REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary i mandaty dla kierowców w 2022 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kary i mandaty dla kierowców w 2022 r.
Kary i mandaty dla kierowców w 2022 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Początek roku to zwykle dla kierowców trudny czas – ustawodawca ma zwyczaj wprowadzania w tym czasie zmian istotnych dla kierujących pojazdami. Ten rok jest rokiem wyjątkowym pod tym względem i nie wiąże się to tylko z pierwszą od 26 lat podwyżką stawek mandatów, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r. To także zmiany w zakresie zasad rejestracji pojazdów, wyższe kary za brak ubezpieczenia OC jak również zmiany zasad określania stawki tego ubezpieczenia. Jakie kary czekają kierowców w 2022 r.?

Nastały rok zapowiada się być rokiem licznych zmian dla kierowców pojazdami, które z jednej strony mają na celu zasiać strach wśród kierowców i poprawić bezpieczeństwo na drogach, a z drugiej strony maja ułatwić techniczne czynności związane z rejestracją pojazdu. Już pobieżna analiza nowych przepisów dostarcza wniosków, że zmian z I kategorii będzie jednak więcej. Czy przełoży się to docelowo na poprawę bezpieczeństwa na drogach? Trudno orzec w tej chwili, jednak wysokie mandaty, utrudnienia w ,,kasowaniu’’ punktów karnych, czy powiązanie stawek OC z liczbą punktów karnych i historią wykroczeń kierowcy, mogą skutecznie sprawić, że kierowcy nieco ,,zdejmą’’ nogę z gazu.

REKLAMA

Podwyżka mandatów, czyli bat na kierowców

Już chyba każdy z kierowców słyszał, że 1 stycznia 2022 r. wszedł w życie nowy taryfikator mandatów, który przewiduje znacznie surowsze kary za wykroczenia drogowe. W ostatnim czasie Policja publikuje informacje oraz coraz to nowszych, niechlubnych ,,rekordach’’ wymierzonych wobec kierowców mandatów. Nowe mandaty dotyczą przede wszystkim kierowców przekraczających dozwoloną prędkość i prezentują się one następująco:

  • 50 zł – do 10 km/h;
  • 100 zł – od 11 do 15 km/h;
  • 200 zł – od 16 do 20 km/h;
  • 300 zł – od 21 do 25 km/h;
  • 400 zł – od 26 do 30 km/h;
  • 800 zł – od 31 do 40 km/h;
  • 1000 zł – od 41 do 50 km/h;
  • 1500 zł – od 51 do 60 km/h;
  • 2000 zł – od 61 do 70 km/h;
  • 2500 zł – o 71 km/h lub więcej.

Podwyżki mandatów nie dotyczą tylko przekroczenia dozwolonej prędkości – surowsze kary są już wymierzane za niezgodne z przepisami zachowania względem pieszych (np. nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – 1500 zł; omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – 1500 zł), używanie podczas jazdy telefonu (500 zł) czy za wyprzedzanie w miejscach niedozwolonych (np. dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, czy na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim – 1000 zł). Również i w stosunku do kierowców prowadzących po użyciu alkoholu minimalna grzywna wzrosła do kwoty 2500 zł.

Pełny taryfikator mandatów uwzględniający najnowsze stawki mandatów dostępny jest TUTAJ.

Recydywa za ,,kółkiem’’

W tym kontekście należy zwrócić uwagę na przepisy, które wejdą w życie 17 września 2022 r., a które będą dotyczyć niepokornych kierowców, którzy po raz kolejny popełniają wykroczenie drogowe, czyli tzw. ,,recydywistów’’. Zgodnie z nadchodzącymi przepisami, jeżeli kierowca popełni po raz drugi wykroczenie z tej samej grupy, zapłaci on podwójny mandat. Tak będzie m.in. w przypadku ponownego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • naruszenia przepisów o bezpieczeństwie pieszych przez kierującego pojazdem mechanicznym (np. nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – recydywista zapłaci nie 1500 zł a 3000 zł;
  • przekroczenia dozwolonej prędkości o 30 km/h lub więcej (np. za ponowne przekroczenie dozwolonej prędkości o 42 km/h recydywista zapłaci nie 1000 zł, a 2000 zł);
  • złamania zakazu wyprzedzania;
  • naruszenia zasad wjazdu na przejazdy kolejowe;
  • niezachowania należytej ostrożności i spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jeżeli następstwem było naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia.

Ogromne kary za niewskazanie kierowcy

Znacznie surowsze kary dotkną także osoby, które na żądanie uprawnionego organu, nie wskażą komu pojazd został powierzony do kierowania lub używania w oznaczonym czasie. Wysokość kary będzie zależeć od rodzaju postępowania, w jakim organ zwraca się do określonej osoby o wskazanie kierowcy. I tak:

  • w sprawach o przestępstwo – minimalna grzywna to 4000 zł;
  • w sprawach o spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym - minimalna grzywna to 2000 zł;
  • w sprawach dotyczących przekroczenia dopuszczalnej prędkości – 2x wysokości grzywny przewidzianej za dane przekroczenie prędkości, ale nie mniej niż 800 zł;
  • w sprawach o pozostałe wykroczenia – nie mniej niż 500 zł.

Sąd może wymierzyć nawet 30.000 zł grzywny

Często zdarza się, że kierowcy nie przyjmują wymierzanych im mandatów karnych i sprawa trafia do Sądu. Dotychczas Sąd mógł wymierzyć kierowcy grzywnę w wysokości maksymalnie 5000 zł. Od początku 2022 r. Sądy będą mogły wymierzać grzywnę w wysokości 6x wyższej, bo aż do 30.000 zł. Możliwość wymierzenia grzywny w tej kwocie pojawia się w przypadku następujących wykroczeń:

  • spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym i spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, które spowodowało uszczerbek na zdrowiu, albo które zostało spowodowane przez kierowcę znajdującego się pod wpływem alkoholu (art. 86 § 1, 1a i 2 Kodeksu wykroczeń – dalej: k.w.);
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu i inne wykroczenia naruszające pierwszeństwo pieszego (art. 86b § 1 k.w.);
  • jazda w stanie po użyciu alkoholu (art. 87 § 1 k.w.);
  • niezatrzymanie się do kontroli (art. 92 § 1 i 2 k.w.);
  • przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 30 km/h (art. 92a § 2 k.w.);
  • naruszenie zakazu wyprzedzania (art. 92b k.w.);
  • nieudzielenie pomocy ofierze wypadku (art. 93 § 1 k.w.);
  • prowadzenie pojazdu bez uprawnień (art. 94 § 1 k.w.);
  • niewskazanie kierowcy na żądanie organu (art. 96 § 3 k.w.);
  • niedozwolone objeżdżanie zapór na przejazdach kolejowych i wjeżdżanie na przejazdy kolejowe (art. 97a k.w.).

Zatrzymanie prawa jazdy za ,,majstrowanie’’ przy tachografie

Nowe przepisy dotkną szczególnie zawodowych kierowców i to nie tylko ze względu na podwyżkę mandatów. Otóż od 1 stycznia 2022 roku za manipulacje przy tachografie kierowcy otrzymają nie tylko mandat ale funkcjonariusze policji lub Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) zyskali uprawnienie, by zatrzymać ich prawo jazdy na okres 3 miesięcy. Tak będzie jeżeli kierowca np. odłączy tachograf, korzysta z niedozwolonego urządzenia, przedmiotu lub zmienionego oprogramowania umożliwiającego lub powodującego podrabianie lub przerabianie danych rejestrowanych przez tachograf, czy też używa cudzej karty kierowcy.

Wyższe kary za brak OC

W 2022 r. kierowcy muszą także liczyć się z wyższymi karami za brak ubezpieczenia OC. Powyższe jest wynikiem podwyższenia minimalnego wynagrodzenia, co jest bezpośrednio powiązane ze stawkami kar za brak OC. Od 1 stycznia 2022 roku minimalne wynagrodzenie wzrosło z 2800 zł do 3010 zł brutto. Musi się więc zmienić również wysokość opłat karnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia.

Oto jak prezentują się kary za brak OC w 2022 r.

Samochód osobowy

Samochód ciężarowy

Pozostałe pojazdy

Do 3 dni

1200 zł

1810 zł

200 zł

Od 4 do 14 dni

3010 zł

4520 zł

500 zł

Powyżej 14 dni

6020 zł

9030 zł

1000 zł.

Instytucją odpowiedzialną za kontrolę posiadania ubezpieczenia OC, a w przypadku wykrycia przerwy lub braku ważnej polisy – nałożenia na właściciela i egzekwowania od niego wniesienia opłat karnych, jest UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny).

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2008 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 450 z późn. zm.).

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1624 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 854 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1212 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek dopełniający: 2610 zł co miesiąc z ZUS. 200 tysięcy osób już dostaje, ale inni zostali pominięci. Sprawdź, co się zmieni w 2025

Dodatek dopełniający w wysokości 2 610,72 zł miał być przełomem dla osób z niepełnosprawnościami. Od marca 2025 roku świadczenie trafia już do ponad 200 tys. osób, ale nie każdy z orzeczeniem je dostaje. ZUS wypłaca je tylko wybranym, co budzi ogromne kontrowersje. Rząd zapowiada nowelizację przepisów. Sprawdź, kto może zyskać, a kto wciąż zostanie pominięty mimo podobnej sytuacji zdrowotnej.

Wielka rewolucja w ZUS coraz bliżej? Nowy projekt ustawy o ubezpieczeniach społecznych zapowiada koniec biurokracji, przejęcie rozliczeń przez ZUS i cyfrową obsługę płatników

Rząd szykuje największą od lat propozycję zmian w systemie ubezpieczeń społecznych. Zakłada ona, że to ZUS przejmie od przedsiębiorców obowiązek wyliczania i rozliczania składek, co ma uprościć procedury, zmniejszyć liczbę błędów i odciążyć miliony płatników. Reforma, przygotowana przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, ma zostać wdrożona etapami do 2031 roku i wprowadzić m.in. jednolity plik ubezpieczeniowy oraz pełną cyfryzację rozliczeń.

Sprzedając nieruchomość, można stracić własność i nie otrzymać od nabywcy ani grosza. Akt notarialny przed tym nie zabezpiecza. Jest jednak na to sposób, choć nie powie o nim każdy notariusz

Nie każdy jest świadomy, że dokonując sprzedaży domu czy mieszkania (pomimo zachowania wymaganej formy aktu notarialnego), można nabawić się nie lada problemów, jeżeli nie zadba się o jeden mały szczegół transakcji – moment zapłaty ceny przez nabywcę nieruchomości (lub odpowiednie zabezpieczenie tej zapłaty). W jaki sposób przeprowadzić transakcję kupna-sprzedaży domu czy mieszkania, aby pod względem uzyskania zapłaty ceny za zbywaną nieruchomość – nie wiązała się ona z ryzykiem dla sprzedającego?

Tych opłat (wbrew powszechnej praktyce) szkoły i przedszkola nie mogą pobierać od rodziców w roku szkolnym 2025/2026. Ważna informacja dla rodziców uczniów i przedszkolaków, rozpoczynających rok szkolny

Bardzo częstym zjawiskiem jest obciążanie rodziców, przez szkoły, kosztami przygotowania posiłków w stołówce szkolnej, dla dzieci uczęszczających do szkół podstawowych (a w przypadku, gdy szkoła korzysta z usług firmy cateringowej – również kosztami ich dowozu). Jest to praktyka, która nie jest jednak zgodna z przepisami ustawy – Prawo oświatowe i orzecznictwem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Jak zatem jest z tymi obiadami w szkołach (i przedszkolach), kto i w jakim zakresie ponosi ich koszt oraz którym uczniom przysługuje całkowite zwolnienie z opłat za posiłki w roku szkolnym 2025/2026?

REKLAMA

Za szkody najemcy zapłaci wynajmujący? Za co odpowiedzialność ponosi lokator?

Zaległości dotyczące płatności czynszu i rachunków, a także złe zachowanie najemcy prowadzące do konfliktów z sąsiadami. Tego najbardziej mogą obawiać się właściciele mieszkań rozważający ich wynajęcie. Zaległości czynszowe to częściej poruszany temat aniżeli konsekwencje złego zachowania lokatora w prywatnym mieszkaniu. Tymczasem obawy właścicieli mieszkań o skutki złego zachowania lokatora są czasem spore. Wzmacniają je uchwały wspólnot mieszkaniowych próbujące „przerzucić” na wynajmującego odpowiedzialność za nieodpowiednie zachowanie najemcy (np. spowodowanie szkód w częściach wspólnych budynku). Warto wyjaśnić, dlaczego takie uchwały są wątpliwe i poruszyć również inne aspekty złego zachowania lokatorów.

1300 zł miesięcznie dla każdego dorosłego? Za to zniknąć muszą: 800+, zasiłki socjalne, 13 i 14 emerytura. Ministerstwo Finansów policzyło koszty wprowadzenia bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP)

W odpowiedzi na interpelację poselską, Jurand Drop, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów, udzielił odpowiedzi na pytanie, czy jego resort pracuje nad wprowadzeniem w Polsce tzw. bezwarunkowego dochodu podstawowego (BDP) i jakie byłby koszty wypłaty każdemu dorosłemu obywatelowi 1300 zł tytułem BDP.

Koniec z nadużywaniem przez pracodawców umów zlecenia i umów o dzieło – zostaną one przekształcone w umowy o pracę. „Umowa o pracę zapewnia większą ochronę prawną, stabilność zatrudnienia, daje też dostęp do świadczeń i uprawnień pracowniczych”

W dniu 19 sierpnia br. do wykazu prac legislacyjnych Rady Ministrów trafił przygotowany w MRPiPS projekt ustawy o Reformie Państwowej Inspekcji Pracy. Zakłada on m.in. uprawnienie Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) do wydawania decyzji administracyjnych o przekształceniu nieprawidłowo zawartych umów cywilnoprawnych (czyli umów zlecenia i umów o dzieło) w umowy o pracę. Ma to istotnie ograniczyć nadużycia pracodawców względem pracowników, polegające na zawieraniu przez nich umów cywilnoprawnych z pracownikami, w warunkach, w których powinna zostać zawarta umowa o pracę.

Rada Gabinetowa 27 sierpnia: Prezydent Nawrocki chce porozumienia, które będzie miało wpływ na system legislacyjny państwa polskiego

Rada Gabinetowa, zwołana przez prezydenta Karola Nawrockiego, odbyła się dziś rano w Pałacu Prezydenckim. Przedmiotem obrad Rady był stan finansów publicznych, inwestycje rozwojowe, w tym budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego i elektrowni jądrowych, a także ochrona polskiego rolnictwa.

REKLAMA

Świadczenie wspierające: Rząd nie będzie chronił osób niepełnosprawnych (stopień znaczny)

Przed czym miałby chronić? Przed opłatami ponoszonymi przez osoby niepełnosprawne. To opłaty, które płacą za pomoc w sporządzaniu wniosków o świadczenie wspierające. Jego maksymalna wysokość: 4134 zł (w 2025 r.). Za pomoc w przyznaniu tak wysokiego świadczenia dla osoby niepełnosprawnej firmy pośredniczące i kancelarie życzą sobie wielokrotność świadczenia wspierającego. Może to być nawet 6-krotność jego wartości (czyli prawie 25 000 zł z: 6 x 4134 zł). To są wygórowane opłaty. Od kilku miesięcy posłowie alarmują rząd o tym procederze, który dotyka osoby niepełnosprawne w najpoważniejszym stopniu inwalidztwa (często starsze). Rząd odmówił interwencji, a przecież to politycy stworzyli skomplikowany system przyznawania świadczenia wspierającego, z którym nie radzą sobie osoby niepełnosprawne i ich rodziny.

Jednolity plik ubezpieczeniowy (JPU) i kilkadziesiąt innych zmian w obowiązkach wobec ZUS-u. MRPiPS chce uproszczenia procedur dla płatników [założenia projektu nowelizacji]

W dniu 26 sierpnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Celem tej nowelizacji jest ograniczenie obowiązków płatników składek, w tym przedsiębiorców, względem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) oraz uproszczenie procedur dla płatników składek związanych ze sporządzaniem i przekazywaniem do ZUS dokumentów ubezpieczeniowych oraz eliminacja powielania danych, które są już dostępne w systemie informatycznym ZUS. Głównym założeniem przygotowywanych w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmian jest, aby zakres danych, które płatnik składek musiałby udostępnić ZUS był ograniczony do niezbędnego minimum. ZUS opierałby się na danych już zgromadzonych na kontach oraz w wewnętrznych systemach (np. zasiłkowych), jak również zaciągałby dane z systemów zewnętrznych (np. z MF). Rząd planuje przyjąć i skierować do Sejmu tę nowelizację w I kwartale 2026 roku.

REKLAMA