REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Konsument

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zakupy w drodze licytacji a „kup teraz” – możliwości odstąpienia od umowy

Zakupy przez Internet stają się coraz bardziej popularne. Pozwalają nie tylko zaoszczędzić czas, ale również pieniądze. Każde zakupy powinny być przemyślane, ponadto te dokonywane za pomocą sieci wymagają zachowania reguł ostrożności. Możemy przecież się rozmyślić. Czy przysługuje w takiej sytuacji prawo odstąpienia od umowy?

Konsument na wyprzedaży – cz. 2

Prawo do reklamacji przysługuje tak samo do towaru przecenionego, jak i towaru sprzedawanego po zwykłej cenie. Każdy konsument może zatem reklamować przeceniony produkt.

Konsument na wyprzedaży

Okres poświąteczny to czas najlepszych promocji. Kupujemy taniej sprzęty agd, rtv, ubrania oraz meble. Wraz z obniżką cen redukcji nie ulegają jednak nasze prawa. Warto więc je poznać.

Kredyt konsumencki - nowe przepisy

Kredyt konsumencki to każdy kredyt zaciągnięty na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej (np. gotówkowy). Nowe regulacje ułatwiają zaciąganie kredytów konsumenckich w innych krajach Unii Europejskiej oraz ujednolicają ochronę konsumentów.

REKLAMA

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 2

W poniższej publikacji przedstawimy II część uwag dotyczących ustawy z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która weszła w życie w dniu 18 grudnia 2011 r. Poniższe uwagi dotyczą obowiązków kredytodawców związanych z reklamą kredytu konsumenckiego oraz oceną ryzyka kredytowego konsumenta, a także likwidacji przepisu określającego maksymalną wysokość wszystkich kosztów związanych z zawarciem umowy kredytowej.

Nowa ustawa o kredycie konsumenckim - cz. 1

W dniu 18 grudnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim, która zastąpi dotychczas obowiązującą ustawę pod tym samym tytułem. Nowa ustawa wprowadzi bardzo istotne, w porównaniu do dotychczasowego stanu prawnego, zmiany w zasadach udzielania kredytów konsumenckich. Jednocześnie dostosuje ona polskie przepisy prawne do założeń prawa unijnego obowiązujących w tym zakresie.

Zmiany w kredytach konsumenckich 2012

18 grudnia weszła w życie nowa ustawa o kredycie konsumenckim. Nowe przepisy będą oznaczały dłuższy czas na odstąpienie od umowy, czy też wyższy próg maksymalny kredytu.

Czym są agresywne praktyki rynkowe?

Niedozwolonym działaniem jest jakakolwiek forma nacisku, czy to psychicznego, czy też fizycznego na konsumenta. Dotyczy to każdego etapu zawierania transakcji.

REKLAMA

Informacje na etykiecie produktu

Do informacji, jakie muszą znaleźć się na produkcie lub etykiecie należy cena. Oprócz niej konsument powinien otrzymać jeszcze kilka innych wiadomości

Agresywne praktyki rynkowe ("czarna lista")

Katalog nieuczciwych praktyk rynkowych zawiera ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym. Poniżej przedstawiamy listę agresywnych praktyk rynkowych ("czarna lista").

Praktyki rynkowe wprowadzające w błąd - "czarna lista"

Poniżej przedstawiamy wykaz praktyk rynkowych, które w każdych okolicznościach będą uznane za wprowadzające w błąd („czarna lista”).

Przepisy konsumenckie dla przedsiębiorców - ważne akty prawne

Przepisy konsumenckie dotyczą tylko i wyłącznie relacji między przedsiębiorcą a konsumentem. Polska, podobnie jak inne państwa Unii Europejskiej, przyjęła zwarty system aktów prawnych, które zabezpieczają interesy zdrowotne i ekonomiczne konsumentów.

Odpowiedzialność przedsiębiorcy za naruszanie praw konsumentów

Co grozi, czyli kto chroni konsumentów i jaka odpowiedzialność wiąże się z nieprzestrzeganiem ich praw? Z przepisów prawa wynikają nie tylko obowiązki przedsiębiorcy względem konsumenta, lecz również konsekwencje ich niedotrzymywania. W przypadku naruszenia ekonomicznych interesów słabszych uczestników rynku należy się liczyć z odpowiedzialnością administracyjną, cywilną oraz karną.

Polubowne rozwiązywanie sporów między sprzedawcą i klientem

Jeżeli strony nie mogą się porozumieć, sprawa na ogół trafia do sądu powszechnego, co wiąże się z dużymi kosztami i stratą czasu. W przypadku relacji przedsiębiorca – konsument, alternatywę stanowi mediacja Inspekcji Handlowej (IH) lub polubowny sąd konsumencki.

Gwarancja a odpowiedzialność przedsiębiorcy z tytułu niezgodności towaru z umową

Przedsiębiorca może udzielić gwarancji na swój towar lub usługę. Nie ma jednak takiego obowiązku.

Reklamacja - odpowiedzialność przedsiębiorcy wobec konsumenta

W momencie zawarcia z konsumentem umowy, przedsiębiorca przyjmuje odpowiedzialność za towar bądź usługę. Konsument ma prawo reklamować każdą rzecz ruchomą, którą przedsiębiorca mu sprzedał (w ramach sprzedaży konsumenckiej) bądź wykonał (w ramach umowy o dzieło) – o ile jest ona niezgodna z umową.

Umowy z użyciem gotowych wzorców

Stosunkowo często w obrocie z udziałem konsumentów są stosowane gotowe wzorce umowne. Klient, podpisując umowę, jednocześnie akceptuje postanowienia zawarte w dodatkowym dokumencie, którego treści nie negocjuje.

Umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa

Przedsiębiorca powinien przed zawarciem umowy pokazać konsumentowi dowód tożsamości, a także dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej. Niedopuszczalne jest zastrzeżenie ze strony dostawcy towaru bądź usługi, że konsumentowi wolno odstąpić od umowy dopiero po zapłaceniu określonej sumy.

Umowa na odległość

Umowy na odległość dotyczą najczęściej sprzedaży wysyłkowej (za pośrednictwem katalogów, ogłoszeń prasowych z wydrukowanym formularzem zakupu, telewizji, itp.) bądź za pośrednictwem kanałów elektronicznych (sklepy internetowe, sprzedaż przez telefon itp.). Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn.

Umowa o dzieło i umowa zlecenie

Czym różnią się te umowy? Czy w odniesieniu do nich możemy stosować przepisy o sprzedaży konsumenckiej?

Kiedy mamy do czynienia z umową sprzedaży konsumenckiej?

Umowa sprzedaży konsumenckiej dotyczy rzeczy ruchomych. W niektórych przypadkach warunki umowy powinny zostać potwierdzone na piśmie.

Obowiązki przedsiębiorcy przy zawieraniu umów z konsumentami

W każdym obszarze obrotu gospodarczego z udziałem konsumentów, mamy do czynienia z umowami – niezależnie od przedmiotu transakcji i jej formy. Umowa konsumencka - jak każda inna - powinna zawierać pewne podstawowe informacje.

Zakaz praktyk handlowych wprowadzających w błąd

Na przedsiębiorcy ciążą przede wszystkim obowiązki związane z informowaniem oraz prawidłowym oznakowaniem produktów. Działania te nie mogą wprowadzać w błąd.

Kogo dotyczą przepisy konsumenckie?

Przepisy konsumenckie dotyczą zarówno konsumenta, jak i przedsiębiorcy. Kto i kiedy jest konsumentem, a kiedy mamy do czynienia z przedsiębiorcą?

Przepisy konsumenckie w Polsce

Obowiązkiem przedsiębiorcy jest znajomość praw, przysługujących konsumentom. Obok Konstytucji i przepisów Kodeksu cywilnego warto zapoznać się z jeszcze kilkoma najważniejszymi ustawami.

Dlaczego warto przestrzegać prawa konsumenckiego?

Konsument jest z reguły słabszą stroną w relacji z przedsiębiorcą. Nie oznacza to jednak, iż handlowcom opłaca się wykorzystywać tę sytuację. Przedstawiamy cztery powody, dla których warto przestrzegać prawa konsumenckiego.

Kiedy konsumenci mogą liczyć na bezpłatną pomoc prawną?

Konsumenci mogą szukać bezpłatnej pomocy prawnej u rzeczników konsumentów. Wykonują oni zadania w zakresie zadań powiatu dotyczących ochrony praw konsumentów. W jakich sprawach można szukać pomocy u rzeczników praw konsumenta oraz jakie są ich kompetencje?

Tajemnica telekomunikacyjna

Tajemnica telekomunikacyjna, czyli tajemnica komunikowania się w sieciach, obejmuje swym zakresem:

Polubowne sądy konsumenckie

Stałe polubowne sądy konsumenckie przy Prezesie Urzędu Komunikacji Elektronicznej, tworzone są na podstawie umów o zorganizowaniu takich sądów, zawartych przez Prezesa UKE z organizacjami pozarządowymi reprezentującymi konsumentów, przedsiębiorców telekomunikacyjnych lub operatorów pocztowych. Koszty administracyjne funkcjonowania sądów polubownych pokrywa Prezes UKE.

Elektroniczny instrument płatniczy

Pod pojęciem elektronicznego instrumentu płatniczego należy rozumieć każdy instrument płatniczy, w tym z dostępem do środków pieniężnych na odległość, umożliwiający posiadaczowi dokonywanie operacji przy użyciu informatycznych nośników danych lub elektroniczną identyfikację posiadacza niezbędną do dokonania operacji, w szczególności kartę płatniczą lub instrument pieniądza elektronicznego.

Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji? – cz. 2

Składając reklamację do sprzedawcy powinniśmy pamiętać o kilku niezbędnych czynnościach. Wskazanie żądania, a także podstawy prawnej może nam oszczędzić pewnych niedogodności.

Jakie błędy popełniamy przy składaniu reklamacji?

Składając reklamację do sprzedawcy powinniśmy pamiętać o kilku niezbędnych czynnościach. Wskazanie żądania, a także podstawy prawnej może nam oszczędzić pewnych niedogodności.

Deklaracja zgodności

Przez deklarację zgodności należy rozumieć oświadczenie producenta lub jego upoważnionego przedstawiciela stwierdzające na jego wyłączną odpowiedzialność, że wyrób jest zgodny z zasadniczymi wymaganiami.

Certyfikacja

Przez certyfikację należy rozumieć działanie jednostki certyfikującej, wykazujące, że należycie zidentyfikowany wyrób lub proces jego wytwarzania są zgodne z zasadniczymi lub szczegółowymi wymaganiami.

Odstąpienie od umowy kredytu konsumenckiego

W określonych sytuacjach konsument będzie miał możliwość odstąpić od umowy kredytowej z bankiem. Co jednak dzieje się z umową sprzedaży ratalnej dla której kredyt został zaciągnięty?

UOKiK karze Lasy Państwowe

Praktyki ograniczające konkurencję przy sprzedaży drewna zarzucił Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów Lasom Państwowym. Decyzję Urzędu potwierdził ostatecznie Sąd Apelacyjny. Jednostka ma zapłacić karę w wysokości 1,5 mln zł.

Gwarancja, reklamacja i gwarancja europejska

Konsumenci powinni mieć świadomość jakie prawa i w jakich okolicznościach im przysługują. Znajomość tych uprawnień wymaga rozróżnienia uprawnień z gwarancji i reklamacji. Czym z kolei jest gwarancja europejska?

Operator nie przesłał faktury

Spora liczba abonentów ma problem z terminowym otrzymywaniem faktur od operatora. Co w takiej sytuacji zrobić? Czy operator ma prawo naliczyć karne odsetki za opóźnienie w zapłacie rachunku?

W jakich sytuacjach klauzula umowna będzie niedozwolona?

Niedozwolone są te klauzule umowne, które w kształtują prawa i obowiązki sprzecznie z dobrymi obyczajami i rażąco naruszają jego interesy. Niedozwolone klauzule umowne dotyczą tylko obrotu konsumenckiego.

UOKiK ukarał kolejnego ubezpieczyciela

Prezes UOKiK ukarał towarzystwo ubezpieczeniowe HDI–Gerling Życie za pobieranie zawyżonych opłat od klientów. Przedsiębiorca zapłaci karę w wysokości 1,5 mln zł.

Większa ochrona konsumentów w umowach z deweloperami

Ustawa deweloperska ma zwiększyć poziom ochrony nabywców nowych mieszkań. Ich wpłaty będą zdeponowane na rachunku powierniczym. Czy to wystarczająca ochrona?

Klauzula niedozwolona nie musi być identyczna

Zabronione jest nie tylko stosowanie postanowień umownych identycznych do tych wpisanych do rejestru UOKIKu. Zabronione jest także stosowanie klauzul podobnych.

Kara dla dystrybutora energii

Narzucanie uciążliwych warunków umów – tak brzmi zarzut jaki wobec spółki PGE Dystrybucja sformułował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Spółka otrzymała 260 tys. zł kary.

Pismo w sprawie współdziałania

Jeżeli do wykonania dzieła potrzebne jest współdziałanie zamawiającego, a tego współdziałania brak, przyjmujący zamówienie może wyznaczyć zamawiającemu odpowiedni termin z zagrożeniem, iż po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu będzie uprawniony do odstąpienia od umowy.

Informacja o przeszkodach - BEZPŁATNY WZÓR

Jeżeli materiał dostarczony przez zamawiającego nie nadaje się do prawidłowego wykonania dzieła albo jeżeli znajdą się inne okoliczności, które mogą przeszkodzić prawidłowemu wykonaniu, przyjmujący zamówienie powinien niezwłocznie zawiadomić o tym zamawiającego.

Umowa zlecenia - WZÓR UMOWY

Przez umowę zlecenia przyjmujący zlecenie zobowiązuje się do dokonania określonej czynności prawnej dla dającego zlecenie.

Umowa o świadczenie usług - WZÓR UMOWY

Umowa o świadczenie usług to często występująca w obrocie prawnym, acz nie występująca w kodeksie cywilnym, umowa. Postanowienia takiej umowy należy wzorować na przepisach dotyczących umowy zlecenia.

Wypowiedzenie umowy o świadczenie usług telekomunikacyjnych - WZÓR UMOWY

Wzór umowy wypowiedzenia o świadczenie usług telekomunikacyjnych.

Umowa o zaprojektowanie i wykonanie strony internetowej - WZÓR UMOWY

Umowa o dzieło. Określa m.in. wymagania dotyczące projektowanej strony internetowej, wynagrodzenie oraz termin wykonania.

Wypowiedzenie umowy zlecenia przez dającego zlecenie - WZÓR UMOWY

Dający zlecenie może wypowiedzieć umowę zlecenia w każdym czasie. Musi jednak uiścić przyjmującemu zlecenie część wynagrodzenia odpowiadającą jego dotychczasowym czynnościom.

REKLAMA