| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Prawo > Sprawy rodzinne > Prawa seniora > Usługi dla seniorów > Prawa seniora-konsumenta

Prawa seniora-konsumenta

Seniorzy często padają ofiarą nadużyć ze strony sprzedawców czy telemarketerów. W kontakcie z nieuczciwymi firmami są słabszą stroną. Z tego powodu ważna jest odpowiednia edukacja w zakresie praw, jakie przysługują seniorom-konsumentom.

Odstąpienie od umowy

Seniorzy często zapraszani są na różnego rodzaju prezentacje, podczas których nabywają określone produkty. Nierzadko, dopiero w domu okazuje się, iż towary te nie są warte swojej ceny. W takich sytuacjach warto pamiętać o przysługującym konsumentowi prawie do odstąpienia od umowy. Przysługuje ono m.in. w przypadku zawierania umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.

Polecamy: Pomoc społeczna. Komentarz do ustawy

Pani Halina wyjechała na wycieczkę, podczas której odbyła się prezentacja sprzętu AGD. Nabyła tam suszarkę do włosów, jednak po powrocie do domu uznała, iż tak naprawdę nie jest jej potrzebna. Jeżeli towar został zakupiony podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, podczas której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentem również mamy do czynienia z umową zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa.

Oznacza to, iż konsument może odstąpić od takiej umowy w terminie 14 dni – co ważne – bez podawania przyczyny. Co do zasady senior z tytułu odstąpienia od umowy nie ponosi również kosztów poza kosztami zwrotu rzeczy sprzedawcy.

Prawo do odstąpienia od umowy przysługuje również w przypadku zawarcia umowy na odległość np. przez telefon.

Pan Szczepan podczas rozmowy telefonicznej zgodził się na zmianę swojej umowy abonamentu telefonicznego. Po kilku dniach otrzymał dokumenty, z których wynika, iż w rzeczywistości zawarł umowę z zupełnie nowym podmiotem. W tej sytuacji Pan Szczepan ma prawo do odstąpienia od umowy, ponieważ została ona zawarta na odległość.

Tak jak w przypadku umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa obowiązuje tu 14-dniowy termin. Termin biegnie od udzielenia konsumentowi informacji o prawie do odstąpienia od umowy. Jeżeli jednak przedsiębiorca nie informuje o prawie do odstąpienia od umowy np. w przesłanej umowie, to wówczas termin ten zostaje wydłużony o 12 miesięcy.

Odstąpienia od umowy należy dokonać na piśmie. Można skorzystać z wzoru formularza, który stanowi załącznik do ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta:

WZÓR FORMULARZA ODSTĄPIENIA OD UMOWY

(formularz ten należy wypełnić i odesłać tylko w przypadku chęci odstąpienia od umowy)

– Adresat [w tym miejscu przedsiębiorca powinien wpisać nazwę przedsiębiorcy, pełny adres pocztowy oraz, o ile są dostępne, numer faksu i adres e-mail]

– Ja/My(*) niniejszym informuję/informujemy(*) o moim/naszym odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy(*) umowy dostawy następujących rzeczy(*) umowy o dzieło polegającej na wykonaniu następujących rzeczy(*)/o świadczenie następującej usługi(*)

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Seniorzy powinni pamiętać, iż w przypadku jakichkolwiek wątpliwości i problemów mogą zwracać się do organizacji konsumenckich./Fot. Fotolia
Seniorzy powinni pamiętać, iż w przypadku jakichkolwiek wątpliwości i problemów mogą zwracać się do organizacji konsumenckich./Fot. Fotolia

PPK dla pracownika24.90 zł

Narzędzia

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Accreo

Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »