REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jaki jest charakter prawny uprawnień do emisji CO2?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Portal  Procesowy
Wydawcą portalu jest kancelaria Wardyński i Wspólnicy.
Uprawnienia do emisji nie mają charakteru rzeczowego.
Uprawnienia do emisji nie mają charakteru rzeczowego.

REKLAMA

REKLAMA

Uprawnienia do emisji dwutlenku węgla nie posiadają cech rzeczy w ujęciu cywilnoprawnym. Niemniej jednak można przyjąć, że z uwagi na cel, któremu służą, jak również zbywalność, stanowią one prawa majątkowe o specjalnym administracyjnoprawnym przeznaczeniu.

Według oceny Komisji Europejskiej w wyniku styczniowych ataków hakerskich na krajowe rejestry uprawnień do emisji, działające w ramach europejskiego systemu handlu emisjami (EU ETS), skradziono blisko 2 miliony uprawnień o łącznej wartości około 30 milionów euro. W efekcie rejestry uprawnień w państwach członkowskich zostały zawieszone, a handel uprawnieniami wstrzymany. Nim jednak to nastąpiło, część skradzionych uprawnień została sprzedana niczego nieświadomym nabywcom.

REKLAMA

REKLAMA

Kupno kradzionych uprawnień do emisji

W związku ze zbyciem kradzionych uprawnień do emisji zarysowuje się interesujące zagadnienie prawne. Czy podmioty (prowadzący instalacje, inwestorzy itp.), które zakupiły pochodzące z kradzieży uprawnienia, skutecznie nabyły ich własność? W szczególności zaś, czy mogą się one powoływać na istnienie tzw. dobrej wiary w odniesieniu do nabytych na rynku uprawnień?

Aby odpowiedzieć na te pytania, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na charakter prawny uprawnień do emisji. Warto przypomnieć, że w świetle polskiego prawa jednoznaczna ocena charakteru prawnego tych jednostek nie jest możliwa. Z uwagi jednak na cel, któremu służą uprawnienia (rozliczanie się przez podmioty emitujące CO2 do atmosfery z faktycznych emisji), a jednocześnie ich zbywalność (na zasadach podobnych jak w przypadku „tradycyjnych” instrumentów finansowych), można przyjąć, że stanowią one prawa majątkowe o specjalnym administracyjnoprawnym przeznaczeniu.

REKLAMA

Nemo dat, quod non habet

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z podstawowych zasad polskiego prawa odnoszących się do nabycia własności jest łacińska zasada nemo dat, quod non habet, zgodnie z którą nikt nie może przenieść na drugiego więcej, niż sam posiada. W konsekwencji, co do zasady, ten, kto nie posiada tytułu prawnego do rzeczy lub prawa, nie może ich skutecznie zbyć na rzecz osoby trzeciej.

Wyjątki od zasady nemo dat, quod non habet

Powyższa zasada doznaje kilku wyjątków w sytuacjach, w których prawo ustanawia domniemanie istnienia dobrej wiary. Domniemanie takie dotyczy w szczególności nabycia własności rzeczy ruchomej od osoby nieuprawnionej. W takim przypadku nabywca uzyskuje własność rzeczy, o ile nie działa w złej wierze (art. 169 § 1 Kodeksu cywilnego). Jak już jednak wskazano, uprawnienia do emisji nie posiadają cech rzeczy w ujęciu cywilnoprawnym, a tym samym domniemanie to nie ma do nich zastosowania.

Zobacz: Co zrobić, by dokonać darowizny samochodu?

Jeszcze inną sytuacją, w której polskie prawo co do zasady chroni osobę działającą w dobrej wierze, jest nabycie własności nieruchomości w przypadku, gdy prawo zbywcy jest ujawnione w księdze wieczystej (tzw. rękojmia wiary publicznej). Należy jednak zauważyć, że owo domniemanie prawdziwości informacji zawartych w księdze wieczystej zostało w sposób wyraźny wskazane w przepisie art. 5 ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Przepisy odnoszące się do rejestru uprawnień do emisji (rozporządzenie Komisji Europejskiej nr 920/2010) nie zawierają podobnych regulacji. Tym samym dane ujawnione w rejestrze uprawnień do emisji nie korzystają z rękojmi wiary publicznej, a samo ujawnienie uprawnień na rachunku zbywcy nie przesądza jeszcze o posiadanym przezeń tytule do uprawnień.

W konsekwencji należy przyjąć, że w obecnym stanie prawnym brak jest instrumentów skutecznie chroniących działającego w dobrej wierze nabywcę uprawnień do emisji. Tym samym nabywca uprawnień od osoby nieuprawnionej (złodzieja, pasera czy wreszcie dalszego zbywcy, choćby działał on w dobrej wierze) nie prowadzi do skutecznego nabycia tytułu do uprawnień.

Obowiązek zwrotu

Nabywca skradzionych uprawnień do emisji może zatem być odpowiedzialny za zwrot uprawnień ich właścicielowi. Obowiązek ten może jednak rodzić dalsze problemy prawne, w szczególności w sytuacji, gdy uprawnienia nabyte od osoby nieuprawnionej zostały już wykorzystane do rozliczenia emisji i umorzone.

Niewątpliwie zarysowana w niniejszym szkicu problematyka wymaga pogłębionej analizy, jak również podjęcia przez polskiego oraz wspólnotowego ustawodawcę działań zmierzających do lepszego zabezpieczenia praw nabywców uprawnień, działających w zaufaniu do informacji ujawnionych w krajowych rejestrach uprawnień.

Zobacz serwis: Umowy

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązki pracodawcy w zakresie ochrony zdrowia pracowników – aktualne przepisy 2025

Badania okresowe, szkolenia BHP, profilaktyka i zdrowie psychiczne – to nie przywilej, lecz obowiązek pracodawcy. Zobacz, jak firmy w 2025 roku muszą dbać o bezpieczeństwo i dobrostan swoich pracowników.

Ostatnie dwa miesiące na uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy dla swojej działki – właściciele nieruchomości, którzy to przeoczą, później już tylko stracą [LISTA NAJWAŻNIEJSZYCH ZMIAN I TERMINÓW]

Decyzję o warunkach zabudowy, której uzyskanie jest niezbędne m.in. do posadowienia na swojej działce domu (o ile na danym obszarze nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego), na „starych zasadach”, które dawały właścicielowi nieruchomości największą „wolność” w zakresie realizowanej przez niego inwestycji – będzie można uzyskać jeszcze tylko przez najbliższe dwa miesiące. Decyzje WZ wydane przez gminy po tym terminie, będą już bowiem podlegały nowym, zdecydowanie bardziej restrykcyjnym regulacjom.

Koniec z leasingiem auta na full wypas. To już nie będzie się tak opłacać

Niezły samochód za atrakcyjną cenę. Taki dobry biznes mogli do końca grudnia robić przedsiębiorcy, którzy korzystali z aut w ramach umowy leasingowej. Kiedy leasing się kończył kupowali auta do celów prywatnych, po oferowanych przez firmy, preferencyjnych stawkach. Te praktyki, które pozwalały na niepłacenie podatków zostały ukrócone trzy lata temu. Nieskutecznie? Prawna furtka pozwala na ich ominięcie. Teraz i ona zostanie zatrzaśnięta.

Przełomowy wyrok NSA - skarbówka przegrywa w sądzie, bo stosowała zawyżone stawki akcyzy dla samochodów osobowych. Takie samochody powinny być tańsze

Przełomowy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) jest faktem. NSA stwierdził, że stawki akcyzy od tysięcy aut były błędnie określane przez skarbówkę na zawyżonym poziomie. To powodowało finalnie wyższą cenę samochodu, za co płacił klient. Wszystko oczywiście przez niekorzystną dla podatników interpretację przepisów stosowaną latami.

REKLAMA

Koniec z opłatami za wjazd na cmentarz – na Wszystkich Świętych zaparkujesz za darmo. Przełomowy wyrok WSA w Olsztynie [Święto Zmarłych 2025]

Organy samorządowe nie mogą ustanawiać (a cmentarze – na tej postawie) pobierać jakichkolwiek opłat, które są niezwiązane z pochówkiem zmarłych, tj. m.in. opłat za wjazd na cmentarz i korzystanie z cmentarza – orzekł WSA w Olsztynie. W związku ze zbliżającym się Wszystkich Świętych i wzmożonym ruchem na cmentarzach – warto, aby osoby, które będą odwiedzać groby swoich bliskich, znały te zasady.

Komisja w PZON i WZON uzdrawia niepełnosprawnych ze świadczenia pielęgnacyjnego. Trzema pytaniami. Tak prostymi, że trudno wierzyć w medycynę

Jeżeli dziecko odpowie, to rodzice tracą około 40 000 zł - to przybliżona roczna wartość świadczenia pielęgnacyjnego, które po takim badaniu tracą rodzice. Badanie medyczne w postaci trzech pytań lekarze stosują wobec dzieci ze spektrum autyzmu. Jeżeli dziecko odpowie zostaje automatyczne uznane za niebędące osobą niepełnosprawną. Piszą do nas o tym rodzice dzieci, którym odbiera się w 2025 r. orzeczenia o niepełnosprawności w taki sposób, aby rodzice nie mieli świadczenia pielęgnacyjnego 3287 zł miesięcznie. Podobnie odbierane są orzeczenia dzieciom z zespołem Aspergera, Chodzi tu o dzieci, które dysponowały właściwymi (dla tego świadczenia) orzeczeniami w okresie kilku ostatnich lat. Rodzice uważają, że ich dzieci zostały cudownie "uzdrowione". Najczęściej odbywa się to poprzez tzw. punkt 7 orzeczenia. Jest to wskazanie "konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji". Jeżeli dziecko nie wymaga tego, to nie ma świadczenia pielęgnacyjnego. Z listów rodziców wynika, że usunięcie z orzeczenia pkt 7 toobecnie nie incydenty a seria orzeczeń w PZON i WZON w całej Polsce.

Osoby niepełnosprawne walczą o rozszerzenie dodatku dopełniającego. I dla socjalnej renty. I dla osób niezdolnych do pracy

Podwyżka ta podniosłaby rentę socjalną w 2026 r. do kwoty 4806 zł brutto. Nie została zrealizowana. Do redakcji Infor.pl trafiają stale listy osób niepełnosprawnych walczących o przeprowadzenie przez Sejm dwóch ustaw (albo nowelizacji istniejących) w związku z obietnicą z 2023 r. zrównania renty socjalnej i pensji minimalnej : 1) ZMIANY W RENCIE CHOROBOWEJ w postaci obiecanej ustawy wprowadzającej dodatek dopełniający w kwocie 2610,72 zł brutto miesięcznie każdemu renciście socjalnemu (dziś tylko dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji mających rentę socjalną). 2) ZMIANY W RENCIE CHOROBOWEJ. Druga ustawa dotyczy rencistów chorobowych (renta z tytułu niezdolności do pracy) i jej nowelizacji tak, aby osoby z tym świadczeniem także otrzymały odpowiednik dodatku dopełniającego. Będący w identycznej sytuacji renciści chorobowi nie mają tego dodatku. Z listów do Infor.pl wynika bezradność osób niepełnosprawnych i prośba do dziennikarzy o to, aby ich próba przekonania najważniejszych ośrodków władzy była znana społeczeństwu. Aby ich starania nie przykryło milczenie i cisza. Przykładowe prośby o wsparcie informacyjne w artykule.

ZUS dla osób z niepełnosprawnościami. Świadczenia i planowane zmiany na 2026 rok

Jakie świadczenia mogą otrzymać z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych osoby z niepełnosprawnościami? Jak uzyskać orzeczenie? Co może się zmienić w 2026 roku? Oto najważniejsze przepisy i kwoty!

REKLAMA

Resort klimatu uspokaja samorządy: system kaucyjny pomoże osiągnąć cele recyklingowe

Wdrożenie systemu kaucyjnego ma pozytywnie wpłynąć na możliwość osiągania przez gminy wymaganych poziomów recyklingu i pomóc im uniknąć kar za niezrealizowane cele – zapewniła wiceminister klimatu Anita Sowińska. Wiceszefowa resortu odniosła się w ten sposób do interpelacji posłów Prawa i Sprawiedliwości, którzy wskazali na szereg wątpliwości związanych z wdrażaniem nowego systemu.

Nowelizacja Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – nowe zasady łączenia spraw i udziału organizacji społecznych

Od 5 listopada 2025 roku wejdą w życie przepisy zmieniające procedurę przed sądami administracyjnymi. Nowelizacja Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ma usprawnić tok rozpoznawania spraw, ograniczyć przewlekłość postępowań i wprowadzić nowe uprawnienia sądów, w tym możliwość zwrócenia się do organizacji społecznych lub organów administracji publicznej o przedstawienie istotnego dla sprawy poglądu. Zmiany mają charakter systemowy i dotyczą także zasad potwierdzania umocowania przedstawicieli ustawowych.

REKLAMA