REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Reklamacja usługi stomatologicznej czy pozew o odszkodowanie za błąd medyczny?

W ramach odpowiedzialności cywilnej stomatolog odpowiada przed pacjentem zarówno za prawidłowe wykonanie umowy zawartej z pacjentem, ale także za udzielanie świadczeń zdrowotnych w zgodzie ze sztuką lekarską i aktualną wiedzą medyczną./fot. Fotolia
W ramach odpowiedzialności cywilnej stomatolog odpowiada przed pacjentem zarówno za prawidłowe wykonanie umowy zawartej z pacjentem, ale także za udzielanie świadczeń zdrowotnych w zgodzie ze sztuką lekarską i aktualną wiedzą medyczną./fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pacjenci mają swoje prawa – problem jednak polega w większości przypadków na tym, że co prawda wiedzą oni, że „te” prawa mają, ale nie do końca już potrafią określić jakie. Jakie prawa przysługują pacjentowi w relacji z lekarzem dentystą?

Uprawnienia pacjenta

W ramach odpowiedzialności cywilnej stomatolog odpowiada przed pacjentem zarówno za prawidłowe wykonanie umowy zawartej z pacjentem, ale także za udzielanie świadczeń zdrowotnych w zgodzie ze sztuką lekarską i aktualną wiedzą medyczną.

REKLAMA

Polecamy: RODO 2019. Plusy i minusy zmian od 4 maja

Prawo do złożenia reklamacji na usługi stomatologiczne

Pacjentowi, który uważa, że usługa medyczna została wykonana w sposób niezgodny z umową przysługuje prawo do skorzystania z uprawnień z tytułu rękojmi za wady dzieła. Pacjent może złożyć reklamację. Sposób i forma reklamacji przeważnie ustalona jest w regulaminie organizacyjnym placówki, niekiedy informacje takie udostępniane są na tablicy ogłoszeń w gabinecie. Co do zasady pacjent może reklamacje dentyście złożyć ustnie, pisemnie, a nawet telefonicznie.

Czego może żądać pacjent w ramach reklamacji?

Pacjent może:

  • żądać wymiany rzeczy na wolną od wad albo usunięcia wady – a to wszystko w rozsądnym czasie
  • złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy, chyba że wada zostanie usunięta lub rzecz wymieniona. Nie dotyczy to jednak sytuacji gdy usługi naprawcze były już wykonywane.

Warto wiedzieć, że jeżeli pacjent zażądał wymiany rzeczy lub usunięcia wady albo złożył oświadczenie o obniżeniu ceny, określając kwotę, o którą cena ma być obniżona, a dentysta nie ustosunkował się do tego żądania w terminie czternastu dni, uważa się, że żądanie to uznał za uzasadnione!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Reklamacje

Termin

Pacjent swoich praw z tytułu rękojmi może dochodzić w terminie do dwóch lat od wydania mu dzieła, czyli wykonania usługi stomatologicznej - co prawda zasadą jest, że roszczenia z tytułu rękojmi mogą być dochodzone w ciągu roku od stwierdzenia wady, ale nie dłużej niż w ciągu dwóch lat od wydania dzieła, ale w przypadku konsumentów (a pacjent jest konsumentem) bieg terminu przedawnienia nie może się skończyć przed upływem dwóch lat od wydania dzieła.

Gwarancja

Poza roszczeniami z tytułu rękojmi za wady dzieła, pacjentowi mogą przysługiwać także roszczenia z tytułu, udzielonej przez lekarza lub producenta wyrobu medycznego, gwarancji. Sposób uregulowania tych uprawnień uzależniony jest od warunków udzielonej gwarancji (warunki te ustala dentysta – w przypadku gwarancji na usługę stomatologiczną, lub producent – w przypadku gwarancji na produkt, np. implant czy protezę). Decyzję, o tym czy skorzystać z uprawnień gwarancyjnych czy z tytułu rękojmi, podejmuje pacjent.

Pozew o zapłatę odszkodowania i zadośćuczynienia za błąd medyczny

Czasem zdarza się jednak, że roszczenia przysługujące pacjentowi z tytułu rękojmi czy gwarancji nie są wystarczające i satysfakcjonujące dla pacjenta. Warto wtedy pamiętać, że dentysta ponosi względem pacjenta także odpowiedzialność odszkodowawczą za tzw. „błąd medyczny”.

Roszczenia pacjenta

Pacjent może od dentysty dochodzić:

  1. zapłaty odszkodowania - naprawienie szkody obejmuje wszelkie wynikłe z powodu „błędu” koszty, np. koszty leczenia, koszty potrzebne na przeprowadzenie leczenia naprawczego
  2. zapłaty zadośćuczynienia za doznaną krzywdę niematerialną
  3. ew. zapłaty renty – w sytuacjach gdy pacjent utracił zdolność do pracy zarobkowe (w całości lub w części), zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły się widoki powodzenia na przyszłość
  4. ustalenia odpowiedzialności dentysty / placówki na przyszłość

Kiedy dentysta ponosi odpowiedzialność za tzw. „błąd medyczny”

Warto wiedzieć, że nie każde niepowodzenie medyczne będzie błędem medycznym. Dentysta nie będzie ponosił odpowiedzialności za powstałe powikłania przy wykonywaniu usługi stomatologicznej (czyli takie negatywne następstwa, które powstają pomimo prawidłowego wykonania zabiegu).

Aby można było mówić o odpowiedzialności deliktowej muszą istnieć:

  1. zdarzenie wyrządzające szkodę – działanie lub zaniechanie lekarza, które ma charakter zawiniony i bezprawny
  2. szkoda majątkowa lub / i krzywda niemajątkowa
  3. adekwatny związek przyczynowy pomiędzy działaniem lekarza dentysty, a uszczerbkiem na zdrowiu pacjenta

Ciężar udowodnienia, że lekarz ponosi odpowiedzialność odszkodowawczą spoczywa na pacjencie. Pacjent w postępowaniu sądowym musi wykazać, że na skutek działania lub zaniechania dentysty powstała u pacjenta szkoda i ewentualnie krzywda. W dalszej kolejności musi wykazać wysokość szkody – może to czynić za pomocą dokumentów potwierdzających poniesione koszty, czasem opinii lekarza o kosztach zabiegów naprawczych i in., a także uzasadnić wysokość żądanego zadośćuczynienia. W większości spraw sądowych kluczowym dowodem będzie opinia biegłego lekarza – potwierdzająca lub wykluczająca odpowiedzialność dentysty za powstałą u pacjenta szkodę.

Przedawnienie

Zgodnie z art. 4421 k.c. roszczenia w przypadku szkód na osobie przedawniają się z upływem 3 lat od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się albo przy zachowaniu należytej staranności mógł się dowiedzieć o szkodzie i o osobie obowiązanej do jej naprawienia

Inne roszczenia

Pacjentowi przysługują także roszczenia z tytułu niewykonania lub nieprawidłowego wykonania umowy, a także z tytułu naruszenia praw pacjenta.

Komu pacjent powinien zgłosić swoje żądania/kogo pozwać?

Ustalenie kto ponosi odpowiedzialność cywilną będzie zależało od analizy łączącego dentystę z placówką medyczną stosunku prawnego.

Jeśli dentysta prowadzi indywidualną praktykę – nie ma wątpliwości, że to on ponosi odpowiedzialność i do niego pacjent powinien kierować swoje roszczenia.

W przypadku większych placówek medycznych, odpowiedzialność będzie uzależniona od tego czy dentysta:

  • zatrudniony jest na umowę o pracę (wtedy odpowiedzialność cywilną ponosi placówka medyczna i to do placówki pacjent kieruje reklamację, ewentualnie pozywa placówkę),
  • współpracuje z placówką na podstawie umowy o współpracy – wtedy odpowiedzialność cywilną solidarnie ponoszą placówka i lekarz.

Pacjent może także swoje roszczenia zgłosić bezpośrednio do ubezpieczyciela (każdy lekarz i placówka powinni mieć wykupione ubezpieczenie OC).

Polecamy serwis: Prawa pacjenta

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(8)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Wawa
    2021-09-28 21:56:48
    A co w sytuacji gdy lekarz podsuwa pacjentowi oświadczenie że ten nie bedzie wnosil roszczeń w razie błedu. Czy takie oswiadczenie jest zgodne z prawem?
    0
    pokażodpowiedzi (1)
  • Bes
    2022-05-05 00:52:33
    Ubezpieczyciele zrobia I napisza wszystko by tylko nie zaplacic poszkodowanemu! Ja od miesiecy "walczylam"a raczej moj prawnik (choc mam watpliwosci teraz czy byl dobry) za blad jaki popelnila dentystka. Most po 6mc odpadl. Ponowwnie Przytwierdzony znow odkleil sie po miesiacu. Inny dentysta po zbadaniu oswiadczyl ze zeby zostaly za mocno spilowane. Mialam odbudowe etc etc...pod nowy most I ponad 7tys nowych bkosztow. Z uslugi jestem zadowolona. Ubezpieczyciel obwinil mnie za powstala sytuacje I nie znalazl podstaw do wyplaty odszkodowania! Do sadu nie pojde Bo SA to za wysokie koszty.i tak stracilam tysiace do tej port. I gdzie tutaj sprawiedliwosc!!?!?
    0
    pokażodpowiedzi (1)
  • Niezadowolony klijent
    2023-07-08 09:18:09
    Trzymajcie kciuki ja idę do sądu,nieodpuszcze pani co robiła mi zęby.Ubezpieczalnia jak zwykle niewidzi problemu bo pani dentystka opisała mój problem tak że pięknie na papierze że ja zadowolony byłem (17poprawek-wizyt naprawczych).Brak słów.
    0
  • Emerytka
    2023-06-22 12:41:18
    A co ma zrobić pacjent ,który wraca do lekarza stomatologa z silnym bólem zęba,którego lekarz wcześniej leczył i jest odsyłany na wizytę za 3 m-ce ? Boli ? Bardzo boli ?Proszęczekać, tu każdy przychodzi z bólem.Tenże pacjent składa pisemną reklamację .Mija 14 dni .I co ? Ano nic.Na terenie Kliniki ,,wypasionej ,,a jakże ,nie ma żadnej informacji ,gdzie można złożyć skargę -pacjent/już były/ słyszy -nas to nie dotyczy .
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Wynagrodzenie minimalne 2023 [quiz]
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/15
Kiedy będą miały miejsce podwyżki minimalnego wynagrodzenia w 2023 roku?
od 1 stycznia i od 1 lipca
od 1 stycznia i od 1 czerwca
od 1 lutego i od 1 lipca
Następne
Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pierścień blokad wokół Warszawy. Sprawdź mapę blokad i objazdy. Jak dojechać do pracy? [onLINE, AKTUALIZACJA, 20 marca]

Wirtualna Polska informuje o tym, że Warszawa z trzech stron będzie otoczona blokadami rolników. 

3 państwa, do których najczęściej wyprowadzają się Polacy

Do jakich państw najczęściej wyprowadzają się Polacy? Coraz mniej osób wybiera Wielką Brytanię. Więcej jest wyprowadzek z Polski czy powrotów do kraju? Oto statystyki.

Zarządca parkingów wystawiał mandaty pomimo ważnego biletu. Teraz musi oddać pieniądze

Spółka WEIP prowadząca na terenie całego kraju parkingi komercyjne niesłusznie wystawiała wezwania do zapłaty, nie uznawała reklamacji i podawała błędne informacje. Po skargach do UOKiK zarządca parkingów ma zwrócić pieniądze. 

W praktyce obniżka o 80 groszy. Od 1 kwietnia dwie listy polskich leków ze zniżką. G1 (-10%) i G2 (-15%) [Wykaz producentów i leków]

Dwie listy polskich leków ze zniżką. G1 (-10%) i G2 (-15) [Wykaz producentów i leków]. Już 1 kwietnia 2024 r.

REKLAMA

Min. Dziemianowicz-Bąk za skróceniem tygodnia pracy jeszcze w tej kadencji Sejmu. MRPiPS ma wyniki pierwszych analiz

Minister rodziny, pracy i polityki społecznej liczy, że jeszcze w tej kadencji mogłoby dojść do skrócenia tygodnia pracy. Szefowa MRPiPS poinformowała w RMF24, że zleciła Centralnemu Instytutowi Ochrony Pracy analizę efektywności pracy w relacji do liczby godzin przepracowanych w tygodniu.

Protesty rolników 20 marca 2024 r. Wrocławski magistrat zakazał ich organizacji na terenie administracyjnym Wrocławia

Jak poinformowano, wrocławski magistrat wydał zakaz organizacji protestów rolniczych na terenie administracyjnym Wrocławia. Chodzi o blokady planowane od środy 20 marca. Prezydent Wrocławia ocenił, że zagrażają one bezpieczeństwu mieszkańców i utrudniają ruch drogowy.

Protesty rolników 20 marca. Utrudnienia w ruchu w całym kraju. 400 blokad. Które drogi będą nieprzejezdne? [MAPA]

Na środę zapowiedziano Ogólnopolski Strajk Generalny Rolników. Na drogach w całej Polsce spodziewane są utrudnienia w ruchu. Na mapie rolniczych blokad znalazło się ponad 400 punktów. W stolicy rolnicy zablokują m.in. trasę S2.

Będzie więcej czasu na zakup i montaż silosów finansowanych z KPO

Opublikowano rozporządzenie w sprawie szczegółowego przeznaczenia, warunków i trybu udzielania wsparcia w zakresie infrastruktury magazynowania służącej zwiększeniu odporności gospodarstw rolnych na kryzysy.

REKLAMA

Rząd: projekt ws. programów dofinansowujących pracowników pomocy społecznej [To nie są podwyżki]

We wtorek rząd premiera Donalda Tuska zajmie się projektem ws. programów dofinansowujących pracowników pomocy społeczne

"Portfel seniora, portfelem pełnym". Polityka senioralna jest priorytetem rządu – zapewnił wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej

Druga waloryzacja, podwyższenie zasiłku pogrzebowego i świadczenia honorowego – takie plany mają rządzący wobec seniorów.

REKLAMA