REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawa seniora-konsumenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Seniorzy powinni pamiętać, iż w przypadku jakichkolwiek wątpliwości i problemów mogą zwracać się do organizacji konsumenckich./Fot. Fotolia
Seniorzy powinni pamiętać, iż w przypadku jakichkolwiek wątpliwości i problemów mogą zwracać się do organizacji konsumenckich./Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Seniorzy często padają ofiarą nadużyć ze strony sprzedawców czy telemarketerów. W kontakcie z nieuczciwymi firmami są słabszą stroną. Z tego powodu ważna jest odpowiednia edukacja w zakresie praw, jakie przysługują seniorom-konsumentom.

Odstąpienie od umowy

Seniorzy często zapraszani są na różnego rodzaju prezentacje, podczas których nabywają określone produkty. Nierzadko, dopiero w domu okazuje się, iż towary te nie są warte swojej ceny. W takich sytuacjach warto pamiętać o przysługującym konsumentowi prawie do odstąpienia od umowy. Przysługuje ono m.in. w przypadku zawierania umowy poza lokalem przedsiębiorstwa.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Pomoc społeczna. Komentarz do ustawy

Pani Halina wyjechała na wycieczkę, podczas której odbyła się prezentacja sprzętu AGD. Nabyła tam suszarkę do włosów, jednak po powrocie do domu uznała, iż tak naprawdę nie jest jej potrzebna. Jeżeli towar został zakupiony podczas wycieczki zorganizowanej przez przedsiębiorcę, podczas której celem lub skutkiem jest promocja oraz zawieranie umów z konsumentem również mamy do czynienia z umową zawartą poza lokalem przedsiębiorstwa.

Oznacza to, iż konsument może odstąpić od takiej umowy w terminie 14 dni – co ważne – bez podawania przyczyny. Co do zasady senior z tytułu odstąpienia od umowy nie ponosi również kosztów poza kosztami zwrotu rzeczy sprzedawcy.

REKLAMA

Prawo do odstąpienia od umowy przysługuje również w przypadku zawarcia umowy na odległość np. przez telefon.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pan Szczepan podczas rozmowy telefonicznej zgodził się na zmianę swojej umowy abonamentu telefonicznego. Po kilku dniach otrzymał dokumenty, z których wynika, iż w rzeczywistości zawarł umowę z zupełnie nowym podmiotem. W tej sytuacji Pan Szczepan ma prawo do odstąpienia od umowy, ponieważ została ona zawarta na odległość.

Tak jak w przypadku umów zawartych poza lokalem przedsiębiorstwa obowiązuje tu 14-dniowy termin. Termin biegnie od udzielenia konsumentowi informacji o prawie do odstąpienia od umowy. Jeżeli jednak przedsiębiorca nie informuje o prawie do odstąpienia od umowy np. w przesłanej umowie, to wówczas termin ten zostaje wydłużony o 12 miesięcy.

Odstąpienia od umowy należy dokonać na piśmie. Można skorzystać z wzoru formularza, który stanowi załącznik do ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta:

WZÓR FORMULARZA ODSTĄPIENIA OD UMOWY

(formularz ten należy wypełnić i odesłać tylko w przypadku chęci odstąpienia od umowy)

– Adresat [w tym miejscu przedsiębiorca powinien wpisać nazwę przedsiębiorcy, pełny adres pocztowy oraz, o ile są dostępne, numer faksu i adres e-mail]

– Ja/My(*) niniejszym informuję/informujemy(*) o moim/naszym odstąpieniu od umowy sprzedaży następujących rzeczy(*) umowy dostawy następujących rzeczy(*) umowy o dzieło polegającej na wykonaniu następujących rzeczy(*)/o świadczenie następującej usługi(*)

– Data zawarcia umowy(*)/odbioru(*)

– Imię i nazwisko konsumenta(-ów)

– Adres konsumenta(-ów)

– Podpis konsumenta(-ów) (tylko jeżeli formularz jest przesyłany w wersji papierowej)

– Data

(*) Niepotrzebne skreślić.

Reklamacja

Jeżeli po zakupie, okaże się, iż towar jest wadliwy, senior może skorzystać z reklamacji. Często seniorzy są przekonani o tym, iż reklamacja nie obejmuje towarów zakupionych podczas sezonowych wyprzedaży. Jest to nieprawda. Podczas wyprzedaży konsumentom przysługują takie same uprawnienia.

Konsument w przypadku wystąpienia wady ma do wyboru kilka żądań: wymiany towaru na nowy, naprawy towaru, obniżenia ceny, odstąpienia od umowy (jeżeli wada jest istotna).

Co ważne, wada powinna zostać stwierdzona w okresie 2 lat od momentu wydania konsumentowi towaru. Dla celów dowodowych reklamację najlepiej złożyć na piśmie. Sprzedawca ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na reklamację. Jeżeli tego nie zrobi, uważa się, iż uznał on reklamację.

Paragon z pewnością ułatwia złożenie reklamacji. Jeżeli jednak zgubił się lub uległ zniszczeniu, to fakt zawarcia umowy sprzedaży można udowodnić w inny sposób, na przykład za pomocą wydruku z karty płatniczej czy zeznań świadków.

Organizacje konsumenckie

Seniorzy powinni pamiętać, iż w przypadku jakichkolwiek wątpliwości i problemów mogą zwracać się do organizacji konsumenckich.

Infolinia konsumencka działa przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Porady dla konsumentów udzielane są od poniedziałku do piątku w godzinach od 8:00 do 18:00 pod numerem 801 440 220 i 22 290 89 16. W poszczególnych miejscowościach działają również miejscy oraz powiatowi rzecznicy konsumentów, którzy udzielają bezpłatnej porady prawnej.

Podstawa prawna:

Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 1145);

Ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 134 z późn. zm.)

Polecamy serwis: Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

REKLAMA

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

REKLAMA

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA