REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektronizacja zamówień publicznych – 2018 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Elektronizacja zamówień publicznych – 2018 r./ fot. Fotolia
Elektronizacja zamówień publicznych – 2018 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już w 2018 r. ma nastąpić pełna elektronizacja zamówień publicznych. Oznacza to, że komunikacja pomiędzy zamawiającym i oferentami odbywać się będzie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zmiany wprowadzane są dwuetapowo: etap pierwszy rozpoczął się 18 kwietnia b.r. natomiast drugi etap rozpocznie się 18 października 2018 r.

Zmiany w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zostaną wprowadzone na skutek ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. nowelizującej ustawę Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.). Zmiany w zamówieniach publicznych są powodowane m.in. koniecznością implementacji dyrektyw unijnych w tym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Główną zmianą w stosunku do starego porządku jest wprowadzenie obowiązkowej elektronizacji. Ma ona polegać na tym by zastąpić środkami elektronicznymi, pisemną formę komunikacji między zamawiającym a oferentem. Istotną jest także zastąpienie dość obszernej dokumentacji, Jednolitym Europejskim Dokumentem Zamówienia (JEDZ), nazywanym jednolitym dokumentem.

Komunikacja elektroniczna

Nowelizacja przepisów o zamówieniach publicznych zakłada odejście do pisemnej formy na rzecz formy elektronicznej. Ustawodawca wprowadza nowy rozdział w p.z.p. – rozdział 2a Komunikacja zamawiającego z wykonawcami.

Zgodnie z nowymi przepisami, kontakt pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, zwłaszcza w sprawach składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oraz oświadczeń, w tym jednolitego dokumentu, odbywać się będzie za pomocą środków elektronicznych.

REKLAMA

Oferty, wnioski i oświadczenia (w tym JEDZ), o których mowa powyżej muszą zostać sporządzone w formie dokumentu elektronicznego a także należy je opatrzyć bezpiecznym podpisem elektronicznym, pod rygorem nieważności.                

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako środek komunikacji elektronicznej należy tutaj rozumieć faks a także inne środki komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Do tych środków zaliczymy m.in. sms, czy też pocztę elektroniczną.

Zamawiający może ustalić sposób przedstawienia informacji zawartych w ofercie w postaci katalogu elektronicznego lub dołączenia katalogu elektronicznego do oferty albo może dopuścić taką możliwość.

Od 18 kwietnia br. centralny zamawiający ma obowiązek komunikacji z wykonawcą wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.18 października 2018 r. obowiązek kontaktu z użyciem środków elektronicznych obejmie wszystkich zamawiających – jest to tzw. pełna elektronizacja zamówień publicznych.

Interoperacyjność środków i narzędzi

Obowiązkiem zamawiającego jest także zapewnienie aby narzędzia wykorzystywane do komunikacji z wykonawcami przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, oraz ich właściwości techniczne były niedyskryminujące, ogólnie dostępne. Chodzi o to by nie wykorzystywać środków i narzędzi, które mogłyby ograniczać niektórych wykonawców w dostępie do oferty. Zastosowane środki powinny być interoperacyjne z powszechnie stosowanymi narzędziami.

W pewnych sytuacjach jednak, zamawiający może skorzystać ze środków, które nie są ogólnie dostępne. Może się to zdarzyć jedynie gdy zamawiający:

  • oferuje nieograniczony, pełny, bezpośredni i bezpłatny dostęp, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, do narzędzi, urządzeń lub formatów plików od dnia opublikowania ogłoszenia o zamówieniu lub dnia wysłania zaproszenia do potwierdzenia zainteresowania lub
  • zapewnia, że wykonawcy nieposiadający dostępu do narzędzi, urządzeń lub formatów plików, lub możliwości jego uzyskania, będą mogli - w terminie umożliwiającym przystąpienie do postępowania o udzielenie zamówienia - zastosować tymczasowe narzędzia bezpłatnie udostępnione w sieci, o ile brak dostępu nie wynika z przyczyn dotyczących wykonawcy, lub
  • udostępnia inny środek komunikacji elektronicznej do składania oferty.

Wyjątki od zasady

Nowelizacja przepisów o zamówieniach publicznych, co do zasady, zakłady obligatoryjność komunikacji na linii zamawiający-wykonawca, za pomocą środków elektronicznych. Od tej zasady ustawodawca wprowadza jednak kilka wyjątków (w art. 10c ust.1 p.z.p.). Zamawiający może odstąpić od tego wymogu np. gdy:

  • zamówienia ma charakter wyspecjalizowany i użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne lub nie są obsługiwane za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji;
  • użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby specjalistycznego sprzętu, który nie jest dostępny dla zamawiającego;
  • jest to niezbędne z powodu naruszenia bezpieczeństwa środków komunikacji elektronicznej;
  • jest to niezbędne z uwagi na potrzebę ochrony informacji szczególnie wrażliwych.

W wyżej opisanych przypadkach, składanie oferty odbywa się za pośrednictwem operatora pocztowego, osobiście, lub za pośrednictwem posłańca.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (j.t.Dz. U. z 2017 r. poz. 1219)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Nowe limity dorabiania do emerytury i renty od grudnia 2025 r. Kto i ile może dorobić bez zmniejszenia lub zawieszenia świadczenia z ZUS?

Jest to bardzo ważna informacja dla rencistów i wcześniejszych emerytów, którzy dorabiają do swoich świadczeń. Od 1 grudnia 2025 r. zmieniają się graniczne kwoty przychodu, które powodują zmniejszenie lub zawieszenie świadczeń (emerytur i rent) z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Limity te będą wyższe niż w poprzednich trzech miesiącach. Bezpieczny próg przychodu (do którego można zarabiać bez obawy o zmniejszenie lub zawieszenie emerytury lub renty) wzrośnie o 16,10 zł, do kwoty 6 140,20 zł brutto. A górna granica zwiększy się o 30 zł i wyniesie 11 403,30 zł brutto. Zarobki powyżej tej kwoty w grudniu 2025 r., styczniu i lutym 2026 r. sprawią, że ZUS zawiesi emeryturę lub rentę.

Nie opiekujesz się rodzicami? Stracisz spadek. Samorządy mają dość utrzymywania seniorów i domagają się zwrotu ponoszonych kosztów

Kto powinien ponosić koszt pobytu mieszkańca w DPS? Przepisy jasno wskazują kolejność. Niestety regulacje te narażają samorządy na ogromne koszty, których nigdy nie mogą odzyskać, nawet jest pensjonariusz posiada duży majątek.

Od umowy zlecenia czasami nie płaci się podatku według skali. Od czego to zależy? Warto znać przepisy, by nie popełnić tego błędu

W 2026 roku umowy cywilnoprawne, w tym umowa zlecenia, mają znaleźć się pod specjalnym nadzorem organów Państwowej Inspekcji Pracy. Warto więc pamiętać o tym, że czasami ich rozliczanie podlega szczególnym zasadom.

Czy chory pracownik musi przywieźć laptop do firmy? Sprzęt stanowi własność pracodawcy, a z przepisów wynika, jak trzeba postępować

Czy na czas swojej nieobecności pracownik musi zwrócić do firmy laptop i telefon? Trzeba pamiętać o przestrzeganiu prostych zasad, w tym tej, że udostępnione pracownikowi narzędzia pracy stanowią własność pracodawcy.

REKLAMA

Czy pracodawca odbierze pracownikowi ryczałt za pracę zdalną w czasie urlopu? Nie zawsze i nie każdemu. Od czego to zależy?

Czy nieobecność w pracy oznacza wypłatę ryczałtu za pracę zdalną w obniżonej wysokości? W obowiązujących przepisach nie znajdziemy jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jak więc prawidłowo postępować? Trzeba przemyśleć to zawczasu.

Czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie urlopu bezpłatnego, a innym razem nie. Dlaczego tak jest? Warto znać zasady

Na jakich zasadach pracownicy mogą korzystać z urlopu bezpłatnego? Warto znać te przepisy, bo wynika z nich, że czasami pracodawca musi się zgodzić na udzielenie, a innym razem nie. Znajomość zasad pozwoli uniknąć zaskoczenia.

Pracodawca nie może odmówić udzielenia urlopu opiekuńczego. Ale zapłacić za niego nie musi.

Urlop opiekuńczy funkcjonuje już ponad 2 lata, jednak ze względu na to, że nie jest powszechnie wykorzystywany, nie każdy wie, na jakich zasadach można z niego skorzystać. Warto znać przepisy, by wiedzieć, na co można liczyć.

Żeby rozwiązać umowę o pracę, musi istnieć prawdziwa i istotna przyczyna. Trzeba też pamiętać, aby ją odpowiednio wskazać w oświadczeniu

Każda ze stron umowy o pracę może ją rozwiązać za wypowiedzeniem. Jednak trzeba pamiętać o tym, że trwałość stosunku pracy podlega szczególnej ochronie. To sprawia, że pracodawca jako podmiot profesjonalny musi w takim wypadku pamiętać o dopełnieniu szczególnych formalności.

REKLAMA

Te kwoty pracodawca odliczy z pensji pracownika. Ochrona wynagrodzenia ich nie obejmuje. Dlaczego?

Jak powinien postąpić pracodawca, jeśli wypłaci pracownikowi wyższe wynagrodzenie niż należne? W przepisach przewidziano specjalną regulację, która pozwala na dokonanie odliczenia, ale tylko na ściśle określonych zasadach. Jak trzeba zrobić to poprawnie?

Pracownik rozwiąże umowę, a pracodawca będzie mógł starać się o odszkodowanie. Jakie warunki muszą być spełnione?

Zarówno pracodawca, jak i pracownik mogą rozwiązać umowę o pracę za wypowiedzeniem. Jednak robiąc to, muszą przestrzegać określonych zasad, by nie narazić się na konieczność wypłacenia drugiej stronie odszkodowania. O co chodzi?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA