REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uwaga: od 28 czerwca zmiany w: bankomatach, terminalach płatniczych, wpłatomatach, automatach biletowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
niepełnosprawni, akt, bankomaty
Uwaga: od 28 czerwca zmiany w: bankomatach, terminalach płatniczych, wpłatomatach, automatach biletowych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Od 28 czerwca 2025 r. czekają nas kolosalne zmiany dot. takich usług i produktów: bankomaty, terminale płatnicze, wpłatomaty, laptopy, smartfony, tablety, automaty biletowe, routery, modemy, piloty i inne. Taki cel stawia przed państwami członkowskimi Europejski Akt o Dostępności oraz polska ustawa, ale jak to zrobić i co się zmieni?

rozwiń >

Uwaga: od 28 czerwca zmiany w: bankomatach, terminalach płatniczych, wpłatomatach, automatach biletowych itd.

Aż 1 na 4 dorosłe osoby w UE doświadcza niepełnosprawności. Szacuje się, że w Polsce to aż 7 mln osób. Często jednak nie zdajemy sobie sprawy z tej skali, bo większość niepełnosprawności jest dla nas niewidoczna. Równocześnie nasze społeczeństwo coraz szybciej się starzeje. Dziś seniorem jest co czwarty Polak, a w 2050 r. będzie już co trzeci. Dzięki ustawie firmy będą musiały dostosować swoje produkty i usługi do potrzeb wszystkich klientów. W tym do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz osób starszych. Te grupy zyskają lepsze warunki, by w pełni korzystać z życia.

REKLAMA

Absolutnie nowe udogodnienia dla niepełnosprawnych: przepisy ustawy wchodzą w życie 28 czerwca 2025 r.

Jak podkreśla rząd: dotąd prawne obowiązki zapewnienia dostępności miały przede wszystkim podmioty administracji publicznej. Teraz prawo do dostępności uzyska niezbędny biznesowy wymiar, a tym samym dostępność stanie się standardem również w firmach oraz oferowanych przez nie produktach i usługach. Otwierając się na dostępność, firmy otworzą się na ogromny, dotąd często niezauważany rynek konsumentów: osób z niepełnosprawnościami, ich przyjaciół i rodzin, seniorów i tych wszystkich klientów, którzy szukają wygody, intuicyjności.

Kolosalne zmiany dot. takich usług i produktów: bankomaty, terminale płatnicze, wpłatomaty, laptopy, smartfony, tablety, automaty biletowe, routery, modemy, piloty i inne. Już od czerwca 2025 r. ułatwienia dla niepełnosprawnych!

Przedsiębiorców czekają ważne zmiany i już w czerwcu 2025 r. będą musiały być wdrożone nowe przepisy i nowe zasady funkcjonowania w wielu usługach. Zmiany są oczywiście na korzyść konsumentów, w tym też na np. rzecz osób z niepełnosprawnościami. Na mocy nowej ustawy z dnia 26 kwietnia 2024 r. o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze (tzw. Polski Akt o Dostępności) będą musiały być dostosowane usługi użyteczności publicznej. Ustawa ma obowiązywać od 28 czerwca 2025 r. i ma dotyczyć dostosowania wybranych produktów i usług do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Nowe wymogi oznaczają przede wszystkim konieczność dostosowania np. bankomatów i terminali płatniczych, biletomatów czy stron oraz sklepów internetowych.

Ważne

Ta ww. ustawa jest wdrażana do polskiego prawa na skutek unijnej dyrektywy w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, tzw. Europejski Akt o Dostępności (EAA).

European Accessibility Act (Dyrektywa 2019/882)

European Accessibility Act (Dyrektywa 2019/882) to akt prawny, który ma zagwarantować, że określone produkty i usługi (w tym strony internetowe i aplikacje mobilne) będą dostępne dla jak najszerszego grona odbiorców – również tych z ograniczeniami sensorycznymi, ruchowymi czy poznawczymi.

Wiele produktów i usług, których używamy na co dzień, stanie się bardziej przyjaznych, wygodnych i prostych w obsłudze

Rząd informuje: To początek kolejnego etapu budowania dostępnego, niewykluczającego nikogo społeczeństwa: 28 czerwca 2025 r. od tej daty przedsiębiorcy będą musieli wprowadzać na rynek produkty i oferować oraz świadczyć usługi, które spełniają wymagania dostępności. Dzięki temu wiele produktów i usług, których używamy na co dzień, stanie się bardziej przyjaznych, wygodnych i prostych w obsłudze. Dla wszystkich, bez względu na wiek, stopień sprawności, czy trwałe lub czasowe ograniczenia. Kogo dotyczy Polski Akt o Dostępności? Nowe obowiązki będą dotyczyły podmiotów gospodarczych, które oferują produkty lub usługi wymienione w ustawie. Chodzi o przedsiębiorców w całym łańcuchu dostaw:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • producentów,
  • upoważnionych przedstawicieli,
  • importerów (też tych, którzy sprowadzają produkty spoza UE!)
  • dystrybutorów.

Ustawą objęci są też usługodawcy (z wyjątkiem mikroprzedsiębiorstw świadczących usługi).

Jakie produkty będą musiały spełniać wymagania dostępności?

Między innymi takie produkty będą musiały spełnić wymagania dostępności:

  1. samoobsługowe terminale wolnostojące (np. bankomaty, wpłatomaty, automaty biletowe, urządzenia do odprawy na lotnisku, interaktywne terminale informacyjne),
  2. sprzęt komputerowy i systemy operacyjne (np. osobiste komputery stacjonarne, laptopy, smartfony, tablety),
  3. terminale płatnicze (np. terminale w sklepach),
  4. urządzenia do świadczenia usług telekomunikacyjnych (np. routery, modemy),
  5. urządzenia dostępu do audiowizualnych usług medialnych (np. piloty, urządzenia typu set-top box, odtwarzacze multimedialne),
  6. czytniki książek elektronicznych.

Jakie usługi będą musiały spełniać wymagania dostępności?

Między innymi takie usługi będą musiały spełnić wymagania dostępności:

  • usługi dostępu do audiowizualnych usług medialnych (np. służące obsłudze platform VOD, telewizji hybrydowej),
  • usługi łączności elektronicznej (telefonicznej, internetowej, w tym łączność alarmowa),
  • usługi cyfrowe w transporcie pasażerskim (np. usługi informacyjne, bilety elektroniczne),
  • usługi bankowości detalicznej, w tym punkty informacji („helpdeski”),
  • sklepy internetowe (sprzedaż w Internecie wszelkich produktów i usług),
  • rozpowszechnianie (czyli tworzenie, oferowanie, sprzedaż) książek elektronicznych.

Przykładowo EAA nakłada obowiązek zapewnienia dostępności cyfrowej dajmy na to sklepu internetowego, w takim zakresie:

  • Możliwość obsługi strony bez użycia myszy – np. przez klawiaturę czy urządzenia wspomagające.
  • Możliwość złożenia zamówienia przez osobę z niepełnosprawnością bez konieczności pomocy osób trzecich.
  • Teksty alternatywne dla zdjęć (tzw. alt text) i dostępne formaty dokumentów.
  • Przystępny język i czytelna nawigacja.
  • Zgodność z międzynarodowym standardem WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines).
  • Spójne i zrozumiałe komunikaty o błędach (np. w formularzach).

Jak zapewnić dostępność produktu? Czym jest dostępny produkt?

Dostępny produkt to taki o którym informacja, czyli instrukcje, etykiety, ostrzeżenia, jest dostępna który spełnia wymogi dostępności. Informacje o produkcie, instrukcje, etykiety, ostrzeżenia spełnią wymogi dostępności, jeśli będą:

  • udostępniane za pomocą różnych kanałów sensorycznych (tak aby mogły być odbierane za pomocą zmysłu wzroku lub słuchu)
  • przedstawione w sposób zrozumiały i widoczny
  • przedstawione za pomocą odpowiedniej czcionki z wystarczającym kontrastem i odstępami między literami, wierszami i akapitami.

Produkt, w tym interfejs użytkownika, spełnia wymagania dostępności, jeżeli:

  • umożliwia komunikowanie się – zapewnia dostępność przez różne kanały sensoryczne i alternatywy dla elementów wizualnych, dźwiękowych, mowy i dotykowych
  • wykorzystuje mowę, ale oferuje alternatywy dla mowy i wprowadzania danych głosowych
  • wykorzystuje elementy wizualne, przy czym umożliwia poprawę widoczności, powiększanie obrazu, zwiększanie jasności i kontrastu oraz współpracę z narzędziami wspomagającymi
  • wykorzystuje kolor, ale zapewnia alternatywy dla przekazywania informacji za pomocą kolorów
  • wykorzystuje sygnały dźwiękowe, ale oferuje alternatywy dla przekazywania informacji za pomocą dźwięków
  • wykorzystuje elementy dźwiękowe, przy czym umożliwia kontrolę głośności i szybkości odtwarzania, redukcję zakłóceń i zapewnia wyrazistość dźwięku
  • wymaga ręcznej obsługi, ale zapewnia sterowanie sekwencyjne, alternatywy dla motoryki małej oraz rozróżnienie przełączników dotykiem.

Jak zapewnić dostępność usługi? Czym jest dostępna usługa?

Dostępna usługa to taka o której informacje są dostępne, która spełnia wskazane wymogi dostępności. Informacje o oferowanych usługach oraz produktach z nimi związanych spełnią wymogi dostępności, jeśli są udzielane:

  • w postaci papierowej lub elektronicznej z wykorzystaniem więcej niż jednego kanału sensorycznego, tak aby mogły zostać odebrane za pomocą zmysłu wzroku, czy słuchu)
  • w sposób jasny i zrozumiały
  • w formatach tekstowych wspierających alternatywną komunikację
  • z zastosowaniem odpowiednich rozmiarów i kroju czcionki, kontrastu oraz odstępów między literami i wierszami
  • z wykorzystaniem alternatywnych form prezentacji treści nietekstowych.

Usługa, w tym interfejs użytkownika, spełnia wymagania dostępności, jeżeli:

  • umożliwia komunikowanie się – zapewnia dostępność przez różne kanały sensoryczne i alternatywy dla elementów wizualnych, dźwiękowych, mowy i dotykowych
  • wykorzystuje mowę, ale oferuje alternatywy dla mowy i wprowadzania danych głosowych
  • wykorzystuje elementy wizualne, przy czym umożliwia poprawę widoczności, powiększanie obrazu, zwiększanie jasności i kontrastu oraz współpracę z narzędziami wspomagającymi
  • wykorzystuje kolor, ale zapewnia alternatywy dla przekazywania informacji za pomocą kolorów
  • wykorzystuje sygnały dźwiękowe, ale oferuje alternatywy dla przekazywania informacji za pomocą dźwięków
  • wykorzystuje elementy dźwiękowe, przy czym umożliwia kontrolę głośności i szybkości odtwarzania, redukcję zakłóceń i zapewnia wyrazistość dźwięku
  • wymaga ręcznej obsługi, ale zapewnia sterowanie sekwencyjne, alternatywy dla motoryki małej oraz rozróżnienie przełączników dotykiem.
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Empatia zamiast strachu? Apel w sprawie małoletnich pasażerów

Kontrolerzy powinni być świadomi emocji dzieci i podchodzić do nich z empatią stosowną do ich wieku - podkreśla Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak. Do biura RPD wpływa wiele zgłoszeń dotyczących łamania praw dziecka w środkach transportu publicznego.

Czym jest świadczenie urlopowe, ile wynosi w 2025 roku i czym różni się od tzw. wczasów pod gruszą. Podatki i składki ZUS

W sezonie wakacyjnym wielu pracowników zadaje sobie pytanie: czy oprócz wynagrodzenia za urlop przysługuje mi jakieś dodatkowe świadczenie? Odpowiedź brzmi: tak, jeśli spełnione są odpowiednie warunki — możesz otrzymać tzw. świadczenie urlopowe lub „wczasy pod gruszą”. Co to dokładnie oznacza? Wyjaśniamy!

Upoważnienie do opieki nad dzieckiem: do pobrania na wyjazd w wakacje [WZÓR]

Wakacje to okres częstych wyjazdów dzieci, czasami również z innymi osobami niż rodzice. Dzieci, które wyjeżdżają z babcią, dziadkiem, ciocią, wujkiem czy innymi osobami, muszą mieć ze sobą upoważnienie. Rodzice przygotowują takie pismo i najlepiej, aby podpisali je wspólnie.

Więcej i lepiej dla Ukraińców? Jest projekt zmian ustawy [dot. pobytu, 800 plus, świadczeń, zakwaterowania, pracy]

Więcej i lepiej dla Ukraińców? Jest projekt zmian ustawy w zakresie pobytu, świadczeń, zakwaterowania i pracy Ukraińców na terytorium Polski. Najważniejszym uprawnieniem jest przedłużenie tymczasowej ochrony i związanych z nią uprawnień dla uchodźców do 4 marca 2026 roku. Jednocześnie planowane są zmiany w procedurach pobytowych, rejestracji PESEL, a także w funkcjonowaniu ośrodków zbiorowego zakwaterowania.

REKLAMA

Jednorazowo 7000 zł z ZUS: łatwiej, szybciej, bez decyzji

Jednorazowo 7000 zł z ZUS: łatwiej, szybciej, bez decyzji. A wszystko to za sprawą rozporządzenia, które ma się zmienić, aby ułatwić świadczeniobiorcom sprawne uzyskanie pieniędzy i uniknięcie zbędnych procedur i biurokracji. Co zatem się zmieni?

Wygrana bez rekompensaty: Firma pokonała ZUS na całej linii, ale kosztów nie odzyskała

Firma pokonała ZUS, ale nie uzyskała rekompensaty. „Ponad 871 decyzji ZUS, 150 tys. stron dokumentacji, tysiące godzin pracy. Wszystkie sprawy wygrane przez przedsiębiorcę przed sądami w I i II instancji. W teorii - spektakularny sukces. W praktyce ekonomiczna porażka" - pisze dzisiejszy „Dziennik Gazeta Prawna".

Alarmujący raport NIK o sytuacji niepełnosprawnych. Jest źle, potrzebne są zmiany

Alarmujący raport NIK o sytuacji niepełnosprawnych. Jest źle, potrzebne są zmiany. Co to są warsztaty terapii zajęciowej (WTZ)? Kto organizuje i po co są warsztaty terapii zajęciowej (WTZ)? Co się dzieje z pieniędzmi z PFRON i jakie nadużycie wykryto - wszystko to wynika z najnowszego raportu NIK.

Abonament RTV: drożej w 2026 roku. Jakie zniżki za zapłatę z góry? Jakie kary za niepłacenie abonamentu i brak rejestracji odbiornika?

W 2026 roku obowiązywać będą wyższe stawki abonamentu RTV niż w 2025 roku. Tak wynika z rozporządzenia Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji z 27 czerwca 2025 r. w sprawie wysokości opłat abonamentowych za używanie odbiorników radiofonicznych i telewizyjnych oraz zniżek za ich uiszczanie z góry za okres dłuższy niż jeden miesiąc w 2026 r. 

REKLAMA

22 lipca 2025 r.: rekonstrukcja rządu

Rekonstrukcja rządu odbędzie się we wtorek 22 lipca 2025 roku. Została opóźniona o tydzień na wniosek marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Czym zostało podyktowane opóźnienie zmian w rządzie?

Co daje niepełnosprawność sprzężona?

Co daje niepełnosprawność sprzężona? Chociaż większość osób, które cierpi na różnego rodzaju zaburzenia powiedziałoby raczej: co odbiera niepełnosprawność sprzężona? (sic!). Odbiera zdrowie i jakość życia, a czasami nawet samo życie. W artykule skupimy się omówieniu podstawowych pojęć i uprawnień, szczególnie dla dzieci, związanych z niepełnosprawnością sprzężoną. Zatem: co to jest niepełnosprawność sprzężona? Jakie to są niepełnosprawności sprzężone? Czy autyzm to niepełnosprawność sprzężoną? Kto orzeka o niepełnosprawności sprzężonej?

REKLAMA