REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie bez dodatku stażowego – negocjacje wynagrodzenia od 1 września 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Projekt ustawy wyłączający dodatek stażowy z minimalnego wynagrodzenia za pracę przewiduje negocjacje stron umów dotyczące zmiany wysokości wynagrodzenia. Przepisy przejściowe mają wejść w życie 1 września 2019 r. Dotyczą umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i innych. / fot. Shutterstock
Projekt ustawy wyłączający dodatek stażowy z minimalnego wynagrodzenia za pracę przewiduje negocjacje stron umów dotyczące zmiany wysokości wynagrodzenia. Przepisy przejściowe mają wejść w życie 1 września 2019 r. Dotyczą umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i innych. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy wyłączający dodatek stażowy z minimalnego wynagrodzenia za pracę przewiduje negocjacje stron umów dotyczące zmiany wysokości wynagrodzenia. Przepisy przejściowe mają wejść w życie 1 września 2019 r. Dotyczą umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i innych.

Wpływ minimalnego wynagrodzenia bez dodatku stażowego na koszty – możliwość negocjacji wynagrodzenia

Przepisy przejściowe określają kwestię związaną z umożliwieniem przeprowadzenia negocjacji dotyczących porozumienia o odpowiedniej zmianie należnego wynagrodzenia. Dotyczy to umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych, a także innych.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt w odniesieniu do umów zawartych przed dniem 1 września 2019 r. przewiduje możliwość negocjacji podwyżki wynagrodzenia do odpowiedniej wysokości bądź do wypowiedzenia umowy.

W przypadku realizacji inwestycji długoterminowych zawiera się zwykle umowy na czas określony, co ogranicza możliwości ich wypowiadania. Co więcej, po wyłączeniu dodatku stażowego z minimalnego wynagrodzenia za pracę (co skutkuje koniecznością wypłaty wyższych wynagrodzeń pracownikom) brak możliwości zmiany wysokości wynagrodzeń, czasami także wypowiadania umów mogłyby doprowadzić do utraty zysku przez przedsiębiorstwa, co w konsekwencji stanowi zagrożenie dla realizacji umów.

Polecamy: Jak wypowiadać umowy o pracę. Procedura i wzory dokumentów.

REKLAMA

W związku z powyższym projekt ustawy w art. 2 ust. 1 i art. 5 ust. 1 wprowadza możliwość wystąpienia z wnioskiem do drugiej strony umowy o negocjację zmiany wynagrodzenia w odpowiedniej wysokości. Prawo to przysługuje każdej ze stron umowy zawartej przed dniem 1 września 2019 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o odpowiednią zmianę wynagrodzenia

Strony mają czas na złożenie wniosku maksymalnie do dnia 31 grudnia 2019 r. W wyniku negocjacji strony powinny zawrzeć stosowne porozumienie, które będzie ważne od dnia 1 stycznia 2020 r. Art. 2 projektu dotyczy umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych. Natomiast art. 5 projektu uprawnia do negocjacji odpowiedniej wysokości wynagrodzenia także osoby, które zawarły umowy w innym trybie.

Art.2. ust. 1. W razie ustalenia albo zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika w związku z nieuwzględnieniem w kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę dodatku za staż pracy (…), jeżeli będzie to miało wpływ na koszty wykonania przez wykonawcę zamówienia publicznego realizowanego na podstawie umowy zawartej w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wszczętego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215 oraz z 2019 r. poz. 53), przed dniem 1 września 2019 r., każda ze stron umowy, w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia 2019 r., może zwrócić się do drugiej strony z wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia należnego wykonawcy.

Art.5. ust. 1. W razie ustalenia albo zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika w związku z nieuwzględnieniem w kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę dodatku za staż pracy (…), jeżeli będzie to miało wpływ na koszty realizacji umowy zawartej w trybie innym niż określony przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, przed dniem 1 września 2019 r., każda ze stron umowy, w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia 2019 r., może zwrócić się do drugiej strony z wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany należnego wynagrodzenia.

Forma złożenia wniosku oraz termin na porozumienie

Wniosek strony umowy można złożyć w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Strony mają czas na porozumienie się w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia należącego się wykonawcy w terminie 60 dni od momentu złożenia wniosku. W przeciwnym razie każda ze stron nabywa prawo do rozwiązania umowy za wypowiedzeniem. Okres wypowiedzenia powinien wynikać z umowy. Jeśli strony nie uzgodniły okresu wypowiedzenia, przysługuje im 2-miesięczny termin wypowiedzenia.

Odpowiednia zmiana wynagrodzenia

Projektodawca przez odpowiednią zmianę wynagrodzenia należnego wykonawcy rozumie sumę wzrostu kosztów wykonawcy wynikających z ustalenia wysokości wynagrodzenia albo podwyższenia dotychczasowej kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikom zatrudnionym przy realizacji zamówienia w części pozostałej do wykonania, poczynając od dnia 1 stycznia 2020 r., o wysokość dodatku za staż pracy, który powinien być wypłacony w okresie realizacji tej części zamówienia pracownikom, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy otrzymywali minimalne wynagrodzenie za pracę uwzględniające ten dodatek.

Sposób i podstawa wyliczenia sumy wzrostu kosztów

W przypadku złożenia wniosku przez zamawiającego do wykonawcy należy obowiązek przedstawienia sposobu i podstawy wyliczenia odpowiedniej zmiany należnego wynagrodzenia. Projektodawca ma tu na myśli określenie sumy wzrostu kosztów, co wynika z wyłączenia dodatku stażowego z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ponadto zamawiający może zażądać udokumentowania sposobu lub podstawy wyliczenia odpowiedniej zmiany wynagrodzenia należnego wykonawcy w zakresie niezbędnym do jej potwierdzenia.

Inwestycje finansowane z budżetu państwa

W przypadku inwestycji finansowanych z budżetu państwa odpowiednia zmiana wynagrodzenia należnego wykonawcy nie może spowodować powiększenia wartości kosztorysowej inwestycji określonej przy rozpoczęciu ich realizacji.

Ponadto w przypadku inwestycji finansowanych z budżetu państwa wykonawca nie ma prawa do rozwiązania umowy, gdyby jego żądanie dotyczące zmiany wynagrodzenia spowodowało powiększenie wartości kosztorysowej inwestycji. Gdyby takie uprawnienie mu przysługiwało istniałoby poważne zagrożenie realizacji istotnych inwestycji finansowanych z budżetu państwa.

Podstawa prawna:

Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę z dnia 6 grudnia 2018 r.

Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2177)

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 1986)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dziennik Ustaw rok 2010 nr 238 poz. 1579)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Ustawa o zawodzie psychoterapeuty: szansa na zmianę czy kolejny chaos?

Czy ustawa o zawodzie psychoterapeuty uporządkuje rynek i zwiększy bezpieczeństwo pacjentów, czy raczej wprowadzi dodatkowy chaos? O tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z projektowanymi zmianami, opowiada dr hab. Łukasz Gawęda, prof. IP PAN, psycholog i badacz mechanizmów zaburzeń psychicznych.

Widmo bankructwa wisi nad polskimi firmami. Co trzeci przedsiębiorca obawia się zamknięcia biznesu

Dużo firm w Polsce boi się dziś, że ich klienci nie zapłacą na czas – wynika z najnowszego raportu. Zatory płatnicze pochłaniają tygodniowo nawet kilkanaście godzin pracy i kosztują firmy utratę płynności, reputacji i szans rozwojowych. Aż 30% przedsiębiorstw z sektora MŚP przyznaje, że w perspektywie dwóch lat ryzykuje upadłość.

Przeprowadzka dla niższych podatków? Możesz nieświadomie zmienić prawo spadkowe i narazić rodzinę na kłopoty

Coraz więcej Polaków wybiera Cypr, Maltę czy Dubaj, by obniżyć podatki. Ale mało kto zdaje sobie sprawę, że taka decyzja może diametralnie zmienić zasady dziedziczenia majątku. Różnica między rezydencją podatkową a miejscem zwykłego pobytu w prawie spadkowym sprawia, że nieprzemyślana zmiana może kosztować rodzinę lata sporów i ogromne pieniądze.

REKLAMA

Senat: Licytacja elektroniczna mieszkania przez komornika. To standard jeszcze w tym roku

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

REKLAMA

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to zgodne z prawem ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

REKLAMA