REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Organ administracyjny, Strona

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nie zawsze zgoda na stosowanie plików cookies

Stosowanie plików cookies wymaga od administratora zapewnienia zgodności takiego przetwarzania z prawem, w tym dotyczącym ochrony danych osobowych i ochrony prywatności. Może to polegać np. na konieczności uzyskania zgody użytkownika na zapisywanie tych plików. Stosowanie zgody do wszystkich plików cookies nie zapewni jednak zgodności przetwarzania z prawem.

25 proponowanych zmian w zatrudnianiu cudzoziemców w Polsce

Polscy pracodawcy mają problem z pozyskiwaniem pracowników. Sytuacji tej może zaradzić uproszczenie procedury zatrudniania cudzoziemców. BCC proponuje 25 zmian w zatrudnianiu obcokrajowców w Polsce, które dotyczą wykonywanych prac, pobytu na terytorium RP, postępowania wizowego oraz organizacji pracy organów administracji.

Zmiana interpretacji przez organy samorządowe

Wójt (burmistrz, prezydent miasta) powinien zmienić wydaną przez siebie interpretację jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość. Do zmiany interpretacji nie jest konieczne wykształcenie się jednolitej linii w orzecznictwie sądów administracyjnych.

Kiedy organ gminy ma prawo zakazać zgromadzenia publicznego?

Konstytucja RP gwarantuje wolność zgromadzeń. Ustawa Prawo o zgromadzeniach uprawnia jednak organ gminy do wydania zakazu zgromadzenia w określonych przypadkach. Kiedy organ gminy ma prawo zakazać zgromadzenia publicznego?

REKLAMA

Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym

Zasada informowania stron w postępowaniu administracyjnym uregulowana została w Kodeksie postępowania administracyjnego. Obowiązek informowania stron leży po stronie organów administracji publicznej.

Czy zostanie utworzony centralny rejestr domen zakazanych

Ministerstwo Cyfryzacji wycofało się z pomysłu stworzenia centralnego rejestru domen zakazanych, w którym miałyby się znaleźć strony internetowe naruszające prawo. W założeniach rejestr miał ułatwić operatorom blokowanie witryn, których działalność nie była zgodna z prawem. Obecnie taki rejestr prowadzony jest wyłącznie dla witryn podlegających pod ustawę hazardową. Jak podkreśla minister cyfryzacji, powrót do pomysłu stworzenia centralnego narzędzia ułatwiającego blokowanie innych witryn jest w przyszłości możliwy.

Karta wędkarska - jak ją wyrobić?

Tegoroczna wiosna oraz majówka uraczyły nas wysokimi temperaturami dlatego też nad polskimi wodami można spotkać wielu wędkarzy. Amatorski połów ryb wiąże się jednak z koniecznością posiadania karty wędkarskiej. Jak i gdzie wyrobisz kartę wędkarską?

Czy organy muszą kserować akta dla stron postępowania?

Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił do Naczelnego Sądu Administracyjnego z wnioskiem o podjęcie uchwały mającej rozstrzygnąć czy w ramach udostępniania akt postępowania stronie mieści się sporządzanie przez organ, w sposób wynikających z posiadanych możliwości technicznych i organizacyjnych, na wniosek strony, kopii dokumentacji zgromadzonej w aktach sprawy.

REKLAMA

Nie można w drodze uchwały nadawać nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu

Wojewoda Śląski w rozstrzygnięciu nadzorczym uznał, że brak jest podstaw prawnych do nadawania w drodze uchwały nazwy ulicom znajdującym się w fazie projektu.

W urzędzie zapłacisz kartą – projekt ustawy

Minister Rozwoju i Finansów chce promować rozwój płatności bezgotówkowych. Stworzony przez niego projekt ustawy zakłada nałożenie na urzędy obowiązku zapewnienia możliwości dokonywania bezgotówkowych płatności za podatki i różnego rodzaju opłaty. Obowiązek zapewnienia tej możliwości będzie dotyczył także niektórych przedsiębiorców, a także pojawi się egzekucji administracyjnej.

Kiedy organ może wzruszyć ostateczną decyzję administracyjną?

Artykuł 161 Kodeksu postępowania administracyjnego wprowadza nadzwyczajny tryb wzruszenia ostatecznej decyzji administracyjnej, ale tylko w ściśle określonych przypadkach. W jakich?

Zasada nakłaniania do ugody po 1 czerwca 2017 r.

Od 1 czerwca 2017 r. obowiązuje znowelizowany Kodeks postępowania administracyjnego. Wprowadzono nim wiele nowych instytucji. Postawiono w nim m.in. na partnerskie traktowanie obywateli.

Postępowanie wyjaśniające w organie odwoławczym po 1 czerwca 2017 r.

Najnowsze zmiany w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) wprowadziły zmiany w postępowaniu wyjaśniającym. Od 1 czerwca 2017 r. stronie przysługuje prawo żądania aby organ odwoławczy przeprowadził postępowanie wyjaśniające. Ustawodawca wprowadza też pewne ograniczenia w zakresie wydania decyzji kasatoryjnych, na co mają wpływ wspomniane nowe przepisy o postępowaniu wyjaśniającym.   

Czynny udział stron w postępowaniu administracyjnym po 1 czerwca 2017 r.

Nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) poskutkowała licznymi zmianami w m.in. zasadach ogólnych postępowania administracyjnego. Jedną ze zmian jest rozszerzenie zasady czynnego udziału stron w postępowaniu administracyjnym.

Negatywny oraz pozytywny spór kompetencyjny – postępowanie administracyjne

Spór kompetencyjny powstaje pomiędzy organami jednostek samorządu terytorialnego a organami administracji rządowej. Wśród sporów kompetencyjnych wyróżnić należy spór pozytywny i negatywny. Spory rozstrzygane są przez sąd administracyjny, a z wnioskiem wystąpić może strona, organ pozostający w sporze, jak również Rzecznik Praw Obywatelskich.

Nowelizacja KPA w 2017 r.

1 czerwca 2017 r. w życie wchodzi nowelizacja KPA. Głównym celem ustawy zmieniającej jest przyspieszenie postępowania administracyjnego. Ustawa wprowadza również zasadę przyjaznej interpretacji przepisów – „w razie wątpliwości co do treści normy prawnej, należy rozstrzygnąć na korzyść strony”.

Zmiany w postępowaniu wyjaśniającym - nowelizacja Kpa

Nowe przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego wchodzą w życie 1 czerwca 2017 r. Od dawna w postępowaniu administracyjnym nie było tak wielu zmian. Postępowanie wyjaśniające także ulegnie zmianie. Strona będzie miała prawo zażądać aby organ odwoławczy przeprowadził postępowanie wyjaśniające.

Reforma systemu metrologii instytucjonalnej 2017 r.

Reforma administracji metrologicznej to wielkie zmiany dla pracowników urzędów miar. Zmiany dotyczą także katalogu zadań Prezesa Głównego Urzędu Miar, który poprowadzi chociażby badania naukowe. Prezydent podpisał ustawę Prawo o miarach oraz ustawy o wojewodzie i administracji rządowej w województwie. Co się zmieni?

Złożenie wniosku o świadczenie pieniężne będzie łatwiejsze w 2017 r.

W lipcu 2017 r. zaczną obowiązywać przepisy ustawy nowelizującej, które przewidują zmniejszenie ilości koniecznych zaświadczeń załączanych do wniosków o świadczenia pieniężne z budżetu państwa. Wnioskodawcy będą zwolnieni z obowiązku dostarczenia tych zaświadczeń, które organy administracji publiczne będą mogły samodzielnie uzyskać dzięki rejestrom teleinformatycznym.

Właściwość organów administracji publicznej

Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: k.p.a.) nakłada na organy administracji publicznej obowiązek działania zgodnego ze swoją właściwością. Wyróżniamy właściwość miejscową, rzeczową oraz instancyjną. 

Kto poświadczy zgodność odpisów dokumentów z oryginałem?

Jedną z proponowanych zmian w KPA jest upoważnienie pracowników organu prowadzącego postępowanie do poświadczenia za zgodność odpisu dokumentu z oryginałem. Upoważniony pracownik na żądanie strony i po okazaniu oryginału dokumentu wraz z odpisem poświadczy za zgodność. Rozwiązanie ma na celu odciążenie strony postępowania administracyjnego od ponoszenia dodatkowych kosztów.

Obligatoryjne zawieszenie postępowania

Postępowanie administracyjne może zostać zawieszone na wniosek strony lub z urzędu przez organ. W przypadku zawieszenia z urzędu, konieczne jest wystąpienie konkretnych przesłanek.

Zasady obliczania terminów w postępowaniu administracyjnym

Kodeks postępowania administracyjnego (dalej: KPA) wyznacza terminy do dokonywania pewnych czynności w postępowaniu administracyjnym. Są one wiążące zarówno dla organu administracji publicznej jak i dla innych uczestników postępowania.

Obowiązek informacyjny stron postępowania administracyjnego

Organy administracji publicznej działają według zasad opisanych w rozdziale 2 Kodeksu postępowania administracyjnego (dalej: KPA). Jedną z nich jest zasada udzielania informacji stronom i uczestnikom postępowania. Jej celem jest ochrona stron i innych osób uczestniczących  w postępowaniu przed szkodami, które mogłyby wynikać z nieznajomości prawa.

Wyłączenie członka organu kolegialnego

Organy administracji publicznej mają działać w sposób budzący zaufanie obywateli. Z uwagi na to, w pewnych sytuacjach, nie jest właściwe aby członek organu kolegialnego brał udział w postępowaniu. Przesłanki do wyłączenia członka organu kolegialnego opisane są w Kodeksie postępowania administracyjnego (dalej: KPA).

Jak uzyskać zasiłek rodzinny w 2017 r.?

Zasiłek rodzinny ma na celu częściowe pokrycie wydatków na dziecko. W roku 2017 podobnie jak w poprzednich latach, kwota tego świadczenia ponownie wzrośnie, dlatego też warto poznać drogę do uzyskania zasiłku.

Nie będzie zmian w Kodeksie postępowania administracyjnego

Organ administracji nadal musi informować organizację społeczną o wszczynanych postępowaniach. Sejm był przeciwny wykreśleniu z KPA przepisu dot. organizacji społecznych.

Spółki Skarbu Państwa nadzorowane przez ministrów

W dniu 3 stycznia 2017 r. Rada Ministrów przyjęła (i tego samego dnia opublikowano w Dzienniku Ustaw) rozporządzenie w sprawie wykazu spółek, w których prawa z akcji Skarbu Państwa wykonują inni niż Prezes Rady Ministrów członkowie Rady Ministrów, pełnomocnicy Rządu lub państwowe osoby prawne. Na wykazie znalazły się 432 spółki Skarbu Państwa. Przykładowo spółki energetyczne i KGHM będą nadzorowane przez ministra energii, a GPW, LOT i Grupa Azoty przez ministra rozwoju i finansów.

Postępowanie administracyjne - orzekanie w sposób reformatoryjny przez organy odwoławcze

Postępowania administracyjne mogą się toczyć przez wiele lat, wędrując niekiedy nawet po kilka razy między pierwszą i drugą instancją. Tymczasem wiele z nich powinno być rozstrzygane co do meritum przez SKO, a nie krążyć między instancjami.

W jakich okolicznościach organ powinien wydać decyzję kasacyjną

Rozpatrując odwołanie od decyzji administracyjnej, organ II instancji powinien wydać decyzję merytoryczną, a tylko w szczególnych sytuacjach może wydać decyzję kasacyjną, tj. uchylającą poprzednią decyzję i przekazującą sprawę do ponownego rozpoznania przez organ I instancji.

Zmiany w systemie doręczeń w postępowaniu cywilnym – 2016 r.

1 kwietnia i 8 września 2016 roku wejdzie w życie nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego, która zmieni obowiązujący dotychczas system doręczeń pism w postępowaniu cywilnym. Na czym będą polegały zmiany?

Organ egzekucyjny nie bada zasadności wystawienia tytułu wykonawczego

Organ egzekucyjny nie bada zasadności wystawienia tytułu wykonawczego, nawet jeżeli sam go sam wystawił. Jest to rozwiązanie bardzo mało intuicyjne. Dlatego też często strony popełniają błąd i starają się podnosić argumenty merytoryczne na etapie postępowania egzekucyjnego.

15 zasad prowadzenia biznesu od 2016 r.

Od 2016 r. mają obowiązywać nowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to efektem prac nad ustawą prawo o działalności gospodarczej. Nowe prawo ma wzmocnić podstawowe prawa przedsiębiorców oraz uporządkować relacje między przedsiębiorcami a organami administracji.

Kiedy decyzja administracyjna podlega wykonaniu?

Wykonalność decyzji w praktyce oznacza możliwość zrealizowania uprawnienia przyznanego stronie w tej decyzji lub powinność wykonania obowiązku nałożonego decyzją przez stosowne organy w drodze przymusu, jakim one dysponują, czyli po prostu na drodze postępowania egzekucyjnego.

Pozwolenie na budowę – jak uzyskać status strony?

Nierzadko zdarza się, że właściciele sąsiadujących ze sobą nieruchomości popadają w konflikt z inwestorami. W takiej sytuacji warto, aby w postępowaniu o wydanie pozwolenia na budowę sąsiad udowodni, że posiada status strony. Do jakich regulacji prawnych należy się odwołać?

Oznaczenie stron umowy – komparycja umów

Prawidłowe oznaczenie strony umowy oraz jej reprezentantów ma kluczowe znaczenie dla skuteczności umowy oraz dochodzenia swoich praw z niej wynikających. W jaki sposób prawidłowo oznaczyć strony umowy oraz osoby je reprezentujące?

Forma prawna umowy o zamówienie publiczne

Prawo zamówień publicznych dla ważności umowy o zamówienie publiczne zastrzega formę pisemną, pod rygorem nieważności. Przepisy ustawy mogą jednak wymagać formy szczególnej.

Cofnięcie skargi w postępowaniu administracyjnym

Skargę w postępowaniu administracyjnym może wnieść strona, której nie przysługuje już żaden środek zaskarżenia bądź na działanie organu administracyjnego. Skarżący może jednak, do momentu wydania wyroku przez sąd, cofnąć skargę na piśmie bądź ustnie do protokołu. Jakie są skutki cofnięcia skargi?

Prawidłowe wniesienie zażalenia w postępowaniu administracyjnym

Zażalenie jest środkiem odwoławczym, które może złożyć strona na wskazane w ustawie postanowienia. Znajomość wymogów formalnych zażalenia, pomoże nam uchronić się przed niekorzystnymi skutkami postanowień. Jak prawidłowo wnieść zażalenie w postępowaniu administracyjnym?

Rygor natychmiastowej wykonalności decyzji administracyjnej

Co do zasady w postępowaniu administracyjnym przed upływem terminu do wniesienia odwołania nie wykonuje się decyzji, które podlegają zaskarżeniu. Ponadto, wykonanie decyzji zostaje wstrzymane, gdy zostanie ona zaskarżona. Ustawodawca wprowadził jednak pewne wyjątki od tej reguły.

Jak walczyć z bezczynnością organu?

Kodeks postępowania administracyjnego wskazuje, że sprawy w postępowaniu administracyjnym powinny być załatwiane bez zbędnej zwłoki. Jest to jednak wyłącznie termin instrukcyjny, który wskazuje jedynie pewne ramy działania organów. By faktycznie przyspieszyć bieg zaniedbanego postępowania, należy podjąć bardzo konkretne i precyzyjne kroki.

Błędne pouczenie strony w decyzji

Za każdym razem, kiedy otrzymujemy decyzję administracyjną, powinniśmy także zostać pouczeni o możliwości i sposobie odwołania się od niej. Bywa jednak, że organ administracyjny mylnie poinformuje stronę o przysługującym jej prawie do zaskarżenia rozstrzygnięcia. Czy błędne pouczenie może zaszkodzić stronie?

Jak sprostować decyzję administracyjną?

Zdarza się, że do decyzji administracyjnej wkradną się drobne, oczywiste błędy. Prawo pozwala na dokonanie ich korekty bez potrzeby wydawania nowego rozstrzygnięcia. Kto i jak może sprostować decyzję administracyjną?

Czy strona musi brać udział w postępowaniu administracyjnym?

Zawarty w art. 10 k.p.a. obowiązek zapewnienia czynnego udziału w postępowaniu jest jedną z naczelnych zasad postępowania administracyjnego. Pominięcie jej może spowodować wznowienie postępowania, choć tylko pod określonymi, kumulatywnie spełnionymi warunkami

Stosowanie procedur uproszczonych - nowe wytyczne

Od 28 maja obowiązują nowe wytyczne dotyczące stosowania procedur uproszczonych - tak poinformowało Ministerstwo Finansów

Zmiany w pracy administracji

11 maja 2014 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o informatyzacji. Wprowadziła zmiany w działalności podmiotów realizujących zadania publiczne, kodeksie postępowania administracyjnego i w ordynacji podatkowej. Wprowadzone zmiany mają usprawnić komunikację z urzędami oraz pomóc w realizacji spraw drogą elektroniczną.

Jak interpretować akta sprawy w kościelnym procesie małżeńskim?

Ustosunkowując się do akt sprawy należy przyjąć stanowisko merytoryczne nie zaś emocjonalne. Najważniejszą kwestią przy interpretacji akt sprawy jest odpowiedź na pytanie: Czy zawarty związek małżeński jest nieważny z określonego tytułu prawnego?

Zawieszenie kościelnego procesu małżeńskiego

Zwykle to jedna ze stron w małżeństwie, nie zaś obie równocześnie, występuje z inicjatywą wszczęcia kościelnego procesu o stwierdzenie nieważności swojego związku. Może zdarzyć się jednak, iż po jakimś czasie strona powodowa nie będzie już przejawiać zainteresowania kontynuacją swojej małżeńskiej sprawy w sądzie (następuje wówczas zrzeczenie się sprawy, o czym w kan. 1524 KPK), stąd pojawia się zapytanie, co do dalszych losów jej sprawy.

Obecność stron na ogłoszeniu wyroku

Zgodnie z treścią przepisu art. 419 Kodeksu postępowania karnego nieobecność stron na rozprawie nie stanowi przeszkody dla ogłoszenia wyroku.

Jak napisać skargę powodową?

Każdy Sąd Kościelny ma własną praktykę co do skargi powodowej. Jednak istotne wymogi pozostają takie same.

REKLAMA