REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki jest charakter prawny uprawnień do emisji CO2?

Portal Procesowy
Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.
Uprawnienia do emisji nie mają charakteru rzeczowego.
Uprawnienia do emisji nie mają charakteru rzeczowego.

REKLAMA

REKLAMA

Uprawnienia do emisji dwutlenku węgla nie posiadają cech rzeczy w ujęciu cywilnoprawnym. Niemniej jednak można przyjąć, że z uwagi na cel, któremu służą, jak również zbywalność, stanowią one prawa majątkowe o specjalnym administracyjnoprawnym przeznaczeniu.

Według oceny Komisji Europejskiej w wyniku styczniowych ataków hakerskich na krajowe rejestry uprawnień do emisji, działające w ramach europejskiego systemu handlu emisjami (EU ETS), skradziono blisko 2 miliony uprawnień o łącznej wartości około 30 milionów euro. W efekcie rejestry uprawnień w państwach członkowskich zostały zawieszone, a handel uprawnieniami wstrzymany. Nim jednak to nastąpiło, część skradzionych uprawnień została sprzedana niczego nieświadomym nabywcom.

REKLAMA

REKLAMA

Kupno kradzionych uprawnień do emisji

W związku ze zbyciem kradzionych uprawnień do emisji zarysowuje się interesujące zagadnienie prawne. Czy podmioty (prowadzący instalacje, inwestorzy itp.), które zakupiły pochodzące z kradzieży uprawnienia, skutecznie nabyły ich własność? W szczególności zaś, czy mogą się one powoływać na istnienie tzw. dobrej wiary w odniesieniu do nabytych na rynku uprawnień?

Aby odpowiedzieć na te pytania, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na charakter prawny uprawnień do emisji. Warto przypomnieć, że w świetle polskiego prawa jednoznaczna ocena charakteru prawnego tych jednostek nie jest możliwa. Z uwagi jednak na cel, któremu służą uprawnienia (rozliczanie się przez podmioty emitujące CO2 do atmosfery z faktycznych emisji), a jednocześnie ich zbywalność (na zasadach podobnych jak w przypadku „tradycyjnych” instrumentów finansowych), można przyjąć, że stanowią one prawa majątkowe o specjalnym administracyjnoprawnym przeznaczeniu.

REKLAMA

Nemo dat, quod non habet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z podstawowych zasad polskiego prawa odnoszących się do nabycia własności jest łacińska zasada nemo dat, quod non habet, zgodnie z którą nikt nie może przenieść na drugiego więcej, niż sam posiada. W konsekwencji, co do zasady, ten, kto nie posiada tytułu prawnego do rzeczy lub prawa, nie może ich skutecznie zbyć na rzecz osoby trzeciej.

Wyjątki od zasady nemo dat, quod non habet

Powyższa zasada doznaje kilku wyjątków w sytuacjach, w których prawo ustanawia domniemanie istnienia dobrej wiary. Domniemanie takie dotyczy w szczególności nabycia własności rzeczy ruchomej od osoby nieuprawnionej. W takim przypadku nabywca uzyskuje własność rzeczy, o ile nie działa w złej wierze (art. 169 § 1 Kodeksu cywilnego). Jak już jednak wskazano, uprawnienia do emisji nie posiadają cech rzeczy w ujęciu cywilnoprawnym, a tym samym domniemanie to nie ma do nich zastosowania.

Zobacz: Co zrobić, by dokonać darowizny samochodu?

Jeszcze inną sytuacją, w której polskie prawo co do zasady chroni osobę działającą w dobrej wierze, jest nabycie własności nieruchomości w przypadku, gdy prawo zbywcy jest ujawnione w księdze wieczystej (tzw. rękojmia wiary publicznej). Należy jednak zauważyć, że owo domniemanie prawdziwości informacji zawartych w księdze wieczystej zostało w sposób wyraźny wskazane w przepisie art. 5 ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Przepisy odnoszące się do rejestru uprawnień do emisji (rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 920/2010) nie zawierają podobnych regulacji. Tym samym dane ujawnione w rejestrze uprawnień do emisji nie korzystają z rękojmi wiary publicznej, a samo ujawnienie uprawnień na rachunku zbywcy nie przesądza jeszcze o posiadanym przezeń tytule do uprawnień.

W konsekwencji należy przyjąć, że w obecnym stanie prawnym brak jest instrumentów skutecznie chroniących działającego w dobrej wierze nabywcę uprawnień do emisji. Tym samym nabywca uprawnień od osoby nieuprawnionej (złodzieja, pasera czy wreszcie dalszego zbywcy, choćby działał on w dobrej wierze) nie prowadzi do skutecznego nabycia tytułu do uprawnień.

Obowiązek zwrotu

Nabywca skradzionych uprawnień do emisji może zatem być odpowiedzialny za zwrot uprawnień ich właścicielowi. Obowiązek ten może jednak rodzić dalsze problemy prawne, w szczególności w sytuacji, gdy uprawnienia nabyte od osoby nieuprawnionej zostały już wykorzystane do rozliczenia emisji i umorzone.

Niewątpliwie zarysowana w niniejszym szkicu problematyka wymaga pogłębionej analizy, jak również podjęcia przez polskiego oraz wspólnotowego ustawodawcę działań zmierzających do lepszego zabezpieczenia praw nabywców uprawnień, działających w zaufaniu do informacji ujawnionych w krajowych rejestrach uprawnień.

Zobacz serwis: Umowy

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców B2B, umów zlecenia i umów o dzieło – 1 stycznia 2026 r. zostaną one przekształcone w umowy o pracę. PIP zyskuje uprawnienia, jakich nie miał dotąd żaden inny urząd

W dniu 4 grudnia br. Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) oraz B2B w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych lub nawiązywaniu stosunku B2B z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta z nimi umowa o pracę.

Masz słup na działce? Ten wyrok TK otwiera Ci drogę do pieniędzy za bezumowne korzystanie przez firmę przesyłową. Nie można zasiedzieć służebności gruntowej o treści służebności przesyłu

W dniu 2 grudnia 2025 r. Trybunał Konstytucyjny wyrokiem w sprawie P 10/16 orzekł, że art. 292 w związku z art. 285 § 1 i 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz. U. z 2025 r. poz. 1071, ze zm.), rozumiane w ten sposób, że umożliwiają nabycie przez przedsiębiorcę przesyłowego lub Skarb Państwa, przed wejściem w życie art. 305(1)-305(4) ustawy – Kodeks cywilny, w drodze zasiedzenia służebności gruntowej odpowiadającej treścią służebności przesyłu, są niezgodne z art. 21 ust. 1, art. 64 ust. 2 i 3 w związku z art. 31 ust. 3 oraz art. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej. Trybunał uznał, że dotychczasowe orzecznictwo dopuszczające możliwość nabycia służebności odpowiadającej treścią służebności przesyłu naruszyło zasadę numerus clausus praw rzeczowych kreując niespójny systemowo rodzaj służebności, przez co doszło do ograniczenia prawa własności. Właściciele nieruchomości nie byli bowiem w stanie przewidzieć skutków braku swojej aktywności czyli utraty swoich praw względem nieruchomości skoro przed rokiem 2008 r. nie istniała służebność przesyłu. Wyrok ten jest bardzo ważny dla przedsiębiorstw przesyłowych, które nie posiadają tytułu prawnego do posadowionych na nieruchomościach innych osób urządzeń, jak również dla tysięcy właścicieli działek, przez które te urządzenia przebiegają. O ile dla tej drugiej grupy osób to bardzo dobra wiadomość bo otwiera przed nimi nowe możliwości, o tyle dla przedsiębiorstw przesyłowych wyrok Trybunału oznacza duże kłopoty i jeszcze większe koszty.

Bon senioralny 2026: dla kogo, ile, od kiedy, kryteria dochodowe. Rzadko kto dostanie 2150 zł miesięcznie - tylko niektórzy seniorzy 85+ najbardziej potrzebujący pomocy

W 2026 roku ma wejść w życie ustawa o bonie senioralnym. Głównym celem tej ustawy ma być wsparcie finansowe osób aktywnych zawodowo w zapewnieniu opieki nad członkami ich rodzin - seniorami w wieku 75 lat lub więcej. Projekt tej ustawy – przygotowany przez Ministra ds. Polityki Senioralnej - jest obecnie na finiszu rządowych prac legislacyjnych (obecnie na etapie Stałego Komitetu Rady Ministrów) i nie został jeszcze wniesiony do Sejmu. Zatem ustawa ta ma bardzo niewielkie szanse wejść w życie 1 stycznia 2026 r. – jak przewiduje obecny projekt.

REKLAMA

Komisja. WZON albo PZON. Trzy pytania. I z orzeczenia o niepełnosprawności znika niepełnosprawność
W 2026 r. opiekun + osoba niepełnosprawna nie będą mieli 7421 zł. Opiekun nie pójdzie też do pracy

Pierwsza oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana, to łączenie: 1) świadczenia wspierającego (otrzymuje osoba niepełnosprawna - przeszło 4000 zł w wariancie 100 punktów - dokładnie jest to 4134 zł) i 2) pielęgnacyjnego (otrzymuje opiekun - w 2026 r. przeszło 3000 zł - dokładnie 3287 zł). Dałoby to poważną kwotę do 7421 zł miesięcznie według wysokości świadczeń do końca lutego 2026 r. O ile świadczenie wspierające WZON i ZUS przyznaliby w maksymalnym wymiarze (za 100 punktów). Od marca 2026 r. (po podwyżkach świadczenia wspierającego) byłoby jeszcze więcej. No, ale nie będzie możliwości łączenia tych popularnych świadczeń. To już pewne, że tak nie będzie. Dlaczego? To oczywiste - nie ma środków w budżecie. Druga oczekiwana przez osoby niepełnosprawne zmiana to zgoda przepisów na możliwość pójścia do pracy przez opiekuna osoby niepełnosprawnej (mającego stare świadczenie pielęgnacyjne). Dziś opiekun musi wybrać - 1) praca albo 2) opieka nad np. schorowaną matką. W 2026 r. obie zmiany (łączenie świadczeń i łączenie pracy z opieką) są nierealne (na dziś) do wprowadzenia. Dużo się dyskutowało o tym w środowisku osób niepełnosprawnych, były nadzieje, ale rząd nie wprowadzi tych zmian.

NSA walczy z patologią w MOPS. Urzędnicy seryjnie uznają niepełnosprawnych za osoby samodzielne i bez świadczeń

Twoja mama ma orzeczenie o niepełnosprawności (stopień znaczny). Choroba jest bardzo poważna i mama waży 30 kg. Przychodzi Pani z MOPS. Daje mamie do wypełnienia ankietę. Przeprowadza wywiad środowiskowy. I Pani z MOPS uznaje, że z mamą nie jest tak źle. Twoja mama jest według niej całkiem sprawna. I Tobie nie przysługuje stare świadczenie pielęgnacyjne (w 2026 r. 3287 zł miesięcznie). Tyle, że Pani z MOPS nie jest lekarzem. I właśnie podważyła zapisy orzeczenia o niepełnosprawności wystawionego przez lekarza. Jest to patologia występująca w całej Polsce. MOPS przyjęły, że mają wręcz obowiązek dopełniać swoimi ustaleniami z wywiadu środowiskowego decyzje lekarzy z orzeczeń o niepełnosprawności. Tymczasem sędziowie NSA mówią "Tak nie wolno. Nie macie prawa".

Zleceniobiorca może korzystać z samochodu, ale musi zapłacić podatek. Tylko jak to prawidłowo policzyć?

Nie tylko pracownik uzyskuje przychód, gdy korzysta ze służbowego samochodu na potrzeby prywatne. Ale tylko w jego przypadku ten przychód określa się ryczałtowo. Co to oznacza i jak to prawidłowo policzyć?

REKLAMA

Nowe świadczenie dla seniorów: bon senioralny 2150 zł miesięcznie. Decyduje średni miesięczny dochód

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Rewolucyjne przepisy weszły w życie! Aż 5 dni wolnego z rzędu bez konieczności brania urlopu

W te Święta Bożego Narodzenia czeka nas wyjątkowo długi, bo aż pięciodniowy odpoczynek z rzędu. Dlaczego? Wynika to z nowych przepisów, dzięki którym Wigilia po raz pierwszy jest dniem wolnym od pracy. Świętowanie rozpocznie się już w środę. Oto szczegóły.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA