REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kary i mandaty dla kierowców w 2022 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kary i mandaty dla kierowców w 2022 r.
Kary i mandaty dla kierowców w 2022 r.
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Początek roku to zwykle dla kierowców trudny czas – ustawodawca ma zwyczaj wprowadzania w tym czasie zmian istotnych dla kierujących pojazdami. Ten rok jest rokiem wyjątkowym pod tym względem i nie wiąże się to tylko z pierwszą od 26 lat podwyżką stawek mandatów, która weszła w życie 1 stycznia 2022 r. To także zmiany w zakresie zasad rejestracji pojazdów, wyższe kary za brak ubezpieczenia OC jak również zmiany zasad określania stawki tego ubezpieczenia. Jakie kary czekają kierowców w 2022 r.?

Nastały rok zapowiada się być rokiem licznych zmian dla kierowców pojazdami, które z jednej strony mają na celu zasiać strach wśród kierowców i poprawić bezpieczeństwo na drogach, a z drugiej strony maja ułatwić techniczne czynności związane z rejestracją pojazdu. Już pobieżna analiza nowych przepisów dostarcza wniosków, że zmian z I kategorii będzie jednak więcej. Czy przełoży się to docelowo na poprawę bezpieczeństwa na drogach? Trudno orzec w tej chwili, jednak wysokie mandaty, utrudnienia w ,,kasowaniu’’ punktów karnych, czy powiązanie stawek OC z liczbą punktów karnych i historią wykroczeń kierowcy, mogą skutecznie sprawić, że kierowcy nieco ,,zdejmą’’ nogę z gazu.

REKLAMA

REKLAMA

Podwyżka mandatów, czyli bat na kierowców

Już chyba każdy z kierowców słyszał, że 1 stycznia 2022 r. wszedł w życie nowy taryfikator mandatów, który przewiduje znacznie surowsze kary za wykroczenia drogowe. W ostatnim czasie Policja publikuje informacje oraz coraz to nowszych, niechlubnych ,,rekordach’’ wymierzonych wobec kierowców mandatów. Nowe mandaty dotyczą przede wszystkim kierowców przekraczających dozwoloną prędkość i prezentują się one następująco:

  • 50 zł – do 10 km/h;
  • 100 zł – od 11 do 15 km/h;
  • 200 zł – od 16 do 20 km/h;
  • 300 zł – od 21 do 25 km/h;
  • 400 zł – od 26 do 30 km/h;
  • 800 zł – od 31 do 40 km/h;
  • 1000 zł – od 41 do 50 km/h;
  • 1500 zł – od 51 do 60 km/h;
  • 2000 zł – od 61 do 70 km/h;
  • 2500 zł – o 71 km/h lub więcej.

Podwyżki mandatów nie dotyczą tylko przekroczenia dozwolonej prędkości – surowsze kary są już wymierzane za niezgodne z przepisami zachowania względem pieszych (np. nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – 1500 zł; omijanie pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu – 1500 zł), używanie podczas jazdy telefonu (500 zł) czy za wyprzedzanie w miejscach niedozwolonych (np. dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia, czy na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim – 1000 zł). Również i w stosunku do kierowców prowadzących po użyciu alkoholu minimalna grzywna wzrosła do kwoty 2500 zł.

Pełny taryfikator mandatów uwzględniający najnowsze stawki mandatów dostępny jest TUTAJ.

REKLAMA

Recydywa za ,,kółkiem’’

W tym kontekście należy zwrócić uwagę na przepisy, które wejdą w życie 17 września 2022 r., a które będą dotyczyć niepokornych kierowców, którzy po raz kolejny popełniają wykroczenie drogowe, czyli tzw. ,,recydywistów’’. Zgodnie z nadchodzącymi przepisami, jeżeli kierowca popełni po raz drugi wykroczenie z tej samej grupy, zapłaci on podwójny mandat. Tak będzie m.in. w przypadku ponownego:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • naruszenia przepisów o bezpieczeństwie pieszych przez kierującego pojazdem mechanicznym (np. nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu – recydywista zapłaci nie 1500 zł a 3000 zł;
  • przekroczenia dozwolonej prędkości o 30 km/h lub więcej (np. za ponowne przekroczenie dozwolonej prędkości o 42 km/h recydywista zapłaci nie 1000 zł, a 2000 zł);
  • złamania zakazu wyprzedzania;
  • naruszenia zasad wjazdu na przejazdy kolejowe;
  • niezachowania należytej ostrożności i spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jeżeli następstwem było naruszenie czynności narządu ciała lub rozstrój zdrowia.

Ogromne kary za niewskazanie kierowcy

Znacznie surowsze kary dotkną także osoby, które na żądanie uprawnionego organu, nie wskażą komu pojazd został powierzony do kierowania lub używania w oznaczonym czasie. Wysokość kary będzie zależeć od rodzaju postępowania, w jakim organ zwraca się do określonej osoby o wskazanie kierowcy. I tak:

  • w sprawach o przestępstwo – minimalna grzywna to 4000 zł;
  • w sprawach o spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym - minimalna grzywna to 2000 zł;
  • w sprawach dotyczących przekroczenia dopuszczalnej prędkości – 2x wysokości grzywny przewidzianej za dane przekroczenie prędkości, ale nie mniej niż 800 zł;
  • w sprawach o pozostałe wykroczenia – nie mniej niż 500 zł.

Sąd może wymierzyć nawet 30.000 zł grzywny

Często zdarza się, że kierowcy nie przyjmują wymierzanych im mandatów karnych i sprawa trafia do Sądu. Dotychczas Sąd mógł wymierzyć kierowcy grzywnę w wysokości maksymalnie 5000 zł. Od początku 2022 r. Sądy będą mogły wymierzać grzywnę w wysokości 6x wyższej, bo aż do 30.000 zł. Możliwość wymierzenia grzywny w tej kwocie pojawia się w przypadku następujących wykroczeń:

  • spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym i spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, które spowodowało uszczerbek na zdrowiu, albo które zostało spowodowane przez kierowcę znajdującego się pod wpływem alkoholu (art. 86 § 1, 1a i 2 Kodeksu wykroczeń – dalej: k.w.);
  • nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu i inne wykroczenia naruszające pierwszeństwo pieszego (art. 86b § 1 k.w.);
  • jazda w stanie po użyciu alkoholu (art. 87 § 1 k.w.);
  • niezatrzymanie się do kontroli (art. 92 § 1 i 2 k.w.);
  • przekroczenie dozwolonej prędkości o ponad 30 km/h (art. 92a § 2 k.w.);
  • naruszenie zakazu wyprzedzania (art. 92b k.w.);
  • nieudzielenie pomocy ofierze wypadku (art. 93 § 1 k.w.);
  • prowadzenie pojazdu bez uprawnień (art. 94 § 1 k.w.);
  • niewskazanie kierowcy na żądanie organu (art. 96 § 3 k.w.);
  • niedozwolone objeżdżanie zapór na przejazdach kolejowych i wjeżdżanie na przejazdy kolejowe (art. 97a k.w.).

Zatrzymanie prawa jazdy za ,,majstrowanie’’ przy tachografie

Nowe przepisy dotkną szczególnie zawodowych kierowców i to nie tylko ze względu na podwyżkę mandatów. Otóż od 1 stycznia 2022 roku za manipulacje przy tachografie kierowcy otrzymają nie tylko mandat ale funkcjonariusze policji lub Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD) zyskali uprawnienie, by zatrzymać ich prawo jazdy na okres 3 miesięcy. Tak będzie jeżeli kierowca np. odłączy tachograf, korzysta z niedozwolonego urządzenia, przedmiotu lub zmienionego oprogramowania umożliwiającego lub powodującego podrabianie lub przerabianie danych rejestrowanych przez tachograf, czy też używa cudzej karty kierowcy.

Wyższe kary za brak OC

W 2022 r. kierowcy muszą także liczyć się z wyższymi karami za brak ubezpieczenia OC. Powyższe jest wynikiem podwyższenia minimalnego wynagrodzenia, co jest bezpośrednio powiązane ze stawkami kar za brak OC. Od 1 stycznia 2022 roku minimalne wynagrodzenie wzrosło z 2800 zł do 3010 zł brutto. Musi się więc zmienić również wysokość opłat karnych za brak obowiązkowego ubezpieczenia.

Oto jak prezentują się kary za brak OC w 2022 r.

Samochód osobowy

Samochód ciężarowy

Pozostałe pojazdy

Do 3 dni

1200 zł

1810 zł

200 zł

Od 4 do 14 dni

3010 zł

4520 zł

500 zł

Powyżej 14 dni

6020 zł

9030 zł

1000 zł.

Instytucją odpowiedzialną za kontrolę posiadania ubezpieczenia OC, a w przypadku wykrycia przerwy lub braku ważnej polisy – nałożenia na właściciela i egzekwowania od niego wniesienia opłat karnych, jest UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny).

Opracowano na podstawie:

Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2008 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 450 z późn. zm.).

Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 listopada 2003 r. w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 1624 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 854 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1212 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent Karol Nawrocki razem z Trybunałem Konstytucyjnym wytną tę partię ze sceny politycznej? Wniosek o stwierdzenie niezgodności z Konstytucją RP celów i działalności tej partii politycznej już został skierowany do TK w dniu 12 listopada 2025

Nie wszyscy o tym wiedzą, ale w kompetencjach Trybunału Konstytucyjnego leży także możliwość stwierdzenia niezgodności celów i działalności partii politycznej z Konstytucją RP! Za pomocą tego narzędzia prawnego istnieje możliwość otwarcia drogi do delegalizacji partii politycznych.

Polska nie przyjmie migrantów w ramach paktu migracyjnego? Decyzja Komisji Europejskiej i reakcje w Warszawie

Donald Tusk ogłosił, że Polska nie przyjmie migrantów ani nie zapłaci ani grosza w ramach paktu migracyjnego. Komisja Europejska dała zielone światło na zwolnienie Polski z relokacji, a rząd mówi o historycznym sukcesie. Ale z Pałacu Prezydenckiego spadła lawina krytyki – minister Zbigniew Bogucki oskarża premiera o chaos i sprzeczności, pytając, kiedy wreszcie zacznie mówić prawdę o pakcie migracyjnym.

ETS2 – co to naprawdę jest i jak wpływa na każdego Polaka? Fakty i mity

Europejski System Handlu Emisjami (ETS2) to nie jest żadna nowa podatkowa niespodzianka dla Polaków, nie jest też „zabójcą kotłowni i pieców na węgiel”. To mechanizm prawny, który od 2027 roku (dopuszczalne jest opóźnienie wdrożenia o 1 rok) obejmie emisje CO₂ z sektora transportu drogowego, budownictwa i małych instalacji energetycznych – obszarów dotychczas nieobjętych ETS1. W Polsce narosło wiele nieporozumień: od strachu przed „zabiciem ciepłownictwa lokalnego” po teorie spiskowe o „zamierzeniu pozbawienia Polaków przez UE prawa do ogrzewania domów” i wymuszenia kupna aut elektrycznych poprzez drastyczne podwyżki cen diesla i benzyny. W tym artykule przedstawiamy natomiast sprawdzone fakty, oparte na oficjalnych dokumentach Unii Europejskiej, analizach Komisji Europejskiej, Eurostatu i publicznie dostępnych danych - bez spekulowania i na chłodno podchodząc do tematu.

Ochrona roślin i nasiennictwo - ważne zmiany w przepisach uchwalone przez Sejm i Senat

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi informuje, że w dniu 7 listopada br. Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy ochronie roślin przed agrofagami oraz niektórych innych ustaw. Tym samym zakończono prace parlamentarne nad ustawą, która zostanie teraz skierowana do podpisu Prezydenta. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

Obowiązkowe ubezpieczenie OC dronów od 13 listopada: kluczowe wyłączenie odpowiedzialności

Od 13 listopada 2025 r. każdy operator drona o masie od 250 gramów do 20 kilogramów będzie musiał posiadać obowiązkowe ubezpieczenie OC - wynika z rozporządzenia ministra finansów z 24 października 2025 roku. Nowe przepisy miały wypełnić lukę w prawie i zapewnić rekompensatę osobom poszkodowanym w wyniku wypadków z udziałem dronów. Tyle, że na ostatnim etapie prac pojawiło się kluczowe wyłączenie odpowiedzialności - wskazuje Jarosław Szymański, Dyrektor Mentor S.A. o. Warszawa.

Problemy z bonem ciepłowniczym. Wnioski nie zostaną rozpatrzone. Informacji trzeba będzie szukać stronie internetowej urzędu

Trwa składanie wniosków o bon ciepłowniczy. Pojawiły się jednak nieprzewidziane trudności generujące dodatkowe koszty dla gmin. Ministerstwo Energii zaproponowało wprowadzenie zmian, które poprawią sytuację. Jednak czy nie będzie jeszcze większego zamieszania?

Podwyżki od 140 do 240 zł. Kto od stycznia 2026 roku będzie dostawał więcej pieniędzy? Opublikowano projekt rozporządzenia

Wzrost płacy minimalnej pociąga za sobą szereg zmian. Zależy bowiem od niego wysokość wielu świadczeń i dodatków do nich, a płace, których wysokość jest określana w obowiązujących przepisach, trzeba odpowiednio dostosować do jej poziomu.

Za nagłe zmiany planów pracownikowi przysługuje rekompensata. Nie wszyscy o tym wiedzą, zapominają nawet pracodawcy, a przepisy są jasne

Nawet w zakładzie pracy, w którym praca jest wykonywania według stałego harmonogramu i w z góry określonych godzinach pracy, mogą zdarzyć się niespodziewane sytuacje. Jeśli pracownik musi dostosować się do takich nagłych zmian, przysługuje mu rekompensata.

REKLAMA

Sąd Najwyższy uderza w dotychczasową praktykę! Kuratorzy–adwokaci bez obowiązku doręczeń – co to oznacza dla tysięcy spraw?

To może być punkt zwrotny w polskim postępowaniu cywilnym. Wyrok Sądu Najwyższego kończy wieloletni spór i zmienia podejście do doręczeń między profesjonalnymi pełnomocnikami. Skutki odczują nie tylko prawnicy, ale i zwykli uczestnicy postępowań.

Te 4 ważne ustawy zawetował Prezydent RP w listopadzie 2025 r.

Prezydent RP Karol Nawrocki skorzystał z jednej z najważniejszych prerogatyw głowy państwa – prawa weta. Odmówił podpisania czterech ustaw uchwalonych przez Sejm, uzasadniając swoje decyzje troską o rozwój gospodarczy, dostęp do usług publicznych oraz standardy ładu korporacyjnego. Każde z weta dotyczyło innej sfery życia społecznego i gospodarczego, ale można powiedzieć, że wspólnym mianownikiem była obawa przed negatywnymi konsekwencjami dla obywateli i państwa. Przynajmniej tak wynika z uzasadnień, które podała Kancelaria Prezydent RP.

REKLAMA