REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uważaj na promocje. Sprawą TEMU i innych znanych sieci zajął się UOKiK

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
Temu, UOKIK, promocje
Uważaj na promocje. Sprawą TEMU i innych znanych sieci zajął się UOKiK
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Uważaj na promocje: sprawą TEMU zajął się UOKiK. W sprawie kluczowe są informacje o obniżkach cen. Co istotne generalna zasada jest taka, że przedsiębiorca, który ogłasza promocję lub wyprzedaż, ma obowiązek poinfomować o obniżce ceny w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Jak było z TEMU? Co więcej, UOKiK informuje, że monitoruje sposób prezentacji tych danych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w handlu elektronicznym, stosując jednolite zasady. Obecnie trwa sześć postępowań wyjaśniających błędne prezentowanie informacji o promocjach, w których wymienione są m.in. takie firmy jak Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo, Shell Polska oraz AzaGroup (sklepy Renee i Born2Be). Dodatkowo, UOKiK wystosował ponad 70 miękkich wystąpień w tym zakresie.

rozwiń >

Uważaj na promocje - sprawą TEMU zajął się UOKiK

Jak czytamy w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów: "Tajemnicze i zwodnicze promocje na Temu? Jak duża jest obniżka? Klienci Temu mogą tego nie wiedzieć. Brak informacji o najniższej cenie z 30 dni przed promocją lub podawanie jej nieprawdziwej wartości – to zarzuty stawiane przez Prezesa UOKiK. Temu grozi kara do 10 proc. obrotu.".

REKLAMA

Jak poinformować klienta o promocji?

Jak można wywieść z przepisu art. 4 ust. 2, 3, 4 i 5 ustawy z dnia 9 maja 2014 r. informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U.2023.168 t.j.) dotyczący sposobu uwidaczniania cen towarów i usług i informowania o promocji, w każdym przypadku informowania o obniżeniu ceny towaru lub usługi – np. poprzez użycie zwrotu „obniżka”, „promocja”, „przecena”, „okazja” obok informacji o aktualnej cenie należy zamieścić informację o najniższej cenie, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Jeżeli towar lub usługa są w sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o najniższej cenie, która obowiązywała od rozpoczęcia sprzedaży do wprowadzenia obniżki. W przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mają krótki termin przydatności, obok informacji o obniżonej cenie należy podać informację o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki. Ten obowiązek informacyjny dotyczy sprzedaży stacjonarnej, internetowej oraz reklamy.

UOKIK: Klienci korzystający z platformy TEMU mogą nie zdawać sobie sprawy, jak wysoka naprawdę jest zniżka. Sprawa jest wyjaśniana

Klienci korzystający z platformy Temu mogą nie zdawać sobie sprawy, jak wysoka naprawdę jest zniżka. Zarzuty, które wysunął Prezes UOKiK, dotyczą braku transparentności – serwis prawdopodobnie nie zawsze podaje najniższą cenę obowiązującą przez 30 dni przed wprowadzeniem promocji bądź prezentuje jej wartość niezgodną z rzeczywistością. W związku z tym TEMU grozi kara, która może wynieść do 10% jego obrotu - jeśli rzeczywiście do takich praktyk dochodzi a prawa konsumentów są naruszane.

Co to jest TEMU?

Prezes UOKiK, Tomasz Chróstny odniósł się do sposobu prezentowania cen promocyjnych na TEMU – jednej z największych platform zakupowych z udziałem kapitału chińskiego. Za jej pośrednictwem niezależni sprzedawcy oferują szeroki wachlarz towarów, od ubrań i kosmetyków, po elektronikę oraz artykuły gospodarstwa domowego. Sprzedażą prowadzoną na terytorium Polski zajmuje się irlandzka firma Whaleco Technology Limited z siedzibą w Dublinie.

Uważaj na promocje. Sprawą TEMU zajął się UOKiK

REKLAMA

Prezes UOKiK zbadał, w jaki sposób konsumenci są informowani o promocyjnych cenach na TEMU, zwracając szczególną uwagę na ujawnianie najniższej ceny z ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Analiza strony internetowej oraz aplikacji mobilnej prowadzona przez UOKiK wykazała, że klienci nie zawsze mają dostęp do rzetelnego punktu odniesienia, do tego jaka była cena, jaka jest promocja – czasem taka informacja w ogóle nie jest prezentowana, a kiedy już się pojawi, może być błędna.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla: obowiązek rzetelnego informowania o cenie obejmuje wszystkie etapy sprzedaży – od przekazów reklamowych, aż do momentu zawarcia umowy. W każdym miejscu, w którym pojawia się komunikat o obniżce, musi znaleźć się informacja o najniższej cenie z 30 dni przed jej wprowadzeniem. Celem jej podawania jest ograniczenie fałszywych promocji. Najniższa cena z 30 dni przed obniżką pozwala konsumentom ocenić, czy oferta jest rzeczywiście korzystna.

Sposób prezentacji obniżki a rzetelność danych

Niezależnie od formy – czy obniżka jest przedstawiana procentowo, liczbowo, za pomocą haseł reklamowych czy graficznych oznaczeń – informacja o najniższej cenie z ostatnich 30 dni powinna być zawsze czytelnie widoczna. Na platformie Temu ma to obejmować etapy takie jak przeglądanie listy produktów, karta produktu oraz wirtualny koszyk. Niestety, analiza UOKiK wykazała, że firma nie we wszystkich przypadkach spełnia ten wymóg, a rozbieżności mogą występować nawet między różnymi wariantami tego samego produktu.

Przykład 1

UOKiK odnotował sytuacje, w których – mimo zmieniających się cen produktu na przestrzeni kilku dni – prezentowana najniższa cena z 30-dniowego okresu nie była aktualizowana. Przykładowo, przy zestawie foliowych balonów cena promocyjna wahała się od 10,07 zł do 14,38 zł, natomiast informacja o najniższej cenie nie zmieniała się i wynosiła 18,48 zł. Choć tego rodzaju stan mógł być adekwatny przy pierwszym ogłoszeniu obniżki, to przy kolejnych zmianach cena odniesienia również powinna ulec aktualizacji.

Przykład 2

Podobne nieprawidłowości zauważono przy promocji rzutnika LCD. Początkowo produkt był oferowany w cenie 849,02 zł przy odniesieniu do najniższej ceny ze 30 dni wynoszącej 960,99 zł. Kilka dni później, mimo że cena rzutnika wzrosła do 891,61 zł, wartość referencyjna pozostawała niezmieniona, czyli wciąż 960,99 zł.

Znaczenie rzetelnej informacji dla konsumenta

Prezes UOKiK podkreślił, że informacja o najniższej cenie obowiązującej przez 30 dni poprzedzających promocję jest kluczowa dla weryfikacji prawdziwości obniżki. Nieprawidłowe dane mogą wprowadzić konsumenta w błąd i sprawić, że zapłaci on więcej, wierząc, że kupuje towar po wyjątkowo atrakcyjnej cenie. Skutkiem fałszywych promocji jest bowiem impuls do dokonywania nieplanowanych zakupów, dlatego przedsiębiorcy mają obowiązek dbać o aktualizację wszystkich przekazywanych informacji.

Wpływ promocji na zachowania zakupowe – wyniki badania

Badanie UOKiK „Wpływ promocji na zachowania zakupowe” wskazało, że 82% konsumentów przy wyborze sklepu internetowego kieruje się obecnością promocji i rabatów – mają one znaczący wpływ na cały proces zakupowy, od pierwszego kontaktu z reklamą, przez analizę oferty, aż po finalny wybór produktu. Choć 85% badanych zna pojęcie „najniższa cena z 30 dni przed obniżką”, to aż 56% ma trudności ze znalezieniem tej informacji podczas korzystania z promocji. Wśród osób, które są zaznajomione z tym pojęciem, 84% porównuje aktualną cenę z ceną referencyjną, a 70% respondentów wskazało na konieczność umieszczenia tej informacji przy ogłaszaniu procentowych obniżek. Dla 61% konsumentów taka informacja stanowi wystarczający punkt odniesienia, aby ocenić korzyści płynące z promocji.

Zjawisko zakotwiczenia

W ramach badania konsumenci, patrząc na prezentowane grafiki, mieli ocenić wartość faktycznej promocji. Okazało się, że powszechne jest zjawisko zakotwiczenia – konsumenci skłonni są przyjmować podaną wartość procentową obniżki bezbłędnie, nawet jeśli ta informacja wynika z odniesienia do ceny rekomendowanej lub jest elementem oferty dotyczącej dodatkowego produktu.

Podsumowując, Prezes UOKiK wyjaśniał przedsiębiorcom, że wielkość promocji musi być obliczana względem najniższej ceny z 30 dni poprzedzających obniżkę, a wszystkie komunikaty promocyjne muszą być zgodne z przepisami. Urząd monitoruje sposób prezentacji tych danych zarówno w sklepach stacjonarnych, jak i w handlu elektronicznym, stosując jednolite zasady. Obecnie trwa sześć postępowań wyjaśniających błędne prezentowanie informacji o promocjach, w których wymienione są m.in. takie firmy jak Zalando, Media Markt, Sephora, Glovo, Shell Polska oraz AzaGroup (sklepy Renee i Born2Be). Dodatkowo, UOKiK wystosował ponad 70 miękkich wystąpień w tym zakresie.

Ustawa z dnia 9 maja 2014 r. informowaniu o cenach towarów i usług (Dz.U.2023.168 t.j.)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z przerwą na papierosa (i e-papierosa) w miejscu pracy (nawet na takiego, który nie zawiera w swoim składzie nikotyny). Nowe przepisy, eliminujące nadużywaną przez pracowników lukę prawną, już obowiązują

W dniu 5 lipca 2025 r. weszły w życie przepisy, które zmieniły definicję papierosów elektronicznych (potocznie zwanych e-papierosami), obejmując nią również wyroby niezawierające w swoim składzie nikotyny. Tym samym – niemożliwym stało się „obchodzenie” przez pracowników zakazu palenia w pomieszczeniach zakładu pracy, zasłaniając się tym, że używane jest urządzenie z płynem beznikotynowym, czego – w praktyce – pracodawca nie mógł w żaden sposób zweryfikować.

Uwaga seniorzy: już nie na wnuczka, a na: reklamację w banku. Nowy rodzaj oszustwa

Uwaga seniorzy: już nie na wnuczka, a na: reklamację w banku. Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa. Polega ono na tym, że przestępcy oferują pomoc w próbie wyłudzenia środków od banku z tytułu rzekomych luk w jego systemach. W rzeczywistości żadnych luk nie ma, a osoba składająca wniosek reklamacyjny, oparty na nieistniejących podstawach, może zostać pociągnięta nawet do odpowiedzialności karnej.

Koszty budowy domu jednorodzinnego 2025-2026. Jak zmieniają się ceny działek, materiałów budowlanych? Na czym można zaoszczędzić?

Czy w 2020 roku można było przewidzieć, że budowa domu w Polsce zdrożeje o blisko połowę w ciągu zaledwie pięciu kolejnych lat? Eksperci Extradom.pl przedstawili prognozy na najbliższą przyszłość, oparte o analizę kosztów budowy domu od 2021 do 2025 roku.

Ile zarabiają lekarze w publicznej służbie zdrowia? Od kilku tysięcy złotych na umowie o pracę do 100 tys. zł i więcej za jedną fakturę wystawioną szpitalowi

Lekarz w publicznym systemie ochrony zdrowia może liczyć na zarobki od kilku tysięcy złotych na umowie o pracę do 100 tys. zł i więcej za jedną fakturę wystawioną szpitalowi. Najmniej zarabiają lekarze na początku drogi zawodowej. Kontrowersje budzą niektóre kontrakty lekarzy specjalistów.

REKLAMA

Europa stawia na migrantów. Polska się starzeje i wyludnia – co dalej?

Rekordowa liczba ludności w Unii Europejskiej – 450,4 mln osób – to efekt rosnącej imigracji, która rekompensuje spadek urodzeń i przewagę zgonów. Europa starzeje się, a migranci łagodzą demograficzny kryzys. Polska, z ujemnym bilansem ludności, stoi dziś na rozdrożu.

Praca sezonowa 2025 r.: co, gdzie, jak i ile?

Sezonowe zatrudnienie to forma pracy, która wyróżnia się kilkoma charakterystycznymi cechami, istotnymi zarówno dla pracowników jak i pracodawców. Na czym polega, w jakim sektorze można znaleźć pracę sezonową, co z pracą sezonową w UE i ile można zarobić?

Kontrole SANEPIDU na koloniach, obozach i na innych obiektach pobytu dzieci i młodzieży w woj. małopolskim

Dzieci i młodzież skorzystają jak co roku z wypoczynku zorganizowanego w formie wyjazdowej jako kolonia, obóz lub jako forma w miejscu zamieszkania, m.in. na półkoloniach organizowanych przez placówki oświatowo-wychowawcze, świetlice szkolne, młodzieżowe domy kultury, ośrodki sportowe. W związku z tym zapowiedziane są kontrole SANEPIDU na koloniach, obozach i innych obiektów pobytu dzieci i młodzieży w woj. małopolskim.

18 lipca pieniądze z ZUS wpłyną na konto. Dobre wieści dla tysięcy Polaków, którzy pobierają świadczenia emerytalne

Już 18 lipca 2025 r. na konta tysięcy emerytów trafią środki z ZUS, mimo że standardowy termin wypłat przypada na 20 lipca. Ze względu na niedzielę, Zakład Ubezpieczeń Społecznych przesunął wypłatę świadczeń o dwa dni wcześniej. To dobra wiadomość dla wielu seniorów.

REKLAMA

Popularne tężnie solankowe niebezpieczne dla zdrowia – groźne bakterie, grzyby, promieniowce i gronkowce wykryte w wodzie solankowej i problem braku norm czystości „leczniczej mgiełki”

Z badań przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytety Rolniczego im. Hugona Kołłątaja w Krakowie wynika, że coraz bardziej zyskujące na popularności miejskie tężnie solankowe, na których pobyt – pod względem absorbcji jodu – porównywany bywa z trzydniowym pobytem nad morzem – pozostawiają wiele do „życzenia” pod względem czystości mikrobiologicznej krążącej w nich wody solankowej oraz wytwarzającej się z niej mgiełki, która jest bezpośrednio wdychana przez użytkowników takich instalacji. Bakterie E.coli, E. faecalis i C. perfringens, to tylko niektóre z groźnych dla zdrowia patogenów wykrytych w solance jednej z miejskich tężni. Powagę problemu potęguje fakt braku odpowiednich norm prawnych.

Polacy są skłonni udostępniać handlowcom swoje dane, jeśli w zamian otrzymają konkretne korzyści

Powstał bardzo ciekawy raport zawierający informacje dotyczące tego, że: DANE W HANDLU SĄ CORAZ MOCNIEJSZĄ „WALUTĄ”. Jak to możliwe? Okazuje się, że Polacy są skłonni udostępniać handlowcom swoje dane, jeśli w zamian otrzymają konkretne korzyści.

REKLAMA