REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklama i ogłoszenie prasowe oraz powinności wydawcy tytułu prasowego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
www.sxc.hu
www.sxc.hu

REKLAMA

REKLAMA

Prasa ma prawo zamieszczać odpłatnie ogłoszenia i reklamy. Definicja reklamy została zamieszczona w ustawie o radiofonii i telewizji, zgodnie z którą reklamą jest przekaz handlowy, pochodzący od podmiotu publicznego lub prywatnego, w związku z jego działalnością gospodarczą lub zawodową, zmierzający do promocji sprzedaży lub odpłatnego korzystania z towarów lub usług; reklamą jest także autopromocja;.

Na podstawie wykładni językowej przyjmuje się więc powszechnie, że reklama czy ogłoszenie to materiały słowne, plastyczne, muzyczne, filmowe, zawierające w sobie jakąś treść lub przekaz.

REKLAMA

REKLAMA

Aby dany materiał można było uznać za reklama/ogłoszenie w rozumieniu prawa prasowego musi być spełniony podstawowy wymóg – materiał musi pochodzi „z zewnątrz". Nie jest to więc materiał redakcyjnym – lecz materiał przyjęty od podmiotu zewnętrznego do emisji. Pojęcie to nie obejmuje więc własnych ogłoszeń/kryptoreklamy wydawcy tytułu prasowego. O tym czy dany materiał stanowi reklamę lub ogłoszenie stanowi jego treść. Tytuł jest przy tym drugorzędny. Są one rozmaicie tytułowane: „Reklama", „Ogłoszenie płatne", „Ogłoszenia drobne", „Informacja handlowa", „Tekst sponsorowany", „Zaproszenie" itp.

Podstawy prawne reklamy zostały uregulowane w art. 36 ustawy prawo prasowe. Zgodnie z powołanym przepisem prasa może zamieszczać odpłatne ogłoszenia i reklamy. Ogłoszenia i reklamy muszą być ponadto oznaczone w sposób nie budzący wątpliwości, iż nie stanowią one materiału redakcyjnego.

Publikowanie reklam lub ogłoszeń jest prawem, a nie obowiązkiem wydawcy tytułu prasowego. Jeśli jednak dany tytuł prasowy podejmuje się emisji reklam lub ogłoszeń – odmowa publikacji konkretnego materiału może nastąpić tylko w razie sprzeczności treści lub formy reklamy czy ogłoszenia:

  •  z prawem,
  •  z zasadami współżycia społecznego,
  •  z linią programową bądź charakterem prasy, w której mają zostać zamieszczone

Forum: Prawo prasowe-sprostowanie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za granice reklamy uznaje się w ustawodawstwie europejskim "dobre obyczaje" jako klauzulę generalną wynikającą z Konwencji Paryskiej o Ochronie Własności Przemysłowej z 1883 r. Charakter taki mają zakazy dotyczące reklamy wprowadzającej w błąd, reklamy ukrytej w materiałach redakcyjnych, działającej na podświadomość człowieka. Niedopuszczalna jest także w prawie europejskim reklama ingerująca w sferę prywatności, zwana także reklamą uciążliwą. W odniesieniu do reklam emitowanych przez stacje radiowe i telewizyjne istotne znaczenie mają postanowienia: Europejskiej Konwencji o Telewizji Ponadgranicznej, sporządzonej w Strasburgu 5 maja 1989 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 32, poz. 160 i 161), Europejskiego Porozumienia o Zapobieganiu Audycjom Nadawanym ze Stacji Znajdujących się poza Terytorium Państwowym sporządzonego w dniu Strasburgu 22 stycznia 1965 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 39, poz. 194 i 195), Międzynarodowej Konwencji o Rozpowszechnianiu Sygnałów Przenoszących Programy, Przekazywanych za Pośrednictwem Satelity z 1974 r. - Konwencja Brukselska, Konwencja o Utworzeniu Europejskiej Organizacji Satelitarnej "Eutelsat", otwartej do podpisu w Paryżu 15 lipca 1982 r. (Dz. U. z 1995 r. Nr 24, poz. 130 i 131) oraz Umowy w sprawie Międzynarodowej Organizacji Telekomunikacji Satelitarnej "Intelsat" (Dz. U. z 1994 r. Nr 110, poz. 530).

Zobacz: Redaktor nie odpowiada za komentarze czytelników

W końcu zakazy reklamy wynikają również z wielu ustaw ustawodawstwa krajowego. Nie sposób ich tu wszystkich wymienić. Można tu jedynie przykładowo wymienić:

  •  zakaz reklamy gier losowych i zakładów wzajemnych

(art. 8 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach losowych i zakładach wzajemnych, tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.)

  •  zakaz reklamy wyrobów tytoniowych w radiu, telewizji oraz prasie dziecięcej i młodzieżowej

(art. 8 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych)

  • zakaz reklamowania się niektórych zawodów: adwokatów, radców prawnych, notariuszy, lekarzy
  •  zakaz ogłoszeń o odpłatnym zbyciu lub o pośredniczeniu w odpłatnym zbyciu lub nabyciu komórek i narządów w celu ich przeszczepiania

(art. 43 ustawy z dnia 1 lipca 2005 r. o pobieraniu przechowywaniu i przeszczepianiu komórek, tkanek i narządów)

Zobacz: Obowiązek rejestracji prasy internetowej

Zakaz reklamy może również wynikać z przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 1993r. o zwalczeniu nieuczciwej konkurencji. W art. 16 określono pojęcie tzw. zakazanej reklamy w zakresie nieuczciwej konkurencji.

REKLAMA

Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
1) reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka;
2) reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi;
3) reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci;
4) wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji;
5) reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.

Ustawa nie zawiera żadnych ograniczeń co do miejsca zamieszczenia reklam i ogłoszeń, ich formatu oraz wysokości cen ogłoszeń i reklam. Nie ma więc przeszkód, aby reklamy były zamieszczane na pierwszej stronie pisma, nawet obok tytułu. 

Jeśli reklama lub ogłoszenie zostało opublikowane zgodnie z powyższymi zasadami to wydawca tytułu prasowego nie ponosi odpowiedzialności za treść reklamy/ogłoszenia. W wyroku Sądu Najwyższego z dnia 8 stycznia 2004r. (I CK 40/03) stwierdzono, że Reklamodawca ponosi pełną odpowiedzialność za treść ogłoszenia, natomiast wydawca odpowiada tylko wówczas, kiedy zamieści takie ogłoszenie, chociaż przy dołożeniu należytej staranności mógł był stwierdzić jego bezprawny charakter.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy zachowek po rodzicach przepada?

Kto ma prawo do zachowku po rodzicach i od czego zależy jego wysokość? Czy roszczenie o zachowek się przedawnia? Oto najważniejsze przepisy i terminy!

Rozprawa przed TSUE ws. WIBOR-u. Nie będzie przełomu?

W dniu 11 czerwca 2025 r. w Luksemburgu odbędzie się rozprawa przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w sprawie C-471/24. Jest to wynik pytań prejudycjalnych skierowanych przez Sąd Okręgowy w Częstochowie, dotyczących interpretacji przepisów prawa unijnego w kontekście kredytów opartych na wskaźniku referencyjnym WIBOR. Pierwsza sprawa w TSUE dotycząca WIBOR-u budzi zrozumiałe zainteresowanie kredytobiorców, prawników i sektora bankowego. Warto jednak rozróżnić realny zakres tej sprawy od medialnych uproszczeń. Nadchodząca rozprawa nie przyniesie jeszcze żadnego rozstrzygnięcia.

Kiedy ostatnia wielka debata prezydencka 2025? Druga tura pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim

Zapowiadana jest ostatnia wielka debata prezydencka przed drugą turą wyborów w 2025 roku. Kiedy odbędzie się debata Karola Nawrockiego i Rafała Trzaskowskiego? Gdzie będzie można obejrzeć debatę?

Biejat i Hołownia popierają Trzaskowskiego [Druga tura]

Magdalena Biejat i Szymon Hołownia popierają Rafała Trzaskowskiego w drugiej turze wyborów prezydenckich 2025 r. Na ile procent może liczyć kandydat na Prezydenta RP?

REKLAMA

[Boże Ciało] Długi czerwcowy weekend 2025. Gdzie dojedziesz tanio pociągiem prosto z Polski? W czerwcu rusza nowy zagraniczny kierunek

Planując zagraniczny wyjazd na czerwcowy długi weekend, warto rozważyć podróż koleją. Z Polski kursują bezpośrednie pociągi m.in. do Czech, Austrii, Niemiec, Słowacji, Węgier oraz na Litwę. Nowością w letnim rozkładzie będzie również bezpośrednie połączenie do Chorwacji, dostępne już od czerwca.

Kogo poprze Mentzen? [Druga tura]

Od tego, kogo poprze Mentzen może zależeć wynik drugiej tury wyborów prezydenckich 2025 r. Dlatego wszyscy tak czekają na informację od Sławomira Mentzena: Trzaskowski czy Nawrocki?

Grozi Ci grzywna 81 tys. zł lub 10% obrotu. Nowe unijne prawo uderzy w tysiące polskich firm

Już za chwilę tysiące firm w Polsce mogą stanąć przed poważnym zagrożeniem – nowa unijna dyrektywa EAA oznacza obowiązkowe zmiany, których zignorowanie może skończyć się katastrofą finansową. Kary sięgają nawet 10% rocznego obrotu lub ponad 81 tys. zł. Wystarczy jedna skarga klienta, by urzędnicy wszczęli kontrolę i nałożyli sankcje. Masz czas tylko do 28 czerwca 2025 r. Potem może być za późno.

Czternasta emerytura w 2025 r. Jaka kwota brutto - netto: najniższa emerytura, czy Rada Ministrów da więcej? Kiedy wypłata?

Dodatkowe roczne świadczenie pieniężne dla emerytów i rencistów, potocznie zwane czternastą emeryturą, będzie w 2025 roku wypłacone we wrześniu, podobnie jak w poprzednich dwóch latach. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie określenia miesiąca wypłaty kolejnego dodatkowego rocznego świadczenia pieniężnego dla emerytów i rencistów w 2025 r., opublikowanych 20 maja 2025 r. Najprawdopodobniej "czternastka" wyniesie w 2025 roku 1878,91 zł brutto (ok. 1709,81 złotych netto), a więc tyle, ile wynosi najniższa emerytura. Choć ustawa daje Radzie Ministrów prawo podwyższenia tej kwoty.

REKLAMA

Jeśli Trzaskowski wygra wybory na Prezydenta Polski, co z prezydenturą Warszawy?

Jeżeli Rafał Trzaskowski wygra wybory na Prezydenta Polski, nie może być jednocześnie prezydentem Warszawy. Zakazuje tego Konstytucja RP. Co z prezydenturą stolicy? Mieliśmy już taki przypadek w historii.

Resort zdrowia: kamery w gabinetach lekarskich, przebieralniach, na sali operacyjnej - nawet bez zgody pacjenta

Przepisy dotyczące monitoringu w placówkach medycznych wywołały gorącą dyskusję, która wciąż trwa, ponieważ wciąż Rzecznik Praw Obywatelskich broni praw pacjentów, a Ministerstwo Zdrowia powołuje się na konieczność ich bezpieczeństwa i nie chce zmian. Z jednej strony celem przepisów jest rzeczywiście zwiększenie bezpieczeństwa pacjentów, a z drugiej – pojawiają się poważne obawy o naruszenie prawa do prywatności i ochrony danych osobowych. Ten problem wraca, szczególnie mając na uwadze ostatnie okoliczności i śmierć lekarza w jednym z krakowskich szpitali, po ataku pacjenta.

REKLAMA