REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie bez dodatku stażowego – negocjacje wynagrodzenia od 1 września 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Projekt ustawy wyłączający dodatek stażowy z minimalnego wynagrodzenia za pracę przewiduje negocjacje stron umów dotyczące zmiany wysokości wynagrodzenia. Przepisy przejściowe mają wejść w życie 1 września 2019 r. Dotyczą umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i innych. / fot. Shutterstock
Projekt ustawy wyłączający dodatek stażowy z minimalnego wynagrodzenia za pracę przewiduje negocjacje stron umów dotyczące zmiany wysokości wynagrodzenia. Przepisy przejściowe mają wejść w życie 1 września 2019 r. Dotyczą umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i innych. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy wyłączający dodatek stażowy z minimalnego wynagrodzenia za pracę przewiduje negocjacje stron umów dotyczące zmiany wysokości wynagrodzenia. Przepisy przejściowe mają wejść w życie 1 września 2019 r. Dotyczą umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i innych.

Wpływ minimalnego wynagrodzenia bez dodatku stażowego na koszty – możliwość negocjacji wynagrodzenia

Przepisy przejściowe określają kwestię związaną z umożliwieniem przeprowadzenia negocjacji dotyczących porozumienia o odpowiedniej zmianie należnego wynagrodzenia. Dotyczy to umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych, a także innych.

REKLAMA

Projekt w odniesieniu do umów zawartych przed dniem 1 września 2019 r. przewiduje możliwość negocjacji podwyżki wynagrodzenia do odpowiedniej wysokości bądź do wypowiedzenia umowy.

W przypadku realizacji inwestycji długoterminowych zawiera się zwykle umowy na czas określony, co ogranicza możliwości ich wypowiadania. Co więcej, po wyłączeniu dodatku stażowego z minimalnego wynagrodzenia za pracę (co skutkuje koniecznością wypłaty wyższych wynagrodzeń pracownikom) brak możliwości zmiany wysokości wynagrodzeń, czasami także wypowiadania umów mogłyby doprowadzić do utraty zysku przez przedsiębiorstwa, co w konsekwencji stanowi zagrożenie dla realizacji umów.

Polecamy: Jak wypowiadać umowy o pracę. Procedura i wzory dokumentów.

W związku z powyższym projekt ustawy w art. 2 ust. 1 i art. 5 ust. 1 wprowadza możliwość wystąpienia z wnioskiem do drugiej strony umowy o negocjację zmiany wynagrodzenia w odpowiedniej wysokości. Prawo to przysługuje każdej ze stron umowy zawartej przed dniem 1 września 2019 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o odpowiednią zmianę wynagrodzenia

REKLAMA

Strony mają czas na złożenie wniosku maksymalnie do dnia 31 grudnia 2019 r. W wyniku negocjacji strony powinny zawrzeć stosowne porozumienie, które będzie ważne od dnia 1 stycznia 2020 r. Art. 2 projektu dotyczy umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych. Natomiast art. 5 projektu uprawnia do negocjacji odpowiedniej wysokości wynagrodzenia także osoby, które zawarły umowy w innym trybie.

Art.2. ust. 1. W razie ustalenia albo zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika w związku z nieuwzględnieniem w kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę dodatku za staż pracy (…), jeżeli będzie to miało wpływ na koszty wykonania przez wykonawcę zamówienia publicznego realizowanego na podstawie umowy zawartej w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wszczętego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215 oraz z 2019 r. poz. 53), przed dniem 1 września 2019 r., każda ze stron umowy, w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia 2019 r., może zwrócić się do drugiej strony z wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia należnego wykonawcy.

Art.5. ust. 1. W razie ustalenia albo zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika w związku z nieuwzględnieniem w kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę dodatku za staż pracy (…), jeżeli będzie to miało wpływ na koszty realizacji umowy zawartej w trybie innym niż określony przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, przed dniem 1 września 2019 r., każda ze stron umowy, w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia 2019 r., może zwrócić się do drugiej strony z wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany należnego wynagrodzenia.

Forma złożenia wniosku oraz termin na porozumienie

Wniosek strony umowy można złożyć w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Strony mają czas na porozumienie się w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia należącego się wykonawcy w terminie 60 dni od momentu złożenia wniosku. W przeciwnym razie każda ze stron nabywa prawo do rozwiązania umowy za wypowiedzeniem. Okres wypowiedzenia powinien wynikać z umowy. Jeśli strony nie uzgodniły okresu wypowiedzenia, przysługuje im 2-miesięczny termin wypowiedzenia.

Odpowiednia zmiana wynagrodzenia

Projektodawca przez odpowiednią zmianę wynagrodzenia należnego wykonawcy rozumie sumę wzrostu kosztów wykonawcy wynikających z ustalenia wysokości wynagrodzenia albo podwyższenia dotychczasowej kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikom zatrudnionym przy realizacji zamówienia w części pozostałej do wykonania, poczynając od dnia 1 stycznia 2020 r., o wysokość dodatku za staż pracy, który powinien być wypłacony w okresie realizacji tej części zamówienia pracownikom, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy otrzymywali minimalne wynagrodzenie za pracę uwzględniające ten dodatek.

Sposób i podstawa wyliczenia sumy wzrostu kosztów

W przypadku złożenia wniosku przez zamawiającego do wykonawcy należy obowiązek przedstawienia sposobu i podstawy wyliczenia odpowiedniej zmiany należnego wynagrodzenia. Projektodawca ma tu na myśli określenie sumy wzrostu kosztów, co wynika z wyłączenia dodatku stażowego z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ponadto zamawiający może zażądać udokumentowania sposobu lub podstawy wyliczenia odpowiedniej zmiany wynagrodzenia należnego wykonawcy w zakresie niezbędnym do jej potwierdzenia.

Inwestycje finansowane z budżetu państwa

W przypadku inwestycji finansowanych z budżetu państwa odpowiednia zmiana wynagrodzenia należnego wykonawcy nie może spowodować powiększenia wartości kosztorysowej inwestycji określonej przy rozpoczęciu ich realizacji.

Ponadto w przypadku inwestycji finansowanych z budżetu państwa wykonawca nie ma prawa do rozwiązania umowy, gdyby jego żądanie dotyczące zmiany wynagrodzenia spowodowało powiększenie wartości kosztorysowej inwestycji. Gdyby takie uprawnienie mu przysługiwało istniałoby poważne zagrożenie realizacji istotnych inwestycji finansowanych z budżetu państwa.

Podstawa prawna:

Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę z dnia 6 grudnia 2018 r.

Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2177)

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 1986)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dziennik Ustaw rok 2010 nr 238 poz. 1579)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie domagałbym się "sprawiedliwości" co do emerytury z ZUS, gdyby moja pełna policyjna emka była składową niepełnej służby w połączeniu z przeliczonym cywilem

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od policjantów, żołnierzy, emerytowanych funkcjonariuszy innych służb o bolączkach systemu emerytalnego. Publikujemy:

Pomysł naprawy emerytur policjanci i żołnierze i innych mundurowych na służbie przed 1999 r.

Dlaczego trzeba naprawić? Żołnierz albo policjant, który rozpoczął służbę np. w 1992 r. i od np. 2011 r. jest na np. emeryturze policyjnej i jednocześnie pracuje w cywilu, nie skorzysta ze składek odprowadzonych do ZUS. W niewielkim zakresie składki mogą podnieść emeryturę policyjną, ale nie ma możliwości otrzymania ze składek odprowadzonych do ZUS emerytury cywilnej. Taka możliwość istnieje dla mundurowych rozpoczynających służbę od 1999 r. Jak to naprawić? Czytelnik przesłał swoje propozycje.

Najnowszy sondaż prezydencki 2 tura 2025 [WYBORY]

Oto najnowszy sondaż prezydencki infor.pl dla 2 tury wyborów 2025 r. Jakie były wyniki sondaży dla drugiej tury pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim? Kto wygra wybory prezydenckie 2025 według sondaży?

Trzaskowski u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Kiedy Rafał Trzaskowski będzie u Sławomira Mentzena na kanale YouTube? Czy podpisze 8 punktów deklaracji Mentzena? Rozmowa odbywa się w serii "Mentzen grilluje".

REKLAMA

Niestety jestem karany za PESEL. Wstąpiłem do wojska przed 1999 r., po przejściu na emeryturę wojskową 10 lat odprowadzałem składki do ZUS

Kara za PESEL polega na tym, że nasz czytelnik przez PESEL nie może odebrać swoich składek w ZUS (odebrać w formie emerytury cywilnej - drugiej emerytury równolegle wypłacanej do emerytury mundurowej). Czytelnik przepracował jako cywil sporo lat, ZUS pobrał składki, ale nie odda tych pieniędzy w formie emerytury. Przy czym innym emerytom mundurowym (o innym PESELu) ZUS odda.

Renta wdowia: ZUS rusza z decyzjami, już wkrótce wszystko będzie jasne

Prezes ZUS zapowiedział, że od 13 czerwca rozpocznie się automatyczne wydawanie decyzji w sprawie renty wdowiej. Z dotychczasowych danych wynika, że aż 75% złożonych wniosków rokuje pozytywnie. Problemy pojawiają się w co piątym przypadku – brakuje danych o drugim świadczeniu. Część wniosków zostanie też odrzucona.

4 sposoby oszustw „na ZUS”. Jak się nie dać oszukać? Emeryt i rencista musi wiedzieć, czego pracownik ZUS nie ma prawa zrobić

Podszywanie się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to niestety coraz częstsza metoda oszustów, by wyłudzać pieniądze lub dane osobowe. ZUS ostrzega swoich klientów i zachęca, by próby oszustw zgłaszali na policję. Jakie są najczęstsze sposoby (typy) takich oszustw? Wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

Nawrocki u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Karol Nawrocki będzie u Sławomira Mentzena na kanale youtube już dziś o godzinie 13:00. Oto link do rozmowy na żywo "Mentzen grilluje: Karol Nawrocki".

REKLAMA

5. punkt deklaracji Mentzena groźny dla Polski? Opinia wiceszefa MON

Wiceszef MON ocenia, że 5. punkt deklaracji Mentzena jest groźny dla Polski. To jedno z głównych żądań Putina. Czy Ukraina powinna być w NATO?

Pozew o podwyższenie alimentów [WZÓR]

Rolą alimentów jest zaspokajanie usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego, w szczególności małoletniego dziecka. Kiedy można żądać podwyższenia alimentów? Jak wnieść o podwyższenie alimentów? Co powinno znaleźć się w pozwie?

REKLAMA