REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalne wynagrodzenie bez dodatku stażowego – negocjacje wynagrodzenia od 1 września 2019 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Projekt ustawy wyłączający dodatek stażowy z minimalnego wynagrodzenia za pracę przewiduje negocjacje stron umów dotyczące zmiany wysokości wynagrodzenia. Przepisy przejściowe mają wejść w życie 1 września 2019 r. Dotyczą umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i innych. / fot. Shutterstock
Projekt ustawy wyłączający dodatek stażowy z minimalnego wynagrodzenia za pracę przewiduje negocjacje stron umów dotyczące zmiany wysokości wynagrodzenia. Przepisy przejściowe mają wejść w życie 1 września 2019 r. Dotyczą umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i innych. / fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projekt ustawy wyłączający dodatek stażowy z minimalnego wynagrodzenia za pracę przewiduje negocjacje stron umów dotyczące zmiany wysokości wynagrodzenia. Przepisy przejściowe mają wejść w życie 1 września 2019 r. Dotyczą umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych i innych.

Wpływ minimalnego wynagrodzenia bez dodatku stażowego na koszty – możliwość negocjacji wynagrodzenia

Przepisy przejściowe określają kwestię związaną z umożliwieniem przeprowadzenia negocjacji dotyczących porozumienia o odpowiedniej zmianie należnego wynagrodzenia. Dotyczy to umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych, a także innych.

REKLAMA

REKLAMA

Projekt w odniesieniu do umów zawartych przed dniem 1 września 2019 r. przewiduje możliwość negocjacji podwyżki wynagrodzenia do odpowiedniej wysokości bądź do wypowiedzenia umowy.

W przypadku realizacji inwestycji długoterminowych zawiera się zwykle umowy na czas określony, co ogranicza możliwości ich wypowiadania. Co więcej, po wyłączeniu dodatku stażowego z minimalnego wynagrodzenia za pracę (co skutkuje koniecznością wypłaty wyższych wynagrodzeń pracownikom) brak możliwości zmiany wysokości wynagrodzeń, czasami także wypowiadania umów mogłyby doprowadzić do utraty zysku przez przedsiębiorstwa, co w konsekwencji stanowi zagrożenie dla realizacji umów.

Polecamy: Jak wypowiadać umowy o pracę. Procedura i wzory dokumentów.

REKLAMA

W związku z powyższym projekt ustawy w art. 2 ust. 1 i art. 5 ust. 1 wprowadza możliwość wystąpienia z wnioskiem do drugiej strony umowy o negocjację zmiany wynagrodzenia w odpowiedniej wysokości. Prawo to przysługuje każdej ze stron umowy zawartej przed dniem 1 września 2019 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wniosek o odpowiednią zmianę wynagrodzenia

Strony mają czas na złożenie wniosku maksymalnie do dnia 31 grudnia 2019 r. W wyniku negocjacji strony powinny zawrzeć stosowne porozumienie, które będzie ważne od dnia 1 stycznia 2020 r. Art. 2 projektu dotyczy umów zawieranych w trybie ustawy Prawo zamówień publicznych. Natomiast art. 5 projektu uprawnia do negocjacji odpowiedniej wysokości wynagrodzenia także osoby, które zawarły umowy w innym trybie.

Art.2. ust. 1. W razie ustalenia albo zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika w związku z nieuwzględnieniem w kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę dodatku za staż pracy (…), jeżeli będzie to miało wpływ na koszty wykonania przez wykonawcę zamówienia publicznego realizowanego na podstawie umowy zawartej w wyniku postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wszczętego, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986 i 2215 oraz z 2019 r. poz. 53), przed dniem 1 września 2019 r., każda ze stron umowy, w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia 2019 r., może zwrócić się do drugiej strony z wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia należnego wykonawcy.

Art.5. ust. 1. W razie ustalenia albo zmiany wysokości wynagrodzenia pracownika w związku z nieuwzględnieniem w kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę dodatku za staż pracy (…), jeżeli będzie to miało wpływ na koszty realizacji umowy zawartej w trybie innym niż określony przepisami ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, przed dniem 1 września 2019 r., każda ze stron umowy, w terminie nie dłuższym niż do dnia 31 grudnia 2019 r., może zwrócić się do drugiej strony z wnioskiem o przeprowadzenie negocjacji dotyczących zawarcia porozumienia w sprawie odpowiedniej zmiany należnego wynagrodzenia.

Forma złożenia wniosku oraz termin na porozumienie

Wniosek strony umowy można złożyć w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej. Strony mają czas na porozumienie się w sprawie odpowiedniej zmiany wynagrodzenia należącego się wykonawcy w terminie 60 dni od momentu złożenia wniosku. W przeciwnym razie każda ze stron nabywa prawo do rozwiązania umowy za wypowiedzeniem. Okres wypowiedzenia powinien wynikać z umowy. Jeśli strony nie uzgodniły okresu wypowiedzenia, przysługuje im 2-miesięczny termin wypowiedzenia.

Odpowiednia zmiana wynagrodzenia

Projektodawca przez odpowiednią zmianę wynagrodzenia należnego wykonawcy rozumie sumę wzrostu kosztów wykonawcy wynikających z ustalenia wysokości wynagrodzenia albo podwyższenia dotychczasowej kwoty wynagrodzenia przysługującego pracownikom zatrudnionym przy realizacji zamówienia w części pozostałej do wykonania, poczynając od dnia 1 stycznia 2020 r., o wysokość dodatku za staż pracy, który powinien być wypłacony w okresie realizacji tej części zamówienia pracownikom, którzy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy otrzymywali minimalne wynagrodzenie za pracę uwzględniające ten dodatek.

Sposób i podstawa wyliczenia sumy wzrostu kosztów

W przypadku złożenia wniosku przez zamawiającego do wykonawcy należy obowiązek przedstawienia sposobu i podstawy wyliczenia odpowiedniej zmiany należnego wynagrodzenia. Projektodawca ma tu na myśli określenie sumy wzrostu kosztów, co wynika z wyłączenia dodatku stażowego z minimalnego wynagrodzenia za pracę. Ponadto zamawiający może zażądać udokumentowania sposobu lub podstawy wyliczenia odpowiedniej zmiany wynagrodzenia należnego wykonawcy w zakresie niezbędnym do jej potwierdzenia.

Inwestycje finansowane z budżetu państwa

W przypadku inwestycji finansowanych z budżetu państwa odpowiednia zmiana wynagrodzenia należnego wykonawcy nie może spowodować powiększenia wartości kosztorysowej inwestycji określonej przy rozpoczęciu ich realizacji.

Ponadto w przypadku inwestycji finansowanych z budżetu państwa wykonawca nie ma prawa do rozwiązania umowy, gdyby jego żądanie dotyczące zmiany wynagrodzenia spowodowało powiększenie wartości kosztorysowej inwestycji. Gdyby takie uprawnienie mu przysługiwało istniałoby poważne zagrożenie realizacji istotnych inwestycji finansowanych z budżetu państwa.

Podstawa prawna:

Projekt ustawy o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę z dnia 6 grudnia 2018 r.

Ustawa z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 2177)

Ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dziennik Ustaw rok 2018 poz. 1986)

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie szczegółowego sposobu i trybu finansowania inwestycji z budżetu państwa (Dziennik Ustaw rok 2010 nr 238 poz. 1579)

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jest limit kontroli – mogą trwać tyle i ani dnia dłużej. NSA potwierdza – wtedy można kazać kontrolerom pocałować klamkę

Przedsiębiorcy, także działający w formie jednoosobowych działalności gospodarczych, mogą być kontrolowani przez szereg państwowych instytucji. Czas trwania kontroli to nie tylko stres co do tego, czy kontroler nie będzie dokonywał innej, mniej korzystnej interpretacji przepisów, niż przedsiębiorca stosował, ale też uciążliwość. W toku kontroli urzędnicy żądają masy dokumentów, a także wyjaśnień, odpowiedzi na pytania. Jednak czas kontroli jest limitowany.

Wniosek o zasiłek pogrzebowy – duże zmiany od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 r. zmienią się zasady składania wniosku o zasiłek pogrzebowy. Wynika to zarówno z nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, jak i zmienionych przepisów rozporządzenia w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno–rentowe. Gotowy jest już projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w tej sprawie. Przypomnijmy, że od przyszłego roku wzrośnie też kwota zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł.

Odpowiedzialność solidarna przy delegowaniu pracowników do Niemiec. Obowiązki pracodawcy i pracodawcy użytkownika

W przypadku delegowania pracowników do Niemiec - zarówno w modelu pracy tymczasowej, jak i świadczenia usług - szczególnego znaczenia nabiera zagadnienie odpowiedzialności solidarnej. Choć temat ten nie zawsze znajduje się w centrum uwagi przedsiębiorców, jego praktyczne skutki mogą być bardzo poważne. W razie stwierdzenia nieprawidłowości przez instytucje kontrolne, zarówno agencja delegująca pracowników do Niemiec, jak i klient końcowy mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności - również finansowej.Podstawą prawną dla agencji pracy jest Arbeitnehmerüberlassungsgesetz (AÜG) – niemiecka ustawa o zatrudnieniu tymczasowym, natomiast w przypadku firm podwykonawczych zastosowanie ma § 631 niemieckiego Kodeksu cywilnego (BGB). W artykule eksperckim przygotowanym przez Euro-lohn odpowiadamy na pytania: Kto odpowiada za wynagrodzenie, składki i podatki - pracodawca czy użytkownik? Jaka jest rola dokumentów: PIT-4, PIT-28, Lohnsteuerbeschanigung, o czym należy wiedzieć podczas rozliczeń podatkowych i jakie są obowiązki księgowe przy delegowaniu pracowników do Niemiec.

Długi weekend i wysyp wolnego na szybko. Co może zrobić pracownik, gdy wizyta w rodzinnych stronach nie pójdzie zgodnie z planem?

Dzień Wszystkich Świętych zajmuje szczególne miejsce w sercach Polaków. Wielu z nich w czasie zbliżającego się weekendu wyjedzie w rodzinne strony. Nie tylko odwiedzą cmentarze, ale i spotkają się z rodziną. Pracodawcy mogą się spodziewać, że 3 listopada nie każdy stawi się do pracy.

REKLAMA

Listopad to ostatni miesiąc na skorzystanie z tego uprawnienia. Aby zaoszczędzić w grudniu, trzeba szybko złożyć wniosek

Aby skorzystać z wakacji składkowych w grudniu 2025 roku, trzeba złożyć wniosek w listopadzie. Oznacza to, że czas na porządki na koncie ubezpieczonego i zawnioskowanie o ulgę, dobiega końca. Zainteresowani przedsiębiorcy powinni więc przystąpić do działania.

Sąd ogłosił upadłość znanej spółki finansowej. Co powinni zrobić wierzyciele?

W dniu 27 października 2025 roku Sąd Rejonowy w Zielonej Górze (Wydział Gospodarczy) wydał postanowienie o ogłoszeniu upadłości spółki Cinkciarz.pl Sp. z o.o. Sąd wezwał wierzycieli do zgłoszenia roszczeń, powołano także sędziego komisarza i wyznaczono syndyka. Jak poinformował PAP rzecznik Sądu Okręgowego w Zielonej Górze sędzia Bogumił Hoszowski - wszystkie postępowania o charakterze cywilnym, zarówno przed wydziałami cywilnymi, jak też przed wydziałami gospodarczymi z mocy prawa ulegają zawieszeniu.

Ugoda sądowa czy postępowanie sądowe w sprawach o naruszenie własności?

Praktyka pokazuje, iż spory o własność mogą trwać latami. Czy w takich sprawach właściciel rzeczy i naruszyciel mogą zawrzeć ugodę? Jak wygląda kwestia kosztów? Warto przyjrzeć się możliwym rozwiązaniom i ich prawnym skutkom.

Milczące załatwienie sprawy po nowemu. Rewolucyjne przepisy, które już na zawsze mogą zmienić relacje obywatel–urząd

Rząd szykuje istotną zmianę w Kodeksie postępowania administracyjnego (KPA) – milczenie urzędnika może wkrótce oznaczać znacznie więcej niż tylko opieszałość. Projekt ustawy, który trafił właśnie do konsultacji, przewiduje rozszerzenie stosowania tzw. milczącego załatwienia sprawy. To część szerokiego pakietu deregulacyjnego, który ma uprościć życie zarówno obywatelom, jak i przedsiębiorcom.

REKLAMA

Osoby powyżej 65 roku życia wykluczone przez rząd z najważniejszego świadczenia dla osób niepełnosprawnych – Rada Ministrów przyjęła ustawę, która rozczaruje wielu seniorów

W dniu 28 października br. rząd przyjął projekt ustawy o asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami, który – według informacji przekazanej przez Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasonia – czyni zadość wymaganiom Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych. Jednocześnie jednak – całkowicie wyklucza on z zakresu wsparcia (tj. prawa do świadczenia w postaci asystencji osobistej) niepełnosprawnych seniorów, czyli osoby z niepełnosprawnościami powyżej 65 roku życia. Z ww. Konwencji wynika natomiast, że – państwa, będące stronami Konwencji, zobowiązane są do uznania równego prawa wszystkich osób niepełnosprawnych do życia w społeczeństwie, nie wprowadzając żadnego ograniczenia ze względu na wiek osoby niepełnosprawnej.

Okularnicy muszą się mieć na baczności za kierownicą. Za to grozi mandat w wysokości 500 zł! O tym musisz pamiętać

Kierowcy z wadami wzroku powinni zachować szczególną ostrożność. Mimo że jazda w okularach korekcyjnych wydaje się standardowa, w niektórych przypadkach może skutkować mandatem w wysokości nawet 500 zł. Wysokość kary zależy od kodów, które są wpisane w twoim prawie jazdy. Upewnij się, że znasz obowiązujące przepisy, aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji.

REKLAMA