REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Elektronizacja zamówień publicznych – 2018 r.

Bartłomiej Ceglarski
Bartłomiej Ceglarski
Elektronizacja zamówień publicznych – 2018 r./ fot. Fotolia
Elektronizacja zamówień publicznych – 2018 r./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Już w 2018 r. ma nastąpić pełna elektronizacja zamówień publicznych. Oznacza to, że komunikacja pomiędzy zamawiającym i oferentami odbywać się będzie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Zmiany wprowadzane są dwuetapowo: etap pierwszy rozpoczął się 18 kwietnia b.r. natomiast drugi etap rozpocznie się 18 października 2018 r.

Zmiany w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zostaną wprowadzone na skutek ustawy z dnia 22 czerwca 2016 r. nowelizującej ustawę Prawo zamówień publicznych (dalej: p.z.p.). Zmiany w zamówieniach publicznych są powodowane m.in. koniecznością implementacji dyrektyw unijnych w tym zakresie.

REKLAMA

REKLAMA

Główną zmianą w stosunku do starego porządku jest wprowadzenie obowiązkowej elektronizacji. Ma ona polegać na tym by zastąpić środkami elektronicznymi, pisemną formę komunikacji między zamawiającym a oferentem. Istotną jest także zastąpienie dość obszernej dokumentacji, Jednolitym Europejskim Dokumentem Zamówienia (JEDZ), nazywanym jednolitym dokumentem.

Komunikacja elektroniczna

Nowelizacja przepisów o zamówieniach publicznych zakłada odejście do pisemnej formy na rzecz formy elektronicznej. Ustawodawca wprowadza nowy rozdział w p.z.p. – rozdział 2a Komunikacja zamawiającego z wykonawcami.

Zgodnie z nowymi przepisami, kontakt pomiędzy zamawiającym a wykonawcą, zwłaszcza w sprawach składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oraz oświadczeń, w tym jednolitego dokumentu, odbywać się będzie za pomocą środków elektronicznych.

REKLAMA

Oferty, wnioski i oświadczenia (w tym JEDZ), o których mowa powyżej muszą zostać sporządzone w formie dokumentu elektronicznego a także należy je opatrzyć bezpiecznym podpisem elektronicznym, pod rygorem nieważności.                

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jako środek komunikacji elektronicznej należy tutaj rozumieć faks a także inne środki komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Do tych środków zaliczymy m.in. sms, czy też pocztę elektroniczną.

Zamawiający może ustalić sposób przedstawienia informacji zawartych w ofercie w postaci katalogu elektronicznego lub dołączenia katalogu elektronicznego do oferty albo może dopuścić taką możliwość.

Od 18 kwietnia br. centralny zamawiający ma obowiązek komunikacji z wykonawcą wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.18 października 2018 r. obowiązek kontaktu z użyciem środków elektronicznych obejmie wszystkich zamawiających – jest to tzw. pełna elektronizacja zamówień publicznych.

Interoperacyjność środków i narzędzi

Obowiązkiem zamawiającego jest także zapewnienie aby narzędzia wykorzystywane do komunikacji z wykonawcami przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, oraz ich właściwości techniczne były niedyskryminujące, ogólnie dostępne. Chodzi o to by nie wykorzystywać środków i narzędzi, które mogłyby ograniczać niektórych wykonawców w dostępie do oferty. Zastosowane środki powinny być interoperacyjne z powszechnie stosowanymi narzędziami.

W pewnych sytuacjach jednak, zamawiający może skorzystać ze środków, które nie są ogólnie dostępne. Może się to zdarzyć jedynie gdy zamawiający:

  • oferuje nieograniczony, pełny, bezpośredni i bezpłatny dostęp, przy użyciu środków komunikacji elektronicznej, do narzędzi, urządzeń lub formatów plików od dnia opublikowania ogłoszenia o zamówieniu lub dnia wysłania zaproszenia do potwierdzenia zainteresowania lub
  • zapewnia, że wykonawcy nieposiadający dostępu do narzędzi, urządzeń lub formatów plików, lub możliwości jego uzyskania, będą mogli - w terminie umożliwiającym przystąpienie do postępowania o udzielenie zamówienia - zastosować tymczasowe narzędzia bezpłatnie udostępnione w sieci, o ile brak dostępu nie wynika z przyczyn dotyczących wykonawcy, lub
  • udostępnia inny środek komunikacji elektronicznej do składania oferty.

Wyjątki od zasady

Nowelizacja przepisów o zamówieniach publicznych, co do zasady, zakłady obligatoryjność komunikacji na linii zamawiający-wykonawca, za pomocą środków elektronicznych. Od tej zasady ustawodawca wprowadza jednak kilka wyjątków (w art. 10c ust.1 p.z.p.). Zamawiający może odstąpić od tego wymogu np. gdy:

  • zamówienia ma charakter wyspecjalizowany i użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne lub nie są obsługiwane za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji;
  • użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby specjalistycznego sprzętu, który nie jest dostępny dla zamawiającego;
  • jest to niezbędne z powodu naruszenia bezpieczeństwa środków komunikacji elektronicznej;
  • jest to niezbędne z uwagi na potrzebę ochrony informacji szczególnie wrażliwych.

W wyżej opisanych przypadkach, składanie oferty odbywa się za pośrednictwem operatora pocztowego, osobiście, lub za pośrednictwem posłańca.

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 1020 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (j.t.Dz. U. z 2017 r. poz. 1219)

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Sejm online: M.in. Kodeks pracy i Kodeks cywilny [Transmisja online w dniach 3 i 4 grudnia 2025 r. nr posiedzenia 46.]

3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm będzie procedował m.in. nowelizację przepisów Kodeksu pracy i Kodeksu cywilnego. Infor.pl zaprasza na transmisję online (od godz. 10.00).

Karpiowe 2025. Sprawdź, gdzie urzędnicy dostaną nawet 1450 zł!

Pracownicy samorządowi w Polsce mogą liczyć na bardzo zróżnicowane świadczenia świąteczne z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). W 2025 roku kwoty „karpiowego” wahają się od zaledwie 90 zł do nawet 1450 zł. Najwyższe dopłaty wypłaci Poznań, ale w kilku dużych miastach – w tym w Krakowie i Lublinie – świątecznych dodatków dla urzędników nie będzie wcale.

Ustawa łańcuchowa zawetowana przez Prezydenta Nawrockiego. Dlaczego?

Ustawa łańcuchowa wprowadzająca zakaz trzymania psów na uwięzi została zawetowana przez Prezydenta Karola Nawrockiego. Dlaczego? Ma zaproponować własny projekt ustawy.

500 plus dla par z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim. Jest już wszystko jasne, Senacka Komisja Petycji pojęła decyzję

Czy małżeństwa z co najmniej 50-letnim stażem małżeńskim otrzymają jednorazowe wsparcie finansowe od państwa? Jest petycja dotycząca tzw. „500 plus dla małżeństw” – nowego świadczenia, które miałoby docenić trwałość długoletnich związków. Senacka Komisja Petycji analizuje i podejmuje decyzję.

REKLAMA

Zniżki dla seniorów. Jak można zaoszczędzić na świątecznych zakupach?

Czas przedświątecznych zakupów nie zawsze jest powodem do radości u wielu osób starszych. Gdzie szukać oszczędności? Czy Karta Dużej Rodziny przyda się seniorowi? O jakich jeszcze dokumentach warto pamiętać? Prezentujemy kilka przydatnych przykładów.

Osoba kierownicza, czy kierownix? Neutralność płciowa nazw stanowisk pracowniczych - nowy obowiązek pracodawców od 24 grudnia 2025 r.

W dniu 24 grudnia 2025 r. wchodzi w życie nowelizacja kodeksu pracy. Jedną z istotnych zmian jest nałożenie na pracodawców obowiązku, by ogłoszenia o naborze na stanowisko oraz nazwy stanowisk były neutralne pod względem płci, a proces rekrutacyjny przebiegał w sposób niedyskryminujący. Czy to oznacza, że także w codziennej działalności w zakładach pracy (poza procesem rekrutacji) nazwy stanowisk nie powinny wskazywać na konkretną płeć?

Ile razy pracownik musi zachorować, aby pracodawca mógł go zwolnić? Przepisy są jasne, ale nie każdy je rozumie

Sezon infekcyjny trwa. Pracownicy chorują, a świadomość po pandemii covid wzrosła i zdecydowaniem częściej niż przed laty decydują się na korzystanie ze zwolnień lekarskich. To bez wątpienia dezorganizuje pracę w wielu firmach i pojawia się pytanie, czy osobom, których częściej nie ma w pracy, niż są, można wypowiedzieć umowy?

Miliony Polaków inwestują w kryptowaluty. Właśnie zapadła decyzja, która zaczyna wszystko od nowa

W polskim świecie kryptowalut nastąpił zwrot, którego niewielu się spodziewało. Decyzja podjęta w Pałacu Prezydenckim wywołała falę komentarzy wśród inwestorów i przedsiębiorców działających w branży cyfrowych aktywów. Chodzi o przepisy, które miały wejść w życie już wkrótce i całkowicie przebudować krajobraz rynku krypto w Polsce. Co się stało i jakie będą tego konsekwencje?

REKLAMA

Złamana noga lub ręka na śliskim chodniku, uraz głowy od spadającego z dachu lodu - od kogo (i jak) można dostać odszkodowanie? Odpowiedzialność gminy, wspólnot, spółdzielni i właścicieli nieruchomości

Najważniejsze w takim przypadku jest ustalenie kto odpowiada za utrzymanie (w tym np. odśnieżanie) miejsca, gdzie doszło do nieszczęśliwego wypadku. Za stan chodnika lub drogi odpowiada podmiot ustawowo zobowiązany do ich utrzymania – najczęściej będzie to gmina, wspólnota mieszkaniowa, spółdzielnia lub właściciel przylegającej nieruchomości. Rzecznik Finansowy wyjaśnia, że nie każda szkoda powstała w wyniku poślizgu prowadzi do wypłaty odszkodowania – decydują konkretne okoliczności i wina odpowiedzialnego podmiotu.

Świadczenie wspierające 2026 - kwota. Wystarczy 70 punktów w decyzji WZON. Wniosek do ZUS można złożyć już w grudniu

Osoby, które w decyzji Wojewódzkiego Zespołu do Spraw Orzekania o Niepełnosprawności otrzymały co najmniej 70 punktów, mogą już składać wnioski o świadczenie wspierające. Jeśli zrobią to w grudniu lub styczniu, świadczenie będzie przysługiwać od stycznia 2026 r. Natomiast gdy wniosek zostanie złożony dopiero w lutym, wypłata rozpocznie się od lutego, a świadczenie za styczeń przepadnie - wyjaśnia Krystyna Michałek, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS w województwie kujawsko-pomorskim.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA