REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Reklamacja, Wykonawca

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Reklamacja konsumencka 2024 - termin, zasady. Kiedy reklamacja jest złożona? Co powinien zrobić sprzedawca?

Reklamacja konsumencka zakupionego towaru to ważna kwestia dla każdego sprzedawcy. Ma obowiązek odpowiedzieć na reklamację konsumenta w terminie 14 dni, a brak reakcji może być dla niego bardzo bolesny. A zatem jak sprzedawca powinien zareagować?

Reklamacje w transporcie drogowym. Kiedy można ją złożyć? Jak ją napisać?

Pojęcie reklamacji dotyczy nie tylko butów, które konsument odnosi do sklepu. To również kwestia związana z usługami, w tym transportowymi. Kiedy można złożyć przewoźnikowi reklamację? I jak ona powinna wyglądać?

Czy wykupienie ubezpieczenia na życie dla zarządu i współpracowników jest kosztem uzyskania przychodów?

Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) w swojej interpretacji wyjaśniła, że wydatki na ubezpieczenie na życie dla prezesa zarządu mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, ale wydatki na ubezpieczenie współpracowników zatrudnionych na B2B nie.

Wymiana towaru na nowy w toku reklamacji a VAT. Czy trzeba wystawić fakturę korygującą i nową fakturę?

Jesteśmy spółką z o.o. W maju 2023 r. sprzedaliśmy klientowi towar. Sprzedaż została udokumentowana fakturą. Na początku sierpnia klient zareklamował sprzedany mu towar i odesłał go do nas. Zamierzamy uznać reklamację i wysłać klientowi nowy towar. Czy w tej sytuacji powinniśmy wystawić fakturę korygującą "zerującą" oraz fakturę dokumentującą nową sprzedaż?

REKLAMA

Korekta sprzedaży zarejestrowanej na kasie fiskalnej. Reklamacja, zwrot towarów i pieniędzy. Jak to zrobić prawidłowo?

Kasy rejestrujące zostały skonstruowane w sposób, który uniemożliwia jakąkolwiek ingerencję w ich pamięć fiskalną. To oznacza, że danych wprowadzonych przez podatnika do kasy nie można zmodyfikować. W trakcie prowadzania działalności u podatników pojawia się natomiast często potrzeba skorygowania sprzedaży zarówno z powodu dokonania oczywistych pomyłek popełnionych w trakcie rejestrowania czy też uznania zwrotów i reklamacji. W tym celu konieczne jest prowadzenie odrębnych ewidencji zwrotów i reklamacji oraz oczywistych pomyłek.

Praca nakładcza – zdalne chałupnictwo to nie typowa praca zdalna

Umowa o pracę nakładczą nie jest popularną formą zatrudnia, może być mylona z pracą zdalną, jednak nie jest tym samym. To tzw. chałupnictwo w ramach którego wykonuje się prace manualne czy nie wymagające obecności w miejscu pracy. To umowa z pogranicza prawa pracy i praca cywilnego. Czym jest praca nakładcza? Gdzie jest uregulowana praca nakładcza? Jakie obowiązki ma wykonawca i nakładca?

Co zrobić z nietrafionymi prezentami po świętach?

Czy mamy prawo do reklamacji? Czy zmiany prawa konsumenckiego, które wchodzą w życie od 2023 r., mają zastosowanie do prezentów kupionych przed Nowym Rokiem?

Coraz więcej skarg na zakup odzieży i obuwia

Europejskie Centrum Konsumenckie corocznie odnotowuje znaczny wzrost liczby skarg na zakup odzieży i obuwia. Czego dotyczą najczęstsze problemy? Co zrobić, aby uniknąć reklamacji lub ją usprawnić?

REKLAMA

Zmiany w prawach konsumenta

Sejmowa Komisja Gospodarki i Rozwoju gospodarki przyjęła 6 października 2022 r. poprawki PiS do nowelizacji ustawy o prawach konsumenta, m.in. znoszącą odpowiedzialność przedsiębiorcy za brak zgodności towaru z umową, jeżeli konsument najpóźniej w chwili zawarcia umowy został o tym poinformowany i to zaakceptował.

Wakacyjna reklamacja - jak egzekwować swoje prawa?

Jak napisać reklamację? Co mi przysługuje w konkretnej sytuacji? Europejskie Centrum Konsumenckie w ramach kampanii „Akcja! #Wakacyjna reklamacja” – zachęca do egzekwowania swoich praw!

Bagaż nie doleciał lub został uszkodzony?

W związku z problemami na europejskich lotniskach tj. Londyn-Heathrow, Europejskie Centrum Konsumenckie i UOKiK wskazują, jak postępować, gdy po przylocie okaże się, że nasz bagaż nie doleciał lub został uszkodzony. Zapoznaj się z poradami i pamiętaj o terminowej reklamacji.

Zakupy w zagranicznych sklepach internetowych – podatki, cło, reklamacje. Jak wybrać uczciwego sprzedawcę na eBay lub Aliexpress?

Jak bezpiecznie kupować w zagranicznym sklepie internetowym? Prowizje, grzywny, a nawet długi – zakupy w zagranicznych sklepach internetowych mogą być droższe niż myślisz! Kiedy zakupy za granicą mogą się skończyć grzywną od Urzędu Celno-Skarbowego? Uwaga na przewalutowanie i prowizje – przez nie cena może wzrosnąć! Jak wybrać uczciwego sprzedawcę na eBay lub Aliexpress?

Rękojmia za wady nieruchomości na rynku wtórnym - odpowiedzialność sprzedawcy

Rękojmia za wady nieruchomości na rynku wtórnym. Osoby sprzedające nieruchomość na rynku wtórnym bardzo często uważają, że jak tylko mieszkanie czy dom przejdą w nowe ręce, to nie ma żadnej odpowiedzialności za zbywaną rzecz, w myśl powiedzenia “widziały, co brały”. Niektórzy, aby utwierdzić się w swoim przekonaniu wprowadzają do umów zapisy typu “kupujący zapoznał się ze stanem nieruchomości i nie wnosi do niego zastrzeżeń” lub “stan techniczny nieruchomości jest kupującemu znany i zgadza się na nabycie”. Niestety ani te, ani nawet ogólny zapis, że “mieszkanie jest w stanie do remontu” nie wyłączają odpowiedzialności sprzedającego za wady nieruchomości, co w pewnych przypadkach może okazać się niemiłym zaskoczeniem i spowodować straty finansowe, nawet dużego kalibru. Ta odpowiedzialność sprzedającego wynika wprost z Kodeksu Cywilnego i nazywa się rękojmią.

Reklamacja po wakacjach - jak i kiedy?

Reklamacja po wakacjach może dotyczyć np. usługi turystycznej, opóźnionego lotu czy noclegu. W jakim terminie należy ją wysłać?

Wzrost liczby sporów dotyczących odszkodowań

Odszkodowania. Liczne burze, nawałnice i wichury przechodzące przez Polskę, zawsze powodują wzrost liczby sporów dotyczących wysokości wypłacanych odszkodowań. W Biurze Rzecznika Finansowego można uzyskać bezpłatną pomoc w sporze z ubezpieczycielem.

Certyfikacja wykonawców w zamówieniach publicznych

Certyfikacja wykonawców w zamówieniach publicznych (zapowiedziana w Polskim Ładzie) ma skrócić czas postępowań dotyczących zamówień publicznych, ułatwić firmom MŚP udział w nich oraz zapewnić "standaryzację wymagań" dla wykonawców - powiedział PAP wiceminister rozwoju, pracy i technologii Marek Niedużak. Dodał, że korzyści powinni odczuć zamawiający i wykonawcy.

Podpis elektroniczny a wysyłanie informacji przez platformy zakupowe

Czy wysyłanie informacji do wykonawców poprzez platformę zakupową zgodnie z nowym prawem zamówień publicznych musi być opatrzone podpisem elektronicznym?

Jak wybrać lokal gastronomiczny w miejscowości turystycznej?

Lokale gastronomiczne w polskich miejscowościach turystycznych zostały skontrolowane przez Inspekcję Handlową. Czy stwierdzono nieprawidłowości?

Zdjęcia a reklamacja - co warto wiedzieć przed podróżą?

Kiedy warto zrobić zdjęcie, aby ułatwić sobie późniejszą reklamację? Praktyczne okoliczności wskazuje Europejskie Centrum Konsumenckie.

Zamówienia publiczne w 2021 roku - nowe przepisy, problemy wykonawców i zamawiających

Zamówienia publiczne. Powszechny dostęp do szczepień i stopniowe luzowanie obostrzeń to w końcu czas na odbudowanie gospodarki. Będzie miało to bezpośredni wpływ na wzrost procesów zakupowych, również w sektorze zamówień publicznych. Trudny okres pandemii, szczególnie w pierwszych jej miesiącach, spowolnił lub całkowicie sparaliżował niektóre branże. Zmiany w Prawie zamówień publicznych (Pzp), które weszły w życie od 1 stycznia 2021 r. miały usprawnić procesy zakupowe. Czy zamawiający i wykonawcy są gotowi na zmierzenie się z nową rzeczywistością wynikającą z nowelizacji ustawy?

Wykonanie zastępcze a VAT

Wykonanie zastępcze a VAT. W przypadku realizacji inwestycji budowlanych nierzadko dochodzi do sytuacji, w których inwestor jest zmuszony korzystać z wykonawców zastępczych w miejsce generalnego wykonawcy inwestycji. Powstaje wówczas wątpliwość, jak rozliczać na gruncie podatku VAT ponoszone koszty w tak powstałym trójkącie i jak je dokumentować.

UOKiK o produktach bezglutenowych

UOKiK sfinansował badanie składu produktów bezglutenowych. Jak powinny być oznaczone takie produkty? Czy konsumenci mogą reklamować żywność?

Zamówienia publiczne 2021 - zasady, tryby, progi, co się zmienia

Zamówienia publiczne od 1 stycznia 2021 roku będą odbywały się wg nowych zasad i przepisów. Warto wiedzieć kto musi stosować nowe przepisy, jakie są nowe tryby zamówień publicznych i najważniejsze reguły dotyczące przygotowania i złożenia oferty. Co to są zamówienia publiczne? Jakie przepisy regulują udzielanie zamówień publicznych? Kto musi stosować prawo zamówień publicznych? Kiedy zamówienie ma charakter publiczny? Kiedy nie trzeba stosować prawa zamówień publicznych? Jakie są zasady zamówień publicznych? Jakie są progi zamówień publicznych? Gdzie są publikowane ogłoszenia o zamówieniach publicznych? Jakie są tryby zamówień publicznych? Jak przygotować i złożyć ofertę? Jak złożyć odwołanie?

Kaucja gwarancyjna a umowa o roboty budowlane - wzór

Kaucja gwarancyjna jest powszechnie stosowana do umowy o roboty budowlane. Stanowi zabezpieczenie inwestora w przedmiocie prawidłowego wykonania robót budowlanych. Czy zatrzymywanie części płatności z każdej faktury częściowej na poczet kaucji jest prawidłowe? Jak sformułować umowę? Zobacz wzór zapisu umowy.

Brak reakcji wykonawcy na wezwanie zamawiającego a zatrzymanie wadium

W urzędzie miasta prowadzimy postępowanie w sprawie zamówienia publicznego. Wezwaliśmy wykonawcę (7 dni) z ofertą o najwyższej ocenie do złożenia brakującego dokumentu potwierdzającego okoliczności z art. 25 ust. 1 upzp (spełnienie warunków usługi określonych przez zamawiającego). Wezwanie pozostało bez odpowiedzi, a wykonawca po terminie oświadczył (drogą mailową), że się wycofuje. Czy w tej sytuacji należy zwrócić wadium, czy wysłać ponownie wezwanie?

Wakacje 2020 - skargi i reklamacje konsumentów

Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przypomina o tym, jak skutecznie składać reklamację, jeżeli wakacje odbiegną od naszych oczekiwań. Podsumowuje też liczbę skarg, które złożyli konsumenci. Jakie problemy mieliśmy podczas wakacji 2020?

Co możemy reklamować w restauracji?

Chyba wszystkim spośród nas zdarza się od czasu do czasu zjeść coś na tzw. „mieście”. Nieważne, czy jest to ekskluzywna restauracja czy niepozorna knajpka – chodzi przede wszystkim o to, żeby jedzenie, które tam zamówimy było świeże i dobre. A co jeśli nie jest? Czy klientowi przysługuje reklamacja?

Towary zakupione za granicą - czyli co można legalnie przywieźć z wakacji?

Sezon wakacyjny w pełni, w związku z tym wielu z nas wybierze się na zagraniczne wycieczki, także te poza granicami Unii Europejskiej. Nierzadko chcemy z tych wojaży zabrać coś ze sobą choćby na pamiątkę, albo prezent dla bliskich. Poniższy artykuł pozwoli ustalić, co i na jakich zasadach możemy przewieźć przez granicę.

Odpowiedź na reklamację w Polsce i UE - w jakim terminie?

W niektórych przypadkach przedsiębiorca ma nawet kilka tygodni na odpowiedź na reklamację. Przepisy obowiązujące w Polsce mogą wydawać się skomplikowane. Jak jest zatem w pozostałych państwach UE?

Kara umowna za brak zapłaty wynagrodzenia podwykonawcy jest dopuszczalna

30 czerwca 2020 r. Sąd Najwyższy w sprawie III CZP 67/19 rozpoznając zagadnienie prawne przedstawione przez Sąd Okręgowy w Białymstoku podjął uchwałę zgodnie z którą dopuszczalne jest zastrzeżenie kary umownej za brak zapłaty lub nieterminową zapłatę wynagrodzenia podwykonawcy lub dalszego podwykonawcy. Uchwała ta ma niebagatelne znaczenie, zarówno dla zamawiających, jak i wykonawców w zamówieniach publicznych.

Tarcza Antykryzysowa 4.0. – zmiany istotne dla wykonawców zamówień publicznych

Do Sejmu wpłynął właśnie rządowy projekt ustawy „o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych na zapewnienie płynności finansowej przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 oraz o zmianie niektórych innych ustaw” czyli kolejnej już Tarczy Antykryzysowej (tym razem o numerze 4.0.). Wśród wielu nowych przepisów warto zwrócić uwagę na dwie zmiany istotne dla wykonawców zamówień publicznych, które ustawodawca zamierza wprowadzić do ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.

Fakultatywne wykluczenie wykonawcy w nowym Prawie zamówień publicznych

Nowe P.z.p. zachowuje podział przesłanek wykluczenia na dwie kategorie: obligatoryjne oraz fakultatywne podstawy eliminacji wykonawcy z postępowania. Zmianie ulegnie m.in. ustawowa kwalifikacja  niektórych podstaw wykluczenia do jednej z ww. kategorii. Dodatkowo wprowadzona zostanie reguła zgodnie z którą nie zawsze zastrzeżenie fakultatywnej podstawy wykluczenia będzie skutkowało obowiązkiem jej zastosowania.

Aplikacja UKE ułatwi reklamację usług internetowych

Konsument może zareklamować usługę, jeżeli wykaże, iż jakość internetu jest niezgodna z umową. Za pomocą narzędzia certyfikowanego przez UKE można sprawdzić prędkość łącza internetowego. Bezpłatne narzędzie składa się z serwisu internetowego i aplikacji.

Prawa seniora-konsumenta

Seniorzy często padają ofiarą nadużyć ze strony sprzedawców czy telemarketerów. W kontakcie z nieuczciwymi firmami są słabszą stroną. Z tego powodu ważna jest odpowiednia edukacja w zakresie praw, jakie przysługują seniorom-konsumentom.

Self-cleaning - droga do oczyszczenia wykonawcy

W czerwcu 2019 r., ze względu na zaniedbanie obowiązków przez pracownika realizującego projekt, musiałam rozwiązać umowę w sprawie zamówienia publicznego. Zamawiający poinformował mnie, że w przypadku ubiegania się o zamówienie w kolejnych latach mogę podlegać wykluczeniu z udziału w przetargach, na podstawie art. 24 ust. 5 pkt 4 ustawy - Prawo zamówień publicznych. Czy pomimo tego, że zapłaciłam naliczone kary umowne, będzie można wykluczyć moją firmę z udziału w przyszłych przetargach?

Zakup towaru słabej jakości lub niezgodnego z zamówieniem a koszty

Przedsiębiorcy dokonują różnego rodzaju zakupów na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Zdarzają się jednak przypadki, gdy po zakupie następuje zmiana planów podatnika lub towary są słabej jakości czy niezgodne z zamówieniem. Przedsiębiorca może je sprzedać, zgłosić reklamację czy utylizować. Ujęcie w kosztach takich towarów często sprawia wiele problemów.

Zmiana art. 135 ustawy o PPK

Z dniem wczorajszym (5 września 2019 r.) weszła w życie zmiana art. 135 ustawy o PPK. Wprowadza możliwość ubiegania się przez wykonawców zamówień publicznych o wyższe wynagrodzenie w związku ze wzrostem kosztów spowodowanym wpłatami do PPK.

Reklamacja usługi stomatologicznej czy pozew o odszkodowanie za błąd medyczny?

Pacjenci mają swoje prawa – problem jednak polega w większości przypadków na tym, że co prawda wiedzą oni, że „te” prawa mają, ale nie do końca już potrafią określić jakie. Jakie prawa przysługują pacjentowi w relacji z lekarzem dentystą?

Tabela Frankfurcka pomocna przy określaniu wysokości odszkodowania od biura podróży

W celu ujednolicenia zasad odpowiedzialności organizatorów usług turystycznych została opracowana Tabela Frankfurcka. Zawiera ona usługę, rodzaj wady i procentową wysokość odszkodowania jakie powinien otrzymać podróżny od biura podróży.

Odszkodowanie lub zadośćuczynienie za zmarnowany urlop

Liczba skarg, jaka co roku trafia do urzędu ochrony konkurencji i konsumentów na touroperatorów, wskazuje, że część turystów zamiast wspomnień relaksu przywozi z wakacji długą listę rozczarowań. Warto mieć na uwadze, że obok uprawnienia do obniżenia ceny podróżny ma prawo domagać się odszkodowania lub zadośćuczynienia za szkody lub krzywdy poniesione w związku z niezgodnościami.

Bezstronność w zamówieniach in-house

Regulacje zawarte w art. 12 dyrektywy 2014/24/UE zostały transponowane do krajowego porządku prawnego w sposób swoisty - poprzez ustanowienie przesłanek zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki. W konsekwencji zamówienia in-house pozostające w przestrzeni unijnego prawa zamówień publicznych poza zakresem stosowania dyrektywy zamówieniowej, w polskim porządku prawnym poddane są regulacji P.z.p. Zgodnie ze stanowiskiem Prezesa UZP oraz KIO do zamówień in-house należy w sposób bezpośredni stosować m.in. art. 17 P.z.p. regulujący materię wyłączenia od podejmowania czynności w toku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

Wakacje na własną rękę w UE a prawa konsumenta (wywiad)

Wakacje na własną rękę wiążą się z szeregiem decyzji, jakie muszą podjąć konsumenci. Przed ich podjęciem warto znać swoje prawa. Jak podkreśla Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego, „jeżeli coś pójdzie nie tak, ewentualne reklamacje będziemy zmuszeni zgłosić do różnych przedsiębiorców, a nie do jednego podmiotu, jakim jest biuro podróży”.

Wyprzedaże w UE a prawa konsumenta

Europejskie Centrum Konsumenckie przypomina, iż zakup towaru podczas wyprzedaży nie oznacza, że konsument ma mniej praw. Jak dokonać zwrotu lub reklamacji? Kiedy odbywają się wyprzedaże w poszczególnych krajach UE?

Błędne dane w systemie rezerwacji lotu - jak temu zapobiec?

Błędy w zmianie danych pasażera są trudne do udowodnienia. Europejskie Centrum Konsumenckie zaleca, aby zachować ostrożność już w procesie rezerwacji.

Wykorzystanie fakultatywnych przesłanek wykluczenia wykonawców

Począwszy od 28 lipca 2016 r. zamawiającym przysługuje swoboda zagwarantowania sobie możliwości zastosowania ośmiu przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego (tzw. przesłanki fakultatywne, których katalog został zawarty w art. 24 ust. 5 P.z.p.).

Minimalne wynagrodzenie bez dodatku stażowego – negocjacje wynagrodzenia od 1 września 2019 r.

Projekt ustawy wyłączający dodatek stażowy z minimalnego wynagrodzenia za pracę przewiduje negocjacje stron umów dotyczące zmiany wysokości wynagrodzenia. Przepisy przejściowe mają wejść w życie 1 września 2019 r. Dotyczą umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i innych.

Skarga Fundacji Panoptykon na działalność Google’a

Skargę na działalność Google’a i IAB Europe złożyła Fundacja Panoptykon. Fundacja chce m.in. umożliwienia użytkownikom wglądu do swoich cyfrowych profili.

Reklamacja żywności ma być łatwiejsza

Reklamacja żywności wciąż należy do rzadkości. Czy nowe przepisy ułatwią konsumentom dochodzenie swoich praw?

Jak zwrócić towar w Allegro Smart?

Usługa Allegro Smart od jakieś czasu funkcjonuje na rynku i zdobywa coraz większą popularność. Zakupy w kwocie min. 40 zł można bezpłatnie odebrać w placówkach pocztowych, sklepach Żabka, stacjach Orlen i kioskach oraz salonikach Ruchu. Z Allegro Smart klienci mają również możliwość bezpłatnego zwrotu zakupów - jak to zrobić?

Reklamacja wadliwego towaru między przedsiębiorcami

Transakcje pomiędzy przedsiębiorcami, których przedmiotem jest zakup towaru, są codziennością w obrocie gospodarczym. Każdy przedsiębiorca ma w związku z tym także prawo do reklamacji wadliwego towaru. Jedną z najistotniejszych kwestii jest terminowe zgłoszenie wady towaru.

REKLAMA