REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Termin udzielenia odpowiedzi na reklamację usługi turystycznej

Anna Śmigulska
Jeżeli organizator nie odpowie na reklamację w terminie 30 dni, reklamację uznaje się za uzasadnioną. Wtedy biuro podróży zobowiązane jest do spełnienia żądania określonego przez konsument w zgłoszeniu reklamacyjnym.
Jeżeli organizator nie odpowie na reklamację w terminie 30 dni, reklamację uznaje się za uzasadnioną. Wtedy biuro podróży zobowiązane jest do spełnienia żądania określonego przez konsument w zgłoszeniu reklamacyjnym.

REKLAMA

REKLAMA

Pojechałeś na wycieczkę i wróciłeś z niej niezadowolony? Usługa turystyczna nie została wykonana zgodnie z umową? Masz prawo złożyć reklamację a organizator turystyki ma obowiązek odpowiedzieć na nią w terminie 30 dni.

Często korzystamy z usług biur podróży jednak nie zawsze usługi te są wykonywane w sposób odpowiedni. Konsumenci są świadomi tego, że mogą w takiej sytuacji składać reklamację i żądać stosownego odszkodowania. Jednak co zrobić jeśli czekamy na odpowiedź od organizatora turystyki w nieskończoność?

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz również: Nieprawidłowo wykonana usługa turystyczna

30 dni

Przede wszystkim organizator turystki, który jest odpowiedzialny za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy nie ma w tej sprawie całkowitej dowolności. Konsument, który złożył reklamację powinien otrzymać na nią odpowiedź w ciągu 30 dni.

REKLAMA

Jeżeli zauważymy jakieś nieprawidłowości w trakcie trwania imprezy turystycznej, to możemy składać reklamację do pilota wycieczek. Ten z kolei, jeżeli nie jest w stanie załatwić reklamacji przekazuje ja niezwłocznie do organizatora turystyki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Od kiedy liczyć początek terminu

Termin trzydziestodniowy, w którym organizator ma obowiązek ustosunkować się do pisma reklamacyjnego biegnie od momentu zakończenia wycieczki. Jeżeli natomiast reklamacja została zgłoszona po zakończeniu imprezy turystycznej termin ten liczy się od momentu jej złożenia.

Brak odpowiedzi

Jeżeli konsument nie otrzyma odpowiedzi na reklamację w powyższych terminach może to być znamienne w skutkach dla organizatora turystyki. W takiej sytuacji uznaje się bowiem reklamację za uzasadnioną. To znaczy, że biuro podróży jest wtedy zobowiązane do spełnienia żądania określonego przez konsument w zgłoszeniu reklamacyjnym.

Pani Mariola po powrocie z wycieczki z Bułgarii złożyła reklamację do organizatora turystyki z żądaniem zapłaty odszkodowania. Dotyczyła ona głównie nieprawidłowości związanych z zakwaterowaniem. Otrzymała pokój w dwu zamiast trzy gwiazdkowym hotelu. W pokoju nie było wc, ani ciepłej wody, a do plaży był 1 km zamiast 200 m, tak jak to było wskazane w umowie. Odpowiedź na reklamację pani Mariola otrzymała odmowną. Ma jednak wątpliwości czy było to postępowanie słuszne? Pismo od organizatora turystyki otrzymała bowiem po półtora miesiącu.                                                                                                         Nie. W tym przypadku organizator ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację w ciągu trzydziestu dni od momentu kiedy reklamacja została złożona. Nie dochowanie tego obowiązku skutkuje uznaniem reklamacji. To oznacza, że pani Mariola ma prawo zażądać wypłaty wskazanego w reklamacji odszkodowania i wyznaczyć tym celu odpowiedni termin. Jeżeli ten termin nie zostanie zachowany można wystąpić na drogę sądową.

W odpowiedzi na reklamację nie wystarczy samo stwierdzenie, że reklamację nie została uwzględniona. Obowiązkiem organizatora turystki jest określenie w formie pisemnej szczegółowego uzasadnienia przyczyny odmowy.

Zobacz również: Naruszenia w umowach z biurami podróży

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Podział majątku po rodzicach. Co musisz wiedzieć o podziale spadku po śmierci rodziców? Oto lista obowiązków, o których nie możesz zapomnieć

Po śmierci rodziców, sprawy spadkowe zazwyczaj wymagają formalnego uregulowania i podziału majątku między wszystkich prawnie uprawnionych. Bez znajomości procedur i praw, łatwo o konflikty rodzinne i nieporozumienia, dlatego kluczowe jest, aby od początku wiedzieć, jak postępować. Oto szczegóły.

Nowa lista refundacyjna. Ministerstwo zdecydowało

Od 1 stycznia 2026 roku refundacją zostaną objęte 24 nowe terapie, w tym 9 onkologicznych i 8 przeznaczonych dla pacjentów z chorobami rzadkimi. Siedemnaście z nich trafi do programów lekowych, a siedem będzie dostępnych w refundacji aptecznej. „Nakłady na politykę lekową i refundację leków systematycznie wzrastają” – podkreśliła wiceminister zdrowia Katarzyna Kacperczyk, podsumowując zmiany w polityce lekowej na koniec roku.

Najemca nie płaci czynszu - właściciel zabiera drzwi do mieszkania. Czy tak można legalnie pozbyć się niechcianego lokatora?

Wiadomo nie od dziś, że system eksmisyjny działa w Polsce źle. Nie są rzadkością: odległy termin wydania prawomocnego wyroku eksmisyjnego i długi czas przyznawania mieszkań socjalnych lub pomieszczeń tymczasowych. Dlatego wielu właścicieli mieszkań na wynajem w obliczu uciążliwego, niesolidnego najemcy popada w desperację. Czasem konflikty z lokatorami, którzy odmawiają wyprowadzki, mogą kończyć się dość nietypowo. Dwa miesiące temu, media społecznościowe obiegło zdjęcie mężczyzny, który deklarował, że w ramach pomocy swojej znajomej zabrał drzwi do mieszkania zasiedlonego przez zadłużoną lokatorkę. Takie niestandardowe rozwiązanie wzbudziło entuzjazm i rozbawienie dużej części internautów. Trzeba natomiast pamiętać, że jeśli lokator będzie odpowiednio zdeterminowany, to próby zabierania drzwi wejściowych lub podobnych działań, mogą skończyć się odpowiedzialnością karną. Wszystko za sprawą przepisów, które wprowadzono po doniesieniach o „czyścicielach kamienic”.

Przepisy nowej ustawy weszły w życie. To nie jest żadna rewolucja, choć niektórzy tak twierdzą. KEUZP jest już postrachem, choć jeszcze go nie ma

W ostatnim czasie niemal każdą zmianę przepisów określa się jako rewolucję. Zanim się przestraszymy, warto przyjrzeć się zakresowi wprowadzanych zmian i ocenić, jakie mogą być ich skutki. A te często okazują się znikome i niekoniecznie nas dotyczą.

REKLAMA

Czy za udział w firmowej Wigilii pracownik musi zapłacić podatek? Ta sprawa nadal budzi wątpliwości, choć od dawna już nie powinna

Czy biorąc udział w firmowej Wigilii pracownik uzyskuje korzyść, którą trzeba opodatkować? Z pewnością wiele osób powiedziałoby, że takie wydarzenie to nie tyle korzyść, co przykry obowiązek. Jednak czy organy podatkowe podzielają ten pogląd?

Prezydent podpisał ustawę o zdrowiu zwierząt - mamy nowy akt prawny, a nie nowelizację. Co reguluje ta ustawa i co z niej wynika dla właścicieli zwierząt - najważniejsze informacje

Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. ustawę z 21 listopada 2025 r. o zdrowiu zwierząt. Dostosowuje ona polskie przepisy do unijnego prawa. Ustawa o zdrowiu zwierząt wprowadza szereg ułatwień dla hodowców, w tym np. tańsze przemieszczanie świń oraz szybsze reagowanie na epidemie. Zmiany dotyczą również lekarzy weterynarii. Ustawa wchodzi w życie z 3-miesięcznym vacatio legis.

Czy szef może pytać chorego pracownika o sprawy służbowe? Gdzie kończy się normalność, a zaczyna nękanie i łamanie praw?

Czy szef może zadzwonić do chorego pracownika? A może lepiej wysłać maila? Relacje pracodawców i pracowników, choć wyczerpująco uregulowane w przepisach, bywają trudne. Gdzie kończy się normalność, a zaczyna łamanie praw?

Czy nowa opłata turystyczna przyniesie gminom miliony? Jest już projekt nowelizacji przepisów. Ile będziemy musieli dopłacić do urlopu?

Czy czeka nas kolejna nowelizacja przepisów o podatkach i opłatach lokalnych? Powstał projekt ustawy nowelizującej, która miałaby wprowadzić nową opłatę – turystyczną. Co to oznacza dla kieszeni przeciętnego Polaka?

REKLAMA

Pod koniec roku ryczałtowca może uratować tylko uważność. Co zrobić by nie stracić ponad 7 tys. złotych?

Koniec roku kalendarzowego to moment, w którym szczególnie trzeba przyglądać się limitom kwotowym, które mają znaczenie dla rozliczeń podatkowych. Czasami przekroczenie granicy o 1 grosz może skutkować utratą nawet 7 tys. złotych. Jak temu zapobiec?

Ważna nowelizacja prawa o notariacie - Prezydent właśnie podpisał, ułatwienia w dziedziczeniu stają się faktem. Będzie mniej formalności do załatwienia

Spadkobiercy będą mieli łatwiej - Prezydent Karol Nawrocki podpisał 12 grudnia 2025 r. nowelizację prawa o notariacie. Wprowadza ona możliwość złożenia stosownego wniosku jeszcze u notariusza. To znaczne ułatwienie i uproszczenie, bowiem dotychczas z takimi wnioskami trzeba było załatwiać sprawy w sądach.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA