REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Finanse, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Inflacja czy lockdown - czego bardziej boją się konsumenci?

Inflacja czy kolejny lockdown - czego bardziej boją się polscy konsumenci? Jak długo kryzys będzie miał wpływ na nasze finanse? Jak zapewnić bezpieczeństwo finansowe?

Lepsza ochrona konsumentów

Zapewnienie konsumentom równie wysokiej ochrony w internecie jak przy tradycyjnej sprzedaży i dostarczenie im lepszych informacji to, według prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego, najważniejsze działania w Polsce w ramach „Nowego programu na rzecz konsumentów” Komisji Europejskiej.

4 mld zł dla JST na inwestycje wodno-kanalizacyjne

4 mld zł dla JST na inwestycje wodno-kanalizacyjne. Pieniądze trafią do gmin jeszcze w tym roku.

Rękojmia za wady towarów – nowe przepisy od 2022 roku

Rękojmia za wady towarów. 1 stycznia 2022 r. mija termin implementacji przez państwa członkowskie UE dyrektywy 2019/771 z 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów. Dyrektywa ma głównie eliminować bariery prawne na rynku wewnętrznym Unii oraz wzmocnić ochronę konsumentów w odniesieniu do umów sprzedaży. Jej przepisy zostały utrzymane w ramach harmonizacji maksymalnej. Jest to istotne, ponieważ państwa członkowskie nie mają obecnie co do zasady swobody we wprowadzaniu surowszych lub łagodniejszych norm prawnych w celu zapewnienia innego poziomu ochrony konsumentów. Dyrektywa przewiduje m.in.: rozszerzenie ochrony przewidzianej w dyrektywie na podmioty ją nieobjęte lub ustanowienie dodatkowych środków prawnych pozwalających na podwyższenie ochrony konsumentów. Dyrektywa wprowadza szereg nowych rozwiązań, na które warto się przygotować.

REKLAMA

Wpływ kobiet na rozwój sektora finansowego

Wzrosła liczba osób oceniających wpływ kobiet na rozwój sektora finansowego jako duży – z 12% w 2018 roku poprzez 17% w 2019 roku do 26% w roku 2021 - wynika z 3. edycji badania „Kobiety w Finansach” przeprowadzonego przez Antal oraz CFA Society Poland. Największy wpływ mają na to malejące nierówności wynagrodzeń oferowanych w sektorze – które jednak wciąż należą do najwyższych – zarówno w porównaniu do innych sektorów jak i krajów Unii Europejskiej.

Finanse samorządów w 2022 r. – zestawienie dochodów

Finanse samorządów w 2022 roku. Ministerstwo Finansów przedstawia zestawienie dochodów po wprowadzeniu Polskiego Ładu.

Polski Ład - czy samorządy stracą finansowo?

Polski Ład zmniejszy dochody budżetu państwa i samorządów. By temu przeciwdziałać, rząd wdraża działania wzmacniające ich finanse. To przede wszystkim gwarancja dochodów, wzmocnienie inwestycji i dodatkowe 8 mld zł w tym roku.

Duże zmiany w prawach konsumenta - dyrektywa Omnibus

Prawa konsumenta. Szykują się rewolucyjne zmiany w ochronie praw konsumenta. Wdrożenie tzw. dyrektywy Omnibus ma wyeliminować nieprawidłowości podczas wyprzedaży. W przypadku obniżki cen towarów, sklepy - tradycyjne oraz internetowe - będą miały obowiązek podawania informacji o najniższej cenie tego produktu lub usługi w ciągu 30 dni przed wprowadzeniem obniżki. Wpłynie to istotnie na przebieg coraz popularniejszych w Polsce wyprzedaży. Co więcej, zabroniona będzie sprzedaż usług finansowych poza lokalem sprzedawcy, gdy ma to miejsce podczas tzw. pokazów lub wycieczek.

REKLAMA

Polski Ład - dochody gmin w 2022 r.

Polski Ład. Wiceminister Finansów Sebastian Skuza zapewnia, że żadna gmina w 2022 nie będzie miała mniejszych dochodów niż prognozowała przed Polskim Ładem.

140 mln zł dla samorządów w związku z powrotem dzieci do szkół

17 września 2021 r. Ministerstwo Finansów przekaże na rachunki JST ponad 140 mln zł z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na działania edukacyjne.

Świadczenie usług cyfrowych - duże zmiany od 2022 roku

Usługi cyfrowe. 1 stycznia 2022 r. mija termin implementacji przez państwa członkowskie UE dyrektywy 2019/770 z 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści i usług cyfrowych. Co się zmieni po wejściu w życie tych przepisów? Jakie nowe zasady wprowadza ta dyrektywa? Co powinni wiedzieć konsumenci?

O prawach konsumenta na lotnisku

Rusza kampania promująca prawa konsumenta w formie spotów na wybranych lotniskach. Jakie informacje uzyskają pasażerowie?

Kto by chciał otworzyć ponownie firmę w tej samej branży?

Czy gdybyś ponownie zakładał biznes, to wybrałbyś tę samą branżę? Oto wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor.

Prawa konsumenta w gastronomii. Eksperci radzą: Nie zjadaj dowodów

Prawa konsumenta w gastronomii. Ryba limanda żółtopłetwa zamiast soli albo krem dekoracyjny zamiast bitej śmietany – to przykłady nierzetelności w lokalach gastronomicznych. W co trzecim zaniżano wagę lub pojemność potraw i napojów. Ceny też nie zawsze widzimy przy zamawianiu. Jak się przed tym wszystkim bronić?

Utrata pracy i finanse - obawy pracowników

Utrata pracy i finanse to główne zmartwienia polskich pracowników. Ratują ich jednak deficyty kadrowe.

Wyprzedaże - jakie prawa ma konsument?

Letnie wyprzedaże trwają nie tylko w Polsce, ale i za granicą. Czy konsument może zwrócić towar? Co z reklamacją?

Skąd wziąć pieniądze na startup?

Pojęcie startupu w Polsce znane jest zaledwie od kilku lat. Źródła finansowania startupów to jednak nie tylko fundusze inwestycyjne, jak uważa się powszechnie. Istnieją też inne możliwości. Które z nich są najlepsze?

Euro bez zaufania. Polacy nie chcą eurowaluty [SONDAŻ]

Ponad połowa rodaków uważa, że Polska nie powinna przyjąć euro. Natomiast za wstąpieniem do Eurolandu opowiada się przeszło 2 razy mniej osób. Dlaczego euro nie wzbudza zaufania?

Jak zaplanować wakacje, by nie wpaść w długi?

Przed wyjazdem na wakacje warto zaplanować budżet z odpowiednim zapasem, a także pamiętać o o ochronie swoich danych czy ubezpieczeniu.

86% firm woli windykować niż utrzymywać relacje z niesolidnym partnerem

Firmy korzystające z windykacji polubownej są postrzegane jako wiarygodne i odpowiedzialnie podchodzące do zapłaty za swoją pracę. Co więcej, aż 33 proc. zaobserwowało, że w efekcie takiego działania zwiększyła się liczba faktur, które partnerzy biznesowi zaczęli opłacać w terminie. Przekazanie spraw do windykacji wciąż jednak budzi obawy przedsiębiorców.

Obniżki cen towarów z nowym obowiązkiem sprzedawców - projekt

W przypadku obniżki cen towarów sprzedawcy będą mieli obowiązek udzielania dodatkowych informacji. Jakich?

Jak pandemia wpłynęła na lukę płatniczą w firmach? [BADANIE]

Paradoksalnie pandemia ma także pozytywny wpływ na przedsiębiorców, którzy zwiększyli swoją świadomość na temat konsekwencji opóźnionych płatności. Widmo zbliżającej się recesji zmotywowało ich, by zająć się nieco bardziej aktywnie problemem zatorów płatniczych.

50% przedsiębiorców boi się o płynność [BADANIE]

Co drugi przedsiębiorca z sektora MŚP stoi przed wyzwaniem, jakim jest utrzymanie płynności finansowej. Jednocześnie 3/4 firm ma odłożone środki pieniężne, po które może sięgnąć w razie potrzeby.

Transformacja cyfrowa ważna dla dyrektorów finansowych [BADANIE]

Transformacja cyfrowa znajduje się w pierwszej piątce priorytetów 80% dyrektorów finansowych na całym świecie. A co w przypadku, kiedy nie przynosi ona wymiernych korzyści?

Polski Ład - utrata dochodów samorządów

Polski Ład - w dużej mierze zapłacą za niego samorządy. Z szacunków Ministerstwa Finansów wynika, że ich dochody mają spaść o ok. 10–11 mld zł, ale rząd obiecuje, że ten ubytek pokryje specjalna subwencja inwestycyjna. Według ekspertów może ona jednak się okazać niewystarczająca.

Które zagraniczne firmy mają największe długi wobec polskiego biznesu?

W Krajowym Rejestrze Długów Biurze informacji Gospodarczej widnieje 714 zagranicznych firm, które zalegają z płatnościami polskim przedsiębiorcom na kwotę 26,7 mln zł. Kto ma największe kwoty do oddania?

Dziecko i finanse - Rzecznik finansowy radzi rodzicom

„Dziecko a finanse” to poradnik przygotowany dla rodziców przez Rzecznika Finansowego. Znajdują się w nim odpowiedzi na najczęściej zadawane ekspertom pytania.

Jakie kwoty najbogatsze i najbiedniejsze kraje otrzymują w przekazach pieniężnych?

Przekazy pieniężne mogą okazać się szczególnie istotne w czasach kryzysu. Jak pokazują nowe dane Banku Światowego przepływy przekazów pieniężnych pozostały odporne na globalne spowolnienie gospodarcze spowodowane pandemią koronawirusa.

Branża opakowań jest odporna na pandemię i zwiększa zyski

Rynek opakowań w Polsce jest wart 45 mld zł. Swoją stabilną pozycję i funkcjonowanie w kryzysie polska branża opakowań zawdzięcza silnemu powiązaniu z przemysłem spożywczym, farmaceutycznym i środków czystości.

Ochrona konsumentów w nowej ustawie deweloperskiej

Ochrona konsumentów w nowej ustawie deweloperskiej. 20 maja 2021 r. Sejm uchwalił ostatecznie nową ustawę deweloperską, która (zdaniem Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów) wzmocni ochronę osób kupujących nieruchomości mieszkaniowe na rynku pierwotnym. Jedną z ważniejszych zmian jest utworzenie Deweloperskiego Funduszu Gwarancyjnego, z którego będą wypłacane pieniądze m.in. w przypadku upadłości dewelopera lub banku powyżej kwoty gwarantowanej przez BFG. Ustawa reguluje też m.in. umowy rezerwacyjne, nadzór nad wydatkowaniem środków z MRP, usunięcie wad na koszt dewelopera czy możliwość odstąpienia od umowy, jeśli przy odbiorze mieszkania wystąpią wady istotne.

Nowy Ład - jak wpłynie na finanse samorządów?

Nowy Ład a finanse samorządów. Zaprezentowany w ostatnią sobotę nowy program społeczno-gospodarczy przewiduje między innymi podniesienie kwoty wolnej. To oznacza mniejsze wpływy do samorządów z PIT. O jakich kwotach mowa i czego obawiają się samorządy?

Rosną zaległości finansowe firm telekomunikacyjnych

Telekomy. W pandemii rosły apetyty na usługi telekomunikacyjne, ale spadały możliwości regulowania rachunków. Zadłużenie osób i firm wobec telekomów podwyższyło się przez rok o 280 mln zł do niemal 1,8 mld zł, a liczba dłużników o ponad 52 tys. do blisko 408 tys.

Leasing w firmie - BGK wdraża nowe parametry leasingu

Nowe gwarancje BGK zabezpieczą do 80 proc. kwoty leasingu lub pożyczki leasingowej bez odsetek oraz kosztów związanych z ich udzieleniem. Jakie będą nowe parametry gwarancji?

Rynek lombardów rośnie coraz szybciej [RAPORT]

Sektor lombardów rozkwita. Choć lombardy udzielają pożyczek gotówkowych pod zastaw, obchodzą przepisy ustawy o kredycie konsumenckim – wynika z pierwszego w Polsce raportu o lombardach autorstwa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

W pandemii konsumenci częściej zgłaszają problemy

W pandemii konsumenci częściej zgłaszają się o pomoc w rozwiązywaniu transgranicznych problemów. Czego dotychczas dotyczyły skargi?

Resort sprawiedliwości planuje nowelizację art. 388 k.c. Co to oznacza dla sprzedawców?

Będą zmiany w przepisach. Prawnicy przerażeni proponowanymi zmianami do art. 388 k.c. Zmiana ma zwiększyć ochronę obywateli przed nieuczciwymi i nieetycznymi praktykami sprzedawców.

Zatory płatnicze. Na co powinien uważać przedsiębiorca?

Zatory płatnicze jeszcze przed pandemią były one jednym z głównych problemów polskiej gospodarki, to korona-kryzys sprawił, że opóźnione płatności stały się niestety codziennością wielu firm.

Automatyzacja w sektorze finansowym a niepewność pracy

Automatyzacja w sektorze finansowym wpływa na wzrost niepewności pracy wśród pracowników. Na czym polegają rewolucyjne zmiany?

Firmy nie mają pieniędzy na odbudowę po pandemii

To ogromny kłopot dla MSP, bo żeby wystartować po pandemii potrzebują finansowania. Dostępu do gotówki muszą szukać gdzie indziej, bo banki udzielają mniej kredytów niż w poprzednich latach.

Ponad 20% małych i średnich przedsiębiorstw boi się utraty płynności finansowej [BADANIE]

Obecnie przedsiębiorcy najczęściej obawiają się utraty płynności finansowej – 25%. Boją się również nierzetelnych kontrahentów – 18%, a także rosnących kosztów prowadzenia działalności – 16%.

Badania konsumentów, czyli jak poprawić Customer Experience?

Customer Experience jest jedną z najważniejszych części składowych relacji na linii marka - klient. Dzięki odpowiedniej strategii CX można pozytywnie wpłynąć na doświadczenia odbiorców marki oraz budować ich lojalność. Jednym z niezbędnych do tego narzędzi są badania konsumentów, które mogą dostarczyć wielu przydatnych informacji.

Czym jest windykacja polubowna i samodzielna?

Pandemia sprawiła, że przedsiębiorcy intensywnie szukają dopływu gotówki z różnych źródeł. Przebranżawiają się, wchodzą w nisze rynkowe, przenoszą działalność do Internetu. Wielu skrupulatniej dochodzi też pieniędzy zamrożonych w niezapłaconych fakturach u kontrahentów, korzystając z windykacji polubownej.

Uwaga firmy! MF zmienia terminy sporządzenia sprawozdań

Ministerstwo Finansów przedłuża termin sporządzania sprawozdań finansowych za rok 2020. Tym samym bierze pod uwagę trudną i dynamiczną sytuację związaną z COVID-19. Jaki jest nowy termin? Jak złożyć sprawozdanie?

Akcja "Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci"

Akcja "Surfuję, sprawdzam, kupuję. Bezpieczny konsument w sieci" ruszy 15 marca w Światowy Dzień Konsumenta i potrwa tydzień. Na czym będzie polegała?

Portale randkowe a prawa konsumenta

Umowa z portalem randkowym często jest automatycznie przedłużana. To nie jedyny problem, z jakim mogą spotkać się konsumenci. O czym należy pamiętać przed zawarciem umowy? Czy można od niej odstąpić?

Jakie prawa przysługują Ci po ogłoszeniu upadłości?

Co po upadłości? Coraz więcej konsumentów podejmuje działania celem odzyskania utraconej płynności finansowej i stara się o ogłoszenie bankructwa. Jakie zatem przysługują nam prawa w chwili otrzymania statusu upadłego?

Jak rozmawiać z seniorem o finansach?

Rozmowa z seniorem o finansach może pomóc w uniknięciu problemów. Często osoby starsze nie mają możliwości odkładania większych sum pieniędzy. W przypadku niespodziewanych wydatków chętnie korzystają z kredytów czy pożyczek. W jaki sposób należy pomagać seniorom w podejmowaniu tego typu decyzji? Co w przypadku problemów ze spłatą zadłużenia?

Jak finansować firmę w czasie kryzysu?

Finansowanie firmy i kreatywne podejście do finansów to termin, który się kojarzy bardzo źle. Jednak kryzys gospodarczy powoduje, że często właśnie od zaradności i kreatywności dyrektorów finansowych zależy przetrwanie przedsiębiorstw. Są oni zmuszeni do nieustannego wyszukiwania nowych rozwiązań dostępnych na trudnym i zmiennym rynku.

Przedsiębiorca na prawach konsumenta od 2021 roku - co trzeba wiedzieć?

Przedsiębiorca na prawach konsumenta to trzeci podmiot, który pojawi się w prawie konsumenckim (obok konsumenta i przedsiębiorcy) od 1 stycznia 2021 r. Dzięki nowym przepisom Rzecznik Finansowy będzie mógł skuteczniej wspierać osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą. To efekt zmian w przepisach, które wchodzą w życie od 1 stycznia 2021 r. Nowe przepisy mają zastosowanie tylko do umów zawartych po 1 stycznia 2021 r. Jaką ochronę prawną posiada przedsiębiorca na prawach konsumenta?

Przedsiębiorca objęty ochroną konsumencką – zmiany od 2021 roku

Przedsiębiorcy (niektórzy) zostaną od 2021 roku objęci ochroną konsumencką. Już 1 stycznia 2021 roku w życie wejdą zmiany w prawie konsumenckim. Jedną z najważniejszych zmian będzie rozszerzenie ochrony konsumenckiej na przedsiębiorcę zawierającego umowę nienależącą do przedmiotu jego działalności gospodarczej. W obrocie gospodarczym obok konsumenta i przedsiębiorcy istniał zatem będzie trzeci podmiot, a mianowicie przedsiębiorca na prawach konsumenta. W określonych sytuacjach osoba taka będzie mogła być traktowana jako konsument, a tym samym zostanie objęta ochroną przewidzianą dla konsumentów. Którzy przedsiębiorcy zostaną objęci ochroną konsumencką?

REKLAMA