REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Osoba uprawniona w postępowaniu mediacyjnym w sprawach karnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Studzińska
Prawnik, Mediator Stały przy Sądzie Okręgowym w Rzeszowie
Przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w postępowaniu karnym ustawodawca powierzył osobom uprawnionym./Fot. Shutterstock
Przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w postępowaniu karnym ustawodawca powierzył osobom uprawnionym./Fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w postępowaniu karnym ustawodawca powierzył osobom uprawnionym. Jednakże postawił przed nimi szereg wymagań, które muszą spełnić.

Kwestię wymagań, jakie musi spełnić osoba uprawniona, która będzie prowadziła mediację w sprawach karnych reguluje rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych z dnia 7 maja 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 716 ) ( dalej jako: rozporządzenie).

REKLAMA

Polecamy: Pomoc społeczna. Komentarz do ustawy

Zgodnie z treścią § 4 powyższego rozporządzenia do przeprowadzenia postępowania mediacyjnego jest uprawniona osoba, która:

  1. posiada obywatelstwo polskie
  2. korzysta z pełni praw publicznych
  3. ma pełną zdolność do czynności prawnych
  4. ukończyła 26 lat
  5. zna język polski w mowie i piśmie
  6. nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe
  7. posiada umiejętności i wiedzę w zakresie prowadzenia postępowania mediacyjnego, rozwiązywania konfliktów i nawiązywania kontaktów międzyludzkich
  8. daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków
  9. została wpisana do wykazu.

Jak widać ustawodawca we wskazanym rozporządzeniu umieścił katalog wymagań, które musi spełnić osoba uprawniona do przeprowadzenia mediacji. Dodatkowo osoba uprawniona do prowadzenia postępowania mediacyjnego powinna posiadać szereg umiejętności, jak i predyspozycji, które będą jej pomocne w pośredniczeniu pomiędzy podejrzanym (oskarżonym) a pokrzywdzonym. Oprócz umiejętności i wiedzy, które są nieodzownym elementem, który charakteryzuje dobrego mediatora, powinien on znać odpowiednie techniki i narzędzia w zakresie prowadzenia postępowania mediacyjnego oraz potrafić z nich korzystać. Zapewne może to być umiejętność prowadzenia negocjacji i nakłonienia stron (podejrzanego/oskarżonego i pokrzywdzonego) do zawarcia ugody, a w efekcie jej skutecznego wykonania. To nie osoba uprawniona ma rozwiązać zaistniały spór czy konflikt istniejący pomiędzy stronami (oskarżonym a pokrzywdzonym) – ma ona być ich „przewodnikiem” i pomóc im w osiągnięciu porozumienia. Osoba uprawniona prowadząca mediację nie powinna i nie może proponować im żadnych rozwiązań. Ma to być porozumienie wypracowane przy jej pomocy, ale przez same strony (podejrzanego/oskarżonego i pokrzywdzonego). Osoba uprawniona jest gwarantem prawidłowości przebiegu postępowania mediacyjnego w postępowaniu karnym.

Zgodnie z art. 23 a § 3 Kodeksu postępowania karnego (dalej jako k.p.k.[1]) postępowania mediacyjnego nie może prowadzić osoba, co do której w sprawie zachodzą okoliczności określone w art. 40 i art. 41 § 1 k.p.k., czynny zawodowo sędzia, prokurator, asesor prokuratorski, a także aplikant wymienionych zawodów, ławnik, referendarz sądowy, asystent sędziego, asystent prokuratora oraz funkcjonariusz instytucji uprawnionej do ścigania przestępstw. Przepis art. 42 stosuje się odpowiednio.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Osoby te nie mogą prowadzić mediacji, a taka sytuacja nie powinna zaistnieć, gdyby jednak się zdarzyła osoby te należy bezwzględnie wykluczyć z postępowania mediacyjnego.

REKLAMA

Wpisu na listę osób uprawnionych do prowadzenia mediacji w sprawach karnych dokonuje prezes sądu okręgowego na wniosek osoby zainteresowanej, która spełnia wszystkie wymagania określone w Rozporządzeniu. Prezes sądu okręgowego prowadzi listy osób uprawnionych do prowadzenia mediacji w sprawach karnych.

Dokonując wpisu prezes sądu okręgowego wydaje decyzję administracyjną, od której w przedmiocie wpisu służy odwołanie do prezesa sądu apelacyjnego. Wpis do wykazu zawiera następujące dane:

  1. Imię i nazwisko oraz datę urodzenia osoby uprawnionej
  2. Adres do korespondencji osoby uprawnionej
  3. Numer telefonu, adres poczty elektronicznej osoby uprawnionej

Powyżej wskazane elementy wpisu mają charakter obligatoryjny, a wykaz osób uprawnionych do prowadzenia mediacji w sprawach karnych zamieszczony jest na stronie internetowej Sądu Okręgowego i ma on charakter jawny.

REKLAMA

Osoba uprawniona ma obowiązek zawiadomić prezesa sądu okręgowego, o każdej zmianie danych, które zawiera wpis, a także o utracie, któregokolwiek z warunków, który jest konieczny, aby mogła prowadzić postępowania mediacyjne. Do warunków tych zalicza się: posiadanie obywatelstwa polskiego, korzystanie z pełni praw publicznych, posiadanie pełnej zdolności do czynności prawnych, umiejętność posługiwania się językiem polskim w mowie i piśmie, posiadanie umiejętności i wiedzy w zakresie przeprowadzania postępowania mediacyjnego, rozwiązywania konfliktów i nawiązywania kontaktów międzyludzkich, a także osoba ta nie może być prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe. Osoba uprawniona ma obowiązek zawiadomić prezesa sądu okręgowego w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany lub utraty spełnienia warunku. Po otrzymaniu zawiadomienia o zmianie danych lub utracie któregokolwiek z powyższych warunków prezes sądu okręgowego dokonuje aktualizacji wykazu.

Podsumowując, postępowanie mediacyjne w postępowaniu karnym mogą prowadzić osoby uprawnione, które spełniają warunki określone w § 4 rozporządzenia i uzyskały wpis na listę osób uprawnionych do prowadzenia postępowania mediacyjnego w sprawach karnych prowadzoną przez prezesa sądu okręgowego, oraz wobec których nie zachodzą przesłanki wyłączenia określone w art. 40 i 41 k.p.k.

[1] Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego, (Dz.U. z 2018 r., poz. 1987 ze zm.)

Polecamy serwis: Prawo karne

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Duża podwyżka świadczenia dla mężczyzny z rocznika 1957. Kolejne prawomocne orzeczenie sądu powszechnego po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20

Przybywa prawomocnych orzeczeń w sprawach po wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20. Przedstawię wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Niski wiek emerytalny kobiet to bomba z opóźnionym zapłonem. Polki stracą tysiące na emeryturze

Polska starzeje się w szybkim tempie, co już dziś budzi poważne obawy o przyszłość systemu emerytalnego. Międzynarodowy Fundusz Walutowy alarmuje: jeśli nie zostaną wprowadzone pilne reformy, do 2050 roku świadczenia mogą spaść nawet o jedną trzecią. Najbardziej ucierpią kobiety, osoby o niskich dochodach i pracownicy niestandardowi. Czy jest jeszcze czas, by uniknąć kryzysu?

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

REKLAMA

Nowe podatki w budżecie UE po 2028 roku: firmy i konsumenci zapłacą więcej

Unia Europejska planuje głęboką reformę budżetu na lata 2028–2034, której centrum stanowią nowe źródła dochodów – de facto nowe unijne podatki. ETS, CBAM, opłata od e-odpadów, wyższy podatek od plastiku, a także kontrowersyjna składka CORE dla dużych firm mają przynieść blisko 60 mld euro rocznie. Choć środki mają wspierać transformację energetyczną, bezpieczeństwo i konkurencyjność, przedsiębiorcy ostrzegają przed ryzykiem nadmiernego obciążenia, zwłaszcza dla małych i średnich firm.

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany?

Staż pracy a urlop. Czy w 2025 r. będą zmiany? Być może, szczególnie w obliczu gruntownych zmian prawa w zakresie zaliczania do stażu pracy okresu zatrudnienia w ramach JDG i umów zleceń! Co więcej, w polskiej debacie publicznej coraz głośniej wybrzmiewa postulat, który może zrewolucjonizować podejście do praw pracowniczych – wprowadzenie powszechnego tzw. urlopu stażowego. Wówczas nie-pracownicy również skorzystaliby na zmianach. Pomysł, choć nie nowy, nabiera impetu w kontekście rosnącej świadomości na temat potrzeby zachowania równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Czy dodatkowe dni wolne, uzależnione od lat spędzonych na rynku pracy, wejdą w życie? W wielu zawodach już tak jest! Być może stanie się to więc powszechnym prawem.

4-dniowy tydzień pracy: hit czy mit? Nabór wniosków od 14 sierpnia do 15 września 2025 r.

Skrócenie tygodnia pracy do czterech dni nie jest już tylko trendem na zachodzie. Jeszcze kilka lat temu koncepcja czterodniowego tygodnia pracy wydawała się futurystycznym eksperymentem. Dziś coraz więcej firm testuje ten model, motywowane realnymi korzyściami: większym zaangażowaniem zespołów, niższą rotacją, a nawet oszczędnościami kosztowymi, np. dzięki programowi pilotażowemu z MRPiPS. Etap II programu to właśnie testowanie zaproponowanego modelu skróconego czasu pracy w środowisku pracy – zaczyna się 1 stycznia 2026 r. i trwa do 31 grudnia 2026 r.

Wzrost wynagrodzeń w budżetówce. Coś się zmienia po 10 latach, ale to nie jest dobra wiadomość

Po raz pierwszy od dekady doszło do bezprecedensowego porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego - zarówno związki zawodowe, jak i organizacje pracodawców jednomyślnie sprzeciwiły się rządowej propozycji zaledwie 3-procentowej podwyżki płac w budżetówce. Uchwała nr 139 RDS, przyjęta 14 lipca 2025 roku, to nie tylko wyraz wspólnego stanowiska wobec zbyt niskiego wzrostu wynagrodzeń, lecz także sygnał narastającego kryzysu w dialogu społecznym i zapowiedź otwartego sporu z rządem.

REKLAMA

Okulary za kierownicą: kiedy grozi mandat nawet w wysokości 500 zł? O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

Unia chce słuchać dzieci, zanim uchwali prawo. Nadchodzi rewolucja w legislacji?

Parlament Europejski chce wprowadzenia obowiązkowego testu praw dziecka dla wszystkich nowych przepisów wychodzących z Komisji Europejskiej. – Dzieci wiedzą, czego chcą, i potrafią to jasno powiedzieć – przekonuje Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Bezpieczeństwo w sieci, walka z mową nienawiści, edukacja o prawach i realna pomoc dla ofiar przemocy to tylko część postulatów najmłodszych obywateli UE. Unia słucha ich coraz uważniej – i właśnie to może całkowicie zmienić sposób, w jaki tworzone jest prawo w Europie. Czy nadchodzi era legislacji pisanej oczami dziecka?

REKLAMA