REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Inwestycje, Działalność gospodarcza

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pomyśl o tym, jeśli prowadzisz własną działalność

Prowadząc działalność gospodarczą powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie co się stanie z firmą po naszej śmierci. Jakie mamy zabezpieczenie dla rodziny, po wykreśleniu firmy z ewidencji lub wygaśnięciu koncesji – pisze Maciej Lichoński, specjalista ds. ubezpieczeń.

Decyzja o wyborze zwolnienia podmiotowego - porada

Opracowanie w sposób praktyczny przedstawia podstawowe zagadnienia związane z rozliczaniem podatku od towarów i usług. Poradnik jest wprowadzeniem w podstawowe definicje i pojęcia podatku VAT - co ułatwia posługiwanie się ustawą i innymi aktami prawnymi dotyczącymi tego podatku, stanowi także uzupełnienie części praktycznej opracowania. Tekst podzielony został na dwie zasadnicze części. Osobno zostały przedstawione zagadnienia dotyczące rozliczania podatku VAT w obrocie krajowym, a osobno problemy dotykające podatników dokonujących transakcji wewnątrzwspólnotowych.  Zagadnienia zostały przestawione także w formie praktycznych przykładów.

Rozpoczęcie dałalności a zakres opodatkowania

Zakres opodatkowania w każdym z podatków wyznaczają dwie granice. Teoria prawa podatkowego mówi o zakresie przedmiotowym i zakresie podmiotowym opodatkowania.

Vademecum inwestora: Fundusz inwestycyjny zamknięty

Fundusz inwestycyjny zamknięty emituje publiczne certyfikaty inwestycyjne albo niepubliczne certyfikaty inwestycyjne. Certyfikat inwestycyjny daje na zgromadzeniu inwestorów prawo do jednego głosu. Statut funduszu może określać, że certyfikaty inwestycyjne imienne są uprzywilejowane w zakresie prawa głosu, z tym że jednemu certyfikatowi można przyznać nie więcej niż dwa głosy.

REKLAMA

Jakie dokumenty są również uznawane za faktury?

Istnieje szereg dokumentów nie będących fakturami, jednak w świetle prawa traktowane są jako faktury. Lista tych dokumentów oraz dane jakie muszą zawierać aby mogły być traktowane jako faktury zawiera Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jaki jest charakter prawny uprawnień do emisji CO2?

Uprawnienia do emisji dwutlenku węgla nie posiadają cech rzeczy w ujęciu cywilnoprawnym. Niemniej jednak można przyjąć, że z uwagi na cel, któremu służą, jak również zbywalność, stanowią one prawa majątkowe o specjalnym administracyjnoprawnym przeznaczeniu.

Prowadzenie działalności gospodarczej przez fundację - porada

Przepisy prawa zezwalają fundacjom na prowadzenie działalności gospodarczej, ale jedynie w zakresie i na zasadach określonych w statucie. Jeżeli statut nie przewiduje takiej możliwość, podjęcie działalności nie jest możliwe. Ekspert radzi co zrobić, aby fundacja mogła rozpocząć działalność.

VAT w firmie transportowej - porada

Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, a jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później niż w 7 dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Od tej ogólnej zasady ustawodawca przewidział wiele wyjątków. Taki wyjątek został określony m.in. dla usług transportowych i spedycyjnych.

REKLAMA

Księgowość – prowadzić samodzielnie, czy zlecić biuru?

Nawet w przypadku firmy niewielkich rozmiarów prowadzenie księgowości może okazać się nie lada wyzwaniem. Dlatego już na wstępie należy zastanowić się, czy nasze zobowiązania w stosunku do urzędów – przede wszystkim skarbowych i ZUS będziemy wypełniać samodzielnie, czy też powierzymy je wyspecjalizowanym podmiotom – doradcy podatkowemu, biuru rachunkowemu, lub biegłemu rewidentowi.

Jak wybrać i rozliczyć lokal dla firmy?

Decydując o miejscu prowadzenia działalności, warto zwrócić uwagę na aspekty podatkowe. Od tego, gdzie działa firma – w wynajętym lokalu, czy własnym domu przedsiębiorcy – zależy bowiem m.in. jakie wydatki może on zaliczyć do kosztów, które obniżają dochód do opodatkowania.

Porada Eksperta: Jak zawierać umowy ze "spółką cywilną"?

W obecnym stanie prawnym spółka cywilna nie ma osobowości prawnej, ani statusu przedsiębiorcy. Choć potocznie mówi się, że spółka ta „coś sprzedała”, czy też „ coś kupiła”, to jest to jednak skrót myślowy. Stroną umowy nie jest bowiem sama spółka, ale jej wspólnicy. W konsekwencji w nagłówku zawieranej przez nas umowy należy pisać, że jest ona zawierana z „Janem Kowalskim (…), Janem Wiśniewskim (…), Janem Bednarskim (…) – działającymi w ramach spółki cywilnej o nazwie…”.

Vademecum inwestora: Fundusz inwestycyjny otwarty

Fundusze inwestycyjne otwarte są najbardziej popularnym rodzajem funduszy inwestycyjnych. W zasadzie każdy może stać się jego uczestnikiem, osoba fizyczna, osoba prawna a także jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej. Jedynym ograniczeniem jest wysokość pierwszej i kolejnych wpłat.

Przewóz osób

W ramach umowy przewozu przewoźnik zobowiązuje się przewieźć, w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, osoby lub rzeczy.

Czym jest specjalistyczny fundusz inwestycyjny otwarty?

W specjalistycznym funduszu inwestycyjnym otwartym statut może ograniczać krąg podmiotów, które mogą stać się uczestnikami funduszu, określając warunki jakie spełnić należy, aby stać się uczestnikiem.

Co to takiego planowanie? - porada

Planowanie jest uniwersalnym procesem, stosowanym przez wszystkie firmy, odbywającym się w kontekście określonego otoczenia. Programowanie działalności przedsiębiorstwa to umiejętność równoległego poruszania się w dwóch czasach: teraźniejszym i przyszłym.

Likwidacja

Postępowanie prowadzone w spółkach handlowych, mające na celu zakończenie ich bieżącej działalności oraz spieniężenie majątku. Likwidację spółek regulują odpowiednie przepisy kodeksu spółek handlowych.

Koncesja

Ten akt administracyjny upoważnia podmiot wnioskujący do prowadzenia ściśle określonej działalności gospodarczej (działalności koncesjonowanej).

Kodeks spółek handlowych

Kodeks spółek handlowych (skrót K.s.h. lub KSH) to akt prawny zawierający zbiór przepisów dotyczących ustroju i działalności spółek handlowych.

Jak dokonać zbycia składników majątkowych w spółce z o. o.?

Kapitał zakładowy spółki jest nienaruszalny. Jednak pieniądze bądź prawa będące przedmiotem wkładu, wcale nie muszą być zatrzymane w spółce i mogą służyć prowadzeniu przez nią działalności gospodarczej.

Jak wybrać szkołę doskonalenia techniki jazdy?

Od 2-3 lat wybór szkoły doskonalenia techniki jazdy może być nie małym problemem dla managera floty. W końcu z trudem wywalczony na ten cel budżet trzeba nie tylko rozsądnie zagospodarować, ale co najważniejsze wykazać, że takie szkolenie rzeczywiście przynosi znaczące ograniczenia kosztów związanych z użytkowaniem samochodów firmowych.

Ubezpieczenie zbiorowe w kontekście zamówień publicznych - porada


Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Zamówień Publicznych oraz Komisji Europejskiej zawarcie umowy grupowego ubezpieczenia pracowników z zakładem ubezpieczeń przez pracodawcę zobowiązanego do stosowania ustawy Pzp jest udzieleniem zamówienia publicznego mimo tego, że składki są opłacane z wynagrodzeń pracowników. Wynika to bezpośrednio z obowiązku stosowania dyrektyw unijnych przy zawieraniu umów grupowego ubezpieczenia pracowników.

Uzupełnianie dokumentów składanych wraz z ofertą w postępowaniu o udzielenie zamówienia - porada

W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego zamawiający może (a jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy Pzp ma obowiązek) żądać przedłożenia wraz z ofertą dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu.

Zbliża się termin rozpoczęcia procedury utworzenia funduszu sołeckiego

Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.

Łatwiej rozliczysz podatek od nieruchomości - porada

Wprowadzenie ujednoliconego wzoru deklaracji związanych z rozliczeniem podatku od nieruchomości zapowiada Ministerstwo Gospodarki. Podatnicy mogą spodziewać się znacznych udogodnień.

Jak utworzyć uprzywilejowane udziały w spółce z o. o.?

W jaki sposób można utworzyć uprzywilejowane udziały w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością i o czym należy pamiętać przy ich tworzeniu?

Czy wybór domeny wpływa na efektywność reklamy?

Domena odgrywa duże znaczenie w promocji firmy. Przekonanie, że dzięki dobrej promocji każdy adres można uczynić popularnym, przyniosło wielu przedsiębiorstwom straty sprzedażowe oraz wizerunkowe. Co warto wiedzieć, aby tego uniknąć?

Jak firmy powinny rejestrować domeny?

Firmy coraz częściej rejestrują domeny. Dzieje się tak ponieważ domena kieruje odbiorcę do firmowego serwisu WWW, na którym klient może zapoznać się z ofertą przedsiębiorstwa. Jednak często zdarza się, że firmy poprzestają na rejestracji jednej domeny, co może skutkować poważnymi konsekwencjami w przyszłości.

Czy nabywcy mieszkań zapłacą za opieszałość gmin?


Deweloperzy kiedy rozpoczynają budowę mieszkań muszą zadbać o drogi, kanalizację i przedszkola. Kosztem tego w pewnym stopniu obciążani są kupujący mieszkanie. Przeciętne mieszkanie dwupokojowe może być droższe nawet o kilkadziesiąt tysięcy. Zgodnie z polskim prawem to gminy są odpowiedzialne za ten aspekt budowy.

Secesyjne wille miejskie na Osiedlu Kameralnym w Poznaniu


W mieście najczęściej kupowane są mieszkania bądź szeregowce. Natomiast domy jednorodzinne zazwyczaj są położone w podmiejskich miejscowościach. Zdarza się jednak, że deweloperzy decydują się na budowę osiedla domów jednorodzinnych w mieście. Taki wariant wybrał deweloper Przedsiębiorstwo A. Grzegorczyk i oferuje domy jednorodzinne w charakterze secesyjnych willi miejskich z dużymi ogrodami na Osiedlu Kameralnym w Poznaniu.

Na jakie mieszkanie się zdecydować: gotowe czy w trakcie budowy?


Kupno nowego mieszkania jest łatwiejsze, ogranicza się do wyboru mieszkania i kupienia go. Jednak i w tym przypadku czeka nas trudna decyzja, staniemy przed dylematem, w na jakim etapie realizacji inwestycji je kupić. Czy warto zdecydować się na gotowe mieszkanie? Czy może lepiej wybrać takie w trakcie budowy?

Czy warto obniżać stawki amortyzacji?

Niższy podatek i otrzymanie kredytu? Dla przedsiębiorcy do przyjemne perspektywy. Co można robić, aby je urealnić? Przedsiębiorca, który ma nierozliczoną stratę, bądź planuje zmianę formy opodatkowania powinien rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Dzięki takiemu zabiegowi obniży koszt podatkowy w długim okresie. Obniżenie stawek amortyzacji to także większe możliwości uzyskania kredytu.

Samochód prywatny czy firmowy? - porada

Zakup samochodu firmowego, czy korzystanie z prywatnego auta do prowadzenia działalności gospodarczej? Co jest bardziej opłacalne?

Jak założyć skład podatkowy?

Skład podatkowy jest miejscem o szczególnym statusie, w którym wyroby akcyzowe są produkowane, przetwarzane, magazynowane, przeładowywane oraz do którego wyroby te są wprowadzane lub, z którego są wyprowadzane w ramach procedury zawieszenia poboru akcyzy.

Czy można kontrolować korespondencję elektroniczną pracowników w celu ochrony przed ujawnieniem tajemnicy firmy?

Kontrola korespondencji przez osoby, do których nie jest ona skierowana, narusza gwarantowaną przez Konstytucję RP swobodę komunikowania się (art. 49). Tajemnica korespondencji jest też jednym z dóbr osobistych, wprost wymienianych przez art. 23 kc, a obowiązkiem pracodawcy, wyraźnie określonym w kodeksie pracy (art. 111), jest poszanowanie dóbr osobistych pracownika.

Preferencyjne zasady oskładkowania przedsiębiorców

Jak otrzymać dotację unijną na prowadzenie przedszkola?

Unijne dotacje mogą pokrywać wydatki związane z uruchomieniem placówek przedszkolnych. Mogą także wspierać placówki już istniejące np. poprzez sfinansowanie kosztów zatrudnienia dodatkowego personelu. W poniższym artykule przedstawię możliwości otrzymania dotacji unijnej na przykładzie województwa warmińsko-mazurskiego, gdzie obecnie prowadzony jest nabór takich projektów.

Jak sprzedać własną firmę?

Dobrze prosperująca firma na pewno jest źródłem regularnych i dużych dochodów. W przypadku jednak, gdy interesy idą gorzej, warto pomyśleć o sprzedaży firmy. Podobnie w przypadku, gdy potrzebujemy kapitału na jakieś nowe przedsięwzięcia.

Sobienie Królewskie poszerzają ofertę nieruchomości


Sobienie Królewskie Golf & Country Club łączą projekt deweloperski z infrastrukturą rekreacyjną. W tym roku przedstawiły szerszą ofertę nieruchomości. Potencjalni klienci mogą teraz kupić, oprócz domów i apartamentów rekreacyjnych znajdujących się na terenie inwestycji, również działki pod zabudowę. Na atrakcyjność oferty wpływa to, że działki sąsiadują z polem golfowym.

Wymiana okien w budynku wpisanym do rejestru zabytków

Czy wydatki związane z wymianą okien w budynku wpisanym do rejestru zabytków powinny być sklasyfikowane w § 4270 czy w § 4340 oraz czy o koszt wymiany okien należy zwiększyć wartość budynku? Jak prawidłowo zaewidencjonować poszczególne zdarzenia gospodarcze związane z realizacją tego zadania? Czy dodatkowo oprócz sprawozdań budżetowych Rb-28S jednostka zobowiązana jest do sporządzenia sprawozdania z realizacji zadania do wojewódzkiego konserwatora zabytków?

Zbliża się termin rozpoczęcia procedury utworzenia funduszu sołeckiego

Utworzenie funduszu sołeckiego daje szansę mieszkańcom sołectw na decydowanie o inwestycjach na własnym terenie, a także sprzyja rozwojowi miejscowości i poprawie jakości życia. Gminy, które chciałyby skorzystać z tego narzędzia rozwoju w 2012 roku, już powinny przygotowywać procedurę powołania takiego funduszu.

Czy handel na allegro to działalność gospodarcza?

Handel w serwisie internetowym allegro.pl już teraz w przypadku większości podmiotów wystawiających przedmioty na aukcje można traktować jako działalność gospodarczą. Działalność ta jest wykonywana bowiem w sposób ciągły i celem osiągnięcia zarobku, zatem nie dziwi zainteresowanie tą działalnością organów podatkowych, ponieważ do tej pory sprzedający na „allegro” prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu obowiązujących przepisów uchylali się od obowiązków z tym związanych.

Jak założyć e-sklep? - marża

Prowadząc sklep internetowy, podobnie jak każdą działalność gospodarczą naszym głównym celem jest wypracowanie możliwie jak największego zysku. Oczywiście w zależności od charakteru prowadzonej działalności tj. produkcyjnej, handlowej, czy usługowej droga prowadząca do tego celu może być odmienna. I tak na przykład prowadząc e-sklep (działalność handlowa) główne źródło zysku stanowi marża od sprzedawanych produktów.

Jak założyć e-sklep? - klient

Klient , nasz pan – te słowa od zawsze towarzyszyły każdemu szanującemu się przedsiębiorcy. I nieważne, czy dotyczy to małego straganu z warzywami, czy dużej firmy klient stanowił i będzie stanowić największą wartość, gdyż to on warunkuje popyt na sprzedawane przez nas dobro. Nietrudno się więc dziwić, że wymyślono szereg metod, działań mających głównie na celu wykreowanie pozytywnego wizerunku w oczach odwiedzających nasz sklep.

Jak założyć e-sklep? - wybór platformy sklepu

Zastanawiając się nad platformą sklepową trzeba sobie uzmysłowić, że tak naprawdę nie ma idealnego przepisu gwarantującego dokonanie optymalnego wyboru. Wszystko zależy od rodzaju branży, w której zamierzamy handlować. W jednym sklepie wymaga się pewnych funkcjonalności, które w innym są całkowicie zbędne. W związki z tym, chcąc zapewnić sobie najlepsze rozwiązanie powinniśmy wynająć firmę, która stworzy nasz sklep od podstaw. Jest to jednak bardzo kosztowne rozwiązanie. W takim razie chcąc działać szybko i tanio powinniśmy się zdecydować na jedno z gotowych i o wiele tańszych rozwiązań. Co zatem wybrać?

Jak założyć e-sklep? - nisza rynkowa

Założenie sklepu internetowego to wieloetapowy, złożony proces polegający min. na wyborze i wdrożeniu odpowiedniej technologii umożliwiającej sprzedaż, zakupie domeny i hostingu oraz ustaleniu kanałów dystrybucji. Jednak nawet to wszystko nie wystarczy, by móc w pełni funkcjonować. Do pełni szczęścia brakuje nam jeszcze znalezienie odpowiedniej niszy, dzięki której nasz sklep będzie w stanie generować zyski.

Do kiedy rozliczysz PIT-12?

Pracodawca, który otrzymał od pracownika PIT-12, ma dziś ostatni dzień na to, aby sporządzić roczne rozliczenie dochodów takiej osoby. Do końca lutego rozliczenie musi wysłać do pracownika i urzędu skarbowego.

Czy firma zaoszczędzi składając PITy drogą elektroniczną?

Droga elektroniczna to dla pracodawcy znaczne ułatwienie w składaniu formularzy podatkowych. Korzystanie z niej wymaga ustanowienia w urzędzie skarbowym pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji podatkowych przy użyciu podpisu elektronicznego. Musi też zaopatrzyć się w taki podpis.

Czy sprzedaż żywych zwierząt podlega VAT?

W roku 2010, jeszcze przed zmianami ustawy o podatku VAT sprzedaż zwierząt odbywała się z preferencyjną 3% stawką podatku. Od 2011 r. ta stawka uległa zmianie. Co prawda 3% stawka VAT została podniesiona do 5 %, jednak tej podwyżki nie stosuje się do sprzedaży zwierząt żywych. Sprzedaż zwierząt żywych od 2011 roku oprocentowana jest 8 % stawką podatku VAT.

Jak skorygować błędną stawkę VAT na fakturze - porada

Błędna stawka VAT podana na fakturze może zostać poddana korekcie. W jaki sposób ją przeprowadzić? Przeczytaj poradę eksperta.

Jakie są podstawy prawne działania NIK?

Konstytucja RP Najwyższa Izba Kontroli jest naczelnym organem kontroli państwowej. Działa w oparciu o Konstytucję RP, Ustawę o NIK, Statut i Zarządzenia Prezesa Izby. Regulacje zawarte w przepisach prawa określają m.in. pozycję ustrojową Izby, jej zadania, tryb i zakres działania oraz wewnętrzną organizację.

REKLAMA