwrot świadczenia.
W przypadku, gdy świadczenie konsumenta ma być spełnione z wykorzystaniem kredytu lub pożyczki udzielonych przez przedsiębiorcę albo gdy umowa przewidywała wykorzystanie kredytu udzielonego na podstawie porozumienia kredytodawcy z przedsiębiorcą, odstąpienie od umowy zawartej na odległość jest skuteczne także wobec umowy kredytu lub pożyczki zawartej przez konsumenta.
Wyjątki
Jeżeli strony nie umówiły się inaczej, prawo odstąpienia od umowy zawartej przez internet nie przysługuje kupującemu w wypadkach:
- świadczenia usług rozpoczętego, za zgodą konsumenta, przed upływem 10 dniowego terminu do odstąpienia od umowy,
- dotyczących nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych po usunięciu przez konsumenta ich oryginalnego opakowania,
- umów dotyczących świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym,
- świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w złożonym przez niego zamówieniu lub ściśle związanych z jego osobą,
- świadczeń, które z uwagi na ich charakter nie mogą zostać zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu,
- dostarczania prasy,
- usług w zakresie gier i zakładów wzajemnych,
- sprzedaży artykułów spożywczych dostarczanych okresowo przez sprzedawcę do mieszkania lub miejsca pracy konsumenta,
- świadczenia, w ściśle oznaczonym okresie, usług w zakresie zakwaterowania, transportu, rozrywek, gastronomii (w wypadku rozrywek na świeżym powietrzu przedsiębiorca może zastrzec także wyłączenie obowiązku zawiadomienia o niemożności spełnienia świadczenia, jednak tylko we wskazanych w umowie okolicznościach).
Regulacje prawne dotyczące umów zawieranych w internecie nie dotyczą umów:
- z wykorzystaniem automatów sprzedających,
- z wykorzystaniem innych automatów umieszczonych w miejscach prowadzenia handlu,
- rent,
- zawartych z operatorami telekomunikacji przy wykorzystaniu publicznych automatów telefonicznych,
- dotyczących nieruchomości, z wyjątkiem najmu,
- sprzedaży z licytacji.
Zadaj pytanie: Forum
Zobacz serwis: Prawa konsumenta
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat