Ustawa o systemie oświaty w art. 90g ust. 2 mówi, że stypendium za wyniki w nauce może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysoką średnią ocen oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to stypendium. Natomiast stypendium za osiągnięcia sportowe może być przyznane uczniowi, który uzyskał wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym na szczeblu co najmniej międzyszkolnym oraz co najmniej dobrą ocenę zachowania w okresie (semestrze) poprzedzającym okres (semestr), w którym przyznaje się to stypendium.
Przed przystąpieniem do opracowania projektu uchwały należy szczegółowo przeanalizować obecny kształt przepisów ustawy o systemie oświaty, szczególnie odnoszących się do zagadnień związanych z ustaleniem wysokości dotacji i regułami jej przekazywania oraz rozliczania. Projekt powinien uwzględniać, z punktu widzenia zakresu regulacji, istniejące i podlegające dotowaniu na terenie danej j.s.t., formy prowadzenia działalności oświatowej a także realną możliwość pojawienia się innych, dotychczas niewystępujących.
Z dniem 1 stycznia 2015 r. weszła w życie ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny. Karta Dużej Rodziny („Karta”) przysługuje członkom rodzin wielodzietnych, czyli takich, w których na utrzymaniu rodzica (rodziców) pozostaje co najmniej troje dzieci (i) do ukończenia 18 roku życia, (ii) do ukończenia 25 roku życia - w przypadku gdy dziecko uczy się w szkole lub w szkole wyższej lub (iii) bez ograniczeń czasowych, w przypadku orzeczenia u dziecka niepełnosprawności w stopniu umiarkowanym albo znacznym. Członkami rodziny wielodzietnej są rodzic (rodzice), małżonek rodzica i dzieci.