REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kim jest rzetelny pośrednik?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Śmigulska
Pośrednikiem w obrocie nieruchomościami może być osoba posiadająca licencje.
Pośrednikiem w obrocie nieruchomościami może być osoba posiadająca licencje.

REKLAMA

REKLAMA

Rzetelny pośrednik to fachowiec, którego zadaniem jest kojarzenie stron transakcji przy sprzedaży, zakupie, wynajmie, najmie oraz dzierżawie lokali bądź budynków. Obecnie na rynku nieruchomości pojawiło się bardzo dużo przedsiębiorców, którzy świadczą usługi pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Jakie warunki powinni oni spełniać?

Przedsiębiorcy trudniący się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami są powszechnym zjawiskiem na tym rynku. Coraz częściej korzystamy z ich pomocy przy zakupie czy sprzedaży mieszkania. Chociażby dlatego, że czynności z tym związane są nieraz bardzo czasochłonne. Zanim jednak zdecydujemy się na tego typu usługi trzeba wiedzieć kilak rzeczy.

REKLAMA

Kto to jest pośrednik?

Pośrednikiem w obrocie nieruchomościami może być osoba posiadająca licencje. Ma to na celu poprawienie jakości świadczonych usług. Tym bardziej, że transakcje, przy których uczestniczą pośrednicy często dotyczą znacznych środków pieniężnych. Wymóg licencjonowania ma pomóc w osiągnięciu dobrych standardów wykonywania usług przez pośredników oraz zwiększyć ochronę konsumentów.

Osoba, która chce uzyskać licencję pośrednika musi:

  • posiadać zdolność do czynności prawnych
  • nie być karana za przestępstwa przeciwko mieniu, dokumentom, za przestępstwa gospodarcze, za fałszowanie pieniędzy, papierów wartościowych, znaków urzędowych, za składanie fałszywych zeznań oraz za przestępstwa skarbowe
  • posiadać wykształcenie wyższe
  • ukończyć studia podyplomowe w tym zakresie
  • odbyć odpowiednia praktykę
  • dokonać wpisu do centralnego rejestru pośredników w obrocie nieruchomościami

Zobacz również: Jak rozpoznać profesjonalnego pośrednika w obrocie nieruchomościami?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązki pośrednika

REKLAMA

Pośrednik w obrocie nieruchomościami ma obowiązek swoje czynności zgodnie z przepisami prawa, standardami zawodowymi ustalonymi przez organizacje zawodowe pośredników oraz zasadami etyki zawodowej. Zakres czynności, do wykonywania których zobowiązany jest przedsiębiorca określa zawarta w formie pisemnej umowa. Tylko na tej podstawie pośrednik w obrocie nieruchomościami może reklamować daną nieruchomość do sprzedaży albo najmu. Niedopuszczalne jest zatem by przedsiębiorca trudniący się obrotem nieruchomościami wystawiał ofertę sprzedaży lokalu bez zgody właściciela.

Pan Kowalski zamieścił na jednej ze stron internetowych ogłoszenie o wynajmie lokalu mieszkalnego. Parę dni później zauważył, że jego nieruchomość znajduje się w ofercie pewnego pośrednika. Czy przedsiębiorca miał do tego prawo? Nie. Pośrednik nie ma prawa zamieszczać w swojej ofercie reklam nieruchomości, co do których nie uzyskał zgody konsumenta. Można zawiadomić o tym fakcie komisje Odpowiedzialności Zawodowej przy Ministerstwie Budownictwa. W przypadku stwierdzenia przez Komisje naruszeń prawa lub standardów zawodowych pośrednik może zostać ukarany upomnieniem, nagan, zawieszeniem licencji zawodowej a w ostateczności wykreśleniem z rejestru pośrednika w obrocie nieruchomościami.

Co powinno znajdować się w umowie z pośrednikiem?

  • imię i nazwisko pośrednika w obrocie nieruchomościami,
  • numer licencji zawodowej,
  • oświadczenie pośrednika o posiadaniu ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej,
  • określić czynności jakie pośrednik powinien wykonać,
  • wysokość prowizji, obecnie waha się od 2 do 3 % ceny faktycznie uzyskanej,
  • termin jej zapłaty, zasadniczo, wynagrodzenie należy się po zawarciu umowy końcowej.

Jakie czynności powinien dokonywać pośrednik?

  • gromadzenie i udzielanie informacji potrzebnych do zawarcia przez inne osoby umów,
  • podejmowanie czynności zmierzających do wyszukiwania kontrahentów i kojarzeniu stron,
  • aranżowanie oględzin nieruchomości,
  • udział w negocjacjach, jeżeli konsument ma takie życzenie.

Zobacz serwis: Konsument - usługi

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe procedury "Niebieskie Karty", system eNK@ – rząd pracuje nad nowelizacją przepisów

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o przeciwdziałaniu przemocy domowej. Nowelizacja ma zredukować biurokrację i ułatwić skuteczne wsparcie osobom doświadczającym przemocy domowej. Wśród najważniejszych zmian – uproszczenie dokumentacji, rozszerzenie kompetencji służb oraz utworzenie centralnego rejestru eNK@.

Trzecia Droga – rozpad. Kulisy rozstania PSL i Polski 2050 – co poszło nie tak?

Trzecia Droga właśnie się rozpadła – Kosiniak-Kamysz ogłasza koniec sojuszu z Hołownią, choć miało wyglądać inaczej. „To był projekt wyborczy, finał już za nami” – zdradził. Co wydarzyło się za kulisami? Czy PSL ruszy do wyborów samodzielnie, a Hołownia pójdzie własną drogą?

Skąd wziąć dodatkowe środki na nieprzewidziane wydatki?

Nieprzewidziane wydatki potrafią zaskoczyć w najmniej oczekiwanym momencie. Awarie domowe, pilna potrzeba naprawy samochodu, dodatkowe opłaty za leczenie czy nieplanowane wydarzenia rodzinne to sytuacje, które mogą znacząco obciążyć budżet. W takich chwilach kluczowe staje się znalezienie szybkiego i bezpiecznego źródła finansowania.

Już 30 czerwca 2025 r. skrócony czas pracy stanie się rzeczywistością: 6 (zamiast 8) godzin pracy dziennie, 3-dniowy weekend albo dodatkowe dni urlopu, bez zmniejszenia wynagrodzenia

W dniu 28 kwietnia br. MRPiPS ogłosiło program pilotażowy skrócenia czasu pracy, z którego będą mogli skorzystać przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski, a na początku czerwca br. – w odpowiedzi na interpelację poselską w tej sprawie – ujawniło więcej szczegółów. Już niebawem, tysiące pracowników będzie mogło pracować 6 (zamiast 8) godzin dziennie, cieszyć się z 3-dniowego weekendu lub z dodatkowych dni urlopu, zachowując przy tym prawo do dotychczasowego wynagrodzenia. Stratni nie będą również pracodawcy, którzy zdecydują się na wprowadzenie pilotażu, bo na jego realizację (tylko w pierwszym roku) MRPiPS przewidziało budżet aż 10 mln zł.

REKLAMA

Tysiące matek zyska zasiłek i to nie 800 plus a więcej [projekt MRPiPS z 23 maja 2025]. Koniec z krzywdzącą luką prawną

Tysiące matek zyska zasiłek i to nie 800+ a więcej. Dlaczego? Bo resort pracy przygotował projekt rozporządzenia z 23 maja 2025 r. Jest to dokładnie rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniające rozporządzenie w sprawie zakresu informacji o okolicznościach mających wpływ na prawo do zasiłków z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa lub ich wysokość oraz dokumentów niezbędnych do przyznania i wypłaty zasiłków. Projekt skierowany został do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania. Jaka grupa zyska zasiłek i z jakiego powodu?

Zasiłek stały z MOPS. Co wlicza się do dochodu? [Przykłady]

Przegląd ostatnich orzeczeń sądów administracyjnych pokazuje, iż kwestia zaliczania do dochodu poszczególnych świadczeń wciąż rodzi wątpliwości. Dlaczego dochód jest tak ważny w przypadku zasiłku stałego?

Wakacje a alimenty. Przepisy i orzeczenia sądów

„Moi synowie są coraz starsi i rosną ich wydatki np. na ubrania, korepetycje, zajęcia sportowe. Z tego powodu chciałabym wnosić o podwyższenie wysokości alimentów. Czy wyjazdy również wpływają na wysokość alimentów? Co w sytuacji, gdy część wakacji dzieci spędzają u ojca?” – pyta Czytelniczka.

Zasiłek pogrzebowy do reformy. Polska Izba Branży Pogrzebowej apeluje o uproszczenie i cyfryzację procedur

Obecny system przyznawania zasiłków pogrzebowych jest skomplikowany, niejednolity i przestarzały – alarmuje Polska Izba Branży Pogrzebowej. Jej doradca – Wojciech Labuda, w rozmowie z redakcją Infor.pl wskazuje, że potrzebna jest nie tylko deregulacja, ale również pełna cyfryzacja i ujednolicenie przepisów. Prace legislacyjne już ruszyły, ale – jak podkreśla ekspert – to dopiero początek drogi.

REKLAMA

Pieniądze dla rodziców, którzy stracili dziecko, w tym przez poronienie (nawet, gdy nie można zidentyfikować płci). MRPiPS przygotowało projekt i uzupełniło lukę prawną

Pojawił się projekt rozporządzenia z dnia 23 maja 2025 r. Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno – rentowe. Przedmiotowy projekt rozporządzenia wprowadza rozwiązania, które zrównają uprawnienia w dostępie do zasiłku pogrzebowego z tytułu poniesienia kosztów pogrzebu dziecka martwo urodzonego, bez względu na kryterium możności ustalenia płci takiego dziecka.Projekt skierowany został do uzgodnień i opiniowania.

Zwolnienia lekarskie kontroluje ZUS ale może też pracodawca. Kiedy chory może się spodziewać kontroli?

Jednym z zadań Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest nadzór nad wydatkowaniem środków z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Działania te polegają m.in. na kontroli w zakresie zwolnień lekarskich. ZUS kontroluje, czy osoba, której wystawiono zwolnienie lekarskie rzeczywiście jest niezdolna do pracy oraz czy wystawione zaświadczenie lekarskie jest zasadne. ZUS kontroluje także prawidłowość wykorzystywania zwolnień lekarskich, czyli co faktycznie robi osoba na zwolnieniu lekarskim. Ale nie tylko ZUS ma prawo kontrolować zwolnienia lekarskie – również pracodawcy mają prawo sprawdzić, czy pracownik uczciwie korzysta z eZLA. Regionalni rzecznicy prasowi ZUS wyjaśniają te kwestie.

REKLAMA