| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Konsument i umowy > W sądzie > Postępowanie sądowe > Zmiany w systemie doręczeń w postępowaniu cywilnym – 2016 r.

Zmiany w systemie doręczeń w postępowaniu cywilnym – 2016 r.

1 kwietnia i 8 września 2016 roku wejdzie w życie nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego, która zmieni obowiązujący dotychczas system doręczeń pism w postępowaniu cywilnym. Na czym będą polegały zmiany?

Zmiany w systemie doręczeń są konsekwencją zmiany przepisów dotyczących wnoszenia pism procesowych w postępowaniu cywilnym. Od 8 września 2016 roku możliwe będzie bowiem dokonanie wyboru wnoszenia pism procesowych drogą elektroniczną w całym postępowaniu cywilnym poprzez tzw. Elektroniczne Biuro Podawcze. Dotychczas doręczenia elektroniczne były dokonywane tylko w elektronicznym postępowaniu upominawczym. Wprowadzone zmiany mają na celu przyśpieszenie postępowania.

Zmiany dotyczące wszystkich postępowań

Według planowanych zmian, jeżeli pismo zostanie wniesione za pośrednictwem systemu teleinformatycznego lub też strona dokona wyboru wnoszenia pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, sąd będzie dokonywał doręczeń elektronicznych. Zgodnie z przepisem art. 125 § 21 kpc, jeżeli wnoszenie pism za pomocą systemu jest obligatoryjne albo strona wybrała wnoszenie pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, to pismo wniesione z pominięciem tej drogi nie wywoła skutków, jakie ustawa wiąże z wniesieniem pisma do sądu. Sąd jest obowiązany pouczyć o tym stronę jeszcze przed wniesieniem pisma (pouczenie będzie generowane przez system teleinformatyczny), a po złożeniu takiego nieskutecznego pisma przewodniczący odsyła je wnoszącemu i zawiadamia go o bezskuteczności tej czynności.

Pismo procesowe wnoszone za pośrednictwem systemu teleinformatycznego będzie podpisywane podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym albo podpisem elektronicznym potwierdzonym profilem zaufanym e-PUAP w rozumieniu art. 3 pkt 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r.

Wybór doręczania pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego nie będzie nieodwołalny. Przepis art. 1311 § 21 kpc przewiduje możliwość rezygnacji z doręczenia elektronicznego. Jednakże jeżeli pismo zostanie wniesione drogą elektroniczną, to doręczenia zawsze będą dokonywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Wybór dokonany przez stronę będzie wiążący tylko dla niej. Wybór i rezygnacja będą dokonywane przez złożenie oświadczenia za pośrednictwem systemu teleinformatycznego

Doręczenie elektroniczne będzie dokonywane z chwilą zalogowania się do systemu teleinformatycznego. Po upływie 14 dni od daty umieszczenia pisma w systemie, doręczenie elektroniczne będzie uznawane za skuteczne, nawet jeżeli strona nie zaloguje się do systemu.

Czytaj także

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Artur Tim

Doradca podatkowy, doradca restrukturyzacyjny (licencja syndyka), agent celny, prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »